top
what-we-must-do-to-save-bank-information-when-mobile-phone-got-stolen

در صورت سرقت گوشی برای حفظ اطلاعات بانکی خود چه کنیم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

2

icon

امروزه استفاده از خدمات غیر‌حضوری بانک‌ها نظیر اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک به دلیل تسریع در انجام کاراها و عدم نیاز به مراجعه حضوری مورد استقبال قرار گرفته است. در جهت تامین امنیت تراکنش‌های انجام شده از طریق این بسترها، رمزهای ایستا همانند رمز دوم به دلیل نداشتن امنیت کافی، احتمال سوء‌استفاده بیشتر توسط کلاهبرداران اینترنتی (فیشینگ) با رمز یکبار مصرف یا همان رمزهای پویا جایگزین شدند.

همیاب ۲۴ سامانه استعلام و ردیابی گوشی، تبلت و لپ‌تاپ

با توجه به این مساله که فعال‌سازی و دریافت رمزهای پویا از طریق اپلیکیشن‌هایی صورت می‌گیرد که هر بانک به‌این منظور ارایه داده است لذا، امنیت گوشی‌های موبایل جهت حفظ اطلاعات بانکی و جلوگیری از سوءاستفاده از حساب‌های بانکی دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد. حال این مساله را در نظر بگیرید که، اگر گوشی شما به سرقت برود، چه اتفاقی برای حساب‌های ثبت شده در اپلیکیشن‌های بانکی می‌افتد؟

واضح است که سارق ممکن است بتواند وارد یکی از اپلیکیشن‌های بانکی شما شده، و با دریافت رمز دوم یکبار مصرف از اپلیکیشن دیگری که روی گوشی نصب شده به حساب بانکی شما دسترسی پیدا کند!

در ادامه روش‌های حفظ امنیت اطلاعات بانکی روی گوشی موبایل و اقدامات لازم برای جلوگیری از سوء‌استفاده از حساب‌های بانکی در صورت به سرقت رفتن گوشی موبایل را بررسی می‌کنیم.

روش‌های جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات بانکی

برای حفظ اطلاعات بانکی و افزایش امنیت تراکنش‌های مالی از طریق تلفن‌های همراه، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای تلفن همراه خود رمز عبور قوی تعیین کنید.
  • اپلیکیشن‌های بانکی را از درگاه‌های امن و مجهز به سیستم ضد بدافزار (مانند گوگل پلی و کافه بازار) دانلود کنید (بهتر است برنامه کاربردی همراه‌بانک را تنها از سایت رسمی بانک موردنظر دانلود کنید).
  • برای اپلیکیشن‌های بانکی رمز عبور قوی یا حسگر اثر انگشت را فعال کنید.
  • برای انجام امور بانکی از تلفن همراه خودتان استفاده کنید. به هیچ عنوان اطلاعات بانکی خودتان را وارد گوشی دیگران نکنید و از مکان‌های عمومی مانند کافی‌نت استفاده نکنید.
  • گوشی خود را به صورتی تنظیم کنید که محتوای پیامک و سایر اعلان‌ها در حالت قفل صفحه نمایش، قابل رؤیت نباشد.
  • در درگاه‌های پرداخت از کیبوردهای هوشمندی که برای پرداخت‌های اینترنتی ایجاد شده استفاده نمایید.

اقدامات لازم برای حفظ اطلاعات بانکی بعد از سرقت گوشی موبایل

در صورت به سرقت رفتن گوشی موبایل اقدامات زیر را برای حفظ اطلاعات بانکی و جلوگیری از سوءاستفاده از آن‌ها انجام دهید:

1- در اولین فرصت سیم‌کارت فعال روی گوشی که در بانک ثبت شده و برای دریافت رمز پویا استفاده می‌شود را مسدود نمایید.

برای آموزش نحوه سوزاندن سیم‌کارت با توجه به نوع سیم‌کارت خود به یکی از لینک‌های زیر بروید:

2- کارت‌های بانکی خود را بسوزانید و مجددا دریافت کنید.

3- برای ردیابی قانونی گوشی سرقتی، مشخصات گوشی را در سامانه کشوری همیاب ۲۴ ثبت نمایید تا از این طریق ردیابی گوشی شما در اپراتورهای مخابراتی فعال شود، از خرید و فروش گوشی شما جلوگیری شود و در نهایت دستگاه شما بین کالاهای پیدا شده سراسر کشور و کالاهای کشف شده در کلانتری‌ها جستجو شده و به اطلاع شما برسد.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

2.5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. خلیل حمزه زاده گفت:

    سلام متاسفانه در مورد این سایت اطلاع رسانی بسیار ضعیف بوده وسایل ۱۰ درصد از مشترکین از گوشی از این سایت اطلاع خاصی ندارند پیشنهاد میگردد از طریق فروشگاهها فروش موبایل با برچسب بروی کارتن جعبه کالا نصب ویا با تراکتی به خریدار تحویل تا اطلاع رسانی همگیر نفر گیر شود ضمنا هزینه پیگیری ۶۶ هزارتومان وصول در ابتدا شاید زیاد بنظر مال باخته برسد اما در واقع دریافت چنین خدماتی بسیار به صرفه بوده در کل از خدمات دهندگان عزیزان ناجا بنوبه خودم تقدیر وتشکر میکنم

    1
    1. مریم اکبری گفت:

      با سلام دوست عزیز ممنون از نظر و پیشنهاد شما. برای سامانه ما باعث افتخار است که بستری برای پیدا شدن کالاهای دیجیتال سرقتی و مفقودی هموطنان عزیزمان فراهم کرده‌است.

      2