top
Securing smartphones

ایمن سازی گوشی‌های هوشمند

زمان مطالعه: 12 دقیقه

0

icon

ایمن سازی گوشی‌های هوشمند چطور ممکن است؟

امروزه، هک شدن گوشی هوشمند شما توسط افرادی که سعی در استفاده از آسیب پذیری‌های سیستم عامل برای دسترسی به اطلاعات شخصی شما دارند، آسان است. 

اتکای فزاینده‌ای به تلفن‌های هوشمند برای مدیریت کسب و کار شما از طریق تلفن هوشمند، ذخیره فایل‌ها و…وجود دارد. این باعث می‌شود هکرها بیش از یک بار تلاش کنند تا به گوشی هوشمند شما نفوذ کنند.

اما نگران نباشید ما دراین متن به شما آموزش خواهیم داد که چطور موبایل خود را ایمن کنید.

آیا می‌دانید با کلیک بر روی لینک زیر علاوه بر استعلام گارانتی گوشی خود، سرقتی یا مفقودی نبودن آن، اصالت گوشی، از مشخصات کامل گوشی خود نیز مطلع می‌شوید؟

آیا اپل از اندروید امن‌تر است؟

آیا اپل از اندروید امن‌تر است؟

کاربران آیفون همیشه ادعا می‌کنند که دستگاه‌هایشان از اندروید امن‌تر هستند،  اما این به این دلیل نیست که آیفون‌ها گران‌تر هستند.

در واقع، گوگل اعلام کرد که سیستم عامل آن، اندروید، به اندازه iOS امن است. با این حال، این مانع از آن نمی‌شود که یک پلت فرم منبع باز برای توسعه دهندگان باشد. 

این اساساً به این معنی است که هر کسی می‌تواند کد منبع را بگیرد و یک سیستم عامل سفارشی ایجاد کند.

بنابراین سایر شرکت‌هایی که از اندروید روی دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند مانند سامسونگ، سونی، هوآوی و سایرین، کد منبع اندروید را گرفته و آن را تنظیم می‌کنند.

با Android / iOS، با هر به روز رسانی نرم افزار، ویژگی‌های امنیتی بیشتری اضافه می‌شود.

 به طور کلی، هر دستگاهی که دارای اتصال اینترنتی باشد، اساساً در معرض هر نوع بهره برداری تلقی می‌شود. بنابراین، بهترین راه برای محافظت از دستگاه خود آگاهی از هرگونه فعالیت غیرعادی است.

بیشتر بخوانید: چطور گوشی دزدیده شده را غیر فعال کنیم؟

چگونه متوجه می‌شوید که دستگاه شما هک شده است؟ 

چگونه متوجه می‌شوید که دستگاه شما هک شده است؟ 

در اینجا برخی از مشکلات رایجی که ممکن است در دستگاه خود متوجه شوید آمده است.

  1. باتری به طور محسوسی سریع‌تر از حد معمول شروع به تخلیه می‌کند.
  2. برنامه‌های ناشناخته تصادفی دانلود شده را خواهید دید.
  3. تلفن هوشمند شما ناگهان کندتر کار می‌کند و شروع به خراب شدن می‌کند.
  4. هنگامی که می‌خواهید از تلفن خود استفاده کنید، تبلیغات پاپ آپ زیادی خواهید دید.
  5. متوجه خواهید شد که برخی از فایل‌های شخصی شما حذف شده است. به عنوان مثال تصویر، فیلم …
  6. فروشگاه رسمی کار نخواهد کرد و ممکن است جایگزین شود.
  7. ممکن است صدای غیرعادی پس زمینه بشنوید.
  8. ممکن است متوجه تداخل الکترونیکی بین گوشی هوشمند خود و سایر دستگاه‌های الکترونیکی شوید، حتی زمانی که در حال تماس تلفنی نیستید.
  9. قبض تلفن شما افزایشی را در مصرف داده، متن یا تلفن نشان می‌دهد.

توجه : این مشکلات ممکن است بسته به سیستم عامل گوشی هوشمند شما متفاوت باشد.

بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید تا گوشی هوشمند خود را ایمن نگه دارید؟ 

بسیاری از موارد، در واقع، مراحل سریع و آسانی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از اطلاعات شخصی خود، چه اندروید و چه آیفون، بردارید.

در زیر چند نکته تخصصی برای ایمن سازی تلفن هوشمند خود را بخوانید.

7 راه برای ایمن سازی گوشی‌های هوشمند

7 راه برای ایمن سازی گوشی‌های هوشمند

1. گوشی هوشمند خود را قفل کنید: (مدیریت رمز عبور)

اولین قدم اصلی، تنظیم رمز عبور بر روی صفحه قفل دستگاه است، زیرا قفل نبودن گوشی هوشمندتان معادل باز گذاشتن درب ورودی است.

 با این حال، از آنجایی که بسیاری از افراد رمز عبور/گذرواژه/الگوهایی را روی دستگاه خود تنظیم می‌کنند، حدس زدن یا شکستن آن‌ها معمولا آسان است.

بنابراین همیشه به یاد داشته باشید، هر چه رمز عبور طولانی‌تر باشد، شکستن آن سخت‌تر است. 

این همچنین می‌تواند هنگام تنظیم رمز عبور برای هر حساب شخصی، به‌ویژه حساب‌های iCloud و Google اعمال شود، زیرا بیشتر اطلاعات شما به طور منظم در حساب‌های شما پشتیبان‌گیری می‌شود، مگر اینکه تنظیم دیگری داشته باشید.

از باز کردن قفل هوشمند در جایی که می‌تواند دستگاه شما را هر زمان که به دستگاه بلوتوث خاصی متصل می‌شوید یا در نزدیکی یک مکان خاص است راه اندازی کند.

2. برنامه‌های کاربردی و وب سایت‌ها

همیشه مراقب آنچه از اینترنت دانلود می‌کنید باشید. از نظر برنامه‌ها، همیشه از فروشگاه‌های رسمی دستگاه مانند اپ استور (iOS) و گوگل پلی (اندروید) استفاده کنید.

این به این دلیل است که فروشگاه رسمی برنامه‌ها را قبل از دانلود در دستگاه شما اسکن می‌کند. اپل برنامه‌ها را قبل از آپلود در اپ استور اسکن می‌کند.

از سوی دیگر، گوگل ردیاب بدافزار خود را با نام «Google Play Protect» ساخت. این در هر دستگاه اندرویدی تعبیه شده است. هنگام دانلود/به‌روزرسانی یک برنامه، هرگونه بدافزار را اسکن می‌کند، و حتی در مرورگر کروم کار می‌کند، جایی که وقتی وب‌سایت خارج از خط عمل می‌کند به کاربر هشدار می‌دهد.

که ما را به این نقطه می‌رساند که از دانلود برنامه‌ها از وب سایت‌ها و فروشگاه‌های شخص ثالث اجتناب کنیم، به خصوص اگر کاربر اندروید هستید.

3. مجوزهای دسترسی

نکته دیگری که باید در ایمن سازی گوشی‌های هوشمند نظر داشته باشید، همیشه حواستان باشد که هنگام دانلود یک برنامه، حتی از فروشگاه رسمی، برنامه‌ها چه مجوزهایی را درخواست می‌کنند.

 به طور معمول، مجوزها در توضیحات ذکر می‌شوند یا وقتی روی “نصب” کلیک می‌کنید، به شما هشدار می‌دهد که برنامه درخواست دسترسی دارد.

برای مثال، شما در حال دانلود یک بازی کارتی در دستگاه خود هستید و درخواست دسترسی به میکروفون، مکان، مخاطبین و فایل‌های رسانه‌ای شما را دارد. به طور کلی، دسترسی این بازی به همه این‌ها منطقی نخواهد بود.

می‌توانید مجوزهای برنامه را در تنظیمات کنترل کنید:

Android : تنظیمات >> برنامه ها >> “انتخاب برنامه” >> مجوزها.

iOS : تنظیمات >> حریم خصوصی >> “انتخاب برنامه”.

با این کار می توانید مجوز هر اپلیکیشن و دسترسی آن را مدیریت کنید.

4. به روز باشید

هکرها دائماً در حال کار بر روی ایجاد ویروس‌های جدید هستند که ممکن است سیستم عامل‌ها و برنامه‌های کاربردی آسیب پذیر را کشف کنند.

با این حال، توسعه دهندگان همچنین به طور مداوم بر روی بهبود امنیت گوشی هوشمند و محافظت از آن کار می‌کنند. بنابراین همیشه سیستم عامل و برنامه‌های خود را به روز نگه دارید.

من به شما توصیه می‌کنم که سیستم عامل خود را که به عنوان “جیل بریک” برای iOS یا “روت کردن” برای دستگاه اندروید شناخته می‌شود، دستکاری نکنید. 

همانطور که بهینه سازی دستگاه شما دسترسی کامل به فایل‌های سیستم را می‌دهد و گوشی هوشمند شما را مستعد حمله می‌کند.

5. وای فای عمومی

اتصال به یک شبکه Wi-Fi عمومی به هکرها اجازه می‌دهد تا داده‌های شما را رهگیری کرده و گوشی شما را هک کنند.

بنابراین، اگر واقعاً مجبور به اتصال به وای فای عمومی هستید، سعی کنید از دسترسی به اطلاعات محرمانه خود اجتناب کنید. مانند دسترسی به بانکداری آنلاین یا وارد کردن مشخصات بانکی خود در صورت خرید آنلاین.

 با این حال، برخی از هکرهای بسیار ماهر وجود دارند که می‌توانند با اتصال به Wi-Fi عمومی به تمام داده‌های شما دسترسی داشته باشند زیرا اکثر برنامه‌های تلفن هوشمند دسترسی Wi-Fi دارند.

بیشتر بخوانید: نشانه های هک شدن گوشی تلفن همراه چیست؟

6. پیام‌های متنی

اگر کاربر اندروید هستید، برنامه پیام‌رسانی شما به احتمال زیاد نیازی به دسترسی به اینترنت ندارد.

اگر کاربر آیفون هستید، برنامه iMessage نیاز به دسترسی به اینترنت دارد، اما در صورت تمایل می‌توان آن را خاموش کرد. با این حال، در هر دو مورد، هکرها می‌توانند یک متن مخرب برای شما ارسال کنند که می‌تواند دستگاه شما را به خطر بیندازد.

 بنابراین، پیام‌هایی را که از منابع ناشناخته می‌آیند را باز نکنید، زیرا تنها با یک پیام می‌توانند کنترل کامل دستگاه شما را به دست آورند. این حمله مستلزم این است که هکر فقط شماره تلفن شما را داشته باشد، با این حال، انجام اقدامات لازم برای محافظت از تلفن شما و کاهش خطرات دسترسی ضرری ندارد.

7. همیشه آماده باشید

همیشه باید جزئیاتی را که ممکن است در صورت گم شدن یا دزدیده شدن گوشی هوشمند به شما بازگرداند، پیگیری کنید. اولا، همیشه باید شماره IMEI خود را ثبت کنید. با این شماره پلیس می‌تواند دستگاه شما را ردیابی کند یا آن را به طور کامل خاموش کند.

در مرحله دوم، اگر کاربر آیفون هستید، مطمئن شوید که حساب iCloud شما به درستی با رمز عبوری که می‌توانید به خاطر بسپارید تنظیم شده باشد.

ویژگی «Find my iPhone» را روشن کنید و تمام تنظیمات امنیتی را که ممکن است درخواست کند تنظیم کنید. 

اگر کاربر اندروید هستید، همین مورد برای حساب Google شما نیز صدق می‌کند. همیشه در بالای آن بمانید و مطمئن شوید که رمز عبور را همیشه به خاطر دارید.

 این به ردیابی گوشی هوشمند شما، قفل کردن آن و از راه دور پاک کردن تمام داده های دستگاه شما کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: چگونه از اعتبار و امنیت یک سایت مطمئن شویم؟

آیا می‌توان دستگاه شما را در صورت خاموش بودن یا عدم اتصال به اینترنت، ردیابی کرد؟

آیا می‌توان دستگاه شما را در صورت خاموش بودن یا عدم اتصال به اینترنت، ردیابی کرد؟

سخت است فکر کنید که ممکن است گوشی هوشمند شما زمانی که آفلاین است و به اینترنت متصل نیست به خطر بیفتد. با این حال، امکان پذیر است.

ردیابی ضربه‌های کلید

راه‌های مختلفی برای وقوع آن وجود دارد، یکی از آن‌ها که بیشتر اطلاعات شخصی شما را در اختیارتان قرار می‌دهد، ردیابی ضربه‌های کلید است. 

این کار را می‌توان با ردیابی تشعشعات الکترومغناطیسی باقی مانده از زمان شارژ شدن گوشی، با استفاده از شتاب سنج دستگاه که نزدیک به 80 درصد دقت تشخیص ضربه زدن به کلید را ارائه می‌دهد، یا با اشاره لیزر به صفحه کلید گوشی هوشمند خود برای ردیابی ارتعاشات انجام داد. 

این روش‌ها مستلزم این هستند که هکر نسبتاً به دستگاه شما نزدیک باشد، اما این واقعاً کار را برای آن‌ها سخت‌تر نمی‌کند.

بلوتوث

بلوتوث همچنین به عنوان یک پروتکل ارتباطی بی سیم دیگر مانند Wi-Fi در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، این فقط دروازه دیگری برای دسترسی هکر به گوشی هوشمند شماست.

شتاب‌سنج و مغناطیس‌سنج

شتاب‌سنج و مغناطیس‌سنج، از جمله برخی سنسورهای دیگر، می‌توانند مکان‌های کاربر را بدون حتی روشن کردن سرویس مکان (GPS) شناسایی کنند. 

این سنسورها معمولاً برای دسترسی به مجوز نیاز ندارند. طبق یک مطالعه توسط دانشگاه پرینستون، با اضافه شدن چند هزار خط کد به هر برنامه یا بازی، می‌تواند شروع به درک داده‌های مربوط به مکان، منطقه زمانی، وضعیت شبکه و موارد دیگر کند. 

حسگرها حتی می‌توانند داده‌های بسیار دقیق‌‍تری را در مورد سفر شما شناسایی کنند. 

به عنوان مثال، شتاب سنج روی سرعت رله می‌کند، بنابراین، می‌تواند تشخیص دهد که آیا در حال پیاده روی، در ماشین، اتوبوس یا قطار هستید. 

مغناطیس سنج به عنوان یک پردیس کار می‌کند و با توجه به شمال واقعی می‌گوید کجا هستید.

 سنسور دیگر، فشارسنج است که می‌تواند با اندازه گیری فشار هوا موقعیت مکانی شما را با دقت بیشتری تشخیص دهد.

چند نمونه سوال پرکاربرد برای ایمن سازی گوشی‌

چند نمونه سوال پرکاربرد برای ایمن سازی گوشی‌

چگونه می توانیم با چنین تخلفی مقابله کنیم؟

نکته بعدی برای ایمن سازی گوشی‌های هوشمند این است که: به‌ عنوان یک فرد،همیشه می‌توانید از برنامه‌هایی که دانلود می‌کنید و چه مجوز دسترسی نیاز دارد آگاه باشید. 

اگرچه، همانطور که اشاره کردیم، حسگرها به مجوز نیاز ندارند، برنامه برای دسترسی به این سنسورها به مجوز نیاز دارد.

آیا کسی می تواند با تماس با شما گوشی‌تان را هک کند؟

نه پاسخ ساده است. راهی برای دسترسی به تمام داده‌های خود فقط از طریق یک تماس تلفنی وجود ندارد.

 در واقع، تنها چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد، گوش دادن/ ضبط تماس تلفنی است. هیچ راه منطقی برای هک شدن تلفن هوشمند شما از طریق تماس تلفنی وجود ندارد، مگر اینکه برنامه‌ای را دانلود کنید و به این برنامه اجازه دسترسی کامل به داده‌های خود را بدهید.

نتیجه گیری

در این متن کاربردی ترین روش‌های ایمن سازی گوشی‌های هوشمند را بررسی کردیم. اگر سوال یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.

این نکته را به یاد داشته باشید، در صورتی که در انجام دادن نکات پیشنهادی تبحر کافی ندارید حتما به متخصص مراجعه نمایید؛ چون ممکن است نکته‌ای را ما از قلم انداخته باشیم. اما تمام سعی‌مان را کرده‌ایم که آموزش کاملی را به شما ارائه دهیم.

منبع: iSmash

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید