top
tips-before-buying-second-hand-mobile-phone

نکات طلایی قبل از خرید گوشی دست دوم

زمان مطالعه: 4 دقیقه

7

icon

 خرید گوشی دست دوم

با توجه به افزایش قیمت گوشی موبایل، تمایل به خرید گوشی دست دوم به دلیل مقرون به صرفه بودن مورد استقبال قرار گرفته است. نکات مهمی وجود دارد که قبل از خرید گوشی دست دوم باید مورد توجه قرار بگیرد تا خریدی امن را تجربه کنید. با همیاب24 همراه باشید.

همیاب ۲۴، سامانه ردیابی گوشی، استعلام رجیستری و استعلام سرقتی گوشی

6 نکته طلایی که قبل از خرید گوشی دست ­دوم باید بدانیم:

1- بررسی مدارک مربوط به مالکیت گوشی

قبل از خرید گوشی دست دوم حتما فاکتور خرید و بسته بندی یا کارتن دستگاه را از فروشنده درخواست کنید و گوشی بدون کارتن را خریداری نکنید.

2- بازگرداندن دستگاه به تنظیمات کارخانه

گوشی دست دومی که قصد خرید آن را دارید، به حالت تنظیمات کارخانه (Reset Factory) بازگردانید تا درصورتی‌که شماره IMEI (کد منحصر به فرد ۱۵ رقمی) دستگاه جعلی یا کپی شده باشد، با بازگرداندن به تنظیمات کارخانه، به شماره IMEI واقعی بازگردد. سپس، دستگاه را روشن و کد #06#* را شماره‌گیری کنید و شماره IMEI نمایش داده‌ شده را با شماره IMEI درج ‌شده روی جعبه گوشی مطابقت دهید. در صورت عدم تطابق این دو شماره IMEI، از خرید دستگاه صرف ‌نظر کنید.

3- اطمینان از سرقتی نبودن گوشی

برای اطمینان از سرقتی نبودن گوشی دست دوم، شماره ۱۵ رقمی IMEI گوشی ( که بر روی کارتن و پشت گوشی درج شده و یا با شماره­ گیری #۰۶#* بدست می­ آید) را از طریق قابلیت استعلام سرقتی گوشی در سامانه همیاب ۲۴ به صورت رایگان استعلام بگیرید.

وضعیت بد نتیجه استعلام گوشی موردنظر از سامانه همیاب 24

4- اطمینان از رجیستر بودن گوشی

برای اطمینان از رجیستر بودن گوشی دست دوم، شماره ۱۵ رقمی IMEI گوشی ( که بر روی کارتن و پشت گوشی درج شده و یا با شماره­ گیری #۰۶#* بدست می­ آید) را به صورت رایگان از طریق سامانه همیاب ۲۴ استعلام بگیرید.

وضعیت نرمال استعلام گوشی موردنظر از همیاب 24

از طریق قابلیت “استعلام رجیستری گوشی” در سامانه همیاب۲۴ می توانید، اصالت دستگاه مورد معامله را بررسی و از رجیستر بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

 از طریق امکان استعلام گوشی سرقتی و استعلام رجیستری گوشی در هنگام خرید گوشی موبایل، می توانید به طور همزمان از سرقتی نبودن و رجیستر بودن دستگاه مورد معامله اطمینان حاصل کنید و ناخواسته مرتکب جرم خرید یک دستگاه سرقتی نشوید.

حتما بخوانید: چگونه از شیپور و دیوار گوشی، تبلت و لپ تاپ بخریم؟

5- انجام فرآیند انتقال مالکیت گوشی

بعد از بررسی اصالت دستگاه و مدارک مربوط به مالکیت آن، هنگام خرید گوشی دست دوم باید مراحل انتقال مالکیت گوشی برای شما انجام شود، در غیر این صورت با وارد کردن سیم کارت جدید در گوشی موبایل، پس از یک ماه دستگاه شما غیرفعال خواهد شد.

6- انجام فرآیند فعال سازی گوشی

پس از انجام فرآیند انتقال مالکیت توسط فروشنده، باید مراحل فعال سازی دستگاه نیز برای سیم کارت خریدار از طریق کد فعال‌سازی موجود در پیامک HAMTA انجام شود.

 دقت داشته باشید در صورتیکه به هر دلیلی فرآیند انتقال مالکیت گوشی و فعال سازی دستگاه انجام نپذیرد، فرد خریدار می‌تواند از تلفن همراه استفاده کند ولی معامله بدون سند انجام داده است. به عبارت دیگر از نظر سامانه همتا، تلفن همراه خریداری شده تحت مالکیت سیم کارت شخص خریدار قرار نخواهد گرفت. لذا مسئولیت عواقب ناشی از انجام‌ ندادن فرآیند انتقال مالکیت و فعال سازی گوشی، برعهده شخص خریدار خواهد بود. توصیه می‌گردد حتماً فرآیند انتقال مالکیت و فعال سازی گوشی در حین خرید و فروش تلفن همراه انجام شود. 

نکته 1: بعد از انجام فرآیند فعال سازی و دریافت پیامک فعال‌سازی موفق از سرشماره HAMTA حتماً کنترل کنید که شماره IMEI ذکر شده در پیامک تأیید فعال‌سازی، با شماره IMEI نمایش داده‌شده از طریق #06#* یا درج‌شده روی جعبه گوشی، تطابق کامل داشته باشد.

نکته 2: جعبه گوشی را از فروشنده دریافت کنید و که اگر از فروشگاه خرید می‌کنید، پس از فعال ‌سازی موفق دستگاه برای سیم‌کارت خود، حتماً از فروشنده، فاکتور معتبری دریافت کنید که شماره IMEI دستگاه در آن ذکر شده و دارای مهر فروشگاه نیز باشد. هرگونه مشکلات احتمالی در آینده، به کمک ارائه این فاکتور معتبر و جعبه گوشی، قابل پیگیری در مراجع قضایی می باشد.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

4.2/5 - (24 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. سلام خسته نباشید .من دو تا گوشی با فاصله ۲۰ روز ازم به سرقت رفت بعد چند ماه فهمیدم دزد گوشیا رفیقم بوده که هروز حداقل دو الی سه ساعت باهم بودیم اعتماد هم بهش داشتم .گوشی جدید را که خریدم چند باری گفت بده عکس بگیرم با گوشیت برام مهم نبود .الان فهمیدم تو این چند بار دادن گوشی برا همتا پیام انتقال مالکیت فرستاده برا اون دوتا گوشی های که دزدیده کد همتا را هم بلافاصه وارد گوشی‌های که دزدیده بود کرده .ولی کارتن های گوشی کارت بیمه .فاکتور فروشگاه سامسونگ همشون پیش خودم هستن .
    من بلافاصله از همون روز هزینه کردم تو همیاب ۲۴ اعلام سرقتی کردم هنوز هم جواب مثبت هستش تو همیاب ۲۴ .خواهشا راهنمای بفرماید من به گوشیم که ارزش مال بالای ۷۰ م داره میرسم یا نه .ممنون و سپاس.

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام امید عزیز. با شماره 05141410 تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند

      0
  2. محسن روهنده گفت:

    سلام گوشیم فکر میکنم هک شده همش انتن میره میاد اینترنتم خوب و بد میشه

    0
  3. ارزو مجرین گفت:

    سلام خسته نباشید ازتون خواهش میکنم گوشیم رو برام پیدا کنید ممنون شما هستم

    3
    1. سلام خواهرم به اینا دلخوش نباش ۲ ماه پیش گوشیمو دزدیدن منم تمام این مراحل را انجام دادم گفتن برو خونه که گوشیتو میاریم دم در……حالا ۲ماهه منتظرم کی گوشیم پیدا میشه و هنوز خبری نیست دزده داره با گوشیم صفا میکنه من اینجا چشم به در دوخته‌ام

      0
      1. همیاب 24 گفت:

        سلام دوست عزیز. آیا ردیابی خود را تمدید کرده اید؟ بسیاری از مالباخته ها بعد از ماه ها ردیابی گوشی شان را بدست آورده‌اند بنابراین صبور باشید. روزانه در سامانه همیاب24 از هر سه گوشی یک گوشی سالم به مالباخته بازگردانده می‌شود.

        1
    2. مریم اکبری گفت:

      با سلام دوست عزیز بابت این اتفاق متاسفیم در لینک زیر اقدام به ثبت مشخصات گوشی سرقتی خود بفرمایید و ردیابی آن را فعال کنید تا هرزمان در گوشی سرقتی شما سیم‌کارتی قرار گرفت ردیابی شده و از طریق پیامک و تماس تلفن گویا به شما اطلاع داده شود
      https://hamyab24.ir/l/xp همیاب24 سامانه استعلام و ردیابی کالاهای دیجیتال سرقتی/مفقودی.

      0