top
Prevent-the-phone-from-overheating

8 دلیل داغ شدن گوشی | چگونه گوشی خود را خنک کنیم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

4

icon

داغ شدن گوشی‌های هوشمند از گذشته تا کنون وجود داشته و جزء مشکلات رایج مردم بوده است. علت داغ شدن گوشی ممکن است عوامل مختلفی باشد که گرمای تابستان هم تأثیر زیادی در آن‌ها دارد. گاهی اوقات حین کار کردن با گوشی متوجه می‌شوید که دمای آن بسیار بالاتر رفته است. اما فکر می‌کنید دلیل بالا رفتن دمای گوشی چیست؟ با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم چگونه گوشی خود را خنک کنید.

چرا گوشی داغ می‌شود؟

چرا گوشی داغ می‌شود؟

در اولین قسمت باید به این نکته توجه داشته باشید که داغ شدن گوشی تا حدی می‌تواند طبیعی باشد. اما اگر تلفن شما بیش از حد داغ شود، ممکن است مشکلاتی مانند خالی شدن باتری، خاموش شدن اجباری و حتی خرابی کامل را تجربه کنید.

همچنین این احتمال وجود دارد که اگر تلفن شما به دلیل داغ شدن بیش از حد مجبور به خاموش شدن شود، ممکن است مجدداً راه‌اندازی نشود.

عوامل محیطی هم بر داغ شدن گوشی تاثیر بسیاری دارد به عنوان مثال زمانی که در داخل ماشین هستید و گوشی خود را بر روی داشبورد ماشین می‌گذارید، گرمای خورشید مستقیم به گوشی برخورد می‌کند و باعث داغ شدن گوشی می‌شود.

 یا به عنوان مثال گوشی رو به کابل شارژ متصل کرده‌اید و روی فرش یا پتو قرار داده‌اید، این کار باعث می‌شود که پتو، مثل عایق عمل کند و گرمای مختصری که از شارژ شدن گوشی به وجود می‌آید از گوشی خارج نشود.

دلایل داغ شدن گوشی موبایل چیست؟

داغ شدن گوشی دلایل بسیاری دارد که ما قصد داریم 8 تا از دلایل مهم داغ شدن گوشی را برای شما توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید تا در ادامه با این 8 دلیل آشنا شویم.

قرار دادن گوشی در معرض تابش مستقیم خورشید

قرار دادن گوشی در معرض تابش مستقیم خورشید

اگر در فضای باز هستید و قصد کار با گوشی را دارید، سعی کنید در مکان‌هایی که نور خورشید به طور مستقیم نمی‌تابد با گوشی خود کار کنید. گرمای خورشید بر روی عملکرد باتری و صفحه تاچ نمایشگر تاثیر مخربی دارد و حتی سرعت پردازش گوشی را کاهش می‌دهد.

تلفن شما نور و گرمای خورشید را جذب می‌کند و آن را حفظ می‌کند و هر چه بیشتر در نور خورشید و گرما بماند داغ‌تر می‌شود.

بازی یا استفاده کردن طولانی مدت با گوشی

 بازی یا استفاده کردن طولانی مدت با گوشی

انجام فعالیت‌هایی نظیر بازی‌های شدید، ویرایش ویدیو یا تصاویر با نرم‌افزارهای سنگین و… می‌تواند باعث داغ شدن گوشی‌ شما شود. تخلیه سریع‌تر باتری و کندشدن دستگاه بدترین چیزی است که در این مواقع اتفاق می‌افتد.

حافظه رم گوشی خود را پر نکنید! زمانی که بیش از قدرت CPU و RAM گوشی‌ها از آن‌ها کار می‌کشید، در نهایت شاهد داغ شدن گوشی خواهید بود. بهتر است برنامه‌های سنگین را همزمان با بازی‌های سنگین اجرا نکنید.

ویروسی شدن گوشی موبایل

ویروسی شدن گوشی موبایل

گاهی اوقات یکی دیگر از دلایل داغ شدن گوشی‌ها وجود بدافزار و ویروس در داخل آن‌ها می‌باشد که در نهایت منجر به داغ شدن گوشی می‌شود. ویروس‌ها و بدافزارها سلامت گوشی شما را به خطر می‌اندازند زیرا اختلالات متفاوتی در عملکرد گوشی پیش می‌آید.

با نصب یک اپلیکیشن قدرتمند آنتی‌ویروس می‌توانید در راستای خنک کردن گوشی خود قدم بردارید.

کار کردن با گوشی در هنگام شارژ

کار کردن با گوشی در هنگام شارژ

نکته‌ای که حین شارژ کردن گوشی باید به آن توجه داشته باشید این است که گوشی را روی تخت، پتو یا موارد مشابه نگذارید زیرا محل کافی برای خارج شدن گرمای گوشی در دسترس نیست. حتی توصیه می‌کنیم که در حین شارژ کردن گوشی خود، قاب گوشی را از موبایل جدا کنید.

استفاده از باتری یا شارژر خراب برای گوشی خیلی خطرناک است، چرا که هنگام استفاده از آن‌ها گوشی بسیار داغ می‌شود. حتی اگر شارژر خراب نباشد، چنانچه می‌خواهید گوشی را به سرعت شارژ کنید از شارژر سریع استفاده نکنید زیرا گوشی تا مرز انفجار داغ می‌شود.

استفاده از قاب یا کاور گوشی به مدت زیاد

استفاده از قاب یا کاور گوشی به مدت زیاد

قاب‌ها یا کاورهای گوشی، معمولا برای محافظت بهتر از گوشی دور تا دور آن را گرفته و باعث می‌شوند گوشی هیچ راهی برای دفع گرما نداشته باشد. در واقع قاب محافظ گوشی در تابستان مثل این است که در دمای بالا لباس گرم بپوشید.

سالم نبودن باتری گوشی

سالم نبودن باتری گوشی

خرابی یکی از قطعات دستگاه شما مثل باتری، پردازنده، مادربورد و… ممکن است در داغ شدن گوشی تاثیر بسیاری داشته باشد. باتری‌ها یک عمر مفیدی دارند و بعد از آن دچار مشکل می‌شوند و باعث داغ شدن گوشی شما می‌شوند.

استفاده از شارژر و باتری تقلبی موجب داغ شدن بیش از حد گوشی می‌شود. اگر نشانه‌هایی مانند خاموش شدن ناگهانی، داغ شدن بیش از حد پشت گوشی، باد کردن باتری و موارد مشابه را مشاهده کردید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید تا سالم بودن باتری گوشی را تشخیص دهد.

استفاده طولانی مدت از دوربین گوشی

استفاده طولانی مدت از دوربین گوشی

اگر مدت طولانی مشغول فیلم‌برداری با گوشی خود هستید، این فرایند می‌تواند منجر به داغ شدن گوشی شما شود. فیلمبرداری با دوربین گوشی به علت فشار زیادی که بر روی CPU و RAM و بقیه سخت افزارهای گوشی می‌آورد باعث داغ شدن گوشی می‌شود.

استفاده طولانی از نقاط اتصال و اینترنت

استفاده طولانی از نقاط اتصال و اینترنت

تصور گوشی هوشمند بدون قابلیت اتصال به شبکه 3G/4G غیرممکن است. با اینکه اتصال به اینترنت موبایل ممکن است بسیار کار راه‌انداز باشد، منجر به دو مشکل می‌‎شود: مصرف زیاد باتری و داغ شدن دستگاه.

وقتی اتصال اینترنت و نقاط اتصال روشن باشند، CPU گوشی مجبور به کار کردن بیشتر است، مخصوصا وقتی که شبکه اینترنت ضعیف باشد به این ترتیب تخلیه باتری سریع‌تر انجام گرفته و دستگاه داغ می‌کند.

4راهکار مفید و موثر برای خنک کردن گوشی

هنگامی که گوشی داغ می‌شود باعث مشکلات و خرابی می‌شود. چه راهکارهایی وجود دارد که در خنک کردن گوشی به ما کمک کند؟ در ادامه به شما آموزش خواهیم داد که چگونه گوشی خود را هنگامی که داغ کرده است خنک کنید تا دچار مشکل نشود.

برنامه‌های بلااستفاده گوشی خود را غیرفعال کنید

برنامه‌های بلااستفاده گوشی خود را غیرفعال کنید

وقتی از برنامه ای خارج می‌شوید، آن‌ها بی سروصدا در پس زمینه گوشی درحال اجرا هستند. حجم بالای این برنامه‌ها تمام فضای گوشی را اشغال کرده و روی روند طبیعی قطعات CPU و GPU گوشی اثرات منفی می‌گذارد.

نور صفحه نمایش گوشی را کاهش دهید

نور صفحه نمایش گوشی را کاهش دهید

یکی از دلایل عمده داغ شدن گوشی زیاد بودن نور صفحه نمایش می‌باشد، با کم کردن نور صفحه نمایش به راحتی می‌توانید به میزان قابل توجهی از گرمای گوشی خود کم نمایید. در این حالت باتری کمتری مصرف می‌شود، گوشی هم کمتر داغ می‌کند.

گزینه حالت هواپیما را در گوشی خود فعال کنید

گزینه حالت هواپیما را در گوشی خود فعال کنید

زمانی که گوشی داغ شده است و شما می‌خواهید آن را خنک کنید بهتر است گوشی را در حالت هواپیما(Airpalne mode) قرار دهید. با این کار شارژ کمتری مصرف می‌شود و در عین حال گرمای کمتری تولید می‌کند.

البته در این صورت باید اطمینان حاصل کنید کسی قرار نیست برای مدتی که می‌خواهید گوشی اندکی خنک‌تر شود با شما تماس بگیرد.

از تغییرات ناگهانی دمای گوشی خود بپرهیزید

تغییرات ناگهانی دمای گوشی خود بپرهیزید

اغلب مردم هنگامی که گوشی آن‌ها داغ می‌کند استرس خرابی گوشی به سراغ آن‌ها می‌آید و خونسردی خود را از دست می‌دهند و گوشی خود را برای خنک شدن به مدت یک یا دو دقیقه درون یخچال می‌گذارند.

توصیه می‌کنیم این کار را هیچ وقت انجام ندهید زیرا قرار گرفتن گوشی در معرض دمای پایین شدید آن را در معرض خطر جمع شدن رطوبت در داخل گوشی قرار می‌دهد و باعث خراب شدن سریع اجزای سخت افزاری گوشی می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله شما با دلایل اصلی داغ شدن گوشی و همچنین با راهکارهایی برای خنک کردن گوشی خود آشنا شدید. با استفاده از ترفندهای گفته شده دمای گوشی خود را پایین بیاورید و آن را خنک کنید. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

4.1/5 - (7 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

    1. مریم اکبری گفت:

      موفق باشید دوست عزیز

      0
  1. خیلی جالب بود، خیلی جامع به این موضع پرداخته بودید، خسته نباشید.:))

    2
    1. مریم اکبری گفت:

      با سلام دوست عزیز خوشحالیم که تونستیم رضایت شمار را جلب کنیم

      2