top
how-to-buy-mobile-and-tablets-and-laptops-from-sheypoor

چگونه از شیپور و دیوار گوشی، تبلت و لپ تاپ بخریم؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

6

icon

با توجه به تغییر شیوه های خرید و فروش کالا، امروزه افراد خریدو فروش بی واسطه و مستقیم را ترجیح می دهند و حجم بالایی از معاملات از این طریق انجام می شود.

دیوار و شیپور، دو پلتفرم معتبر برای خرید و فروش بی واسطه و مستقیم کالا در کشور ما هستند. سهولت عرضه کالا و خرید آن، سبب شده تا پای افراد سودجو و شیاد به این عرصه هم باز شود و از فضای دیوار و شیپور برای دستیابی به مقاصد شوم خود استفاده و با فروش کالاهای سرقتی از جمله گوشی تبلت و لپ تاپ اقدام به کلاهبرداری کنند.

همیاب 24 سامانه استعلام رجیستری و استعلام سرقتی کالاهای دیجیتال (موبایل، تبلت و لپ تاپ)

هنگام خرید در فضای دیوار و شیپور باید به چه مواردی توجه کنیم تا به دام تله کلاهبردارن نیفتیم و خریدی امن را تجربه کنیم؟ آیا در دیوار و شیپور تمهیداتی برای جلوگیری از معاملات غیر قانونی و کلاهبرداری اندیشیده شده است؟ در این مطلب اطلاعاتی را به شما ارائه داده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا معاملات امنی را در پلتفرم های دیوار و شیپور تجربه کنید.

شیوه های کلاهبرداری در دیوار و شیپور

متاسفانه کلاهبرداران با سوء‌استفاده از فضای شیپور و دیوار آگهی های خود را منتشر می کنند. در این آگهی ها کلاهبرداران کالاهای سرقتی را که عمدتا خودرو، گوشی، تبلت، لپ تاپ و … می باشد را با قیمتی پایین تر از قیمت واقعی آن منتشر کرده و افراد را به خرید ترغیب می کنند. خریدار نیز با توجه به مناسب بودن قیمت، اقدام به خرید می کند و در بسیاری از موارد برای اینکه فرصت خرید را از دست ندهد مبلغی را تحت عنوان بیعانه به حساب فرد سودجو واریز می کند، اما بعد از آن دیگر گوشی فرد کلاهبردار خاموش شده و پاسخگو نخواهد بود.

حتما بخوانید: مجازات خرید و استفاده از گوشی سرقتی

تدابیر امنیتی دیوار و شیپور برای خرید امن

 مهم ترین مساله در داشتن معامله ای امن، داشتن آگاهی است. اگر شما نکات مربوط به معامله امن در دیوار و شیپور را بدانید، احتمال این که مورد سوء استفاده قرار بگیرید، بسیار کم‌تر است. به همین منظور این دو پلتفرم بخشی با عنوان راهنمای خرید امن را به آگهی های منتشر شده اضافه کرده اند تا کاربران با مطالعه این بخش معامله ای امن را تجربه کنند. با توجه به حجم زیاد آگهی‌هایی که روزانه ثبت می‌شوند، نظارت کامل بر آگهی‌های موجود تقریبا غیر ممکن است. بررسی های انجام شده هنگام انتشار آگهی شامل پرداخت شدن هزینه، تکراری نبودن آگهی، درج مکرر آگهی در بازه‌های زمانی کوتاه، دسته بندی اشتباه و مواردی از این قبیل است. در بیشتر آگهی ها نیز امکان تشخیص تقلبی بودن آن وجود ندارد و پیشنهاد می شود هنگامی که با چنین آگهی هایی رو به رو شدید، حتما آگهی را برای بررسی مجدد گزارش دهید تا اگر واقعا آگهی تقلبی و مشکل دار بود حذف شود.

راهنمای خرید امن در شیپور و دیوار
راهنمای خرید امن گوشی در دیوار و شیپور

در این قسمت مهم‌ترین نکاتی که در مورد معامله کالاهای دیجیتال (موبایل، تبلت و لپ تاپ) در فضای دیوار و شیپور باید بدانید را برای شما بیان کرده‌ایم.

نکات مهم پیش از انجام معامله:

1- استعلام اصالت موبایل، تبلت و لپ تاپ

قبل از اقدام به خرید، حتما اصالت دستگاه مورد معامله را بررسی نمایید و از رجیستر بودن و سرقتی نبودن آن اطمینان حاصل کنید. قبل از اقدام به خرید و پرداخت وجه، شماره IMEI موبایل/تبلت و یا شماره سریال دیگر کالاهای دیجیتال را از فروشنده درخواست کنید و آن را از طریق سامانه همیاب 24 که لینک آن در قسمت راهنمای خرید امن قرار دارد، استعلام بگیرید تا به طور همزمان از رجیستر بودن و سرقتی نبودن دستگاه اطمینان حاصل کرده و خریدی امن را تجربه کنید.

راهنمایی خرید امن در شیپور و دیوار که همیاب 24 توصیه شده است
استعلام رجیستری و سرقتی در دیوار و شیپور

نکته: در صورتی فروشنده اطلاعات شفاف و کاملی دربارهٔ کالا ارائه نمی‌دهد این یک زنگ خطر است !

مشاهده وضعیت نرمال و غیر عادلی گوشی ها با استفاده از اپ همیاب 24
استعلام سرقتی گوشی و استعلام رجیستری گوشی در همیاب24

2- درخواست مدارک مربوط به مالکیت کالا

هنگام معامله مدارک مربوط به مالکیت وسیله به خصوص گوشی، تبلت، لپ تاپ و وسایل نقلیه را حتما درخواست کنید. برای خرید وسایل الکترونیکی (مانند گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و …) از فروشنده بخواهید بسته‌بندی اولیه کالا (کارتن دستگاه) را حتما ارائه کند.

نکته: هنگام خرید گوشی یا تبلت دست دوم، باید فرآیند انتقال مالکیت توسط فروشنده برای خریدار صورت پذیرد، در غیر این صورت با وارد کردن سیم کارت جدید دستگاه پس از گذشت یک ماه غیر فعال خواهد شد.

3- به هیچ وجه بیعانه پرداخت نکنید

پیشنهاد می شود حتما قبل از پرداخت، دلیل پایین تر بودن قیمت کالا را بررسی کنید، وسیله را ببینید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. کلاهبرداران به بهانه نگه داشتن کالا صرفا برای شخص شما، درخواست واریز مبلغی به عنوان بیعانه را دارند و بعد از دریافت مبلغ ناپدید می شوند. همچنین اگر به خریداری برخوردید که بدون دیدن کالا، بخواهد آن را با قیمت عالی بخرد در انجام معامله کمی تأمل کنید.

4- حضوری معامله کنید

  • معامله حضوری: بهترین و امن ترین روش معامله به صورت حضوری است، یعنی خریدار و فروشنده در یک ملاقات حضوری کالا را بررسی کرده و مبلغ همان زمان پرداخت شود. هرگز بعد از تحویل کالا یا خدمات، پرداخت مبلغ را به زمان دیگری موکول نکنید.
  • مکان معامله: برای معاملهٔ حضوری، مکان‌های عمومی و شلوغ مانند شعب بانک و کلانتری‌ها مناسب هستند.
  • شواهد معامله: بهتر است هنگام خرید کالا، رسید کتبی معتبر از فروشنده دریافت کنید.

نکته: در صورتی که طرف مقابل بدون دلیل منطقی درخواست معاملهٔ حضوری را رد می کند، بهتر است در انجام معامله تجدید نظر کنید.

نکات مهم در پرداخت وجه

  • پرداخت نقدی: بهتر است پرداخت مبلغ به صورت نقدی باشد.
  • پرداخت اینترنتی و کارت به کارت: در صورت پرداخت اینترنتی یا کارت به کارت، به دیدن رسید پرداخت اکتفا نکنید. قبل از تحویل کالا، حتما از واریز شدن مبلغ به حساب خود اطمینان حاصل کنید.
  • چک و سفته: چک و سفته ممکن است نقد نشوند. حتما قبل از دریافت چک، اعتبار فرد صادر کنند و سرقتی نبودن چک را از سامانه ساد24 استعلام بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر، به قوانین رسمی چک رجوع کنید.
  • چک رمزدار بانکی: در صورت دریافت چک‌های رمزدار بانکی، با مراجعه به بانک مورد نظر، از اصالت آن مطمئن شوید.


دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

4.6/5 - (18 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. سلام ببخشید من یه سوال دارم.
    میگم من یه گوشی با گوشی خودم میخام غیر حضوری معامله کنم بعد اون گوشی طرف اهواز هست گوشی من شیراز هست میخایم با پست معامله کنیم چطور باید معامله کنم که گول نخورم؟
    عجله دارم زود جواب بدید ممنون میشم

    1
    1. با سلام آرمین عزیز شماره سریال گوشی را از شخص تقاضا کنید و در سایت استعلام بگیرید.

      1
  2. سلام وقت بخیر، ممنون به خاطر راهنماییتون، گوشی که میخواستم از دیوار بخرم استعلام گرفتم از سامانه همیاب24 سرقتی بود، و اگهیشو تو دیوار گزارش دادم خدا ازشون نگذره که مردمو اسیر میکنن

    1
    1. زهره عدالتی راد گفت:

      سلام، خواهش میکنم کاربر عزیز، خداروشکر که ضرری متوجه شما نشد، ما هم خوشحالیم که استعلام سرقتی و رجیستری در سامانه همیاب24 تونسته جلوی بسیاری از کلاهبرداری ها رو بگیره

      1
  3. سلام ممنون از مطلب خوبتون، براي خريد لپتاپ چطور بفهميم كه سرقتي نباشه؟

    1
    1. زهره عدالتی راد گفت:

      کاربر گرامی، هنگام خرید لپ تاپ هم می تونید برای اطلاع از سرقتی نبودن آن، شماره سریال دستگاه را از سامانه همیاب24 استعلام بگیرید

      1