top
how-to-resolve-illegal-device-warning-from-hamta-website

چگونه پیامک “هشدار غیر قانونی بودن دستگاه” از سامانه همتا را رفع کنیم؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

32

icon

پیامک هشدار غیر قانونی بودن دستگاه
پیامک هشدار: دستگاه با مشخصات زیر جزء دستگاه‌های قانونی ثبت ‌شده نمی‌باشد و از تاریخ ******** در شبکه سرویس نخواهد گرفت.

پیامک هشدار غیر قانونی بودن دستگاه به علت ثبت نبودن شماره IME دستگاه در سامانه همتا، ارسال می‌شود. در ادامه دلایل مختلف ارسال این پیامک و راهکارهای حل این مشکل ارایه می شود. لازم به ذکر می باشد که در حال حاضر تمام برندهای گوشی تلفن همراه مشمول طرح رجیستری هستند و سایر دستگاه‌های دارای سیم‌کارت نیز طبق برنامه زمانبندی مشمول طرح رجیستری خواهند شد.

برای آشنایی کامل با خدمات سامانه همتا در زمینه رجیستری گوشی کلیک کنید.

درصورتی ‌که پیامک هشدار غیر قانونی بودن دستگاه با نگارش بالا را از سامانه همتا دریافت کرده‌اید، برای حل مشکل خود شش حالت زیر را بررسی کنید:

راهکارهای رفع پیامک هشدار غیر قانونی بودن دستگاه در سامانه همتا

1- دستگاه شما دارای دو سیم کارت است و تا پیش از این فقط یکی از اسلات‌های آن (محل سیم‌کارت) استفاده کرده‌اید

اگر دستگاه شما دارای دو اسلات (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) است و تنها یکی از اسلات‌ها را قبل از مشمول شدن دستگاه‌ در طرح رجیستری، استفاده می‌کرده‌اید (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند)، با قرار دادن سیم‌کارت در اسلات دوم، این پیامک را دریافت خواهید کرد.
در چنین مواردی می بایست از طریق فرآیند «افزودن دستگاه»، شماره IMEI تمامی اسلات‌های دستگاه خود را در سامانه همتا ثبت نمایید. 
برای راهنمایی بیشتر می توانید مطلب آموزش ۳ روش “افزودن دستگاه” در سامانه همتا را بخوانید.

نکته: در صورتی که دستگاه شما دارای دو سیم کارت (دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت) می باشد و پس از انجام فرآیند افزودن دستگاه، برای سیم‌کارت دوم دستگاه پیام هشدار انتقال مالکیت با ذکر مهلت قطع دریافت کردید، آموزش تعریف سیم‌کارت بهره‌بردار را پس از افزودن دستگاه ملاحظه نمائید.

2- دستگاه شما دارای دو سیم کارت است و مکان سیم کارت ها را جابه جا نموده‌اید

در صورتی که دستگاه شما دارای دو اسلات (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) است و سیم کارت اسلات اول را با سیم کارت اسلات دوم جابه جا نموده اید ( در اسلات اصلی دستگاه سیم کارت دیگری قرار داده اید)، در این صورت نیز پیامک هشدار غیر قانونی بودن دستگاه را دریافت می کنید که با جا به جایی سیم کارت ها و قرار دادن سیم کارت رجیستر شده در سامانه همتا در اسلات اصلی مشکل رفع خواهد شد. اما می توانید از طریق فرآیند انتقال مالکیت به سیم کارت جدید این مشکل را نیز رفع نمایید.

3- دستگاه شما قاچاق است

با اجرای طرح رجیستری، دستگاه‌هایی که قبل از شروع طرح در کشور روشن نبوده یا از مبادی قانونی کشور وارد نشده باشند، نمی‌توانند به ‌صورت دائم از خدمات شبکه‌های اپراتوری کشور استفاده نمایند و بنابراین پس از ۳۰ روز قطع خواهند شد. برای اطلاع از قانونی بودن دستگاه خود می‌توانید از طریق سامانه همیاب24، استعلام رجیستری بگیرید. (برای راهنمایی بیشتر می توانید مطلب آموزش استعلام رجیستری گوشی را بخوانید).

پس در صورتی که دستگاه شما قاچاق بوده و پس از شروع طرح رجیستری، برای اولین بار روشن شده است پیامک هشدار غیر قانونی بودن دستگاه برای شما می شود. قابل ذکر است هیچ راهکاری برای ثبت این دستگاه‌ها وجود ندارد و حتی اگر پس از خرید، متوجه این موضوع شدید، با در دست داشتن فاکتور به فروشگاه مربوطه مراجعه و دستگاه را به فروشنده بازگردانید.
فروشنده موظف است ضمن قبول دستگاه، یا وجه پرداختی را به شما بازگرداند یا دستگاه قانونی ثبت‌شده، به شما تحویل دهد.

در صورت عدم همکاری فروشنده می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌ صورت اینترنتی، شکایت تنظیم نموده تا پیگیری موضوع، در دستور کار نهادهای نظارتی کشور قرار گیرد.
برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را مطالعه نمایید.

4- شما مسافر هستید اما شناسه (IMEI) دستگاه خود را ثبت نکرده‌اید

با توجه به بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۶، مسافرینی که از خارج کشور دستگاه دارای سیم‌کارت مشمول طرح رجیستری، خریداری کرده‌اند، موظف هستند دستگاه خود را ثبت نمایند. در صورت عدم ثبت شماره IMEI دستگاه این مسافران، این دستگاه‌ها نمی‌توانند به‌صورت دائم از خدمات شبکه‌های اپراتوری داخل کشور استفاده نموده و پس از مدت ۳۰ روز قطع خواهند شد.
پس یکی دیگر از دلایل ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه، این است که مسافر خارجی بدون اینکه دستگاه خود را ثبت نماید آن را روشن نموده و از شبکه اپراتوری داخل کشور استفاده می‌نماید.
بنابراین در صورتی‌ که مسافر هستید و دستگاهی را وارد کشور کرده‌اید که قبل از شروع طرح رجیستری، سابقه روشن بودن داخل کشور را ندارد و می خواهید بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده کنید، می‌توانید بدون هرگونه مراجعه حضوری نسبت به ثبت دستگاه خود به‌صورت اینترنتی اقدام نمایید.
دقت داشته باشید در صورتی که مسافر تمایل داشته باشد می تواند بدون اینکه عوارضی جهت ثبت دستگاه خود پرداخت نماید، از خدمات رومینگ استفاده کند.
برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش رجیستر کردن گوشی مسافری در سامانه همتا را مطالعه نمایید.

5- دستگاه‌تان را تعمیر کرده‌اید و شناسه (IMEI) آن تغییر کرده است

در ابتدا شایان ذکر است که شماره IMEI دستگاه‌های دارای سیم‌کارت، به‌عنوان شناسه رهگیری این دستگاه‌ها به ‌حساب آمده و هرگونه تغییر در آن، غیر قانونی است. بنابراین اگر قصد تعمیر دستگاه خود را دارید، حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که شماره IMEI دستگاه نباید در فرآیند تعمیر، تغییر کند (توجه داشته باشید که شماره IMEI اصلی دستگاه‌، روی جعبه آن درج شده است).
اما در صورتی ‌که دستگاه‌ را تعمیر کرده‌اید و شماره IMEI آن تغییر کرده است و به هر دلیلی، در حال حاضر، به تعمیرکار دسترسی ندارید که شماره IMEI قبل از تعمیر را روی دستگاه‌ بازگرداند، سامانه همتا جهت رفاه حال شما فرآیند ثبت تعمیری را در نظر گرفته است. بنابراین می‌توانید در صورت تکمیل موفقیت‌ آمیز فرآیند ثبت تعمیری در سایت همتا ، شماره IMEI بعد از تعمیر را جایگزین شماره IMEI قبل از تعمیر نمایید.
پس یکی دیگر از دلایل ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه، آن است که شماره IMEI دستگاه شما پس از تعمیر، تغییر کرده باشد.
 برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه تعمیری در سامانه همتا را مطالعه نمایید.

6- دستگاه به دلیل تخلف در ثبت، غیر قانونی شده است

در صورتی که برای ثبت دستگاه تخلفی صورت گرفته باشد (همانند تخلف استفاده از رویه مسافری برای ثبت دستگاه‌های غیر قانونی یا سوء استفاده از شناسه دستگاه‌های قانونی از طریق کپی کردن و بارگذاری آن روی دستگاه‌های غیر قانونی)، سامانه همتا دستگاه‌های متخلف را شناسایی و قطع خواهد کرد.
لازم به تأکید می‌باشد که در این حالت دستگاه‌های متخلف تحت هیچ شرایطی امکان بازگشت به حالت قانونی را نداشته و برای همیشه از سرویس گرفتن در شبکه اپراتورهای داخل کشور محروم خواهند شد.
بنابراین لازم است در هنگام خرید تلفن همراه موارد زیر را مدنظر قرار دهید:
1- عدم خرید دستگاه مسافری به صورت دستگاه تجاری و آکبند. همچنین در صورتی که دستگاه خریداری شده توسط شما واردات مسافری و قانونی بوده است و توسط همتا غیر قانونی شده است، حتماً دستگاه را به فروشنده عودت دهید.
2- در صورتی که در پاسخ استعلام اصالت از طریق شماره‌گیری کد #7777* و گزینه “1- استعلام اصالت”، و یا استعلام رجیستری گوشی از طریق سامانه همیاب24، مشخصات برند و مدل دستگاه در پاسخ استعلام با مشخصات ظاهری دستگاه متفاوت باشد نیز حتماً از خرید دستگاه اجتناب کنید و دستگاه را به فروشنده عودت دهید.
برای اطلاع بیشتر می‌توانید خبرهای “برخورد پیوسته سامانه کشف تخلف همتا با تخلفات” را در صفحه اخبار و اطلاعیه‌ها ملاحظه و دنبال نمایید.

تماس با مرکز پاسخ گویی همتا

در صورتی که دستگاه شما هیچکدام از شرایط بالا را ندارد اما پیامک هشدار غیر قانونی بودن دستگاه برای آن ارسال شده است، در اسرع وقت با مرکز تماس طرح رجیستری به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس حاصل فرمایید و مشکل خود را با سامانه همتا در میان بگذارید.

نحوه دسترسی به شماره IMEI دستگاه

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی داشته و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

4.4/5 - (58 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. سلام من یه ساعت هوشمند سیم‌کارت خور خریدم بعد فروشنده گفت 150 بدید تا ریجستری داعم بزنم برات بعد الان پیامک همتا آمده چکار کنم

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند.

      0
  2. عباس رهیده گفت:

    سلام من گوشی ردمی نوت ۱۲ تازه خریدم هنوز رجیستر نشده با گارانتی تماس گرفتم گفت چون تازه وارد شده هنوز تو سامانه ثبت نشده و ده روزی طول می‌کشه. صبر کنم یا پسش بدم

    0
    1. محمدرضا قلی نژاد گفت:

      الان مشکلت حل شد ؟
      چون منم همین مشکل رو دارم

      0
      1. سینا علیزاده گفت:

        منم همینطور
        برای شما حل شدش این مشکل یا ببرم پس بدم گوشیو

        0
    2. سلام با سامانه همتا مشورت نمایید.

      0
  3. SAJEDUR RAHMAN گفت:

    شناسه(IMEI) زیر در سامانه همتا ثبت نشده و ازاین تاریخ سرویس نخواهدگرفت
    برند:
    Samsung
    مدل:
    Galaxy A71
    IMEI:
    *********************
    مرکز تماس:124
    راهنمایی:hmti.ir/02

    2
  4. سلام
    دستگاهikos گرفتم بعد انتقال مالکیت همتا هر دوemeiجعلی تشخیص داد مسدود کرد
    الآن تو استعلام انتقال مالکیت از7777هر دو شناسه به اسم خط من هست ولی مسدود شده میگه
    مشکلی برای من درست نمیکند؟

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. لطفا با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند

      0
  5. خالد کریمی گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت شما!
    گوشی من از آلمان آوردن البته کاغذ خرید و کارتن هم داره اما غیر فعال شده بنا جهت فعال شدن گوشی مساعدت شمارا خواهانم
    ممنون

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. لطفا با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند

      0
  6. توحی متانی گفت:

    سلام من گوشیمو ۱۱ روز پیش خریدم یادم رفت فعال کنم نوشت دستگاه شما قانونی است اما ب دلیل عدم فعالسازی سرویس نمی‌گیرد وووو چیکار کنم بیچاره نشده باشم😟😟

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. نگران نباشید.با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند

      0