top
What-to-do-after-stealing-a-phone

بعد از سرقت گوشی چه باید کرد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

84

icon

بعد از سرقت گوشی موبایل چه باید کرد؟ چه اقداماتی را برای ردیابی گوشی و محافظت از اطلاعات روی گوشی می توان انجام داد؟ در این مطلب اقدامات لازم بعد از سرقت گوشی موبایل و مراحل قانونی ردیابی گوشی را شرح می دهیم. با همیاب24 همراه باشید.

مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی بعد از سرقت

بعد از به سرقت رفتن گوشی موبایل، با توجه به نوع گوشی خود (اندورید، آیفون) از طریق یکی از دو روش زیر می توانید گوشی خود را مکان یابی و نسبت به پاک کردن اطلاعات روی گوشی از راه دور اقدام نمایید. برای استفاده از این روش ها به نکات زیر توجه کنید:

۱- بعد از اینکه اطلاعات گوشی پاک شود، دیگر نمی‌توانید از این طریق موقعیت مکانی آن را پیدا کنید.

2- برای دسترسی به اطلاعات گوشی از راه دور و مکان یابی آن باید این قابلیت را از قبل روی دستگاه خود فعال کرده باشید.

3- استفاده از روش های ردیابی و پیگیری موقعیت مکانی گوشی، تقریبی و صرفا جهت اطلاع خودتان می باشد و از این طریق در مراجع قضایی نمی توانید اقدامی انجام دهید. برای ردیابی قانونی گوشی می توانید به سامانه همیاب۲۴ مراجعه نمایید.

همیاب ۲۴ سامانه اعلام سرقت و ردیابی کالاهای دیجیتال (موبایل، تبلت و لپ تاپ)

1- مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی از طریق جیمیل

برای پاک کردن اطلاعات و مکان یابی گوشی اندروید رایج‌ترین روش استفاده از قابلیت Find my Device به معنی “دستگاهم را پیدا کن” می باشد. برای پاک کردن اطلاعات و مکان یابی گوشی با قابلیت “دستگاهم را پیدا کن”، شما باید از قبل یک اکانت جیمیل را به گوشی اندروید خود اضافه کرده باشید. برای آموزش مکان یابی گوشی از طریق جیمیل | دستگاهم را پیدا کن کلیک کنید.

2- مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی از طریق اپل آیدی

زمانی که گوشی آیفون شما به سرقت می رود شما می توانید با استفاده از سرویس اختصاصی به نام Find My iPhone به معنی ” آیفون من را پیدا کن” گوشی اپل خود را مکان یابی کنید و اطلاعات شخصی خود را از روی گوشی پاک کنید.

البته از این سرویس زمانی برای پاک کردن اطلاعات و مکان یابی گوشی اپل خود می توانید استفاده کنید که این قابلیت را از قبل در گوشی خود فعال کرده باشید. برای آموزش مکان یابی گوشی آیفون با ویژگی “آیفون مرا پیدا کن” | Find My iPhone کلیک کنید.

 لازم به ذکر است که استفاده از روش های ردیابی و پیگیری موقعیت مکانی گوشی، تقریبی و صرفا جهت اطلاع خودتان می باشد و از این طریق در مراجع قضایی نمی توانید اقدامی انجام دهید. برای ردیابی قانونی گوشی می توانید به سامانه همیاب۲۴ مراجعه نمایید.

مراحل قانونی ردیابی گوشی

زمانی که گوشی موبایل شما گم شده و یا به سرقت می رود، برای ردیابی قانونی گوشی مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول

ابتدا باید برای جلوگیری از سوء استفاده از سیم کارت خود نسبت به سوزاندن سیم‌کارت فعال روی گوشی اقدام نمایید. به منظور سوزاندن و یا مسدود کردن سیم کارت می توانید به صورت حضوری و یا غیر حضوری اقدام نمایید.

مرحله دوم

سپس به جهت فعال شدن فرآیند ردیابی گوشی در اپراتور های مخابراتی می توانید از طریق سامانه کشوری همیاب۲۴ اقدام نمایید. از این طریق علاوه بر ردیابی گوشی شما در اپراتورهای مخابراتی، با اطلاع رسانی کشوری از خرید و فروش و خارج شدن گوشی از مرزهای کشور جلوگیری می شود، بین تمام کالاهای پیدا شده سراسر کشور، کلانتری ها و بازرسی های مرزی جستجو شده و به شما اطلاع داده می شود.
ردیابی در اپراتورهای مخابراتی از طریق شماره سریال ۱۵ رقمی (کد IMEI) که معمولا پشت گوشی و یا کارتن آن درج شده است انجام می شود. برای اطلاع از روش های بدست آوردن شماره IMEI این مطلب را مطالعه کنید.

مرحله سوم

بعد از اعلام سرقت در سامانه کشوری همیاب۲۴ و دریافت نتیجه مثبت ردیابی از سامانه، با در دست داشتن موارد زیر به یکی از مراجع محترم قضایی مراجعه نمایید:
۱- مدرک شناسایی
۲- جعبه گوشی سرقتی و یا فاکتور خرید (به منظور اثبات مالکیت گوشی مسروقه)
۳- پرینت ردیابی مثبت از سامانه همیاب۲۴

پس از مراجعه به مرجع قضایی نسبت به طرح شکواییه و ثبت ثنا (به منظور اطلاع از وضعیت پرونده خود) اقدام کنید. سپس نامه استعلام به نمایندگی حقوقی اپراتور را از مرجع قضایی دریافت و به منظور دریافت مشخصات صاحب سیم کارت (سارق) به رابطین حقوقی اپراتور مستقر در محل سکونت خود تحویل نمایید. رابطین حقوقی به طور معمول، ظرف مدت یک هفته تا دوماه پاسخ نامه استعلام را به مرجع قضایی مربوطه ارسال می کنند.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

4.7/5 - (177 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. نیما ستایر گفت:

    تا چه زمانی میتوان گوشی را ردیابی کرد؟

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام نیما عزیز. از هر زمانی که گوشی خود را در سامانه همیاب24 ثبت نمایید قابل ردیابی میباشد. بهتر است بعد از سرقت یا مفقود شدن گوشی آن را در سامانه همیاب ثبت نمایید تا ردیابی شود اما اگر بنابه هر دلیلی بعد از گذشت زمان طولانی، گوشی خود را ثبت نمایید ردیابی باز هم انجام خواهد شد.

      0
  2. شهرام ایزدی گفت:

    باسلام
    اگر گوشی پیدا کردیم و سیمکارتی داخلش نبود یا به هر دلیل دیگه گوشی دزدی به دستمان رسید و خواستیم کار خداپسندانه ای انجام بدیم و گوشی رو به صاحبش برگردانیم آیا میشود بدون سیمکارت صاحب گوشی مفقود شده را پیدا کنیم

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام شهرام عزیز. شما باید وارد سامانه همیاب24 شوید و در قسمت کالای پیدا شده گوشی را ثبت نمایید . همیاب24 گوشی را به مالباخته میرساند. برای اطلاع بیشتر با شماره 05141410 تماس بگیرید.

      1
  3. علیرضا گفت:

    سلام گوشی من چند ماه پیش سرقت شده، امروز خانمی تماس گرفت و گفت گوشیتون رو من پیدا کردم و میخوام براتون ارسال کنم، در همیاب تا قسمت واریز پول پیش رفتم، آیا گوشی من جز سرقتی ها ثبت شده، ایا میتونن با گوشی من در این چند ماه کاری کرده باشن.

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. لطفا با شماره 05141410 تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند

      1
  4. علی قاسمی گفت:

    گوشی منو امروز دزدیدند . دار و ندارم تو گوشی بود .خیلی مواظب باشید . شیشه ماشین را بالا نگه دارید .شیشه ماشین را بالا نگه دارید .شیشه ماشین را بالا نگه دارید …..شیشه ماشین را بالا نگه دارید .

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام علی عزیز. بایت این اتفاق متاسفیم. ممنون از راهنمایی که کردین.
      آیا گوشی خود را در سامانه همیاب24 ثبت کرده اید؟
      پس ازثبت ردیابی در سامانه همیاب ۲۴ موارد زیر برای کالای شما اعمال می‌شود
      ردیابی 24 ساعته در اپراتورهای مخابراتی، جستجو در بین کالاهای پیدا شده سراسر کشور در کلانتری‌ها، بازرسی‌های مرزی و …، اطلاع‌رسانی به فروشگاه‌های سراسر کشور جهت جلوگیری از خرید و فروش دستگاه، اطلاع‌رسانی کشوری به کلانتری‌ها و بازرسی‌های مرزی جهت جلوگیری از خارج شدن دستگاه از مرزهای کشور.

      1
  5. مرتضی قربانی گفت:

    سلام باید هرچندمدت یکبار دوباره ازطریق سامانه اعلام سرقت کرد منظورم هرچندروزیکبار،
    یا ن همون یکبار که اعلام سرقت میدی ازطریق سامانه همیاب24چون گوشی مو چندسال قبل ازم دزدیدن الان دوباره اعلام سرقت بدم یا ن دیگه نیازی نیست همون سری اول که با مدرکهام رفتم کلانتری محل سرقت کافیه‌یا اگه دوباره نیازه که آپدیت کنم دوباره اعلام سرقت کنم.

    واسه خواستم استعلام بگیرم چجوری و ازچه طریقی کارو انجام بدم

    0
  6. سلام گوشی من رو دزدیدن اربعین در کشور عراق باید از این سایت اقدام کنم.

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. بله میتوانید وارد لینک زیر شوید و اقدام به ثبت نام نمایید و یا با مراجعه حضوری به نمایندگی های همیاب24 ردیابی گوشی خود را فعال کنید.
      ثبت نام کالا در همیاب24

      2