top
how-to-prevent-stealing-mobile-phone

چگونه از سرقت گوشی خود پیشگیری کنیم؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

12

icon

بهتر است قبل از به سرقت رفتن گوشی بدانیم که، برای پیشگیری از سرقت گوشی موبایل چه باید بکنیم؟ و یا بهتر است بگوییم قبل از به سرقت رفتن گوشی چه تدابیری باید اندیشیده شود تا در صورت سرقت گوشی و یا گم شدن آن ضرر و زیان کمتری متوجه ما شده و بتوانیم سریع تر آن را ردیابی کنیم. در این مطلب اقداماتی را که باید قبل از به سرقت رفتن گوشی انجام دهید تا ردیابی گوشی شما سریع تر انجام شود و همچنین روشی هایی که بتوانید از راه دور به اطلاعات شخصی روی گوشی خود دسترسی پیدا کنید را شرح می دهیم. با همیاب24 همراه باشید.

همیاب ۲۴ سامانه اعلام سرقت و ردیابی گوشی، تبلت و لپ تاپ

بهترین روش های پیشگیری از سرقت گوشی موبایل

با استفاده از روش های گفته شده در زیر می توانید به نوعی از سرقت گوشی خود پیشگیری کنید و یا حداقل از اطلاعات گوشی خود محافظت کنید و سریع تر گوشی خود را ردیابی کنید.

1- فعال سازی یا رجیستر ی گوشی در سامانه همتا

با فعال سازی یا رجیستری گوشی در سامانه همتا می توانید از به سرقت رفتن گوشی خود جلوگیری نمایید به این دلیل که، در طرح رجیستری هر گوشی باید تحت مالکیت یک سیم کارت قرار بگیرد، در غیر این صورت با قرار گرفتن سیم کارتی غیر از سیم کارت رجیستر شده در سامانه همتا روی دستگاه شما، گوشی غیر قابل استفاده خواهد بود و قادر به دریافت خدمات از اپراتورهای مخابراتی نمی باشد. مگر در شرایطی که مالک دستگاه فرآیند انتقال مالکیت را برای دستگاه مورد نظر انجام دهد. در صورتی که گوشی شما قبل از شروع طرح رجیستری فعال بوده از طریق فرآیند افزودن دستگاه در سامانه همتا می توانید دستگاه را تحت مالکیت سیم کارت خود درآورید.

2- انتخاب رمز عبور قوی و فعال سازی پین سیم کارت برای گوشی موبایل

یک رمز عبور مناسب و قوی برای گوشی خود استفاده کنید، از این طریق بستر امنیتی فراهم می‌کنید که اشخاص دیگر به راحتی نتوانند از قفل نمایشگر دستگاه عبور کرده و به محتوای گوشی شما دسترسی پیدا کنند. پیشنهاد می شود در صورتی که گوشی شما اسکنر انگشت دارد حتما آن را فعال کنید و در صورتی که رمزی به شکل الگو (Pattern) یا پسورد (Password) برای گوشی در نظر می‌گیرید، رمز های ساده و قابل پیش بینی را انتخاب نکنید. علاوه بر این به پسورد 4 یا 6 رقمی متشکل از اعداد اکتفا نکنید و سعی کنید رمز عبوری روی دستگاه قرار دهید که متشکل از اعداد و حروف باشد.

علاوه بر رمزی که برای گوشی در نظر می گیرید، پیشنهاد می شود حتما رمز یا پین (Pin) سیم کارت خود را فعال کنید.

با فعال کردن پین برای سیم کارت، هر بار که گوشی خاموش و روشن شود و سیم کارت شما روی گوشی باشد باید رمز عبور سیم کارت وارد شود، در غیر این صورت گوشی بوت نخواهد شد. بنابراین فعال سازی پین یا رمز عبور سیم کارت هم می‌تواند یکی دیگر از روش های موثر برای افزایش امنیت گوشی و جلوگیری از به سرقت رفتن آن محسوب شود. اگرچه این ویژگی به طور مستقیم منجر به کاهش ریسک دزدیده شده گوشی شما نخواهد شد اما به هر حال بستر امنیتی بهتری را برای مقابله با شرایط این چنینی فراهم می‌کند.

3- داشتن شماره IMEI گوشی

کد IMEI یک شناسه منحصر به فرد ۱۵ رقمی برای گوشی موبایل شما است. هدف استفاده از کد IMEI، برای شناسایی تلفن‌های همراه و همچنین مسدود کردن آن‌ها از طریق شبکه است. در واقع اگر گوشی شما گم شده و یا به سرقت برود، می توانید از طریق این کد برای ردیابی گوشی خود در سامانه همیاب۲۴ اقدام نمایید. شماره IMEI دستگاه بر روی جعبه و پشت باتری درج شده است و با شماره‌گیری #۰۶#* نیز قابل ‌رؤیت می باشد، پیشنهاد می شود این شماره را در جایی یادداشت کنید.

4- نگه داری از کارتن گوشی و فاکتور خرید

با توجه به اینکه شماره IMEI دستگاه شما بر روی کارتن و فاکتور خرید ذکر شده است و نیز بعد از سرقت گوشی نیز برای اثبات مالکیت در مراجع قضایی، داشتن هر دو یا یکی از این موارد ضروری می باشد لذا، در نگه داری از آن کوشا باشید.

5- فعال سازی قابلیت “آیفون مرا پیدا کن” (Find My iPhone) در گوشی های آیفون

از طریق قابلیت Find My iPhone به معنی ” آیفون مرا پیدا کن!” در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی، شما می توانید گوشی آیفون خود را ردیابی کنید و اطلاعات خود را جهت جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از راه دور پاک نمایید. برای استفاده از قابلیت “آیفون مرا پیدا کن” شما باید از قبل این قابلیت را در گوشی آیفون خود فعال کرده باشید و علاوه بر این بعد از سرقت یا گمشدن، دستگاه شما به اینترنت متصل باشد و همینطور قابلیت مکان یابی آن نیز روشن باشد. برای آموزش نحوه فعال سازی و ردیابی گوشی آیفون با ویژگی “آیفون مرا پیدا کن” | Find My iPhone کلیک کنید.

6- فعال سازی قابلیت “دستگاهم را پیدا کن” (Find My Device) در گوشی های اندروید

با استفاده از قابلیت “دستگاهم را پیدا کن” (Find My Device) در دستگاه اندرویدی، در صورت گم شدن یا سرقت گوشی می توانید به موقعیت مکانی دستگاه دسترسی داشته باشید و یا نسبت به پاک سازی اطلاعات و قفل کردن گوشی از راه دور اقدام نمایید. برای استفاده از این قابلیت باید آن را از قبل روی دستگاه اندرویدی خود فعال کرده باشید و بعد از سرقت یا گمشدن، دستگاه شما به اینترنت متصل باشد و همینطور قابلیت مکان یابی آن نیز روشن باشد.

برای آموزش فعال سازی و ردیابی گوشی اندروید با ویژگی “دستگاهم را پیدا کن” کلیک کنید.

7- فعال سازی قابلیت “یافتن تلفن من” (Find My Mobile) در گوشی های سامسونگ

از طریق قابلیت “یافتن تلفن من” (find my mobile) که اختصاصا برای گوشی های سامسونگ می باشد، می توانید از راه دور برای پيدا كردن گوشي دزديده شده سامسونگ خود اقدام کنید و حتی بتوانید تمامی اطلاعات گوشی هوشمند خود را پاک کنید. برای ردیابی گوشی سامسونگ با قابلیت “یافتن تلفن من”، شما باید از قبل یک اکانت سامسونگ ساخته باشید و ویژگی find my mobile را در گوشی سامسونگ خود فعال کرده باشید.

برای آموزش فعال سازی ردیابی گوشی سامسونگ با ویژگی “یافتن تلفن من” کلیک کنید.

 لازم به ذکر است که استفاده از روش های ردیابی و پیگیری موقعیت مکانی گوشی، تقریبی و صرفا جهت اطلاع خودتان می باشد و از این طریق در مراجع قضایی نمی توانید اقدامی انجام دهید. برای ردیابی قانونی گوشی می توانید به سامانه همیاب۲۴ به آدرس Hamyab24.ir مراجعه نمایید.

بعد از سرقت گوشی چه باید کرد؟

زمانی که گوشی موبایل شما گم شده و یا به سرقت می رود، برای ردیابی قانونی گوشی، شماره IMEI آن را در سامانه کشوری همیاب۲۴ ثبت نمایید تا ردیابی گوشی گمشده یا سرقتی شما فعال گردد. از این طریق علاوه بر ردیابی گوشی شما در اپراتورهای مخابراتی، با اطلاع رسانی کشوری از خرید و فروش و خارج شدن گوشی از مرزهای کشور جلوگیری می شود، بین تمام کالاهای پیدا شده سراسر کشور، کلانتری ها و بازرسی های مرزی جستجو شده و به شما اطلاع داده می شود.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

3.8/5 - (62 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. ارشیا گفت:

    سلام میکنم به تیم قوی همیاب 24
    سپاس گذارم از تیم قویتون
    سال خوبی داشته باشید انشاءالله پر برکت باشه زندگیتون ممنونم از همچین برنامه خوبی از سنسور جابه جا شدن گوشی خوشم اومده. سپاس گذارم خدانگهدارتون عالیه

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام ارشیا عزیز. رضایت شما باعث افتخار ما است. ممنو که نظر دادید.🌸

      0
  2. Mohammad Kamali گفت:

    بنده شماره سریال گوشی را نداشته باشم چه کار باید کرد شماره موبایل گمشده 09210934351

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام. دوست عزیز می‌تونید تشریف ببرید مخابرات مرکزی شهرتون پرینت ریزمکالمات 6 ماه اخیر خطی که روی گوشیتون بوده رو بگیرید و بعد از اینکه دریافت کردید یه imei به شما میدن. سپس با شماره 05141410000 داخلی 1 تماس بگیرید تا سریال رو براتون درست کنیم تا بتونید ثبت نام کنید.

      0
  3. حمید کشاورز گفت:

    بسیار کاربردی با سپاس

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام حمید عزیز. رضایت شما باعث افتخار ما است.🌷

      0
  4. نبی نارویی گفت:

    ماشاالله واقعا کارهمیاب ۲۴ خیلی خوب است. بنده خیلی راضی هستم. خداوند راضی باشد.

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام نبی عزیز. رضایت شما باعث افتخار ما است. ما در تیم همیاب24 تمام تلاش خود را جهت بدست آوردن رضایت مردم شریف ایران خواهیم کرد.💐

      0
  5. سعیده گفت:

    وقتی جایی هستیم که نیاز داریم چجوری بازم بتونیم جلوگیری از سرقت گوشی هم داشته باشیم؟

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام سعیده عزیز. بهترین روش برای پیشگیری از سرقت گوشی خود استفاده از اپلیکیشن همیاب24 است. با کمک این برنامه به راحتی میتوانید جلوی سرقت گوشی خود را بگیرید.

      0
  6. نویان گفت:

    سلام آقا یک سوال دارم اگر گوشی به سرقت رفته باشد قطعه های گوشی رو میتونن به فروش بزارن و ما هیچ کاری نتوانیم انجام بدیم چون گوشی من رو زدن و در سامانه همیاب 24 ثبت نام کردم آیا هنوز میتونن قطعات گوشی رو به فروش بزارن و یک سوال دیگه گوشی اگر خاموش باشه میتونن ردیابی کنن

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام نویان عزیز
      اول این که خیلی متاسفیم بابت اتفاقی که برای گوشیتان افتاده و دوم تشکر میکنم بخاطر اعتمادی کهبه تیم همیاب24 داشتید.
      ما در تیم همیاب24 نهایت تلاش خود را جهت ردیابی گوشی سرقتی شما خواهیم کرد بنابراین نگران نباشید.
      در خصوص سوالی که پرسیدید باید بگوییم طبق آمار ردیابی سامانه همیاب24 احتمال این کار بسیار کم است بنابراین نگران نباشید.
      در جواب ردیابی گوشی خاموش هم بهتر است مقاله چگونه ردیابی گوشی و سیم کارت خاموش امکان پذیر است؟ را مطالعه نمایید.
      اگر سوال دیگری دارید در خدمتیم💐

      0