top
necessary-acts-for-buying-new-or-worked-mobile-phone-after-running-registery-program

اقدامات لازم برای خرید گوشی نو و کار کرده پس از اجرای طرح رجیستری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

6

icon

با اجرای طرح رجیستری، تنها دستگاه‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌ و یا پیش از شروع طرح رجیستری روشن بوده‌اند، می‌توانند بدون هرگونه محدودیت زمانی، از شبکه‌های اپراتوری استفاده نمایند. در غیر این‌ صورت دستگاه پس از اولین اتصال به شبکه، پیامک هشدار دریافت نموده و پس از مدت‌ زمان کوتاهی، قطع می‌شود.

1- اقدامات لازم برای خرید گوشی نو پس از اجرای طرح رجیستری

1- استعلام رجیستری و سرقتی گوشی

قبل از اقدام به خرید، حتما اصالت دستگاه مورد معامله را بررسی نمایید و از رجیستر بودن و سرقتی نبودن آن اطمینان حاصل کنید. قبل از اقدام به خرید و پرداخت وجه، شماره IMEI موبایل/تبلت را از فروشنده درخواست کنید و آن را از طریق سامانه همیاب۲۴ استعلام بگیرید تا به طور همزمان از رجیستر بودن و سرقتی نبودن دستگاه اطمینان حاصل کرده و خریدی امن را تجربه کنید. برای استعلام رجیستری گوشی و استعلام سرقتی گوشی از سامانه همیاب24 کلیک کنید.

در پاسخ استعلام، حتماً به رجیستر بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهری دستگاه و … توجه نمایید. برای راهنمایی بیشتر مطلب آموزش استعلام گوشی سرقتی و استعلام رجیستری گوشی را بخوانید.

 2- تطابق شماره IMEIهای درج روی جعبه و دستگاه

سپس دستگاه را روشن نموده و کد #06#* را روی آن شماره‌گیری نمایید و بررسی کنید که شماره IMEI نمایش داده ‌شده با شماره IMEI درج ‌شده روی جعبه مطابقت داشته باشد. در صورت عدم تطابق این دو شماره IMEI از خرید دستگاه صرف‌نظر کنید.

3-  فعال‌سازی گوشی برای سیم‌کارت خریدار

پس از انجام مراحل قبل، حتما باید دستگاه را در حضور فروشنده، از طریق کد فعال سازی درج شده روی جعبه یا کارت گارانتی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در غیر اینصورت، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت عواقب ناشی از آن، بر عهده خریدار می‌باشد. برای آموزش نحوه فعال سازی گوشی در سامانه همتا کلیک کنید.

4- دریافت فاکتور خرید دارای شماره IMEI و مهر فروشگاه

پس از فعال‌سازی موفق دستگاه برای سیم‌کارت خود، حتماً از فروشنده، فاکتور خرید گوشی را دریافت نمایید. توجه داشته باشید که حتما شماره IMEI دستگاه در آن ذکر شده و دارای مهر فروشگاه باشد.

در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی پس از اعلام سرقت در سامانه همیاب24 به کمک ارائه این فاکتور، در مراجع قضایی می توانید اثبات مالکیت نمایید.

2- اقدامات لازم برای خرید گوشی کارکرده (دست دوم) پس از اجرای طرح رجیستری

1-  بازگرداندن دستگاه به تنظیمات کارخانه

در ابتدا لازم است تا دستگاهی که قصد خرید آن را دارید، به تنظیمات کارخانه برگردانید یا اصطلاحاً ریست فکتوری نمایید. امید است در صورتی ‌که شماره IMEI دستگاه جعلی یا کپی شده باشد، با بازگرداندن به تنظیمات کارخانه، شماره IMEI آن به شماره IMEI واقعی بازگردد. پس از این اقدام، دستگاه را روشن نموده و #06#* را روی آن شماره‌گیری کرده و شماره IMEI نمایش داده‌ شده با شماره IMEI درج ‌شده روی جعبه مطابقت دهید.

در صورت عدم تطابق این دو شماره IMEI، از خرید دستگاه صرف ‌نظر نمایید.

2- استعلام سرقتی گوشی

چک کنید که گوشی یا تبلتی که قصد خرید آن را دارید دارای کارتن و سایر اقلام همراه باشد. سپس برای اطمینان از سرقتی نبودن گوشی و تبلت، شماره ۱۵ رقمی IMEI گوشی ( یک کد منحصر به فرد که بر روی کارتن یا پشت گوشی درج شده و یا با شماره­ گیری #۰۶#* بدست می­ آید) را به صورت رایگان از سامانه همیاب ۲۴ استعلام بگیرید. برای استعلام سرقتی گوشی از سامانه همیاب24 کلیک کنید.

3- فرآیند انتقال مالکیت گوشی

در صورتی که از سرقتی نبودن دستگاه اطمینان حاصل کردید باید هنگام خرید گوشی دست دوم مراحل انتقال مالکیت برای شما انجام شود، در غیر این صورت با وارد کردن سیم کارت جدید در گوشی موبایل، پس از یک ماه گوشی شما غیرفعال خواهد شد. برای آموزش ۳ روش انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا کلیک کنید.

 4- فرآیند فعال سازی گوشی

دستگاه را به کمک کد فعال‌سازی موجود در پیامک HAMTA برای سیم‌کارت دلخواه خود فعال‌سازی نموده و زمانی که پیامک فعال‌سازی موفق برای سیم‌کارت خود را از سرشماره HAMTA دریافت کردید حتما کنترل نمایید که شماره IMEIهای ذکر شده در پیامک تأیید فعال‌سازی، با شماره IMEI نمایش داده شده از طریق #06#* یا درج‌شده روی جعبه، تطابق کامل دارد.

 برای آموزش نحوه فعال‌سازی گوشی در سامانه همتا | رجیستری گوشی کلیک کنید.

5- دریافت فاکتور خرید دارای شماره IMEI و مهر فروشگاه

درصورتی‌که از فروشگاه خرید می‌کنید، پس از فعال‌سازی موفق دستگاه برای سیم‌کارت خود، حتماً از فروشنده، فاکتور خرید گوشی را دریافت نمایید. توجه داشته باشید که حتما شماره IMEI دستگاه در آن ذکر شده و دارای مهر فروشگاه باشد.

در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی پس از اعلام سرقت در سامانه همیاب24 به کمک ارائه این فاکتور، در مراجع قضایی می توانید اثبات مالکیت نمایید.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

4.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. علیرضا گفت:

    سلام.من گوشی بنام خودم ازدیجی کالاخریدم .هدیه بدم.آیاهدیه گیرنده میتونه فعالش کنه باسیم کارت خودش

    0
    1. با سلام دوست عزیز کد فعالسازی و شماره سیم‌کارت صاحب گوشی جهت فعالسازی تلفن همراه خریداری شده مورد نیاز است.

      0
  2. سلام.
    من یه گوشی خریدم ولی اون شماره ی اولی که گوشی باهاش ریجستر شده گم شده. و الان من نمیتونم انتقال مالکیت بدم. و آیا راه حلی هست؟

    0
    1. با سلام رضا عزیز با پشتیبانی سامانه همتا تماس بگیرید.
      096366 (98+)

      0
  3. من گوشیم ریجستر نشده بازم میتونم پیداش کنم از طریق همیاب

    0
    1. @master-zohre گفت:

      بله قابل ردیابی است

      0