top
Microphone-Buying-Guide

راهنمای خرید میکروفون | ضبط پادکست، تولید محتوا و استریم

زمان مطالعه: 13 دقیقه

0

icon

این روزها که بازار تولید محتوای ویدئویی، استریمینگ و ضبط پادکست‌های مختلف داغ‌تر از همیشه است، هرروز طیف جدیدی از علاقمندان به سمت فعالیت در این حوزه جذب می‌شوند.
در این سری مطالب، قصد داریم به معرفی، بررسی و راهنمای خرید میکروفون برای استریمینگ، تولید محتوای ویدئویی و ضبط پادکست بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

انواع میکروفون‌های استودیویی

انواع میکروفون‌های استودیویی

میکروفون‌های مختلف دارای کپسول‌های مختلف هستند، روش ساخت آن‌ها متفاوت است و به این دلایل، صدای متفاوتی را ارائه می‌دهند.

در ادامه انواع میکروفون‌های مشهور که متخصصین صدا سال‌هاست از آن‌ها در استودیوهای خود استفاده می‌کنند را شرح می‌دهیم تا به این ترتیب، بتوانید میکروفون مناسب خود را انتخاب کنید.

میکروفون‌های کاندنسر

میکروفون‌های کاندنسر

میکروفون‌های کاندنسر را می‌توان محبوب ترین نوع میکروفون موجود در بازار دانست زیرا بسیاری از استودیو‌ها با استفاده از این نوع میکروفون به ضبط می‌پردازند.

اگر شما می‌خواهید تنها از یک میکروفون در تمامی ضبط‌های خود استفاده کنید، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که یک میکروفون کاندنسر خریداری کنید تا به این صورت بتوانید کیفیت فوق العاده‌ای را در اختیار داشته باشید.

میکروفون‌های کاندنسر میکروفون‌هایی بسیار دقیق هستند که تمامی صداهای موجود در فضا را ضبط می‌کنند.

اگر شما نزدیک به کامپیوتر خود شروع به ضبط کنید، این میکروفون‌ها صدای فن‌ها و یا هارد دیسک‌های شما را نیز ضبط خواهند کرد.

از همین رو برای ضبط با استفاده از این میکروفون معمولا از اتاق‌های ایزوله شده و یا Dead Room استفاده می‌شود تا صداهای اضافه و نویز توسط این میکروفون ضبط نشود.

از دیگر ویژگی‌های این نوع میکروفون می‌توانیم به بازه فرکانسی گسترده آن اشاره کنیم. همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از متخصصینی صدا با استفاده از این میکروفون‌ها به ضبط وکال بپردازند.

میکروفون‌های کاندنسرهای دیافراگم کوچک و بزرگ

میکروفون‌های کاندنسرهای دیافراگم کوچک و بزرگ

میکروفون‌های کاندنسر عموما به دو نوع دیافراگم کوچک و دیافراگم بزرگ تقسیم می‌شوند. اما تفاوت این میکروفون‌ها در چیست؟

میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ برای ضبط منابع صوتی ای استفاده می‌شوند که برای ضبط آن‌ها نیاز به بازه فرکانسی گسترده تری باشد.

با استفاده از این میکروفون‌ها برای ضبط، شما صدایی گرم تر و حجیم تری را به دست می‌آورید.
همچنین این میکروفون‌ها از نویز داخلی بسیار کمی بهره می‌برند که باعث می‌شود تا بتوانید صدایی بسیار تمیز در اختیار داشته باشید.

از طرفی، میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم کوچک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای ضبط برخی از سازهایی که فرکانس‌های تربل آن بیشتر است مناسب هستند.

با استفاده از این میکروفون‌ها می‌توانید ساز‌هایی همانند ویالون‌ها و یا گیتار‌های آکوستیک را ضبط کنید.

میکروفون‌های داینامیک

میکروفون‌های داینامیک

میکروفون‌هایی که با نام داینامیک شناخته می‌شوند، نسبت به میکروفون کاندنسر حساسیت کمتری نسبت به صدا از خود نشان می‌دهند و صدا را به وضوح کاندنسرها ضبط نمی‌کند اما مقاومت بیشتری دارد.

میکروفون‌های داینامیک با ضربه و فشار به راحتی آسیب نمی‌بینند. اگر قرار است میکروفون شما دائم دست به دست شود یا در محیطی است که امکان دارد فشار بر آن وارد شود، میکروفون داینامیک بهترین انتخاب خواهد بود.

مثلا خواننده‌ها یا مجریان تلویزیون از این نوع میکروفون استفاده می‌کنند تا اگر از دستشان افتاد یا به هردلیلی زمین خورد، با مشکل جدی مواجه نشوند. میکروفون داینامیک نسبت به میکروفون کاندنسر قیمت کمتری دارند.

این نوع برای ضبط پادکست و صدای آلات موسیقی بیشتر کاربرد دارد. حساسیت کمتر و بازه‌ی فرکانسی کوچکتری که میکروفون‌های داینامیک نسبت به کاندنسر دارند، باعث شده تا صدای بهتری را از سازها ضبط کنند.

میکروفون‌های ریبون (Ribbon)

میکروفون‌های ریبون (Ribbon)

میکروفون‌های ریبون، میکروفون‌هایی هستند که در دهه ۵۰ میلادی توسط بسیاری از افراد برای ضبط انواع سازها و حتی وکال استفاده می‌شدند.

پس از مدتی آن‌ها جای خود را به میکروفون‌های کاندنسر دادند. این میکروفون‌ها، کمیاب تر از دیگر میکروفون‌های موجود در بازار هستند و عموما قیمت بسیار بالایی دارند.

از نکاتی که درباره این نوع میکروفون وجود دارد این است که آن‌ها فرکانس‌های بم را به خوبی دریافت می‌کنند و صدایی بسیار گرم را ارائه می‌دهند.

حال که به معرفی انواع میکروفون پرداختیم و آن‌ها را از نظر فنی با یکدیگر مقایسه کردیم اکنون به معرفی برخی از مشخصه‌های فنی در هر میکروفون می‌پردازیم.

از مشخصه‌های فنی در هر میکروفون می‌توان به مهم ترین آن‌ها در موارد زیر اشاره کرد :

  • الگوی قطبی
  • حساسیب
  • بیشینه تحمل فشار صوتی
  • امپدانس میکروفون
  • بازه پاسخ فرکانسی
  • میزان نویز داخلی میکروفون

الگوی‌های قطبی در میکروفون‌ها

الگوی‌های قطبی در میکروفون‌ها

الگوی قطبی عبارتی است که برای مشخص کردن نحوه‌ی دریافت صدا توسط میکروفون‌ها از آن استفاده می‌شود.

میکروفون‌ها بسته به الگوی قطبی منحصر به فرد خود، دریافت صدای متفاوت و به طبع کاربردهای متعددی دارند.

در ادامه ما رایج‌ترین مدل‌های قطبی میکروفون را بررسی می‌کنیم.

الگوی قطبی همه‌جهتی (Omni Directional)

الگوی قطبی همه‌جهتی (Omni Directional)

میکروفون‌ها با الگوی قطبی اومنی دایرکشنال یا همه‌جهتی و یا تمام‌جهتی محصولاتی هستند که تمام چیزی را که اطراف آن‌هاست به صورت یکسان می‌شنوند.

این نوع میکروفون‌ها که رایج‌ترین نوع میکروفون‌های بازار هستند، به شکل مساوی و در همه‌ی جهات به صدا حساس هستند.

از همین جهت این نوع میکروفون‌ها صدایی کاملا طبیعی از محیط را برایتان فراهم می‌آورند.

اما در نظر داشته باشید که از آن جایی که این میکروفون‌ها قابلیت حذف نویز را ندارد، گزینه مناسبی برای ضبط صدا در محیط باز و شلوغ نخواهند بود.

الگوی قطبی تک‌جهتی (Cardioid)

الگوی قطبی تک‌جهتی (Cardioid)

میکروفون‌های کاردیویدی یا تک‌جهتی بیشترین حساسیت را به صدایی که از جلو پخش می‌شوند دارد. این میکروفون‌ها صداهای اطراف با شدت کمتری ضبط می‌کنند و صدای پشت به خوبی حذف می‌شود.

این نوع میکروفون‌ها کاملا مناسب ضبط‌ها در فضای باز و تولید محتوای پادکست هستند.

لازم است توجه داشته باشید که میکروفون‌هایی که از این الگوی قطبی استفاده می‌کنند اگر بیش از حد نزدیک به منبع صدا باشند، صداها را بم‌تر دریافت می‌کنند.

این میکروفون‌ها خود به سه دسته کاردیوئید (Cardioid) ، سوپر کاردیویید (Supercardioid) و هایپرکاردیویید (Hypercardioid) تقسیم می‌شوند که برای کاربران حرفه‌ای کاربردهای متفاوتی دارند.

الگوی قطبی دوجهتی (Bidirectional)

الگوی قطبی دوجهتی (Bidirectional)

میکروفون‌هایی که از الگوی قطبی دوجهتی یا Bidirectional بهره می‌برند، صدا را از دو جهت جلو و پشت میکروفون دریافت می‌کنند و سایر نویزهای اطراف را حذف می‌کنند. در نتیجه الگوی آن‌ها شبیه عدد ۸ انگلیسی است. این میکروفون‌ها کاربرد فراوانی برای استریم و پادکست ندارد.

نکاتی که قبل از خرید میکروفون باید دانست!

قبل از خرید میکروفون باید نکاتی را بدانیم تا بتوانیم یک میکروفون خوب و عالی برای خودمان تهیه کنیم.

در ادامه با چندین نکته مهم و طلایی آشنا خواهیم شد.

حساسیت میکروفون

حساسیت میکروفون

یکی از عواملی که هنگام خرید میکروفون باید بدان توجه کنید، حساسیت صدای دریافتی میکروفون موردنظر است.

این حساسیت صدای ورودی بسته به کاربرد شما از میکروفون اهمیت پیدا خواهد کرد. این حساسیت با واحد دسی‌بل (Decibel) سنجیده می‌شود.

هرچه عدد مربوط به حساسیت میکرون پایین‌تر باشد، میکروفون مربوطه صداهای با رنج پایین‌تر دریافت کرده و دقت بالاتری دارد.

بازه پاسخ فرکانسی میکروفون

بازه پاسخ فرکانسی میکروفون

این مولفه همانطور که از تیتر آن مشخص است بیانگر محدوده فرکانسی است که میکروفون شما قادر به برداشت صدا می باشد.

برای مثال با توجه به اینکه بازه شنوایی انسان در محدوده ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز قرار میگیرد اما میکروفون هایی وجود دارند که فراتر از این محدوده را قادر به ضبط هستند که کاربرد خود را دارند.

همچنین میکروفون های زیادی هستند که کمتر از این محدوده را ضبط می‌کنند.

میزان نویز داخلی میکروفون

میزان نویز داخلی میکروفون

این مشخصه فنی ناشی از نویز قطعات بکار رفته در یک میکروفون است که این میزان هرچه کمتر باشد بهتر است زیرا که سیگنال شما دارای نویز کمتری می‌باشد.

نحوه اتصال میکروفون‌ استودیویی

حالا که با انواع میکروفون‌های استودیویی آشنا شدید و آن‌ها را بهتر شناختید، لازم است بدانید که چگونه باید به کامپیوتر شما وصل شوند.

یو اس بی  (USB)

میکروفون یو اس بی

با پیشرفت دنیای تکنولوژی و عصر دیجیتال، یو اس بی (USB) جایگاه وِیژه‌ای در بین مردم پیدا کرده است.

بسیاری از میکروفون‌ها هم از طریق همین درگاه به کامپیوتر شخصی شما وصل می‌شوند. معمولا کابل یو اس بی در میکروفون‌های ساده و برای افرادی که مبتدی هستند، استفاده می‌شود.

ایکس ال آر  (XLR)

میکروفون ایکس ال آر

بعد از اینکه کمی در کار با میکروفون‌ها حرفه‌ای شدید، بهتر است به سمت میکروفونی بروید که از طریق ایکس ال آر به دستگاه متصل می‌شوند. اغلب میکروفون‌های حرفه‌ای از این نوع کابل استفاده می‌کنند.

ایکس ال آر به صورت مستقیم در کامپیوتر قرار نمی‌گیرد و باید یک دستگاه رابط برای تنظیم و اتصال وجود داشته باشد.

کاربرد انواع میکروفون استودیویی

از میکروفون استودیویی استفاده‌های مختلفی می‌توان کرد. اما به طور کلی کاربرد این میکروفون‌ها را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

ضبط پادکست و ویدیو

ضبط پادکست و ویدیو

یکی از بیشترین موارد استفاده از میکروفون‌های استودیویی برای ضبط پادکست و ویدیو است.
برای اینکه پادکست به خوبی بتواند تاثیرگذار باشد، نیاز است که یک میکروفون با ویژگی‌های حداقلی داشته باشید تا مخاطب صدا را واضح بشنود و بتواند تا انتها همراه شما باشد.

برای ضبط ویدیو هم بدیهی است که وجود یک میکروفون خوب می‌تواند به کیفیت محتوای تولیدی شما اضافه کند.

خصوصا اگر خودتان جلوی دوربین هستید و چیزی را توضیح می‌دهید، نبود میکروفون می‌تواند موجب شود که مخاطب صدای شما را به خوبی متوجه نشود و ویدیوی شما را تا انتها دنبال نکند.

استریم

استریم

استریم بازی‌های مختلف از دیگر حوزه‌هایی است که با سرعت زیادی درحال رشد است.

اگر سری به استریم افراد مشغول به فعالیت در این حوزه بزنید، خواهید دید که اگر میکروفون استودیویی نباشد، استریم معنای خود را از دست می‌دهد.

اگر قصد دارید که استریم کردن را شروع کنید و نمی‌دانید تا چه زمانی قرار است آن را ادامه دهید، بهتر است که ابتدا یک میکروفون نسبتا معمولی بخرید و بعد از اینکه تصمیم قطعی گرفتید و حرفه‌ای‌تر شدید، میکروفون خود را ارتقا دهید.

ضبط صدای ساز

ضبط صدای ساز

کاربرد دیگری که از میکروفون‌های استودیویی می‌شود، برای ضبط صدای سازهای مختلفی مثل ویولن، گیتار، پیانو و غیره است.

ضبط صدای ساز می‌تواند جنبه تفریحی و سرگرمی داشته باشد و در عین حال می‌تواند تخصصی باشد.
معمولا آهنگسازان از میکروفون‌هایی که برای ضبط صدای ساز هستند، بیشتر استفاده می‌کنند.

ضبط صدای وکال

ضبط صدای وکال

معمولا وکالیست‌ها میکروفون‌های خود را با سلیقه‌ی شخصی انتخاب می‌کنند.
صدای وکال معمولا با هر میکروفون استودیویی قابل ضبط است، مگر اینکه وکالیست برای استفاده‌ی حرفه‌ای از آن بخواهد استفاده کند.

3تا از بهترین میکروفون‌ها برای ضبط پادکست و تولید محتوا

میکروفون‌ها انواع بسیار زیادی دارند به همین خاطر شما را سر در گم می‌کنند تا نتوانید میکروفون مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در ادامه ما 3 تا از بهترین میکروفون‌ها را برای شما شرح می‌دهیم.

میکروفون استریم تراست مدل GXT 232 Mantis

میکروفون استریم تراست مدل GXT 232 Mantis

میکروفون استریم تراست مدل GXT 232 Mantis جزو مدل‌های حرفه‌ای و با قیمت بالا است که کیفیت بالا و رضایت بخشی را برای یک تولید کننده محتوا و استریمر تازه‌کار فراهم می‌کند.

این میکروفون کاندنسر با درگاه ارتباطی USB به سیستم کامپیوتری متصل می‌شود و حساسیت ۳۸ دسی‌بل دارد که کیفیت صبط مقبولی را برای تولد کنندگان محتوا فراهم می‌آورد.

همچنین میکروفون تراست مدل GXT 232 MANTIS از الگوی قطبی تمام‌جهتی یا Omni-Directional استفاده می‌کند که دریافت صدا از همه جهات را به یک میزان فراهم می‌کند.

این میکروفون با ابعاد ۱۵۰x۵۰x۳۵ میلی متر و وزن ۱۲۰ گرمی به همرا یک سه پایه رومیزی عرضه می‌شود تا کاربرد راحت‌تری برای مخاطب داشته باشد.

میکروفون کندانسر ریزر مدل  Seiren X

میکروفون کندانسر ریزر مدل  Seiren X

میکروفون‌های ریز (Razer) محصولاتی حرفه‌ای، با دوام بالا و البته قیمت زیاد هستند که گزینه مطلوبی برای استریم کنندگان بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شوند.

میکروفون Razer Seiren X از الگوی ضبط صدای سوپر کاردیویید (Supercardioid)، که خود نوعی الگوی قطبی تک جهته هستند بهره می‌برد.

همچنین یکی دیگر از نکات مثبت این میکروفون این است که صداهای ناخواسته‌ی پس زمینه و نویزها را حذف می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا صدای خود را رسا و شفاف به شنوندگان برسانید.

میکروفون کندانسر فای فاین مدل K669B

میکروفون کندانسر فای فاین مدل K669B

میکروفون استودیویی فای فاین مدل K669B یک میکروفون کاندنسر حرفه‌ای با پورت اتصال USB، الگوریتم قطبی کاردیود و حساسیت 43- دسی بل است.

امکان اتصال پورت usb باعث می‌شود شما نیازی به کارت صدا نداشته باشید و از دریافت یک صدای دیجیتال باکیفیت لذت ببرید.

این میکروفون با ابعاد ۱۲۰x۴۵x۴۵ میلی متر و وزن ۴۰۰ گرمی، به همراه یک سه‌پایه عرضه می‌شود.

این میکروفون کن از الگوی قطبی همه‌جهتی یا Omni Directional بهره می‌برد، بهترین گزینه برای ضبط پادکست، استریمینگ و تولید محتوی حرفه‌ای است.

چه میکروفونی برای استودیوی شما مناسب است؟

میکروفون برای استودیو

اگر شما یک صدا بردار و یا یک مهندس صدای تازه کار هستید، در راهنمای خرید میکروفون به شما پیشنهاد می‌کنیم تا برای خرید میکروفون‌های خود عجله نکنید.

بسیاری از استودیو‌ها با گذشت زمان کلکسیونی از میکروفون‌ها جمع آوری کرده‌اند. شما نیز می‌توانید با استفاده از نکاتی که تا کنون ارائه شده، میکروفون مورد نظر خود را خریداری کنید.

همچنین این نکته را مد نظر داشته باشید که با گذشت زمان می‌توانید میکروفون‌های خود را بهتر بشناسید. از محدودیت‌های آن‌ها آگاه تر شوید و سپس به دنبال خرید میکروفون‌های بعدی باشید.

اما برای خرید میکروفون سوال‌هایی وجود دارد که باید از خود بپرسید تا به این ترتیب بتوانید بهترین میکروفون ممکن را خریداری کنید.

کلام آخر

در راهنمای خرید میکروفون تلاش کردیم تا تمامی نکات مربوط به خرید میکروفون را با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید تجربه خرید فوق العاده‌ای داشته باشید.

با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله گفته شد، می‌توانید میکروفون مورد نظر خود را تهیه کنید و صداهایی فوق العاده ضبط کنید.

در انتها اگر سوال و یا نظری در رابطه با خرید میکروفون دارید، می‌توانید دیدگاه یا پرسش خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید