top
What-to-do-after-stealing-a-phone

بعد از سرقت گوشی چه باید کرد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

84

icon

بعد از سرقت گوشی موبایل چه باید کرد؟ چه اقداماتی را برای ردیابی گوشی و محافظت از اطلاعات روی گوشی می توان انجام داد؟ در این مطلب اقدامات لازم بعد از سرقت گوشی موبایل و مراحل قانونی ردیابی گوشی را شرح می دهیم. با همیاب24 همراه باشید.

مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی بعد از سرقت

بعد از به سرقت رفتن گوشی موبایل، با توجه به نوع گوشی خود (اندورید، آیفون) از طریق یکی از دو روش زیر می توانید گوشی خود را مکان یابی و نسبت به پاک کردن اطلاعات روی گوشی از راه دور اقدام نمایید. برای استفاده از این روش ها به نکات زیر توجه کنید:

۱- بعد از اینکه اطلاعات گوشی پاک شود، دیگر نمی‌توانید از این طریق موقعیت مکانی آن را پیدا کنید.

2- برای دسترسی به اطلاعات گوشی از راه دور و مکان یابی آن باید این قابلیت را از قبل روی دستگاه خود فعال کرده باشید.

3- استفاده از روش های ردیابی و پیگیری موقعیت مکانی گوشی، تقریبی و صرفا جهت اطلاع خودتان می باشد و از این طریق در مراجع قضایی نمی توانید اقدامی انجام دهید. برای ردیابی قانونی گوشی می توانید به سامانه همیاب۲۴ مراجعه نمایید.

همیاب ۲۴ سامانه اعلام سرقت و ردیابی کالاهای دیجیتال (موبایل، تبلت و لپ تاپ)

1- مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی از طریق جیمیل

برای پاک کردن اطلاعات و مکان یابی گوشی اندروید رایج‌ترین روش استفاده از قابلیت Find my Device به معنی “دستگاهم را پیدا کن” می باشد. برای پاک کردن اطلاعات و مکان یابی گوشی با قابلیت “دستگاهم را پیدا کن”، شما باید از قبل یک اکانت جیمیل را به گوشی اندروید خود اضافه کرده باشید. برای آموزش مکان یابی گوشی از طریق جیمیل | دستگاهم را پیدا کن کلیک کنید.

2- مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی از طریق اپل آیدی

زمانی که گوشی آیفون شما به سرقت می رود شما می توانید با استفاده از سرویس اختصاصی به نام Find My iPhone به معنی ” آیفون من را پیدا کن” گوشی اپل خود را مکان یابی کنید و اطلاعات شخصی خود را از روی گوشی پاک کنید.

البته از این سرویس زمانی برای پاک کردن اطلاعات و مکان یابی گوشی اپل خود می توانید استفاده کنید که این قابلیت را از قبل در گوشی خود فعال کرده باشید. برای آموزش مکان یابی گوشی آیفون با ویژگی “آیفون مرا پیدا کن” | Find My iPhone کلیک کنید.

 لازم به ذکر است که استفاده از روش های ردیابی و پیگیری موقعیت مکانی گوشی، تقریبی و صرفا جهت اطلاع خودتان می باشد و از این طریق در مراجع قضایی نمی توانید اقدامی انجام دهید. برای ردیابی قانونی گوشی می توانید به سامانه همیاب۲۴ مراجعه نمایید.

مراحل قانونی ردیابی گوشی

زمانی که گوشی موبایل شما گم شده و یا به سرقت می رود، برای ردیابی قانونی گوشی مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول

ابتدا باید برای جلوگیری از سوء استفاده از سیم کارت خود نسبت به سوزاندن سیم‌کارت فعال روی گوشی اقدام نمایید. به منظور سوزاندن و یا مسدود کردن سیم کارت می توانید به صورت حضوری و یا غیر حضوری اقدام نمایید.

مرحله دوم

سپس به جهت فعال شدن فرآیند ردیابی گوشی در اپراتور های مخابراتی می توانید از طریق سامانه کشوری همیاب۲۴ اقدام نمایید. از این طریق علاوه بر ردیابی گوشی شما در اپراتورهای مخابراتی، با اطلاع رسانی کشوری از خرید و فروش و خارج شدن گوشی از مرزهای کشور جلوگیری می شود، بین تمام کالاهای پیدا شده سراسر کشور، کلانتری ها و بازرسی های مرزی جستجو شده و به شما اطلاع داده می شود.
ردیابی در اپراتورهای مخابراتی از طریق شماره سریال ۱۵ رقمی (کد IMEI) که معمولا پشت گوشی و یا کارتن آن درج شده است انجام می شود. برای اطلاع از روش های بدست آوردن شماره IMEI این مطلب را مطالعه کنید.

مرحله سوم

بعد از اعلام سرقت در سامانه کشوری همیاب۲۴ و دریافت نتیجه مثبت ردیابی از سامانه، با در دست داشتن موارد زیر به یکی از مراجع محترم قضایی مراجعه نمایید:
۱- مدرک شناسایی
۲- جعبه گوشی سرقتی و یا فاکتور خرید (به منظور اثبات مالکیت گوشی مسروقه)
۳- پرینت ردیابی مثبت از سامانه همیاب۲۴

پس از مراجعه به مرجع قضایی نسبت به طرح شکواییه و ثبت ثنا (به منظور اطلاع از وضعیت پرونده خود) اقدام کنید. سپس نامه استعلام به نمایندگی حقوقی اپراتور را از مرجع قضایی دریافت و به منظور دریافت مشخصات صاحب سیم کارت (سارق) به رابطین حقوقی اپراتور مستقر در محل سکونت خود تحویل نمایید. رابطین حقوقی به طور معمول، ظرف مدت یک هفته تا دوماه پاسخ نامه استعلام را به مرجع قضایی مربوطه ارسال می کنند.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

4.7/5 - (176 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. علی چسباوی گفت:

    سلام من در سامانه ثبت نام کردم و خط سرقتی در گوشی را سوزاندم و یک خط دیگه باهمون شماره گرفتم ایا این کار در
    ردیابی اختلال ایجاد میکند؟

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام علی عزیز. خیر مشکلی پیش نخواهد آمد.

      0
  2. محمد افخمی گفت:

    با سلام یه گوشی ایفون مدل بالا درخودروی ما جامانده،مشخص نیست از چه زمانی وکدام منطقه بوده ، میخاستم ثبت کنم اما متاسفانه به سریال تلفن همراه دسترسی نداریم چون گوشی رمز داره و راه دیگری نداره جز اینکه تلفن فلش بشه که دراین صورت هم اطلاعات پاک میشه ،درضمن گوشی فاقد سیمکارت بوده بنظر شما چیکارکنیم,گوشی ۱۰۰ میلیونی هست و بدون مژدگانی فتیره

    0
  3. سلام گوشی منو دزدیدن حتی فیلم دزدینش هم از یکی از مغازه ها گرفتم ولی جالب پلیس هیچ کاری نکرد بجای اینکه بفرسته آگاهی و اقدامات انجام بده هیچی به هیچی
    ……………………..
    خودم برم آگاهی دوباره شکابت کنم میشه

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام. بریا این اتفاق بسیار متاسفیم دوست عزیز. بله، می‌توانید خودتان به آگاهی مراجعه کنید و شکایت خود را دوباره ثبت کنید. در شکایت خود، حتماً فیلم دزدی گوشی خود را به همراه داشته باشید. همچنین، می‌توانید از مغازه‌دار که فیلم را برای شما گرفته است، درخواست کنید که در شکایت شما به عنوان شاهد شرکت کند. حتما گوشی خود را در سامانه همیاب24 ثبت نمایید تا ردیابی گوشیتان فعال شود.
      پس ازثبت ردیابی در سامانه همیاب ۲۴ موارد زیر برای کالای شما اعمال می‌شود
      ردیابی 24 ساعته در اپراتورهای مخابراتی، جستجو در بین کالاهای پیدا شده سراسر کشور در کلانتری‌ها، بازرسی‌های مرزی و …، اطلاع‌رسانی به فروشگاه‌های سراسر کشور جهت جلوگیری از خرید و فروش دستگاه، اطلاع‌رسانی کشوری به کلانتری‌ها و بازرسی‌های مرزی جهت جلوگیری از خارج شدن دستگاه از مرزهای کشور.

      0
  4. با عرض سلام و وقت بخیر و تشکر از خدمات شما؛
    گوشی بنده امروز مورخ شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ به سرقت رفته، در شما تمام مراحل را انجام دادم. بعد از پرداخت وجه باید سیم کارت را بسوزانم. ضمن تماسهای متعدد با اوپراتورم، ایشان اعلام کردند سوزاندن سیم کارت فقط بصورت حضوری و نه تحت عنوان سوزاندن بلکه تعویض سیم کارت امکان پذیر است و متاسفانه تا ساعت اداری ایشان نمیتوانم اقدامی جهت سوزاندن سیم کارت کنم. گفتند فقط میتوانم از طریق نرم افزار اوپراتور سیم را غیر فعال کنم و چند ساعت بعد پیامکی دریافت کردم که سارق هم با خط بنده به نرم افزار مراجعه کرده است. لطفا مورد سوزاندن را قبل از دریافت وجه اطلاع رسانی کنید و لطفا در مورد سوزاندن قطعی غیر حضوری ۲۴ ساعته سیم کارت مطلب اضافه کنید بسیار ممنون از حسن توجه شما.

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام فائزه عزیز. امیدواریم هر چه سریعتر گوشیتان ردیابی شود. ممنون از نظر شما.

      0
  5. داریوش نره ای گفت:

    سلام. اگر اول در سامانه همیاب ثبت کنیم بعد سیم کارت را بسوزونیم هم سامانه کار می کند؟ یا ترتیب مهم است؟

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام داریوش عزیز. ترتیب مهم نیس. بهتر است هر چه سریعتر سیمکارت خود را بسوزانید تا در روند ردیابی شما اختلال ایجاد نشود

      0
  6. حمیدرضا کلهری گفت:

    با سلام ، دوستان گرامی فقط و فقط مراقب باشید که گوشیو ازتون نزنن ، از هزار تا گوشی شاید یکیش پیدا بشه ، حواستون باشه که بسرقت نره ، بنده بعد از سرقت گوشیم در این سامانه همیاب هم ثبت کردم ولی مطمئن بودم که پیدا نمیشه ، سارقان کثیف اکثرا گوشیای سرقتی را ب افغانستان و ….. میفروشن و اون دسته از گوشی هایی که زیاد سالم و با ارزش نباشن میفروشن ب تعمیرکننده های گوشی که از lcd و قطعات برد استفاده بشه اونم اول شماره سریال گوشیو براحتی عوض میکنن . هزینه اضافی نکنید

    2
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام حمیدرضا عزیز. بله حرف شما درست است. قدم اول مراقبت است. بهتر است اپلیکیشن ضدسرقت و ردیاب گوشی همیاب24 را نصب نمایید تا از سرقت گوشیتان جلوگیری کنید. اما با ثبت در همیاب24 شاید گوشیتان پیدا نشود اما مانع خریدو فروش گوشی سرقتی و یا مفقودی میشوید. با ثبت گوشی در همیاب24 توسط مالباخته، کسانی که قصد خرید گوشی داشته باشند از همیاب استعلام گرفته و متوجه سرقتی و یا مفقودی بودن گوشی خواهند شد. از همه مهم تر همیاب24 روزانه از بین هر سه گوشی مفقودی و یا سرقتی یک گوشی سالم به مالباخته بارمیگرداند.

      2
      1. عبدالحکیم محمدی گفت:

        با سلام و عرض ادب وقتی بخواهیم مثلا گوشی بخریم و مطمئن نباشیم که گوشی سرقتی هست یا نه چطور میتوانیم از همیاب ۲۴ استعلام بگیریم تا مطمئن بشیم که گوشی سرقتی را بهمون نفروشن.
        ممنون میشم وضاحت بدید.

        0
      2. همیاب 24 گفت:

        سلام دوست عزیز. وارد سامانه همیاب24 شوید و در قسمت استعلام شماره سریال گوشی را وارد نمایید تا تمام اطلاعات گوشی و مفقودی یا سرقتی نبودن آن مشخص شود.

        0