top
External-Hard-Drive-Buying-Guide

راهنمای خرید هارد اکسترنال | بهترین‌های موجود در بازار

زمان مطالعه: 12 دقیقه

0

icon

تنوع زیاد حافظه‌های ذخیره‌سازی اکسترنال انتخاب مدل مناسب را دشوار کرده است. هارددیسک‌ها هنوز اصلی‌ترین حافظه‌های ذخیره‌سازی در کامپیوترهای شخصی محسوب می‌شوند و با‌توجه‌به نسبت حجم به قیمت، گزینه ایده‌آلی برای آرشیو اطلاعات محسوب می‌شوند.

در این مقاله علاوه‌بر معیارها و نکات خرید، با بهترین هارد اکسترنال‌های موجود در بازار ایران هم آشنا می‌شوید، پس با ما همراه باشید.

راهنمای خرید هارد اکسترنال

راهنمای خرید هارد اکسترنال

همان‌طورکه می‌دانید، هارددیسک‌ها را به دو دسته کلی اینترنال (داخلی) و اکسترنال (خارجی) تقسیم می‌شوند:

دسته اول آن‌هایی هستند که در داخل لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی استفاده می‌شوند و برای ارتباط با سیستم از درگاه SATA بهره می‌برند.

دسته دوم آن‌هایی هستند برای ذخیره‌‌ اطلاعات خارج از کامپیوتر به‌کار می‌روند و از درگاه‌هایی مثل USB و تاندربولت برای اتصال خود استفاده می‌کنند.

هارددیسک‌های اکسترنال را می‌توان ازنظر طراحی و کاربرد به دو دسته مهم اکسترنال‌های معمولی و اکسترنال‌‌های آرشیوی تقسیم کرد:

  • دسته اول ابعاد کوچکی دارند که عموما در دل خود درایو‌های ۲٫۵ اینچی را جای داده‌اند. این حافظه‌ها عموما به منبع تغذیه خارجی نیازی ندارند و انرژی لازم را ازطریق درگاه USB دریافت می‌کنند.
    همچنین، به‌راحتی جابه‌جایی می‌شوند و می‌توان آن‌ها را هر جایی بدون نیاز به برق استفاده کرد.
هارد اکسترنال کوچک
  • دسته دوم ابعاد بزرگ‌‌تری دارند و به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند به‌صورت ایستاده روی میز قرار بگیرند و در ظرفیت‌های چشمگیر برای آرشیو اطلاعات استفاده شوند.
    تقریبا همه این نوع حافظه‌ها به‌دلیل استفاده از درایو‌های بزرگ‌تر ۳/۵ اینچی، نیازمند اتصال به منبع برق خارجی هستند؛ بنابراین، به‌دلیل ابعاد و وزنشان به‌راحتیِ دسته اول حمل‌شدنی نیستند و گاه با چند نوع درگاه به کامپیوتر متصل می‌شوند.
هارد اکسترنال بزرگ

بیشتر بخوانید!

نکات برای انتخاب یک فلش مموری خوب چیست؟
درحقیقت، فلش مموری‌ها همان نقشی را بازی می‌کنند که سال‌ها پیش بر گردن سی‌دی‌ها و دیسک‌های فلاپی بود؛ در حقیقت یعنی ابزاری برای جابه‌جا کردن اطلاعات می‌باشد. اما با سرعت بالاتر و قابلیت حمل آسان‌تر.

اگر می‌خواهید تمامی نکات مفید و طلایی برای خرید یک فلش مموری ایده‌آل را بدانید، پیشنهاد می‌کنم مقاله زیر را حتما مطالعه بفرمایید.


کاربرد اصلی هارد اکسترنال

کاربرد اصلی هارد اکسترنال

کاربرد اصلی این فضای ذخیره‌ای کاملاً به کاربر بستگی دارد. برخی برای آرشیو کردن موسیقی، فیلم و سریال از این محصول استفاده دارند.

برخی عکاس یا فیلم‌بردار هستند و باید مدام فایل‌های حجیم خود را به یک فضای امن منتقل کنند. برخی هم گیمر هستند و نیاز به یک فضای ذخیره‌ای برای اجرای بازی‌های سنگین هستند.

به هرحال شما وقتی به یک فضای ذخیره‌ای با حجم بالا احتیاج دارید، قطعاً یک هارد اکسترنال نیاز شما را برطرف خواهد کرد.

چطور یک هارد اکسترنال خوب انتخاب کنم؟

در ادامه برای شما 6تا از بهترین نکات طلایی برای خرید هارد اکسترنال را شرح داده‌ایم تا شما به راحتی بتوانید یک هارد خوب برای خود تهیه کنید.

ظرفیت هارد اکسترنال

ظرفیت هارد اکسترنال

امروزه هارد‌های اکسترنال در ظرفیت‌های ۵۰۰ گیگابایت، ۱ ترابایت، ۲ ترابایت و حتی بیشتر نیز عرضه می‌شوند.

شاید تصور کنید که پرکردن ۱ ترابایت (۱۰۰۰ گیگابایت) امری نشدنی باشد؛ اما وقتی شروع به‌ استفاده از هارد اکسترنال برای انتقال اطلاعاتتان کردید، آنگاه متوجه می‌شوید که یک حافظه‌ ۱ ترابایتی چقدر سریع می‌تواند پر شود.

ظرفیت کاملاً بستگی به نیاز کاربر دارد. اگر برای آرشیو به دنبال هارد اکسترنال هستید، قطعاً ظرفیت‌های بالاتری را باید نشان کنید.

اگر بیش‌تر برای جابه‌جایی فایل‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید هزینۀ کمتری بپردازید و به سراغ ظرفیت‌های پایین‌تر بروید.

سرعت انتقال هارد اکسترنال

سرعت انتقال هارد اکسترنال

همه‌چیز به ظرفیت حافظه خلاصه نمی‌شود و سرعت انتقال نیز اهمیت بالایی دارد. برای اینکه اطلاعاتتان را به‌سرعت بین هارد اکسترنال و دستگاه‌هایتان جا‌به‌جا کنید، باید به‌دنبال حافظه‌ای باشید که سرعت بالایی داشته باشد.

دو مؤلفه‌ اصلی برای تشخیص سرعت حافظه، نوع درگاه‌ها و تکنولوژی ذخیره‌سازی است:

تکنولوژی ذخیره‌سازی

اگر پیش‌تر درباره‌ حافظه‌های ذخیره‌سازی تحقیق کرده باشید، احتمالاً با واژه‌های SSD و HDD برخورد کرده‌اید. این دو واژه در واقع بیانگر تکنولوژی ذخیره‌کردن داده‌ها در حافظه‌ هستند.

اگر بخواهیم به‌صورت کوتاه و مختصر درباره‌ این دو نوع حافظه برایتان بگوییم، باید بدانید که SSD به حافظه‌های پرسرعتی گفته می‌شود که هیچگونه اجزای مکانیکی ندارند.

از‌این‌رو، خرابی ناشی از حمل در این حافظه‌ها به‌طرز قابل‌توجهی کمتر از حافظه‌های HDD است؛ با‌این‌حال، تنها نکته منفی درباره SSDها، قیمت بسیار بالایشان است که شما را مجبور به خرید ظرفیت‌های پایین‌تر می‌کند.

تکنولوژی ذخیره‌سازی

در آن‌سو HDDها قرار دارند که نسبت به SSD‌ها سرعت کمتری دارند؛ درعوض ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتری را در اختیارتان قرار می‌دهند. در حافظه‌های HDD معمولاً سرعت را با RPM نشان می‌دهند.

از آنجایی که در HDD‌ها، فرآیند خواندن و نوشتن اطلاعات از طریق اجزای مکانیکی صورت می‌پذیرد، اصطلاح RPM بیانگر تعداد چرخش لنز روی دیسک در یک دقیقه است.

هرچه عددی که مقابل اصطلاح فوق قرار می‌گیرد، بزرگتر باشد، سرعت انتقال اطلاعات بیشتر است. امروزه HDD‌های رایج بازار در سرعت‌‌های 5400rpm و 7200rpm عرضه می‌شوند.

درگاه‌ها

اینکه تکنولوژی ذخیره‌سازی حافظه، جدید و پرسرعت باشد، لزوماً به‌این‌معنی نیست که سرعت بالایی را برای انتقال اطلاعات دریافت می‌کنید.

پشتیبانی از درگاه‌های جدید و پرسرعت عامل مکملی است که انتقال سریع اطلاعات را تضمین می‌کند.

امروزه اغلب هاردهای اکسترنال از درگاه‌ USB برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. USB 3.1، USB 3.0، USB 2.0 در کنار درگاه تاندربولت رایج‌ترین درگاه‌های این‌روزها هستند.

درگاه‌ها

در‌حالی‌که USB 2.0 اندکی قدیمی‌ شده و سرعت بالایی را برای انتقال اطلاعات ارائه نمی‌کند، USB 3.0 و USB 3.1 امکان انتقال اطلاعات را با سرعت بالایی (تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه) فراهم می‌کنند.

دستگاه‌هایی که از تاندربولت ۳ پشتیبانی کنند نیز می‌توانند اطلاعات را تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه جابه‌جا کنند.

نکته : پیش‌از خرید حافظه‌ای با سرعتِ بالا، ابتدا اطمینان حاصل کنید که رایانه شما از درگاه‌های جدید برای انتقال سریعِ اطلاعات پشتیبانی می‌کند.

طراحی هارد اکسترنال

طراحی هارد اکسترنال

هارددیسک‌ها حتی در بهترین مدل‌‌ها حین کار به تکان‌خوردن حساس هستند؛ بنابراین، منظور از ضد‌ضربه ‌بودن در هارددیسک‌های اکسترنال عموما محافظت از داده‌ها در تکان‌ها و زمین‌خوردن‌هایی است که در آن حافظه به کامپیوتر متصل نیست.

استانداردهای مختلفی در این بخش وجود دارد؛ مانند مقاومت دربرابر افتادن از ارتفاع ۱٫۵ متری، گواهی IP68 برای ضد‌آب‌بودن کامل و… که همگی را پیش از خرید باید بررسی کنید.

هارددیسک‌های اکسترنال ضد‌ضربه و ضد‌آب عموما کمی بزرگ‌تر از نمونه‌های مشابه ساده خود هستند.

هاردهای اکسترنال رومیزی که به آن‌ها «آرشیوی» هم گفته می‌شود، عموما ابعاد بسیار بزرگ‌تری دارند؛ در‌صورتی‌که دیگر اکسترنال‌ها را حتی در جیبتان هم می‌توانید جا دهید.

اگر نگران گم‌شدن کابل اتصال هستید، برخی مدل‌ها محفظه‌ای برای اتصال آن به حافظه در نظر گرفته‌اند.


بیشتر بخوانید!

چگونه سرعت لپ تاپ خود را فوق‌العاده کنیم؟
درایوهای SSD با برخورداری از سرعت خواندن و نوشتن به مراتب بالا‌تر از هارد دیسک‌ها (دیسک سخت)، گزینه بسیار مناسبی برای افزایش سرعت و کارایی کامپیوترهای رومیزی و حتی لپ تاپ‌ها هستند.

اگر می‌خواهید تمامی نکات مفید و طلایی برای خرید هارد SSD ایده‌آل را بدانید، پیشنهاد می‌کنم مقاله زیر را حتما مطالعه بفرمایید.


حمل پذیری و دوام هارد اکسترنال

حمل پذیری و دوام هارد اکسترنال

اگر قصدتان از خرید هارد اکسترنال، استفاده از آن برای تهیه نسخه‌ پشتیبان از اطلاعاتتان و نگهداری از آن‌ها در خانه است، لزومی ندارد که به حمل‌پذیری توجه زیادی کنید.

اما اگر قصد دارید حافظه را دائما با خود حمل کنید، بهتر است به‌دنبال نمونه‌هایی باشید که اولاً وزنی سبک داشته باشند و ثانیاً در برابر ضربه مقاومت بیشتری را از خود نشان دهند.

برخی از حافظه‌ها در حالی که ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی را ارائه می‌کنند، وزن پایین و اندازه‌ کوچکی دارند. معمولاً در زمینه اندازه، حافظه‌های SSD سایز کوچکتری دارند و حمل آن‌ها نسبت به HDD‌ها راحت‌تر است.

اگر دائما در رفت‌و‌آمد هستید و در این بین هارد اکسترنال را نیز با خود حمل می‌کنید، بهتر است به‌دنبال گزینه‌هایی باشید که پوشش بیرونی ضخیمی دارند؛ البته این موضوع تنها برای حافظه‌های HDD صدق می‌کند که در برابر ضربه آسیب‌پذیر هستند.

یکی از مشکلات رایجی که حافظه‌های HDD در اثر ضربه با آن مواجه می‌شوند، Bad Sector است. براثر ضربات متوالی که می‌تواند حاصل از حمل طولانی‌مدت دستگاه باشد، هِد که وظیفه‌ خواندن اطلاعات را برعهده دارد، با دیسک برخورد می‌کند.

این موضوع باعث می‌شود تا اگر خوش‌شانس باشید، بخشی از اطلاعاتتان حذف شود؛ اما در شرایط بدتر تمامی اطلاعات‌‌تان پاک می‌شوند.

در این‌گونه مواقع، حافظه‌های SSD گزینه‌های معقول‌تری به‌شمار می‌روند؛ زیرا عاری از هرگونه قسمت مکانیکی هستند که این موضوع باعث می‌شود آسیب‌های حاصل از حمل طولانی‌مدت به صفر برسد.

علاوه بر این، نیازی به عایق‌های ضخیم برای محافظت از این حافظه‌ها نیست؛ در نتیجه کاربران می‌توانند راحت‌تر هارد اکسترنال خود را در کیف یا جیب قرار دهند.

امنیت هارد اکسترنال

امنیت هارد اکسترنال

اگر هدفتان از خرید هارد اکسترنال، ذخیره اطلاعات مهم است، پیشنهاد می‌کنیم به‌دنبال محصولاتی بروید که از رمزنگاری داده‌ها پشتیبانی می‌کنند.

تقریبا تمام حافظه‌های رایج‌ بازار به‌صورت نرم‌افزاری از رمزنگاری داده‌ها پشتیبانی می‌کنند.

اما اگر اطلاعاتتان از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توانید به‌سراغ هاردهایی بروید که به‌صورت سخت‌افزاری این‌ کار را برای شما انجام می‌دهند.

به گارانتی هارد اکسترنال توجه کنید

به گارانتی هارد اکسترنال توجه کنید

هارد اکسترنال محل ذخیره سازی اطلاعات شخصی یا شرکتی شماست، از این رو نمی‌خواهید در صورت مواجه با مشکل، بدون پشتیبان بمانید.

اینجاست که شرکت‌های گارانتی کننده هارد اکسترنال بسیار اهمیت پیدا می‌کنند، چراکه هر یک خدمات متنوعی ارائه می‌کنند و شناخت کامل از خدمات آن‌ها می‌تواند به خریدی هوشمندانه تر کمک کند.

3تا از بهترین هارد اکسترنال‌های موجود در بازار

هارد اکسترنال‌ها که بخش مهمی از بازار را تشکیل می‌دهند، با طراحی زیبا و فوق‌العاده و ابعاد مناسبشان گزینه مناسبی برای حمل اطلاعات می‌باشند. همه هاردهای اکسترنال این رده از نوع ۲٫۵ اینچی و با سرعت چرخش ۵،۴۰۰ دوربردقیقه هستند.

هارد اکسترنال ای دیتا HD770G

 ای دیتا HD770G

HD770G هارددیسک ضد‌آب و ضد‌ضربه جدید ADATA است که با ۲۷۰ گرم وزن در دو ظرفیت یک و دو ترابایت روانه بازار شده است. این هارددیسک با چراغ‌های LED و ظاهر امروزی‌اش، گزینه‌‌ مناسبی برای گیمرها خواهد بود.

باز‌شدن ساده پوشش درگاه‌ها، مقاومت دربرابر نفوذ آب تا عمق دومتری، استانداردهای ضدشوک و فقدان محلی برای اتصال کابل، ازجمله ویژگی‌های این هارددیسک به‌شمار می‌رود.

HD770G در دو رنگ قرمز و مشکی عرضه می‌شود و کاربر کنترلی روی نورپردازی‌اش ندارد. ای‌دیتا از درگاه Micro USB B در این حافظه ذخیره‌سازی استفاده کرده است.

هارد ای دیتا HD720

هارد ای دیتا HD720

HD720 یکی از هارددیسک‌های محبوب ای‌دیتا در بازار کشورمان محسوب می‌شود. وزن ۲۳۲ گرمی مدل‌های یک و دوترابایتی، گیره اتصال کابل، ضدآب‌ (گواهی IP68) و ضد‌ضربه بودن، ازجمله ویژگی‌های این هارددیسک محسوب می‌شود.

ای‌دیتا از دیسک‌های سیگیت در این محصول بهره گرفته است و سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی آن با استفاده از درگاه USB 3.0 به ۱۴۰ مگابایت‌برثانیه نیز می‌رسد.

استفاده از چراغ ال‌ای‌دی برای نمایش فعالیت هارد و خطاها ازجمله نکات مثبت این هارد است.

سلیکون پاور Armor A75

Armor A75

سلیکون پاور نیز یکی از بازیگران مهم در عرصه هاردهای اکسترنال است و Armor A75 این شرکت با طراحی شکیل و بدنه آلومینیومی و مقاومت دربرابر ضربه‌، یکی از محصولات زیبای این رده محسوب می‌شود.

A75 در دو ظرفیت یک و دو ترابایت عرضه می‌شود و از درگاه USB نوع C در آن استفاده شده است.

این یعنی می‌توانید به‌راحتی از کابل‌های گوشی خود برای اتصال این حافظه به کامپیوتر خود استفاده کنید. وزن ۱۶۹ گرمی و ابعاد این هارددیسک کاملا مناسب ارزیابی می‌شود.

جمع بندی

در برخی هاردها قابلیت‌های دیگری نیز وجود دارد. برخی از هاردها امکان اتصال به امواج وای‌فای را نیز ارائه می‌کنند تا انتقال اطلاعات علاوه‌بر کابل، از این طریق نیز صورت پذیرد. چنانچه در رابطه با خرید هارد اکسترنال سوالی داشتید می‌توانید از قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید