top
tutorial-of-registering-travel-phone-in-hamta

آموزش رجیستر کردن گوشی مسافری در سامانه همتا

زمان مطالعه: 13 دقیقه

37

icon

در صورتی که به خارج از کشور سفر کنید و تمایل به خرید و وارد کردن گوشی به کشور را داشته باشید، باید پس از بازگشت برای استفاده از گوشی ظرف مدت 30 روز عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و گوشی را در طرح رجیستری ثبت نمایید. در غیر اینصورت قادر به استفاده از خدمات اپراتورهای مخابراتی در کشور نخواهید بود. در ادامه این مطلب به آموزش روش‌های رجیستر کردن گوشی مسافری خواهیم پرداخت. با همیاب 24 همراه باشید.

استعلام همزمان طرح رجیستری و سرقتی بودن موبایل، تبلت و لپ تاپ در سامانه کشوری همیاب۲۴ 

مقدمه‌ای در رابطه با رجیستر کردن گوشی مسافری

طرح رجیستری گوشی با سرعت خوبی گسترش یافته و در حال حاضر تمام برندهای موبایل موجود در بازار را تحت پوشش خود قرار داده است. طبق این طرح باید تمام گوشی‌ها حتما در سامانه همتا ثبت شده باشند و قانونی وارد کشور شوند. در غیر این صورت گوشی بعد از طی مدت زمان 30 روزه از کار خواهد افتاد. برای آشنایی بیشتر با طرح رجیستری توصیه می‌کنیم به مطالعه مقاله “هرآنچه باید درباره طرح رجیستری بدانید” بپردازید.

نکته: طرح رجیستری موبایل با هدف جلوگیری از واردات گوشی‌های قاچاق به داخل کشور ایجاد شده است. پس از اجرای طرح رجیستری، هر مسافر به صورت سالانه امکان ثبت یک گوشی تلفن همراه را دارد. دقت داشته باشید که مسافران سفرهای داخلی، امکان ثبت دستگاه به صورت مسافری را ندارند.

نکته: دستگاه های مسافری صرفاً برای مصارف غیر تجاری و برای استفاده شخصی مسافر مجاز می باشد لذا، هر زمان که تخلفی در مراحل ثبت آن احراز شود دستگاه از طریق سامانه همتا مسدود خواهد شد.

حتما بخوانید: هشدار در رابطه با خرید گوشی مسافری

روش های رجیستر کردن گوشی مسافری

 پرداخت عوارض دستگاه در گمرک، صرفاً برای مسافران سفرهای خارجی، به دو روش اینترنتی و حضوری انجام می‌گیرد. توصیه می‌شود، جهت راحتی و تسریع در انجام فرآیند ثبت، از روش اینترنتی استفاده شود.

شرایط جدید رجیستری تلفن همراه
گمرک ایران:
اظهار مسافری تلفن همراه (رجیستری) منوط به درج شماره سیم کارتی است که حداقل ۲۰ روز از زمان فعالسازی آن اعم از (صدور اولیه، IMSWAPS، انتقال مالکیت و …) گذشته باشد که در تاریخ نهم مرداد ماه نیز در زیر سامانه دوراظهاری مسافری (رجیستری تلفن همراه) اعمال شده است. در صورت بروز مشکل می‌توانید با شماره تلفن ۱۹۵ تماس حاصل نمایید.

1- پرداخت حقوق گمرکی در هنگام ورود به کشور در دفاتر گمرک

مسافر می‌تواند در حین ورود به کشور با مراجعه به دفاتر گمرک مستقر در فرودگاه (یا پایانه‌های مرزی)، دستگاه خود را اظهار و تعرفه و عوارض گمرکی آن را پرداخت نماید. لازم به ذکر است تعیین میزان تعرفه و عوارض واردات، بر اساس آکبند یا کارکرده (دست‌دوم) بودن دستگاه، به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس ارزش دستگاه مسافر، توسط گمرک تعیین می‌شود. پس از اظهار دستگاه و پرداخت حقوق گمرکی آن، برای مسافر پته (مجوز) گمرکی صادر می‌گردد که معمولاً در قسمت توضیحات آن، نام شخص مسافر، شماره پاسپورت، مدل، برند و شناسه (IMEI) دستگاه ذکر گردیده است. لازم است تا مرحله نهایی ثبت و فعال‌سازی موفق دستگاه در همتا، این اسناد نزد مسافر باقی بماند تا در صورت مشکلات احتمالی، قابل پیگیری باشد.

تصویر نمونه پته (مجوز) گمرکی در زیر آورده شده است.

پرداخت عوارض گمرکی در زمان وارد کردن به کشور در اداره گمرک

اقدامات لازم در صورت عدم دریافت کد فعال سازی از همتا با وجود ثبت دستگاه در گمرک
این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام نماید، اما گمرک ج.ا.ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی‌گردد.
سامانه همتا پس از دریافت اطلاعات ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشی‌های دوسیم کارته، موجود بودن شماره سیم کارت جهت ارسال کد فعال سازی و . . .) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعال سازی برای فرد متقاضی اقدام می‌نماید.
بنابراین، اگر عوارض دستگاه خود را پرداخت نموده اید اما دستگاه شما هنوز در سامانه همتا ثبت نشده است، باید موضوع را از گمرک پیگیری نمایید تا در صورت نیاز به تکمیل یا ویرایش اطلاعات، اقدامات لازم انجام گرفته و اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال گردد.
خاطر نشان می شود، در زمینه ثبت دستگاه مسافری و اصلاح و ویرایش اطلاعات هویتی مسافر و دستکاه ایشان، نیاز به هیچ گونه ارتباطی با همتا نبوده و به محض اینکه اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال شود، مشکل حل خواهد شد.

حتما بخوانید: نحوه انتقال مالکیت گوشی در سامانه همتا (طرح رجیستری)

2- پرداخت عوارض در گمرک به‌ صورت اینترنتی

اطلاعیه جدید در رابطه با رجیستری گوشی مسافری: از مهر ماه سال 99 هر گونه ثبت غیر حضوری تلفن‌ همراه مسافری بعد از خروج از گمرکات اجرایی (مبادی ورودی) در سایت اینترنتی گمرک توسط مسافرین ممنوع می‌باشد. بر این اساس، اظهار و ثبت تلفن همراه مسافرین می بایست پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیر تجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور به صورت حضوری انجام شود.

با توجه به اطلاع‌ رسانی گمرک، مسافران تنها تا 3 ماه پس از ورود به کشور مهلت دارند تا از طریق سایت گمرک، اقدام به ثبت دستگاه خود نمایند و در صورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه (IMEI) دستگاه مسافر نخواهد داشت.

جهت ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سایت اینترنتی گمرک، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- ابتدا به سایت اینترنتی گمرک مراجعه کنید.
پس از ورود به سایت اینترنتی گمرک، در صفحه اول شناسه (IMEI) دستگاه خود را وارد نمایید.

پرداخت عوارض بصورت انلاین

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد. شناسه IMEI روی کارتن و پشت دستگاه درج شده است و همینطور از طریق شماره گیری کد #06#* نیز می توانید از این شماره مطلع شوید، برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب روش های پیدا کردن شناسه IMEI را مطالعه کنید.

برای انجام کلیه فرآیندها، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود.
در دستگاه‌های معتبر و استاندارد، هر 3 شناسه (IMEI) درج شده در هر 3 محل، با یکدیگر یکسان است. بنابراین دقت داشته باشید که عوارض را برای شناسه (IMEI) واقعی دستگاه‌تان پرداخت کنید، چون در صورت رخ دادن اشتباه در وارد کردن شناسه (IMEI)، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

ثبت تمام شناسه (IMEI) های دستگاه در گمرک
در صورتیکه دستگاه شما دارای دو سیم کارت (دارای دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت) می باشد، با استفاده از علامت مثبت (+) سبز رنگ در پایین کادر سفید، حتما سایر شناسه‌ (IMEI)ها را نیز وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات، گزینه “دریافت اطلاعات از سامانه همتا” را انتخاب کنید.

خطای استعلام IMEI از سامانه همتا
برای آشنایی با خطاهای سامانه و راه حل‌ها، می‌توانید صفحه خطاهای “استعلام شناسه از سامانه همتا” را ملاحظه نمایید.

2- در مرحله بعدی پاسخ استعلام از سامانه همتا نمایش داده می‌شود، اگر برند و مدل نمایش داده شده با برند و مدل دستگاه شما مطابقت دارد، گزینه ادامه را انتخاب کنید، در غیراین صورت با پشتیبانی سامانه همتا به شماره 096366 تماس حاصل فرمایید.

صفحه اصلی گوشی های گمرکی و وارد کردن شماره سریال گوشی

3- در این قسمت، مدل و مشخصات فنی گوشی و نوع دستگاه را از لیست انتخاب کنید.

انتخاب نوع و مدل گوشی

یکسان بودن برند و مدل انتخاب شده با دستگاه
چنانچه اطلاعات انتخاب شده در این مرحله با دستگاه انطباق نداشته باشد با وجود پرداخت عوارض، امکان دارد دستگاه شما ثبت نگردد. بنابراین حتما در ورود اطلاعات و انتخاب برند و مدل، دقت نمایید.

4- پس از انتخاب برند، مدل و مشخصات فنی، باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود. ابتدا باید تابعیت مسافر انتخاب شود. اگر تابعیت مسافر، ایرانی است دقت داشته باشید حتماً باید شماره سیم‌کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده، متعلق به شخص مسافر باشد. در غیر این صورت سایت گمرک، به مرحله بعد نخواهد رفت. در صورتی‌که مسافر، از اتباع غیرایرانی است، بایستی گزینه مربوطه را انتخاب نماید.

وارد کردن جزئیات گوشی

5- در ادامه یک کد امنیتی به شماره سیم‌کارتی که در مرحله قبل وارد کرده اید، ارسال می شود. این کد باید در قسمت مربوطه وارد کنید و گزینه ادامه را انتخاب نمایید.

وارد نمودن کد امنیتی

6- در این قسمت سایت گمرک، شناسه پرداخت و مبلغ تعیین‌شده حقوق و عوارض گمرکی و اطلاعات هویتی را نمایش می‌دهد. در صورت تایید اطلاعات گزینه پرداخت را انتخاب کنید در غیراین صورت بنا به تغییرات مورد نیاز گزینه ی حذف یا برگشت به مرحله اول را انتخاب نمایید.

تایید اطلاعات تلفن

7- با انتخاب گزینه پرداخت، صفحه پرداخت اینترنتی نمایش داده می‌شود. در این مرحله لازم است تا درگاه پرداخت اینترنتی انتخاب شود.

انتخاب درگاه بانکی

8- در نهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حقوق و عوارض گمرکی تعیین‌ شده پرداخت می‌شود.

9- پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پیغامی مبنی بر موفقیت‌ آمیز بودن این فرآیند نمایش داده می‌شود.

تایید تراکنش

دقت داشته باشید که حتماً کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت دستگاه خود در سامانه همتا نزد خود نگه دارید.

10- پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمی‌گردید و پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده می‌شود. پس از نمایش این پیغام گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر در این مرحله گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب نکنید اطلاعات شما برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد و لذا کد فعال سازی دستگاه به صورت آنی برای شما پیامک نخواهد شد.

تایید استعلام

11- پس از انتخاب گزینه ی ارسال اطلاعات به همتا پیغام زیر نمایش داده می‌شود.

تایید ارسال اطلاعات به همتا

12- پس از ارسال اطلاعات به همتا، یک پیامک برای پرداخت مبلغ 3،074 تومان (بابت خدمات همتا) به شماره سیم‌کارت وارد شده در مرحله 4 ارسال می‌شود. در این مرحله می‌توانید با کلیک بر روی لینک داخل پیامک یا ورود به پنل کاربری خود در سامانه همتا هزینه مذکور را پرداخت و کد فعال سازی را دریافت کنید.

پیام دریافت شده از سامانه همتا

13- پس از ورود به پنل کاربری خود در سامانه همتا، وارد بخش “اطلاعات ثبت مسافری” شوید. سپس بر روی گزینه “کلیک کنید” در جلوی اطلاعات گوشی مذکور کلیک کنید.

اطلاعات تایید گوشی مسافری

14- در این مرحله اطلاعات دستگاه شما نمایش داده می شود. در صورتی که تمامی اطلاعات صحیح است بر روی گزینه “تایید و پرداخت” کلیک کنید. لازم به ذکر است در صورت کلیک بر روی لینک موجود در پیامک همتا، مستقیماً به این صفحه هدایت می‌شوید.

درگاه پرداخت بانکی

15- در صفحه درگاه پرداخت، اطلاعات یکی از کارت‌های بانکی عضو شتاب و کد امنیتی نشان داده شده را وارد می‌کنیم و سپس بر روی گزینه “پرداخت” کلیک می‌کنیم.

انجام تراکنش برای دارنده کارت امکان پذیر نمی باشد
در صورتی که با خطای “انجام تراکنش برای دارنده کارت امکان پذیر نمی باشد” مواجه شدید، به وسیله سایر کارت‌های بانکی خود اقدام به پرداخت نمایید. خطاهای مربوط به این صفحه (صفحه درگاه پرداخت) مربوط به شبکه بانکی می‌باشد و می‌توانید با تماس با بانک صادر کننده کارت خود مشکل را بررسی و رفع نمایید.

16- در صورتی که پرداخت با موفقیت انجام شود، به صورت اتوماتیک به صفحه پرداخت موفقیت‌آمیز همتا برگشت داده می‌شوید.

17- حال برای مشاهده کد فعال سازی دستگاه، بر روی گزینه “مشاهده کد فعال سازی دستگاه” کلیک کنید.

تایید تراکنش پرداختی در سامانه همتا

18- در این مرحله به صفحه “اطلاعات ثبت مسافری” برگشت داده می‌شوید و کد فعال سازی دستگاه برای شما نشان داده می‌شود. همچنین این کد از طریق پیامک به شماره سیم‌کارتی که در مرحله 4 وارد کرده‌اید نیز ارسال می‌شود.

کد ثبت شده در صفحه اطلاعات ثبت مسافری

ضرورت فعال سازی دستگاه
پس از مشاهده و دریافت کد فعال سازی، لازم است دستگاه را برای خود فعال کنید. برای آموزش فعال‌سازی دستگاه در سامانه همتا کلیک کنید.

سوالات متداول در زمینه رجیستری گوشی های مسافری

ثبت دستگاه، صرفاً در گمرک

مسافران سفرهای خارجی، دقت داشته باشند در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده‌اند و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند. برای ثبت دستگاه، ابتدا باید عوارض دستگاه در گمرک پرداخت شود.

چقدر طول می‌کشد تا کد فعال سازی برایم ارسال شود؟

پس از ثبت اطلاعات در گمرک و پرداخت عوارض، صفحه‌ی ارسال اطلاعات به همتا نمایان می‌شود که با انتخاب گزینه ارسال اطلاعات به همتا اطلاعات برای سامانه همتا ارسال می‌شود و در صورت تأیید اطلاعات توسط سامانه همتا، پیامکی برای پرداخت تعرفه بابت خدمات همتا به شما ارسال می‌شود. پس از پرداخت این هزینه در سامانه همتا، بلافاصله کد فعال‌سازی به شماره سیم‌کارت ثبت شده در گمرک پیامک می‌شود.
لازم به ذکر است که فقط دستگاه‌هایی که اطلاعات آنها صحیح و کامل باشد ثبت می‌شوند.

دستگاه را ثبت کرده و پیام قانونی بودن دریافت کرده‌ام اما کد فعال سازی برایم ارسال نشده است

در صورتی که دستگاه را به صورت مسافری ثبت کرده‌اید و دستگاه‌تان قانونی شده است ولی کد فعال‌سازی برای شما ارسال نشده است، با شماره همراهی که در گمرک ثبت کرده‌اید به سایت همتا مراجعه کنید. در بخش “ثبت اطلاعات مسافری” کد فعال‌سازی دستگاه مربوطه را مشاهده نمائید.
سپس فرایند فعال‌سازی را طبق آموزش فعال‌سازی دستگاه انجام دهید.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته برای ما بنویسید

2.7/5 - (29 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. علی نادری گفت:

    سلام
    اگه ترکیه گوشی‌ای خریده شده باشه و فعال شده باشه هم باید برای استفاده از خدمات سیمکارت تو ایران عوارض پرداخت بشه؟
    گوشی برای خودمه و نمیخوام بفروشمش

    1
    1. یگانه محیطی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      لطفا با پشتیبانی گمرک صحبت کنید.

      0
  2. محمد آتش گفت:

    سلام من تلفن از خارج اوردم همه مراحل طی کردم به مرحله کد امنیتی رسیدم کد متاسفانه به شمارم ارسال نمیشه که به مرحله بعدی برم. کجا پیگیری کنم مشکلش از کجاست.

    1
  3. سروش حق صفت گفت:

    با سلام . من حدود 2 سال هست که در ایران هستم و کلا گوشی خود را رجیستر نکردم. در حال حاضر میخوام اقدام کنم اما پس از ورود به سامانه همتا، با خطا “شناسه گوشی قانونی نیست” مواجه میشوم. از یکی از دوستان هم در این مورد پرسیدم و به من گفتند که باید هزینه پاسپورت را ابتدا پرداخت کنم و بعد از آن امکان رجیستری از سامانه همتا فراهم می شود. ممنون میشم که کمک بفرمایید و مراحل را توضیح بدهید. با تشکر

    1
    1. مریم اکبری گفت:

      با سلام دوست عزیز شرط اول ثبت دستگاه مسافری اظهار حضوری در لحظه ورود به کشور است و در صورتی که دستگاه در لحظه ورود به کشور و در مبادی ورودی اظهار نشود ، امکان ثبت دستگاه وجود نخواهد داشت. اما جزییات ضوابط گمرک در ثبت دستگاه های مسافری را باید به صورت دقیق تر از گمرک جویا شوید.

      0
  4. هما حبیبی گفت:

    با سلام من گوشی مسافری آوردم توی فرودگاه اظهار نامه دادم وارد سایت گرمک شدم ثبت کردم پرداخت هم کردم از حساب من کسر شده ولی در سایت اعلام میکنه قسمت پیگیری پرداخت می‌گوید پرداخت نشده است

    1
    1. مریم اکبری گفت:

      با سلام دوست عزیز اگر عوارض دستگاه خود را پرداخت نموده اید اما دستگاه شما هنوز در سامانه همتا ثبت نشده است، باید موضوع را از گمرک پیگیری نمایید تا در صورت نیاز به تکمیل یا ویرایش اطلاعات، اقدامات لازم انجام گرفته و اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال گردد. موفق باشید

      0
  5. کریم مبینی گفت:

    سلام
    تلفن در فرودگاه توسط مسافر ثبت شد. اما مسافر قبل از رجیستر به خارج رفت و شماره تلفنی هم به نام وی نیست. چگونه بستگان مسافر می توانند تلفن را ثبت کنند؟

    1
    1. مریم اکبری گفت:

      سلام وقت بخیر طبق مصوبه ستاد و اطلاع رسانی گمرک، برای رجیستری تلفن همراه مسافری ابتدا باید اظهار به گمرک در سالن مسافری و ثبت اطلاعات گوشی توسط گمرک انجام شود در صورت عدم اظهار بدلیل محدودیت های سیستمی پس از خروج از سالن مسافری امکان رجیستری وجود ندارد جهت اطلاع بیشتر از گمرک پیگیری نمایید

      0
  6. رضا کاظمی گفت:

    سلام من برام می‌خوان یه گوشی از خارج با خودشون بیاره بعد میتونم برم گمرک رجیستر کنم مثل قبل یا نه

    1