top
چگونه_از_اعتبار_و_امنیت_یک_سایت_مطمئن_شویم؟_11_روش_تضمینی_+_افزونه_های

چگونه از اعتبار و امنیت یک سایت مطمئن شویم؟ 11 روش تضمینی + افزونه‌های امنیتی

زمان مطالعه: 10 دقیقه

9

icon

ظهور اینترنت و فناوری‌های مربوط به آن تاثیر مثبت، بسیار زیادی را روی زندگی ما گذاشته است و زندگی ما را به آسان‌ترین حالت ممکن درآورده است، اما با این حال ما را با خطرات بسیار زیادی در دنیای دیجیتال نیز رو به رو کرده است. ما اکنون بیش از هر زمان دیگری در دام کلابرداری‌های اینترنتی گرفتار می‌شویم.
بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائلی که ما اکنون نیازمند دانستن درباره آن هستیم تشخیص سایت‌های معتبر و امن از سایت‌های غیر قانونی و کلاهبرداری و اسکم است ما باید بدانیم که چگونه یک سایت را بررسی کنیم؟ چگونه به خرید اینترنتی اعتماد کنیم؟ و چگونه استعلام معتبر بودن یک سایت از پلیس فتا را چک کنیم؟
امروز با ما همراه باشید تا به شما تمام نکات‌ بررسی یک وب سایت را که می‌تواند به شما در سنجش اعتبار یک وب سایت کمک کند، آموزش دهیم توجه داشته باشید که هر کدام از موارد زیر به تنهایی و به صورت کلی نشانگر تایید یا کلاهبرداری بودن یک سایت نیستند اما اگر سایت مورد نظر شما چندین مورد از موارد زیر را دارا بود حتما با دقت بیشتری از آن سایت خرید کنید.

نکته* برای جلوگیری از سوتفاهمات احتمالی، سایت معیاری که امروز بررسی خواهیم کرد، سایت اصلی سامانه همیاب 24 خواهد بود و ما قدم به قدم با هم بررسی می‌کنیم که آیا همیاب24 معتبر است؟!

چگونه به خرید اینترنتی اعتماد کنیم؟


1) آیا علامت قفل را در کنار url سایت مشاهده می‌کنید؟!

یکی از نشانه‌های یک سایت ایمن با ارتباطات رمزگزاری شده، علامت قفل در کنار آدرس سایت است که به این معنا است که HTTP یا کوکی‌های سایت قوی هستند و سروری که با آن ارتباط برقرار می‌کنید داده‌های شما را مانند رمز عبور و یا اطلاعات بانکی‌تان نمی‌دزدد و قصد کلاهبرداری ندارد و دارای گواهی SSL نیز می‌باشد.

نکته* توجه داشته باشید که ممکن است که در بعضی از موارد سایت‌های کلاهبرداری این آیکون را جعل کنند پس تنها به این نکته اکتفا نکنید و تا انتهای مقاله ادامه دهید.

برای دیدن گواهی اعتبار اصلی هر سایت‌ کافی است که شما مراحل زیر را طی کنید به طور مثال ما وارد سایت سامانه همیاب24 می‌شویم.

  1. روی آیکون قفل بالای صفحه کلیک کنید و در پنجره باز شده و وارد آیکون connection is secure شوید.
استعلام معتبر بودن یک سایت از پلیس فتا

2. در قدم بعدی روی گزینه certificate is valid کلیک کنید تا تمام جزئیات گواهی برای شما نشان داده شود.

علامت قفل را در کنار url سایت را چک کنید

2) حتما صفحه تماس با ما را بررسی کنید.

توصیه بعدی برای بررسی اعتبار یک سایت این است که ببینید که آیا سایت دارای یک آدرس فیزیکی هست یا خیر؟! و آیا یک شماره تلفن و یا یک شناسه ایمیل برای پاسخگویی به امور مشتریان وجود دارد یا خیر؟ شما باید این ارتباطات را بررسی کنید و ببینید که آیا اشخاصی حقیقی در حال پاسخگویی به  امور مشتریان هستند و یا اصلا این آدرس‌ها به نام شخص و یا شرکت صاحب سایت است و یا خیر؟! توجه کنید که نباید نام سایت و برند تجاری با نام ایمیل و… متفاوت باشد.

صفحه تماس با ما را بررسی کنید

3) نماد اعتماد الکترونیک را بررسی کنید!

یکی از مهم ترین ملاک‌های ارزیابی یک سایت داخلی، نماد اعتماد الکترونیک است. این نماد فقط به ارگان‌ها و شرکت‌های معتبر و قانونی تعلق میگیرد و برای دریافت این نماد باید حتما اطلاعات خودشان را در مرکز توسعه تجارت الکترونیک، ثبت کنند.
توجه کنید که حتما برای تشخیص صحت این نماد روی آیکون نماد اعتماد الکترونیکی کلیک کنید و تا به صورت Popup  باز شود و اطلاعات شخص صاحب امتیاز سایت را به شما نشان دهد، معمولا تمام سایت‌هایی که که دارای این نماد هستند روی صفحه اصلی سایت این آیکون را درج می‌کنند. به طور مثال این گواهی است که برای سایت همیاب24 به ثبت رسیده است.

پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت و تمدید نماد اعتماد الکترونیک، مطلب ثبت نام اینماد enamad.ir را مطالعه نمایید.

نماد اعتماد الکترونیک

4) رتبه بندی را در سایت Alexa چک کنید.

یکی دیگر از ملاک‌های ارزیابی یک سایت رتبه بالا در وبسایت الکسا می‌باشد. این سایت که یکی از معتبرترین ابزارها برای ارزیابی سایت‌ها در جهان است و رتبه‌ها را بر اساس میزان بازدید و تعاملات، بازدید‌ کنندگان طبقه بندی می‌کند. البته توجه داشته باشید که منظور ما از رتبه بالا در سایت الکسا عدد بالا نیست بلکه هر چه عدد یک سایت بیشتر باشد رتبه آن پایین تر است به طور مثال رتبه 50 از رتبه 100 بهتر است. برای استفاده از این ابزار شما می‌توانید آدرس سایت مورد نظرتان را که در اینجا برای ما سایت همیاب24 است، را داخل جایگاه قرار دهید و سپس با تایید آن اطلاعات صفحه مورد نظر، تعداد بازدید کنندگان، میزان تعاملات و حتی سایت‌های وابسته به سایت اصلی و… را مشاهده کنید.

رتبه بندی را در سایت Alexa

5) آیا شرکت در رسانه‌های اجتماعی نیز حضور دارد؟!

اکثر شرکت‌های قانونی تا حدود بسیار زیادی در رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، توییتر… حضور دارند و به طور مستمر پاسخگوی مشتریانشان هستند. بنابراین حتما قبل از خرید و یا استفاده از خدمات یک سایت به اکانت‌های رسانه‌های اجتماعیشان پیام دهید تا اگر خدای ناکرده بعدا دچار مشکلی شدید بدانید که چگونه باید با آنان ارتباط برقرار کنید.

اعتبار سایت در شبکه‌های اجتماعی

6) روی پیوندهای متصل به ایمیلتان کلیک نکنید.

تا زمانی که شما درخواست یک پیوند برای بازنشانی یا تایید رمز عبورتان درخواست نداده باشید هیچ دلیلی برای ارسال و تایید این ایمیل‌ها وجود ندارد پس اگر سایتی از شما چنین تاییدهایی را خواست باید به اعتبار آن سایت شک کنید.

بازنشانی یا تایید رمز عبورتان

7) نام دامنه یا همان آدرس سایت را چند بار کنترل کنید!

بسیاری از هکران برای دسترسی به مشتریان و کاربران سایت‌های بزرگ از تقلید و جعل نام اعتباری و تجاری آنان استفاده می‌کنند اما مجبور هستند که به خاطر سیاست‌های موتورهای جستجو تغیری ظریف در نام آدرس بوجود بیاورند به طور مثال Yah00.com یا  Amaz0b.net و یا Rahyab24 بنابراین سعی کنید همیشه نوار آدرس را دو یا چند بار بررسی کنید تا مطمئن شوید که سایت مورد نظرتان یک وبسایت غیر قانونی نیست.

نام دامنه یا همان آدرس سایت

8) به دنبال اشتباهات املایی یا گرامری باشید!

این اشتباهات همه نشانه‌های گویای یک حمله فیشینگ هستند، چرا که در اغلب مواقع شرکت‌های قانونی تلاش می‌کنند تا حداقل استانداردهای کیفیت را در تمامی ارتباطاتشان حفظ کنند. جدای از اشتباهات بسیار نادر و واقعی که سهوا بوجود می‌آیند، بسیار غیر ممکن است که شما ایمیلی را با لحنی نامناسب و یا تهدید یا توهین آمیز از شرکت‌های قانونی مثل اپل یا گوگل دریافت کنید.
این شرکت‌ها هیچ کدام از ارتباطاتشان، جنبه بدی را در بر نمی‌گیرد، حتی اگر شما تخلفی کرده باشید و یا از دستوراتشان پیروی نکرده باشید.
بنابراین توجه داشته باشید که اگر سایت مورد نظرتان جوری به نظر می‌رسد که انگار یک کودک 7 ساله در حال یادگیری الفبا، سایتشان را طراحی کرده است و یا دارای مشکلات گرامری فاحشی است، به احتمال زیاد یک سایت مخرب است و بهتر است که از این سایت دوری کنید.

سایت مخرب اشتباهات املایی یا گرامری دارد

9) قوانین سیاست حریم خصوصی سایت را چک کنید.

در اکثر کشورها قوانین و مقرراتی برای حفظ حریم خصوصی کاربران وجود دارد که سایت‌ها را مجبور می‌کند که به کاربران درباره چگونگی داده‌ها و نحوه استفاده، محافظت و ذخیره‌سازی آن اطلاعات توضیح دهند و و رضایت آن‌ها را برای پذیرش شرایط و ضوابط بدست آورند. بنابراین شما می‌توانید به راحتی با خواندن این خط مشی‌های حفظ حریم خصوصی را بررسی کنید و در صورتی که چیز مشکوکی را دیدید از خرید در سایت مربوطه خودداری کنید.

قوانین سیاست حریم خصوصی سایت را چک کنید

10) تبلیغات نامربوط و پاپ آپ‌های مشکوک تبلیغاتی

معمولا بسیاری از سایت‌های مخرب سعی میکنند که برای ترغیب مشتریانشان برای کلیک و نصب افزارها از تبلیغات‌های جذاب و غیر منطقی استفاده کنند بنابراین همیشه مراقب وبسایت‌هایی که شما را به سایت‌هایی نامربوط وصل میکنند باشید.

تبلیغات نامربوط و پاپ آپ‌های مشکوک تبلیغاتی

11) سایت باید بروز و با یک طراحی مناسب باشد.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اعتبار یک سایت فعالیت مستمر و حرفه‌ای است که نشان‌دهنده فعالیت آن شرکت در گذر زمان است. بنابراین اگر آخرین بروزرسانی یک سایت به یک ماه پیش بازمیگردد و صفحه طراحی گرافیکی بسیار ساده و مبتدی‌ای را دارد باید به این سایت شک کنید.

سایت معتبر باید بروز و با یک طراحی مناسب باشد.

نکات کلی برای استعلام وب سایت‌ها

نکات کلی برای استعلام وب سایت‌ها
  1. همیشه به دنبال شرکت‌های تاسیس شده و قانونی باشید. اینترنت پر از وب سایت‌هایی است که تازه پنج دقیقه پیش راه اندازی شده اند.
  2. به دنبال سایت‌هایی با اصالت و قانونی باشید که از طرف جایگاه‌هایی معتبر تایید شده‌اند.
  3. از سایت های تجاری با پیشنهادات بسیار ویژه و غیر منطقی دور شوید. سایت‌های کلاهبرداری همیشه همانند یک دام وسوسه انگیز هستند.
  4. تاریخ‌ها را بررسی کنید.
  5. ظاهر سایت را حتما در نظر بگیرید.
  6. از نویسندگان و اشخاص ناشناس اجتناب کنید .
  7. لینک‌ها را قبل از کلیک بررسی کنید.

ابزارهای امنیتی برای کمک به شما

پلاگین‌های امنیتی در برابر هک جاسوسی و کلاه برداری

علاوه بر تمام مراحلی که در بالا برای شما ذکر شد شما می‌توانید با یک سری افزونه‌ها و ابزارها از خودتان در فضای اینترنت آنلاین محافظت کنید، افزونه‌هایی مثل Norton Safe Web و Virus Total URL به شما کمک می‌کنند که قبل از بازدید از یک سایت متوجه شوید که آیا این سایت‌ها امن هستند یا خیر؟!
علاوه بر این افزونه‌های پیشگیرانه، که صرفا جهت جلوگیری از ورود به سایت هستند، چند ابزار کاربردی دیگر نیز وجود دارند که به شما امکان بستن راه ورود هکران به سیستمتان را نیز می‌دهند که سه نمونه از بهترین این پلاگین‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • افزونه Netcraft 
    این پلاگین یا همان افزونه به شما این امکان را می‌دهد که سایت‌هایی را که دارای فیشینگ هستند را شناسایی کنید و راه‌های هک اطلاعات شخصی خودتان را ببندید.
  • افزونه Webroot Filtering
    این ابزار با مسدود کردن و فیلتر کردن وب سایت‌های خطرناک شما را ایمن نگه می‌دارد.
  • افزونه Privacy Cleaner
    این برنامه در پس زمینه اجرا می‌شود و اگر صفحه یا برنامه‌ای بخواهد به فایل‌ها و اطلاعات شما دسترسی نامجاز پیدا کند به شما هشدار می‌دهد.

جمع بندی…

ما امروز تمام نکاتی را که باید یک سایت قانونی و معتبر داشته باشد را با هم بررسی کردیم، و همانطور که مشاهده کردید سایت همیاب24 که در زمینه ردیابی گوشی‌های سرقتی و مفقودی کار می‌کند، تمام این نکات را دارا بود.
سعی کنید همیشه قبل از هر خرید تمام این نکات را بررسی کنید تا هرگز درگیر کلاهبرداری‌های سایتی و فیشینگ‌ها نشوید. حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگزارید تا به بهبود مطالب ما کمک کنید.

4.4/5 - (31 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. مسعود گفت:

    سلام وقت بخیر می‌خوام نظر کارشناسان شما رو در مورد این سایت بدون میشه بهش اعتماد کرد و سرمایه گذاری کرد یا خیر سپاسگزارم

    *****

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام مسعود عزیز. این کار در حوزه کاری ما نیست. ممنون از شما

      0
    1. نجمه روشندل گفت:

      سلام وقت بخیر و خداقوت.
      ممنون میشم بفرمایید آکادمی آیولرن معتبر است یا خیر؟ درخصوص یادیگری زبان برنامه نویسی وب و هوش مصنوعی ممنون

      1
      1. رضا رسولی گفت:

        بله من خودم به شخصه که خیلی راضیم و واقعا از آموزش ها استفاده کردم

        0
    2. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. خیلی خوشحالیم که راضی بودید. لطفا با دادن 5 ستاره از ما حمایت کنید.

      3
  2. سلام ببخشید میخواستم بدونم آیا سایت tejarat online که پکیج کسب درآمد میفروشه معتبر هست؟

    0
  3. قاسم قربانی گفت:

    سلام
    همیاب 24 از اطلاعات مفیدی که در اختیارعموم قرار داده اید ممنون و متشکرم.آرزوی موفقیت برای شما وهمکارانتان دارم.

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. خوشحالیم که رضایت شما را بدست آوردیم. لطفا با دادن 5 ستاره از ما حمایت کنید.

      3