top
Phone ownership transfer complaint

در صورت عدم انتقال مالکیت گوشی توسط فروشنده چه کنیم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

54

icon

گوشی خریده‌اید اما فروشنده انتقال مالکیت نمی‌دهد؟ یا می‌خواهید شکایت انتقال مالکیت گوشی ثبت کنید اما نمیدانید چطور این کار را انجام دهید؟

پس روی مقاله درستی کلیک کرده‌اید زیرا در این مطلب، صفر تا صد مشکل در انتقال مالکیت گوشی را به به شما توضیح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم مشکل‌تان را به راحتی حل کنید. پس لطفا تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

مشکل در انتقال مالکیت گوشی

مشکل در انتقال مالکیت گوشی

هنگام خرید گوشی به موارد زیر باید توجه کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید:

  • هرگز تلفن همراه را بدون رجیستری نخرید.

(کد فعال‌سازی رجیستری گوشی در دستگاه‌های آکبند قانونی، بر روی جعبه یا کارت گارانتی دستگاه، ثبت شده است و در گوشی دست دوم پس از انجام فرآیند انتقال مالکیت، در پیامک با سرشماره HAMTA برای خریدار ارسال می‌شود.)

  • حتما اصالت گوشی را بررسی کنید. (برای این کار می‌توانید ستاره 7777 مربع را شماره گیری کرده یا از طریق سایت و نرم افزار همتا از اصالت گوشی اطمینان پیدا کنید.)
  • دقت کنید که پیامک ارسالی برای شما حتماً باید با سرشماره HAMTA باشد. هر پیامک با سرشماره دیگر به هیچ وجه قابل قبول نیست.
  • حتماً پس از خرید دستگاه، فاکتور رسمی همراه با مهر فروشگاه که IMEI دستگاه برروی آن درج شده است را از فروشنده دریافت نمایید.
  • اگر گوشی دست دوم خریداری کرده‌اید حتما استعلام بگیرید و قبل از واریز همه وجه از فروشنده بخواهید انتقال مالکیت انجام دهد.

در صورتی که تمام موارد بالا را رعایت کنید، مشکلی در انتقال مالکیت گوشی، پیش نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید:
اقدامات لازم برای خرید گوشی نو و کار کرده پس از اجرای طرح رجیستری

شکایت از عدم انتقال مالکیت گوشی

شکایت از عدم انتقال مالکیت گوشی

گاهی درخرید گوشی موارد بالا را رعایت نمی‌کنید و به مشکل برمی‌خورید، به عنوان مثال گوشی را خریداری کرده‌اید اما فروشنده انتقال مالکیت گوشی را انجام نمی‌دهد در این زمان باید ابتدا با فروشنده برای این موضوع صحبت کنید اما اگر فروشنده بازهم انتقال مالکیت را انجام نداد باید از فروشنده، به اتحادیه و مراجع قضایی شکایت کنید.

همچنین در بعضی موارد، مغازه موبایل فروشی قوانین فروش را رعایت نمی‌کند، به عنوان مثال گوشی را گران‌تر می‌فروشد یا انتقال مالکیت و رجیستری را انجام نمی‌دهد، در این صورت شما باید در تعزیرات شکایت خود را ثبت کنید. شکایت تعزیرات گوشی در سایت http://www.t135.ir/ قابل ثبت و پیگیری است.

همچنین گزارشات/ شکایات خود، پیرامون کالا و خدمات را در سایت سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در قسمت ستاد خبری 124 (دریافت گزارشات/شکایات مردمی پیرامون کالا و خدمات) مطرح نمایید.

 نکته: ثبت شکایات سازمان تعزیرات حکومتی صرفا از طریق www.t135.ir ، شماره تماس 135 و سامانه پیامکی 300000135 قابل انجام است.

نحوه ثبت شکایت در سازمان تعزیرات

 وارد سایت سامانه اینترنتی سازمان تعزیرات حکومتی به آدرس tazirat135.ir  شوید.

از منوی سمت راست گزینه ثبت شکوائیه را انتخاب کنید.

شکایت از عدم انتقال مالکیت گوشی

 استان و شهری که تخلف در آن صورت گرفته است را انتخاب و در ادامه تیک گزینه مورد نظر را بزنید.

سپس توضیحاتی در مورد موضوع شکایت در قسمت شرح شکوائیه وارد کنید.

 عدم انتقال مالکیت گوشی

اطلاعات فرد یا افراد شاکی را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید.

 شکایت در سازمان تعزیرات

اطلاعات واحد صنفی متخلف را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید. ( این اطلاعات شامل نام و نشانی واحد صنفی (فروشگاه) می‌باشد.)

 سازمان تعزیرات

در این قسمت تصویر هرگونه مدرک مبنی بر خرید از آن واحد صنفی مانند: فاکتور، برگه گارانتی و .. را بارگذاری و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست، آن را ثبت نمایید. (مجموع حجم فایل‌های بارگذاری شده نباید بیشتر از ۶ مگابایت باشد.)

 شکایت سازمان تعزیرات

در مرحله آخر خلاصه‌ای از موضوع شکایت، شرح شکوائیه و اطلاعات شاکیان و متهمان نمایش داده می‌شود.

درصورتی‌که شکوائیه مورد تأیید شما بود، تیک «خلاصه شکوائیه مورد تأیید من است» را بزنید و گزینه پذیرش نهایی را انتخاب نمایید.

شکوائیه شما در سازمان تعزیرات ثبت شده و شماره پیگیری برای شما صادر می‌شود.(شماره پیگیری را تا زمان اعلام نتایج نزد خود نگه دارید.)

 ثبت شکایت در سازمان تعزیرات

نتیجه گیری

هنگام خرید گوشی حتما دقت کنید رجیستری باشد و تمام موارد گفته شده در مقاله را رعایت کنید، همچنین بعد از خرید گوشی آن را در سامانه همتا ثبت کرده، تا به مشکلی نخورید، ما در این مقاله مشکل در انتقال مالکیت گوشی و راه‌های رفع این مشکل را آموزش دادیم، لطفا نظرات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

3.9/5 - (33 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. چه طور باید با سامانه همتا تماس گرفت؟
    کد ۱۲۴ هم پاسخگو نیست.

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      رایانامه:
      mailto:hamta@ntsw.ir
      درگاه ارتباطی با مدیر سامانه:
      mailto:admin.hamta@ntsw.ir
      شماره مرکز تماس:
      124

      1
  2. میعاد گفت:

    با سلام،
    من حدودا شش ماه پیش یک گوشی کارکرده خریدم و اون موقع به دلایلی(مثل سرم شلوغه)مغازه‌دار انتقال مالکیت رو انجام نداد، بعد از اون هرچی تماس گرفتم یا جواب نداد یا گفت انجام میدم.
    تا اینکه دو هفته پیش ازش تو مغازه پرسیدم علت این امروز و فردا کردنارو که گفت این گوشی تو سامانه همتا وضعیت سفید هست ولی شماره مالک اول گوشی خاموش و امکان انتقال مالکیت وجود ندارد و نهایتا یک فاکتور با مهر مغازه و یک توضیح که اگر مشکلی بوجود اومد به عهده فروشگاه هست.
    ممنون میشم راهنمایی کنید حالا باید چه کارکنم؟ میشه از این گوشی استفاده کرد و مشکلی بوجود نخواهد امد؟؟

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام میعاد عزیز. لطفا با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند

      1
  3. علی بنی صالح گفت:

    سلام تقریبا سه هفته پیش گوشی دست دوم خودم را از طریق دیوار فروختم ولی انتقال مالکیت انجام ندادم و قرار بود خود خریدار روز بعد زنگ بزنه و اقدام بکنه اما تا الان انجام نداده است. باید چکار کنم آیا میتونم گوشی را مسدود کنم یا اینکه چکار کنم؟

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام علی عزیز. با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند.

      1
  4. اسماعیل اذری گفت:

    من الان نزدیک به سه هفته میشه گوشی خریدم هرکاری میکنم میگه کد ام ای دستگاه شما قانونی نیست با شرکت گارانتی کننده حرف زدم میکه بخاطر اختلال در سامانه همتا هستش چکار کنم میشه راهنمایی کنید بنده رو باتشکر

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام اسماعیل عزیز. با استفاده از سامانه همیاب24 استعلام بگیرید.تا از مفقودی یا سرقتی نبودن آن و قانونی بودن imei مطلع شوید. سپس با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند.

      0
  5. مجتبی مرادی گفت:

    پشتیبانی محترم
    و صاحبین سایت گرامی
    لطفا این متن را کامل بخوانید🛑
    شما عرض میکنید گوشی بدون انتقال مالکیت نخرید
    بنده برای خرید گوشی کامل رفتم ولی در حظور فروشنده خواستم انتقال مالکیت انجام بدم
    که همتا باز نیست و یا خطا میده
    این مشکل هم برای چندین بار تکرار و برای چند نفر بوده
    و خود بنده مجبور بودم گوشی کامل بخرم بعدن‌‌ انتقال مالکیت انجام دهم به محض باز شدن سامانه
    شما اول مشکلات رو اصلاح کنید بعد بگید چنین چیزی انجام ندهید (🛑این پیام رو لایک کنید تا پشتیبانی متوجه بشن مشکل برای همه اتفاق افتاده و هرچه سریعتر اقدام به اصلاح. مشکل بکند
    باتشکر از شما

    28
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام مجتبی عزیز. لطفا با پشتیبانی سامانه همتا تماس بگیرید و گزارش دهید. ممنون از شما

      2
      1. گلنازحسینی گفت:

        میخاستم بپرسم گوشی از ی نفربخریم و ریجسترنشده باشه تاحالا و گوشی بازنشده.اگ انتقال مالکیت انجام ندیم گوشی روشن میشه یا ن

        0
      2. همیاب 24 گفت:

        سلام بله روشن میشود اما بعد از گذشت مدت زمانی با مشکل رو به رو خواهید شد.

        0
  6. لیلا مرادی برزگرزاده گفت:

    من به گوشی ایفون ۱۳ خریدم اقساطی فروشنده ک یه مغازه داره با شماره دیگه ای فعالیازی کرده زیر بارش نمیره الان من چه کاری میتونم انجام بدم؟

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. با پلیس مشورت نمایید

      0