top
three-ways-to-work-with-hamta-and-guides-to-active-mobie-phone

آموزش 3 روش رجیستری گوشی ‌‌|‌ فعال سازی گوشی در سامانه همتا

زمان مطالعه: 11 دقیقه

29

در طرح رجیستری گوشی برای هر دستگاه (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید فرآیند فعال سازی گوشی در سامانه همتا از طریق وارد کردن شماره (IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی همتا، برای سیم کارت مورد نظر انجام شود.

برای آشنایی کامل با خدمات سامانه همتا در زمینه رجیستری گوشی کلیک کنید.

ضرورت انجام فرآیند فعال‌سازی گوشی (رجیستری گوشی) در زمان خرید

بر اساس طرح رجیستری گوشی هنگام خرید، حتما باید دستگاه را در حضور فروشنده از طریق کد فعالسازی همتا، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در غیر اینصورت، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت عواقب ناشی از آن، بر عهده خریدار می‌باشد.

برای نمونه، در صورت سوءاستفاده از شناسه (IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال سازی گوشی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما برای فعال سازی گوشی اقدامی نکرده اید، متضرر اصلی خواهید بود. توصیه می‌گردد حتماً فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام گیرد.

هنگام خرید گوشی دست دوم نیز حتما باید فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهید و گوشی خریداری شده را برای سیم کارت خود فعال کنید. برای اطلاع از نحوه انتقال مالکیت گوشی مطلب:آموزش ۳ روش انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا | Hamta را بخوانید. علاوه بر این شما می توانید هنگام خرید گوشی دست دوم، برای اطلاع از رجیستر بودن و سرقتی نبودن آن از سامانه همیاب24 استعلام بگیرید. برای استعلام رجیستری گوشی و استعلام سرقتی گوشی کلیک کنید.

حتما بخوانید: آموزش استعلام گوشی سرقتی و استعلام رجیستری گوشی

آموزش تصویری سه روش فعال‌سازی گوشی در سامانه همتا (Hamta)

برای انجام فرآیند فعال‌سازی داشتن کد فعال سازی همتا الزامی می باشد. در صورتی که به این کد دسترسی ندارید، می توانید به این لینک مراجعه کنید: آموزش بدست آوردن کد فعال سازی گوشی در سامانه همتا.

1- فعال‌سازی گوشی با کد فعال سازی همتا #۷۷۷۷*

برای فعال سازی دستگاه با استفاده از کد فعال سازی همتا (کد دستوری #۷۷۷۷*) مراحل زیر را به ترتیب دنبال نمایید:

1- کد فعال سازی همتا: کد دستوری #۷۷۷۷* را ترجیحا با شماره سیم کارتی که قصد فعال سازی دستگاه با آن را دارید شماره گیری نمایید.

2- طبق تصویر در منوی باز شده عدد 2 را برای شروع فرآیند فعال سازی گوشی وارد نمایید.

 فعال‌سازی گوشی با کد فعال سازی همتا #۷۷۷۷*

3- در این بخش، شماره (IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد نمایید.

شماره (IMEI) دستگاه، یک کد 15 رقمی می باشد که به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه،پشت دستگاه، پشت باتری و یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است.

15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) را در این قسمت وارد نمایید.

1- فعال‌سازی گوشی با کد فعال سازی همتا #۷۷۷۷*

4- در این بخش شماره سیم کارتی که قصد فعال سازی گوشی با آن سیم کارت را دارید، وارد نمایید.

5- در این مرحله کد فعال سازی همتا را وارد نمایید. کد فعال سازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمی شود.

منوی وارد کردن کد یکبار مصرف دستگاه از طریق شماره گیری ussid سامانه همتا

6- بعد از وارد کردن کد فعال سازی همتا، پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیم کارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه این اطلاعات مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

منو تایید فعالسازی گوشی هوشمند از طریق شماره گیری ussid

در انتها پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیم کارت ارائه شده می باشد. این پیغام به صورت پیامکی به شماره شما نیز ارسال خواهد شد.

2- فعال‌سازی گوشی در سامانه همتا به آدرس www.hamta.ntsw.ir

برای فعال سازی گوشی از طریق سامانه همتا به درگاه اینترنتی سامانه همتا مراجعه کنید. برای ورود به سامانه، از شماره تلفن همراه خود استفاده کنید و یا ابتدا در سامانه ثبت نام کرده و سپس با استفاده از کد ملی وارد سامانه شوید.

در اینجا ما قصد داریم تا با شماره تلفن همراه وارد سامانه شویم.

صفحه اصلی سایت سامانه همتا که قسمت ورود با شماره ملی یا موبایل و ثبت نام و فراموشی رمزعبور را دارد
فعال سازی گوشی با استفاده از سامانه همتا

بعد از وارد شدن به پنل خود در سامانه همتا، از سمت راست پنل، گزینه “فعال سازی تلفن همراه” را انتخاب نمایید. در پنجره باز شده، اطلاعات خواسته شده شامل: شماره تلفن همراهی که قصد فعال سازی گوشی با آن را دارید، شماره IMEI گوشی و کد فعال سازی همتا را وارد نمایید.

 کد فعال سازی همتا: یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمی شود.
کد (IMEI) دستگاه: به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت دستگاه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است.

برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود.

منوی کاربری در وبسایت سامانه همتا و انتخاب سربرگ فعال سازی تلفن همراه
فعال سازی گوشی با استفاده از سامانه همتا

در انتها با انتخاب دکمه “فعال سازی” و تایید اطلاعات، دستگاه شما فعال خواهد شد.

3- فعال‌سازی گوشی با اپلیکشین همتا

برای انجام فرآیند فعال سازی گوشی از طریق اپلیکیشن همتا، ابتدا این اپلیکیشن را از طریق سایت همتا و یا از کافه بازار دانلود و نصب نمایید.
اپلیکیشن همتا را باز کرده، شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید. کد نصب برنامه که به شماره شما ارسال می شود را هم وارد کنید.

منوی وارد کردن شماره تلفن در اپلیکیشن همتا
فعال سازی گوشی با استفاده ازاپلیکیشن همتا

شما وارد پنل خود در اپلیکیشن همتا شدید. گزینه “فعال سازی تلفن همراه” را انتخاب نمایید.

منوی اپلیکیشن سامانه همتا که دارای صندوق پیام ها و استعلام اصالت و فعال سازی تلفن همراه و انتقال مالکیت و آموزش می باشد
فعال سازی گوشی با استفاده از اپلیکیشن همتا

در این قسمت ابتدا شماره سیم کارتی که قصد فعال سازی دستگاه با آن سیم کارت را دارید، وارد نمایید.

منوی فعال سازی در اپلیکیشن سامانه همتا که دارای فیلد هایی برای وارد کردن اطلاعات در مورد شماره تلفن و شماره سریال و کد فعال سازی می باشد
فعال سازی گوشی با استفاده از اپلیکیشن همتا

در این قسمت باید شناسه 15 رقمی IMEI دستگاه را وارد نمایید. در اپلیکیشن همتا شما می توانید به چند طریق این شماره را وارد نمایید:

1- شماره IMEI دستگاه را در قسمت مربوطه به صورت دستی وارد نمایید.
2- کد QR مربوط به شماره IMEI را از روی برچسب پشت گوشی و یا کارتن دستگاه اسکن کنید.

جعبه موبایلی ه دارای برچسب شماره سریال می باشد
فعال سازی گوشی با استفاده از اپلیکیشن همتا

3- با زدن دکمه “شناسه دستگاه من”، شماره IMEI دستگاهی که با آن از اپلیکیشن همتا استفاده می کنید نمایش داده می شود و شما می توانید شماره IMEI مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

انتخاب سیم کارت برای فعال سازی در اپلیکیشن سامانه همتا
فعال سازی گوشی با استفاده از اپلیکیشن همتا

4- در این مرحله کد فعال سازی را وارد نمایید. کد فعال سازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمی شود. بعد از وارد کردن کد فعال سازی، پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیم کارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورت تایید این اطلاعات، دستگاه شما با شماره سیم کارت مورد نظر فعال خواهد شد.

حواست باشه موقع خرید گوشی کلاه سرت نره!
قبل از خرید گوشی به طور رایگان از رجیستری و سرقتی نبودن گوشی مطمئن شو.
لینک دانلود برنامه همیاب24

سوالات متداول در زمینه فعال‌سازی گوشی در سامانه همتا:

1- عدم دسترسی به کد فعال سازی رجیستری گوشی

در صورتی که در حین خرید و یا پس از آن متوجه شدید دستگاه خریداری شده فاقد کد فعال سازی است یا فروشنده به کد فعال سازی دسترسی ندارد، حتما دستگاه را به فروشنده بازگردانید و یا کد فعال سازی را از ایشان دریافت نمایید.

2- نحوه بدست آوردن کد فعال سازی

با توجه به نوع دستگاهی که خریداری کرده اید، کد فعال سازی، با یکی از روش های زیر در اختیار شما قرار خواهد گرفت:
1- در خصوص دستگاه‌های نو و قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است.
2- برای دستگاه‌های کارکرده (دست دوم)، که انتقال مالکیت داده می‌شوند، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA برای خریدار ارسال می شود.
3- برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها صرفا برای استفاده شخصی مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).
دقت داشته باشید که ارائه کد فعال سازی، به هیچ عنوان هزینه‌ای نداشته و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.
حتماً در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه بابت کد فعال سازی، خدمات رجیستری، ارائه نشدن کد فعال سازی توسط فروشنده و …، در اسرع وقت، موضوع را به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده و در سایت‌های مربوطه از قبیل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت ثبت شکایت کنید.

3- پیامد عدم فعال سازی دستگاه

در صورتی که دستگاه قانونی خریداری شده، برای سیم کارت خریدار فعال سازی نگردد، بسته به آکبند یا کارکرده بودن دستگاه، پیامدهای زیر حاصل خواهد شد:
1- در صورتی که فعال سازی دستگاه آکبند قانونی به کمک کد فعال سازی انجام نشود، این دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع خواهد شد.
2- در صورتی که فعال سازی دستگاه کارکرده، به کمک کد فعال سازی موجود در پیامک انتقال مالکیت HAMTA انجام نشود، این دستگاه همچنان تحت مالکیت سیم کارت قبلی باقی مانده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای سیم کارت قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

4- تطابق شناسه‌های IMEI ذکر شده در پیامک تأیید فعال سازی با شناسه‌های IMEI دستگاه

پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه‌های IMEI فعال شده برای سیم کارت فعال کننده دستگاه، پیامک می شود. دقت داشته باشید که شناسه‌های IMEI ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، باید با شناسه‌های IMEI دستگاه (قابل رویت روی جعبه، پشت باتری، شماره گیری #۰۶#*)، تطابق کامل داشته باشند.
هرگونه عدم مطابقت بین شناسه‌های IMEI ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، با شناسه‌های IMEI دستگاه را با مرکز پاسخ‌ گویی همتا به شماره ۰۹۶۳۶۶ در میان گذارید.

5- فعال سازی تمام اسلات‌های دستگاه‌های دو یا چند سیکارته با یک کد فعال سازی

برای فعال سازی دستگاه‌های دو یا چند سیم کارته، تنها کافیست با استفاده از کد فعال سازی درج شده روی کارت گارانتی، شناسه (IMEI) یکی از اسلات‌ها (محل سیم کارت) را فعال نمود. با فعال سازی یک شناسه (IMEI)، شناسه (IMEI) مربوط به اسلات‌های دیگر نیز بصورت خودکار فعال خواهند شد. دقت داشته باشید که کد فعال سازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از فعال سازی دیگر قابل استفاده مجدد نیست.

6-دستگاه‌های روشن قبل از شروع طرح، بی نیاز از فعال سازی

دستگاه‌هایی که تا قبل از مشمول شدن در طرح (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند) رجیستری در شبکه فعال بوده‌اند، به عنوان دستگاه مجاز شناخته شده و می‌توانند از شبکه‌های اپراتوری به‌صورت دائم استفاده کنند و احتیاجی به فعال‌سازی ندارند. دقت داشته باشید درصورتیکه صاحب این دستگاه قصد فروش آن را داشته باشد، باید ابتدا دستگاه را از طریق فرایند افزودن دستگاه، تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود در آورده و سپس، از طریق فرآیند انتقال مالکیت، مالکیت آن را به سیم کارت دیگری منتقل نماید.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

4.4/5 - (28 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. سلام من یه دستگاه اکبند خریداری کردم از مدت زمان ثبت در سامانه همتا گذشته است کد فعال سازی هم دارم راهنمایی کنید از چه راهی ریجستر کنم ممنون میشم

    • شماره موبایل: 09357401204
    0
    1. سلام وقتتون بخیر
      توصیه میکنم مواردی را که در مقاله بالا گفته شده است را به صورت کامل انجام دهید تا هر چه زودتر مشکلتان رفع شود.

        1
    2. سلام وقتتون بخیر من مسافر بودم یه گوشی اوردم واسه خودم بعد تا ۳۰روز به صورت عادی انتن داد و بعدش انتن دهیش قطع شد دادم ریجسترش کنن اولش یکم انتن داد ولی بعد چند ساعت آنتنش قطع شد باید چیکار کنم الان؟.

      • شماره موبایل: 09941458665
      0
      1. سلام وقتتون بخیر
        بابت این اتفاق متاسفیم دوست عزیز
        از راهکارهای گفته شده در بالا استفاده کنید و در صورتی که این مورد تکرار شد لطفا با پشتیبانی سامانه همتا تماس بگیرید.

          0
      2. سلام برای پا اس ام اس اومد که تا تارزخ ۳۰ آذر فعالسازی کنین ولی ما اس ام اس رو امروز دیدیم که وقت تموم شده و دستگاه غیر فعال شده
        الان چیکار میتونیم بکنیم؟

        • شماره موبایل: 09050711883
        2
      3. سلام من یک گوشی از عراق اوردم خاستم با پاسپورتم ریجستر کنم اونم مسئول ریجستر گمرک گفتن سیستم قطع هستش الان باید چیکار کرد وایا اگه سیستم باز بشه مثلا یه ماه دیگه ایا میشه با همین تاریخ ورود رفت اونجا و ریجستر کرد
        ۰

          1
        • سلام من یک گوشی با گارانتی شرکتی از یه فروشگاه خرید م ولی وقتی خواستم رجیستر کنم پیام «دستگاه زیر جزء دستگاه های ثبت شده نیست و از تاریخ
          1400/06/04
          سرویس نخواهد گرفت» فروشنده گفت تا چند روز دیگه فعال میشه بعد زنگ زدم دفتر شرکت گارانتی گفتن نهایتاً تا 10 روز دیگه فعال میشه و اینکه 10 روز دیگه دوباره تست کنید برای ریجستر کردن و الان میخواستم بدونم اگه بعد از 10 روز فعال نشد چیکار باید بکنم میشه کمکم کنید

            2
            1. با سلام دوست عزیز این پیام درست است و درصورتی که تا تاریخ مقرر در پیام گوشی شما رجیستر نشود دیگر سرویس نخواهد گرفت تا ده روز دیگر برای ثبت گوشی و رجیستر شدن آن صبر کنید درصورتی که هنوز هم مشکل موجود بود هرچه سریعتر این موضوع را با یکی از کارشناسان همتا درمیان بگذارید.

                1
            2. سلام، من قبلا وقتی گوشیم رو خریداری کردم ریجستری کردن برام، الان من اون سیم کارت رو انداختن دور و سیم کارت جدید رو گوشی گذاشتم، ایا باید مجدد ریجستری کنم؟ اخه هر بار موقع ریستارت کردن گوشی بالا مینویسه سیم کارت شما فعالسازی نشده

                2
                1. به متن پیامک دریافت شده دقت کنید درصورتی که در پیامک هشدار غیرفعال شدن ذکر شده باید گوشی را انتقال مالکیت کنید. درغیر اینصورت مشکلی پیش نخواهد آمد.

                    2
                2. سلام وقت بخیر
                  من یه گوشی داشتم که قبل از اینکه ریجستری بشن گوشیا گرفتمش( سال ۹۵به قبل) خراب شد دادم درستش کنن که ظاهراً بعد از اون ریجستری شده و هر سیمکارتی به جز سیم‌کارت خودم بزارم بعد از یه هفته کار نمیکنه،کد فعال سازی یا چیزی هم ندارم…میشه راهنمایی کنید چیکار کنم که با سیم‌کارت دیگه ای فعال بشه؟

                    0
                    1. با سلام دوست عزیز برای این موضوع پیشنهاد میکنیم مطلب در لینک زیر را مطالعه کنید درصورتی که همچنان نتوانستید کد فعالسازی خودرا به دست آورید با پشتیبانی سامانه همتا تماس حاصل کنید.
                      لینک مطلب آموزشی درمورد نحوه بدست آوردن کد فعالسازی : https://hamyab24.ir/blog/how-to-get-the-phone-registry-activation-code/

                        0
                    2. سلام من گوشی که خریده بودم خودم ریجستری کردم کد فعال سازی رفت روی خطم منتها خط من سوخت و من الان دسترسی به اون خط ندارم گوشیم فعالسازی نمیشه چکار باید بکنم هزینه شو که ازم گرفتن

                        1
                        1. با سلام دوست عزیز به نمایندگی اپراتور موردنظر خود مراجعه کنید و خط سوزانده شده خود را بار دیگر بگیرید درغیر این صورت خط دیگری با نام خودتان وارد دستگاه کرده و استفاده کنید.
                          همیاب24 سامانه استعلام و ردیابی کالاهای دیجیتال سرقتی/مفقودی.

                            1
                        2. سلام من یه گوشی دارم مدت زیادی است که یه بنده خدایی برام آورده بود ولی استفاده نمی کردم و ریجیستر هم نشده راهکار فعال کردن این نوع گوشی ها چیه؟؟؟

                          • شماره موبایل: 09192515144
                          8
                          1. با سلام با پشتیبانی سامانه همتا تماس بگیرید راهنماییتون می کنند.
                            096366 (98+)

                              10
                          2. سلام و عرص ادب میشه راهنمایی کنید کد یکبار مصرف رو برای گوشی های کارکرده و قدیمی باید از کجا پیدا کنیم؟

                              2
                            • سلام ما نمیدونستیم نباید چند تا سیمکارت رو تو یه گوشی هی عوض نکنیم به ما 3 روز وقت داده کد فعالسازی هم نداریم گوشی روهم 3 ساله داریم چکار کنیم

                                3
                              • با سلام من قبل از گوشی خریده ام و برای فعال سازی هر چه کد فعال سازی روی کارت رو وارد می کنم پیام می ده کد فعال سازی نامعتبر است. هر چند اصالت گوشی (شماره سریال ) درست است. وامروز پیام اومده دستگاه زیر قانونیست ولی به دلیل عدم فعالسازی از این تاریخ سرویس نمی گیرد.کدفعالسازی را از فروشنده دریافت و باشماره گیری#7777*فعالسازی کنید.
                                تکلیف من چیست.

                                  2
                                  1. کاربر عزیز
                                    در صورتی که در فرآیند فعال سازی گوشی به مشکل بر خورده اید می توانید به سامانه همتا مراجعه و با با پشتیبانی آن به شماره 096366 تماس بگیرید و مشکل خود را مطرح کنید.

                                      2
                                  2. سلام برای من پیامک اومد تا ۱۸ اسفند فرصت داری برای فعالسازی
                                    ولی ۱۶ اسفند گوشیم قطع شد ، امروز یعنی ۱۶ اسفند از یه گوشی دیگه کد فعالسازی رو ارسال کردم و در آخر تأیید هم داد ، ولی هنوز گوشی مجدد فعال نشده ، چه کار کنم

                                      3
                                      1. کاربر عزیز و گرامی فرایند فعال سازی دستگاه خود را از طریق سامانه همتا پیگیری نمایید

                                          2
                                      2. سلام من گوشی رو خریدم که هنوز فروشنده انتقال مالکبت نداده
                                        فردا برم شکایت کنم
                                        ابا ممکنه گوشی رو از من بگیرن و به سیم کارت قبلی بدن؟
                                        باتوجه به اینکه گوشی قانونی و مسافرتی هست!

                                          3
                                          1. کاربر عزیز هنگام خرید گوشی حتما باید فرآیند انتقال مالکیت انجام شود، در عیر اینصورت دستگاه از نظر قانونی به مالک قبلی تعلق خواهد داشت

                                              2
                                            1. کاربر گرامی با توجه به قوانین سامانه همتا در خصوص طرح رجیستری، گوشی های مسافری باید از طریق سامانه همتا رجیستر شوند در غیر اینصورت در مدت زمان کوتاهی غیر قایل استفاده خواهند شد

                                                6