top
retribution-of-buying-or-selling-sotlen-phone

مجازات خرید و استفاده از گوشی سرقتی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

75

icon

سامانه همیاب24 از طریق همکاری با اپراتورها، دادگستری ها، کلانتری ها و اصناف موبایل و کامپیوتر سراسر کشور با ارایه خدمت “ردیابی گوشی” اقدامات مهم و موثری را در جهت مقابله با معضل بزرگ سرقت گوشی و سایر کالاهای دیجیتال در کشور داشته است. اما خدمتی که این سامانه در جهت پیشگیری از وقوع جرم ارایه می دهد، امکان استعلام گوشی و سایر کالاهای دیجیتال قبل از خرید می باشد که کمک شایانی به تشخیص کالاهای دیجیتال سرقتی هنگام خرید می ­کند و خریداران را از به دام افتادن نجات می ­دهد تا ناخواسته یک کالای سرقتی خریداری نکنند و درگیر عواقب آن نشوند.

گوشی­ های دزدی در بازار سیاه خرید و فروش می­ شوند و ممکن است خریداران از این موضوع با خبر نباشند. همان­ طور که احتمالا همه ما می­ دانیم خرید‌، ‌فروش و استفاده به هر نحوی از گوشی‌های سرقتی جرم محسوب می ­­شود و پیگرد قانونی دارد. برای درگیر نشدن با عواقب خرید گوشی­ سرقتی ادامه مطلب را با ما همراه باشید:

جرم خرید و استفاده از گوشی سرقتی

بر اساس قانون، خریدن مال مسروقه جرم بوده و اگر کسی آگاهانه این کار را انجام دهد، برابر قانون مجازات خواهد شد. بر اساس ماده 662 قانون تعزیرات در بحث فروش و خرید گوشی سرقتی: هرکس با علم و اطلاع یا با وجود نشانه های اطمینان آور مبنی بر این که کالا سرقتی می ­باشد اقدام به تحصیل، مخفی نمودن یا معامله کالا کند، برابر قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته شده و به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

در واقع خریدار کالای سرقتی در دو حالت مجرم شناخته می شود:

۱. خریدار با علم و اطلاع به اینکه گوشی مورد معامله دزدی می باشد اقدام به انجام معامله می کند. اما اگر فرد نداند که گوشی دزدی است و نسبت به این موضوع بی اطلاع باشد، مسؤولیت از او ساقط می‌شود.
اما برای رفع اتهام باید بتواند با دلایل محکمه پسندی ثابت کند که از مسروقه بودن گوشی اطلاعی نداشته تا از وی رفع اتهام ‌شود.

2. دلایل و نشانه­ های اطمینان ­آوری مبنی بر سرقتی بودن گوشی همانند مکان فروشگاه یا فرد مورد نظر وجود داشته و خریدار از آن چشم ­پوشی کرده است.

برای مثال در نظر بگیرید گوشی که شما خریداری کردید در همیاب 24 سامانه “اعلام سرقت و ردیابی کالاهای دیجیتال” به عنوان کالای سرقتی ثبت شده باشد. این­جا با اولین استفاده شما از گوشی، سیم­ کارت شما ردیابی شده و شما به عنوان متهم به مراجع قضایی خوانده می­ شوید.

حتما بخوانید: چگونه از شیپور و دیوار گوشی، تبلت و لپ تاپ بخریم؟

نکته: هنگام خرید گوشی، حتما رجیستر بودن و سرقتی نبودن دستگاه را از سامانه همیاب۲۴ استعلام بگیرید تا خریدی امن را تجربه کنید و ناخواسته مرتکب جرم خرید یک کالای سرقتی نشوید!

چگونه هنگام خرید گوشی، تبلت یا لپ تاپ از سرقتی نبودن آن مطمئن شویم؟

  • ابتدا چک کنید که گوشی، تبلت و یا لپ­ تاپی که قصد خرید آن را دارید دارای کارتن و سایر اقلام همراه باشد.
  • سپس برای اطمینان از سرقتی نبودن گوشی و تبلت، شماره ۱۵ رقمی IMEI گوشی ( یک کد منحصر به فرد که بر روی کارتن یا پشت گوشی درج شده و یا با شماره­ گیری #۰۶#* بدست می­ آید) را به صورت رایگان از سامانه همیاب ۲۴ استعلام بگیرید.
  • در همیاب ۲۴ برای لپ ­تاپ و سایر کالاهای دیجیتال نیز می­ توانید شماره سریال آن را وارد نمایید تا اطمینان حاصل کنید که به عنوان کالای سرقتی یا گمشده در سامانه ثبت نشده باشد.

 نکته: پس از اطمینان از سرقتی نبودن گوشی باید مراحل فعال سازی گوشی در سامانه همتا صورت پذیرد و در مورد گوشی های دست دوم نیز باید مراحل انتقال مالکیت برای شما انجام شود، در غیر این صورت با وارد کردن سیم کارت جدید در گوشی موبایل، پس از یک ماه گوشی شما غیرفعال خواهد شد.

همیاب ۲۴ به شما کمک می کند تا هر زمانی که قصد خرید گوشی، تبلت و یا لپ ­تاپ داشتید، به صورت همزمان از رجیستر بودن و سرقتی نبودن دستگاه در همان لحظه مطلع شوید.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

4.6/5 - (67 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. هادی ابراهیمی گفت:

    با سلام ..ی سوال خدمتتون داشتم ..میخواستم بدونم گوشی اندروید دسته دوم اگر اصلا در سامانه مالکیت نخورده ..آیا میتوان انتقال مالکیتش رو ب نام خودم ثبت کنم…اگر میشود چگونه؟؟؟

    0
    1. مصطفی اونق گفت:

      با سلام گوشیم به همراه مدارکم گم شد.توی همیاب ۲۴هم اعلام کردم.گوشی رد یابی شد ولی قاضی گفت فعال شدن سیم کارت سارق داخل گوشی من دلیلی بر سرقت نمیشه.موندیم به خدا

      0
      1. همیاب 24 گفت:

        سلام مصطفی عزیز. از این که گوشیتان ردیابی شده خوشحالیم. اما برای حل مشکلتان با شماره 05141410000 تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند.

        0
    2. همیاب 24 گفت:

      سلام هادی عزیز. ابتدا حتما از سامانه همیاب24 استعلام بگیرید تا از اصالت آن مطمئن شوید. سپس با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند.

      0
  2. سلام آیا گوشی که سریالش چنج شده ویک سريال دزدی روش زده شده ردیابی میشه؟
    باتشکر

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام رضا عزیز. طبق آمار ردیابی سامانه همیاب24 که روزانه از هر سه گوشی یک گوشی ردیابی میشود احتمال تغییر سریال پایین است.

      0
  3. شیرآقا سامانی گفت:

    سلام من یه گوشی از یکی خریدم به عنوان کارتن دار در همیاب هم استعلام گرفتم ثبت نیست ولی میگه کارتن اش را گم کردم بعد از چند وقت غیبش زد حالا اصلا ازش خبر ندارم کجا هست و نه شماره داره منم ترسیدم سیم‌کارت ننداختم لطفاً راهنمایی کنیم ثبت دزدی هم نیست چکار کنم؟

    0
    1. سلام دوست عزیز. از استعلام خود اسکرین شات بگیرید و نگه دارید . آیا انتقال مالکیت انجام داد؟

      0
      1. شیرآقا سامانی گفت:

        نه لالا انتقال مالکیت انجام ندادم

        0
      2. سلام مجدد. حتما با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند.

        0
  4. اکبر جمشیدی گفت:

    باسلام من تو برنامه همیاب یه گوشیمو که سرقت کرده بودن تواین برنامه اعلام سرقت کردم ومبلغ از حسابم کم کرد حالا هیچ کمکی نکرده این برنامه وگوشیمم پیدا نشده 4164

    0
    1. سلام اکبر عزیز. از زمان ثبت گوشی شما چقدر میگذرد؟ آیا رردیابی خود را تمدید کرده اید؟

      0
  5. سلام تبلت خریدم همباب استعلام گرفتم سرقتی اعلام نشده یعنی ثبت نشده بعد روشن کردن امدن گفتن سرقتیه خوب تخسیر من چیه ثبت همیاب نکرده بودن قاضی هم استعلام کرد ثبت نشده بود ایا صاحب تبلت ضرر مرا میده با تشکر

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام مجید عزیز. بله دقیقا یکی از دلایلی که میگوییم همه افرادی که کالای دیجیتالشان سرقت و یا مفقود شده بهتر است در سامانه کشوری همیاب24 ثبت نمایند، همین است. تا افرادی که قصد خرید دارند با گرفتن استعلام از سرقتی یا مفقودی بودن کالای خود اطمینان حاصل کنند.

      همیاب ۲۴ سامانه دانش بنیان استعلام و ردیابی کالای دیجیتال

      0
  6. مهربد بهروزی گفت:

    سلام وقت بخیر من گوشیمو دزدیدن و لپتاپمو گوشیمو پیام اومده ردیابی مثبت یعنی پیدا شده؟؟بعد اینکه برای لپتاپم پیامی نیومده لپتاپ چجوری پیگیری میشه از چه طریقی میشه لطفا بهم بگید ممنون میشم خسته نباشید

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام اگر پیام ردیابی مثبت آمده بله پیدا شده. با شماره 05141410 تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند. برای لپ تاپ: جستجو در بین کالاهای پیدا شده سراسر کشور در کلانتری‌ها، بازرسی‌های مرزی و …، اطلاع‌رسانی به فروشگاه‌های سراسر کشور جهت جلوگیری از خرید و فروش دستگاه، اطلاع‌رسانی کشوری به کلانتری‌ها و بازرسی‌های مرزی جهت جلوگیری از خارج شدن دستگاه از مرزهای کشور

      0