از سامانه همتا یا رجیستری گوشی های هوشمند چگونه استفاده کنیم

سامانه همتا- سامانه رجیستری گوشی های هوشمند | Hamta

فهرست عناوین در این مطلب:

همیاب ۲۴ سامانه استعلام رجیستری، اعلام سرقت و ردیابی کالاهای دیجیتال(موبایل، تبلت و لپ تاپ)

سامانه همتا (Hamta) چیست؟

سامانه همتا، سامانه‌ی ثبت و رجیستری تلفن‌های همراه است که از روش‌های مختلفی نظیر سایت همتا، کد دستوری #۷۷۷۷*، پیامک و اپلیکیشن همتا می‌توان از آن استفاده کرد. البته برای دسترسی به شماری از قابلیت‌های این سامانه باید در سامانه‌ همتا به آدرس (hamta.ntsw.ir) ثبت نام کنید. برای مثال در صورتی که بخواهید برای انتقال مالکیت گوشی‌ هوشمند خود‌ به سیم‌کارت دیگری اقدام کنید، باید حتما در سیستم ثبت نام کرده باشید.

خدمات سامانه همتا در زمینه رجیستری گوشی های هوشمند:

۱- استعلام رجیستری گوشی( استعلام اصالت تلفن همراه)

در زمان خرید گوشی‌ هوشمند پیش از آنکه به سراغ فعال سازی گوشی در سامانه همتا بروید و به ‌اصطلاح گوشی‌ هوشمند خود را رجیستر کنید، در مرحله اول باید از طریق شناسه‌ی ۱۵ رقمی IMEI که روی جعبه‌ی گوشی درج شده است برای استعلام رجیستری گوشی در سامانه همتا اقدام کنید و از رجیستر بودن گوشی اطمینان حاصل کنید.
نکته: شما می توانید از طریق سامانه همیاب۲۴ به طور همزمان رجیستر بودن و سرقتی نبودن دستگاه را استعلام بگیرید.
برای استعلام رجیستری گوشی و استعلام سرقتی گوشی کلیک کنید.
در مرحله‌ی دوم پس از حصول اطمینان از رجیستری گوشی نوبت به تطبیق IMEI گوشی با کدی است که روی بسته‌بندی درج شده است. برای اینکار باید بسته‌بندی گوشی‌ هوشمند را باز کنید و پس از روشن کردن گوشی، کد #۰۶#* را وارد کنید. نتیجه‌ی وارد کردن این کد در گوشی، نمایش کد IMEI روی صفحه‌ی نمایش است که می‌توان آن را با کد درج‌شده روی بسته‌بندی گوشی مطابقت داد.
نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، اختصاص دو کد IMEI‌ منحصربه‌فرد برای گوشی‌های هوشمند دو سیم‌کارته است که باید هر دوی این کدها را برای استعلام گوشی چک کرد.
پیشنهاد می شود مطلب استعلام گوشی سرقتی، تبلت و لپ تاپ | استعلام رجیستری گوشی را بخوانید.

۲- فعال سازی گوشی یا رجیستری گوشی در سامانه همتا

پس از استعلام رجیستری و سرقتی گوشی و چک کردن یکسان بودن کد IMEI ثبت‌شده روی جعبه با کدی که روی بسته‌بندی مشاهده می‌کنیم، نوبت به فعال سازی یا رجیستری گوشی در سامانه همتا می‌رسد. برای فعال سازی گوشی‌ هوشمند مورد نظر باید یک کد فعال سازی توسط فروشنده در اختیار خریدار قرار بگیرد. این کد فعالسازی ۶ رقمی و یکبار مصرف است.
برای آموزش فعال سازی گوشی مطلب نحوه فعال‌سازی گوشی در سامانه همتا | رجیستری گوشی را بخوانید.

۳- انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا

در صورتیکه فردی بخواهد تلفن همراه خود را به شخص دیگری بفروشد، بایستی با استفاده از فرآیند انتقال مالکیت گوشی، تلفن همراه را برای سیم کارت شخص خریدار، فعال نماید. دقت داشته باشید در صورتیکه به هر دلیلی فرآیند انتقال مالکیت گوشی انجام نپذیرد، فرد خریدار می‌تواند از تلفن همراه استفاده کند ولی معامله بدون سند انجام داده است. برای آموزش انتقال مالکیت گوشی مطلب نحوه انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا | Hamta را بخوانید.

۴- رجیستری گوشی مسافری در سامانه همتا

مسافرانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیزات دارای سیم کارت خریداری و به همراه خود وارد کشور می‌کنند، باید شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی یا همان کد IMEI دستگاه مورد نظر را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند. مسافران در هنگام ثبت شناسه گوشی تلفن همراه خود باید عوارض گمرکی آن را پرداخت و رسید آن را نزد خود نگهداری کنند. مسافران پس از دریافت کد فعالسازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند.
برای آموزش کامل رجیستر کردن گوشی های همراه مسافری در سامانه همتا کلیک کنید.

 ۵- “افزودن دستگاه” برای گوشی های روشن قبل از شروع طرح رجیستری

در صورتی که دستگاه شما پیش از شروع طرح رجیستری، روشن بوده، می توانید به کمک فرآیند “افزودن دستگاه” در سامانه همتا آن را تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود درآورید، بعد از انجام فرآیند افزودن دستگاه شما قدر خواهید بود فرآیندهای سامانه همتا، از قبیل انتقال مالکیت و … را برای آن دستگاه انجام دهید. برای آموزش فرآیند “افزودن گوشی” در سامانه همتا کلیک کنید.

۶- تعریف “سیم کارت بهره‌بردار” در سامانه همتا

در صورتی که دستگاه شما دارای دو اسلات (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) می باشد و دستگاه قبل از شروع طرح رجیستری، روشن بوده است و تحت مالکیت یکی از سیم‌کارت‌های شما قرار دارد اما برای سایر شناسه های آن (سایر سیم‌کارت‌های روی دستگاه) پیام انتقال مالکیت گوشی با مهلت قطع دریافت می‌کنید، لازم است که با ورود به سامانه همتا برای آن شناسه، سیم‌کارت بهره‌بردار تعریف نمائید. برای آموزش نحوه تعریف “سیم کارت بهره‌بردار” در سامانه همتا کلیک کنید.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که فروشندگان گوشی‌ هوشمند نباید در قبال انجام فعال سازی یا رجیستری، هزینه‌ای از خریداران دریافت کنند. کاربران می‌توانند در صورت بروز مشکل فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه‌ی مخابراتی با وجود طی کردن تمام مراحل فعال سازی و دریافت پیامک تأیید، با مرکز تماس طرح همتا به شماره‌ی ۰۹۶۳۶۶ تماس حاصل کنند.

ضمنا در صورت بروز هر گونه مشکل یا شکایت در زمینه‌ی استعلام، انتقال مالکیت گوشی، دریافت هزینه‌ی فعال سازی، جعل در فاکتور و شماره‌ی سریال تجهیزات و مشکلات گمرکی، کاربران می‌توانند با سامانه‌ی ۱۲۴ که مرکز تماس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است، مرکز تماس طرح همتا به شماره‌ی ۰۹۶۳۶۶ یا سازمان تعزیرات به شماره‌ی ۱۳۵ تماس حاصل کنند.

جهت استعلام رجیستری، اعلام سرقت و ردیابی کالای دیجیتال (موبایل، تبلت، لپ تاپ) می توانید از طریق لینک های زیر به سامانه همیاب ۲۴ مراجعه کنید و یا اپلیکیشن همیاب۲۴ را دانلود نمایید:

دیدگاه ها و تجربیات خود، پیرامون این نوشته را با ما در میان بگذارید