top
Phone ownership transfer complaint

در صورت عدم انتقال مالکیت گوشی توسط فروشنده چه کنیم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

52

icon

گوشی خریده‌اید اما فروشنده انتقال مالکیت نمی‌دهد؟ یا می‌خواهید شکایت انتقال مالکیت گوشی ثبت کنید اما نمیدانید چطور این کار را انجام دهید؟

پس روی مقاله درستی کلیک کرده‌اید زیرا در این مطلب، صفر تا صد مشکل در انتقال مالکیت گوشی را به به شما توضیح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم مشکل‌تان را به راحتی حل کنید. پس لطفا تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

مشکل در انتقال مالکیت گوشی

مشکل در انتقال مالکیت گوشی

هنگام خرید گوشی به موارد زیر باید توجه کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید:

  • هرگز تلفن همراه را بدون رجیستری نخرید.

(کد فعال‌سازی رجیستری گوشی در دستگاه‌های آکبند قانونی، بر روی جعبه یا کارت گارانتی دستگاه، ثبت شده است و در گوشی دست دوم پس از انجام فرآیند انتقال مالکیت، در پیامک با سرشماره HAMTA برای خریدار ارسال می‌شود.)

  • حتما اصالت گوشی را بررسی کنید. (برای این کار می‌توانید ستاره 7777 مربع را شماره گیری کرده یا از طریق سایت و نرم افزار همتا از اصالت گوشی اطمینان پیدا کنید.)
  • دقت کنید که پیامک ارسالی برای شما حتماً باید با سرشماره HAMTA باشد. هر پیامک با سرشماره دیگر به هیچ وجه قابل قبول نیست.
  • حتماً پس از خرید دستگاه، فاکتور رسمی همراه با مهر فروشگاه که IMEI دستگاه برروی آن درج شده است را از فروشنده دریافت نمایید.
  • اگر گوشی دست دوم خریداری کرده‌اید حتما استعلام بگیرید و قبل از واریز همه وجه از فروشنده بخواهید انتقال مالکیت انجام دهد.

در صورتی که تمام موارد بالا را رعایت کنید، مشکلی در انتقال مالکیت گوشی، پیش نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید:
اقدامات لازم برای خرید گوشی نو و کار کرده پس از اجرای طرح رجیستری

شکایت از عدم انتقال مالکیت گوشی

شکایت از عدم انتقال مالکیت گوشی

گاهی درخرید گوشی موارد بالا را رعایت نمی‌کنید و به مشکل برمی‌خورید، به عنوان مثال گوشی را خریداری کرده‌اید اما فروشنده انتقال مالکیت گوشی را انجام نمی‌دهد در این زمان باید ابتدا با فروشنده برای این موضوع صحبت کنید اما اگر فروشنده بازهم انتقال مالکیت را انجام نداد باید از فروشنده، به اتحادیه و مراجع قضایی شکایت کنید.

همچنین در بعضی موارد، مغازه موبایل فروشی قوانین فروش را رعایت نمی‌کند، به عنوان مثال گوشی را گران‌تر می‌فروشد یا انتقال مالکیت و رجیستری را انجام نمی‌دهد، در این صورت شما باید در تعزیرات شکایت خود را ثبت کنید. شکایت تعزیرات گوشی در سایت http://www.t135.ir/ قابل ثبت و پیگیری است.

همچنین گزارشات/ شکایات خود، پیرامون کالا و خدمات را در سایت سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در قسمت ستاد خبری 124 (دریافت گزارشات/شکایات مردمی پیرامون کالا و خدمات) مطرح نمایید.

 نکته: ثبت شکایات سازمان تعزیرات حکومتی صرفا از طریق www.t135.ir ، شماره تماس 135 و سامانه پیامکی 300000135 قابل انجام است.

نحوه ثبت شکایت در سازمان تعزیرات

 وارد سایت سامانه اینترنتی سازمان تعزیرات حکومتی به آدرس tazirat135.ir  شوید.

از منوی سمت راست گزینه ثبت شکوائیه را انتخاب کنید.

شکایت از عدم انتقال مالکیت گوشی

 استان و شهری که تخلف در آن صورت گرفته است را انتخاب و در ادامه تیک گزینه مورد نظر را بزنید.

سپس توضیحاتی در مورد موضوع شکایت در قسمت شرح شکوائیه وارد کنید.

 عدم انتقال مالکیت گوشی

اطلاعات فرد یا افراد شاکی را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید.

 شکایت در سازمان تعزیرات

اطلاعات واحد صنفی متخلف را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید. ( این اطلاعات شامل نام و نشانی واحد صنفی (فروشگاه) می‌باشد.)

 سازمان تعزیرات

در این قسمت تصویر هرگونه مدرک مبنی بر خرید از آن واحد صنفی مانند: فاکتور، برگه گارانتی و .. را بارگذاری و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست، آن را ثبت نمایید. (مجموع حجم فایل‌های بارگذاری شده نباید بیشتر از ۶ مگابایت باشد.)

 شکایت سازمان تعزیرات

در مرحله آخر خلاصه‌ای از موضوع شکایت، شرح شکوائیه و اطلاعات شاکیان و متهمان نمایش داده می‌شود.

درصورتی‌که شکوائیه مورد تأیید شما بود، تیک «خلاصه شکوائیه مورد تأیید من است» را بزنید و گزینه پذیرش نهایی را انتخاب نمایید.

شکوائیه شما در سازمان تعزیرات ثبت شده و شماره پیگیری برای شما صادر می‌شود.(شماره پیگیری را تا زمان اعلام نتایج نزد خود نگه دارید.)

 ثبت شکایت در سازمان تعزیرات

نتیجه گیری

هنگام خرید گوشی حتما دقت کنید رجیستری باشد و تمام موارد گفته شده در مقاله را رعایت کنید، همچنین بعد از خرید گوشی آن را در سامانه همتا ثبت کرده، تا به مشکلی نخورید، ما در این مقاله مشکل در انتقال مالکیت گوشی و راه‌های رفع این مشکل را آموزش دادیم، لطفا نظرات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

3.9/5 - (33 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. سینا غلامی گفت:

    سلام من یه گوشی دست دوم از فروشنده خریدم کارتون وکد فعال سازی داد الان نمی تونن انتقال مالکیت بدم چکار کنم

    0
    1. سلام دوست عزیز. با سامالنه همتا تماس بگیرید.

      0
  2. محمد کرده گفت:

    سلام ببخشید من یک گوشی دست دوم خریدم ولی کارتون نداد بهم ولی انتقال مالکیت داد بهم گوشی رو سیمکارت خودم ثبت شد الان شکایت داره گوشی ایا مشکلی برای من درست میشود ممنون میشم جواب بدید

    0
  3. محمدرضا گفت:

    سلام وقت بخیر.من یه گوشی نو از موبایل فروشب گرفتم گفتن خودمون ریجسترش میکنیم تا شب.اما وقتی کد ریجستر نکردن و وقتیم میخام خودم ریجستر کنم نوشته گوشی قانونی نیست باید چیکار کنیم

    0
    1. محمدابراهیم لطفی گفت:

      سلام.من گوشی آیفون ایکس اس خرید کردم ازشخصی همه هزینه هم واریز کردم طرف کارتن وگوشی روهم داد ولی انتقال مالکیت ندادوالانم هرچی زنگ میزنم جواب نمیده. گوشی هم دوتا کدimeiداره ولی یکیش زده رجیسترشده وقانونی واردشده. شماره اصلی که گوشیش براش بوده هم زده منقضی شده.آیامشکلی برام پیش میاد موقع استفاده؟

      0
      1. سلام محمد عزیز. با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند.

        1
    2. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. به موبایل فروشی بروید و علت را بپرسید. باید گوشی را به فروشنده باز گردانید.

      0
  4. سیدارش گفت:

    سلام بنده یه ایفون ۱۱ خریدم طرف پولش رو کامل گرفته انتقال مالکیت رو خطش بود ولی هر چی زد انتقال نشد بدی جلوی خودم بود ولی مدت ها گوشیش خاموشه داخل سایت خریدم فقط یه شماره حساب و شماره همراهش رو دارم کجا میتونم شکایت کنم

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام لطفا با سامانه همتا تماس بگیرید

      0
  5. جلال موسی تاج گفت:

    سلام بنده یه گوشی سامسونگ A13دست دوم خریدم ولی فروشنده به خارج از کشور رفته چکار کنم براانتقال مالکیت

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام اگر نمیتوانید شخص یا وکیل قانونیش را پیدا نمایید باید از فروشنده، به اتحادیه و مراجع قضایی شکایت کنید.

      0
  6. چه طور باید با سامانه همتا تماس گرفت؟
    کد ۱۲۴ هم پاسخگو نیست.

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      رایانامه:
      mailto:hamta@ntsw.ir
      درگاه ارتباطی با مدیر سامانه:
      mailto:admin.hamta@ntsw.ir
      شماره مرکز تماس:
      124

      1