top
how-to-identify-mobile-phone-robbers-with-just-one-look-criminal-court-police-officer-says-that

سارقین موبایل قاپ را در یک نگاه شناسایی کنید (از زبان یک افسر پلیس جنایی)

زمان مطالعه: 9 دقیقه

11

icon

همیاب ۲۴ سامانه اعلام سرقت و ردیابی کالاهای دیجیتال (موبایل، تبلت و لپ تاپ)

مطلب ذیل برگرفته از تجربیات یک افسر پلیس جنایی و به قلم خود ایشان می باشد.

سرقت گوشی یا موبایل قاپی از بدترین مدل سرقت هاست. یکباره تمام شماره تماس هایت، تصاویر و فیلم هایت، اکانت تلگرام و توییتر و کلی آهنگ مورد علاقه را از دستت می قاپند و جلو چشمت فرار می کنند.

اصولا کیف قاپ ها، موبایل قاپ ها و گردنبند قاپ ها وجوه اشتراک زیادی دارند اما هر گروه بنا به دلایلی رشته تخصصی خود را دارند، بطور مثال: گردنبند قاپ، مالخر موبایل ندارد و در صورت ارتکاب چنین سرقتی مال بر روی دستش می ماند و حتی گوشی های گران قیمت را نمی شناسد. اما سارقین موبایل قاپ تا حدود زیادی اطلاعات بروزی دارند و در صورت مشاهده ی گوشی موبایل با مارک اپل در دست عابران، وسوسه ی سرقت آرام و قرارشان را می بُرد.

شناسایی سارقین موبایل قاپ

تمام سارقین موبایل قاپ، موتور سوارهای ماهری هستند و خیابان ها و راه های در رو را به خوبی می شناسند. ارتکاب این نوع سرقت بدون موتور سیکلت امکان پذیر نیست و اکثر مرتکبین این نوع سرقت زیر ۳۰ سال سن دارند که دارای لباس های اسپرت شامل کتانی و شلوار جین و معمولا هندزفری بی سیم هستند. آمادگی جسمی مناسبی دارند و از موتورهای تقویت شده استفاده می کنند، که یک نفر راکب و یک نفر ترک نشین است.

ساده ترین راه برای شناسایی موبایل قاپ ها از روی حرکات آنان در خیابان است، بطوری که فرد ترک نشین مدام در حال دور زدن و تلاش برای شناسایی سوژه است. موبایل قاپ ها معمولا شامل دو تیم موتور سوار دو نفره هستند و بعضا سه تیم!

حتما بخوانید: بهترین روش های ردیابی گوشی سرقتی یا گمشده

 تیم اول همان تیم شناسایی و سرقت است که پس از شناسایی سوژه، اقدام به قاپیدن موبایل می کند. در صورت گیر کردن تیم سرقت، تیم های پشتیبانی وارد عمل می شوند و برای رهانیدن همدستان خود با توسل به سلاح سرد، آن ها را از مهلکه نجات خواهند داد.

شگردهای معمول موبایل قاپ ها برای سرقت گوشی

الف) موبایل قاپ های بزن در رو

معمولا دو نفره و در قالب یک تیم دو نفره شامل: بگیر (کسی که موبایل را می قاپد) و ببر (راننده موتورسیکلت) در خیابان ها می چرخند و با مشاهده سوژه مناسب موبایل وی را می قاپند. البته تیم های تک نفره هم داریم که از حیث جسارت و مهارت در موتورسواری بسیار حرفه ای هستند.

ب) موبایل قاپ های پشت چراغ

 این دسته از سارقین موبایل فقط در پشت چراغ های قرمز که خودروها در ترافیک سنگین گیر کرده اند، موبایل مسافران یا راننده بی نوا را که یا در حین مکالمه بوده یا موبایل را روی کنسول و داشبورد قرار داده اند، به راحتی سرقت می کنند تا مالباخته به خودش بیاید سارقین به سرعت از محل متواری شده اند.

تذکر : در حین رانندگی تا جایی که ممکن است شیشه ها را بالا ببرید.

ج) موبایل قاپ های پیاده رویی

در دو شیوه سرقت قبل، سارقین از روی موتور موبایل را می قاپیدند اما در شگرد پیاده رویی سارقین پس از شناسایی سوژه ای که دارای موبایل گران قیمت و مارک دار است، وی را تعقیب می کنند و در فرصت مناسب فرد ترک نشین از موتور پیاده می شود و پس از قاپیدن موبایل مالباخته به سرعت سوار موتور سیکلت همدستش می شود که چند متر جلوتر منتظر وی است و از محل متواری می شوند. (گاه به مخاطب مالباخته که در حین مکالمه تلفنی با وی بوده چیزهای زشتی حواله می دهند!)

 د) سایر سرقت های موبایل

مانند کشیدن هندزفری از گوش مالباخته که به دنبالش موبایل متصل به آن هم به چنگ سارقین می افتد. تعمیر کارهای موبایلی هستند که قفل گوشی های هوشمند را به راحتی باز می کنند و کار سارق را برای فروش گوشی راحت می کنند.

چطور متوجه سرقتی بودن گوشی شویم

گوشی های مسروقه فاقد کارتن هستند. فروشندگان دستفروش برای این مشکل به خریدار اعلام می کنند، مقداری از پول گوشی را نزد خود نگه دارد تا پس از تحویل کارتن گوشی تسویه کامل نماید. اما هیچ وقت کارتن گوشی به دست خریدار نخواهد رسید. موبایل قاپی به دلیل ناگهانی بودن سرقت، فرصت هرگونه تجزیه تحلیل مغزی را از مالباخته می گیرد و تا به خود میاید، سارقین صدها متر از وی فاصله گرفته اند و تحت هیچ شرایطی قادر به بازسازی و بازیابی چهره سارقین نیستند.

پیشنهاد می کنیم حتما هنگام خرید گوشی برای اطمینان از سرقتی نبودن آن، از سامانه همیاب 24 استعلام بگیرید تا ناخواسته مرتکب جرم خرید یک گوشی سرقتی نشوید.

اقدامات بعد از وقوع موبایل قاپی یا کیف قاپی

در صورت مشاهده ی وقوع موبایل قاپی یا کیف قاپی از شهروندان، مشخصات ظاهری سارقین شامل سن احتمالی، قد، هیکل رنگ پوست، رنگ موتورسیکلت و احیانا شماره پلاک موتور سارقین را در یک برگه بنویسید و به مالباخته تحویل دهید. بعلت دسترسی سارقین به مخاطبان گوشی شما امکان دارد با ارسال پیامک به آنها از طرف شما درخواست واریز پول به کارتی که در دست خودشان است را بنمایند؛ یا با خود شما وارد معامله شوند. که فلان مبلغ را به کارت ما بریز تا گوشی را با اطلاعاتش برایت بفرستیم. در صورت واریز وجه توسط مالباخته به جای گوشی مقداری فحش و تمسخر تحویلش خواهد شد و به ریشش خواهند خندید.

بهترین پیشنهاد این است که حتما هنگام سرقت، گوشی سرقتی را در سامانه همیاب 24 ثبت کنید تا خرید و فروش آن جلوگیری شده و در بین کالاهای پیدا شده سراسر کشور و کلانتری ها جستجو شده و به شما اطلاع داده شود.

نحوه ردیابی گوشی های سرقتی

هر گوشی موبایل یک سریال ۱۵ رقمی به نام IMEI دارد که قابل ردیابی است و در صورت ردیابی، مشخصات مالکِ شماره سیم کارتی که گوشی با آن فعال شده، قابل شناسایی است. معمولا گوشی های مسروقه توسط خریداران ساده لوحی فعال می شود که فروشنده ی آن را نمی شناسند و یا از دستفروشان خیابانی گرفته اند و نهایتا به اتهام تصرف مال مسروقه گرفتار سیستم کشنده ی دستگاه قضایی می شوند.

حتما بخوانید: ردیابی گوشی سرقتی یا گمشده با همیاب ۲۴ چطور انجام می‌شود؟

برای ردیابی کافیست همین شماره 15 رقمی IMEI را به علاوه سایر مشخصات گوشی در سامانه کشوری همیاب 24 ثبت و اعلام سرقت کنید. در این صورت ردیابی گوشی سرقتی شما فعال شده و نکته مهم اینکه از خرید و فروش آن در بازار جلوگیری به عمل می آید. هنگام خرید گوشی هم حتما شماره سریال آن را از سامانه همیاب 24 استعلام بگیرید تا گرفتار اتهام خرید یک گوشی سرقتی نشوید.

بیشتر بخوانید…
توصیه می‌کنم برای آگاهی از روند دادگاهی و شکایت بعد از ردیابی مثبت گوشی سرقتی و مفقودی در سامانه همیاب 24 از مقاله راهبردی پس از ردیابی مثبت گوشی موبایل چیکار کنم؟ استفاده کنید.

دستگیری موبایل قاپ ها و شناسایی مالباختگان

بدترین و بی رحمانه ترین و خفن ترین پرونده سازی ها و مجازات ها، انتظار سارقین موبایل قاپ را می کشد. در صورت دستگیری، مورد شدیدترین بازجویی های فنی قرار خواهند گرفت، اما مشکل کار شناسایی مالباختگان است چون نه سارق مالباخته را می شناسد و نه شاکی سارق را! برای حل این مشکل سارقین موبایل قاپ “ویترین” می شوند. ویترین حالتی است که سارقین مانند بازار برده فروشان با غل و زنجیر پای دیوارهای اداره آگاهی به نمایش گذاشته می شوند و از شکات پرونده های موبایل قاپی دعوت می شود تا با ضمن مواجهه حضوری با سارقین نسبت به شناسایی احتمالی سارق موبایل خود از بین سارقین بازداشتی اقدام نمایند. که البته مشاوره و راهنمایی افسر پرونده در معرفی شیوه و شگرد سارقین به شناسایی سارقین توسط مالباخته کمک بسیاری خواهد کرد. گاه شمار شکات پرونده های موبایل قاپی تا ۲۰۰ نفر هم رسیده است. در صورت دستگیری سارقین حرفه ای با دستور قضایی تصویر بدون پوشش سارقین به عنوان قهرمانان موبایل قاپی در صفحه حوادث روزنامه های کثیر الانتشار منتشر می شود تا سایر شکات احتمالی موفق به شناسایی سارق اموال خود شوند.

پیشنهاد می شود مالباخته حتما گوشی سرقتی خود را در سامانه همیاب 24 ثبت کند تا در صورتی که سارق دستگیر و گوشی های سرقتی کشف شدند سریع تر از طریق این سامانه مطلع شوند و اقدامات لازم را برای دریافت گوشی سرقتی خود انجام دهند.

سامانه همیاب۲۴ از طریق همکاری با اپراتورها، دادگستری ها، کلانتری ها و اصناف موبایل و کامپیوتر سراسر کشور، به سرعت و از راه قانونی گوشی گمشده یا سرقت شده شما را ردیابی می کند.

جهت فعال شدن فرآیند ردیابی گوشی، شماره IMEI گوشی را در سامانه همیاب۲۴ ثبت کنید. با ثبت مشخصات دستگاه سرقتی یا گمشده در سامانه همیاب۲۴، علاوه بر ردیابی گوشی در اپراتورهای مخابراتی، با اطلاع رسانی کشوری از خرید و فروش و خارج شدن گوشی از مرزهای کشور جلوگیری می شود، بین تمام کالاهای پیدا شده سراسر کشور، کلانتری ها و بازرسی های مرزی جستجو شده و به شما اطلاع داده می شود.

از این که شما هم دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما به اشتراک می گذارید از شما متشکریم.

4.5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. عماد گفت:

    با سلام بنده در تاریخ 14/1/1400 دو تا موتوری که میشن 4 تا سرنشیین گوشیمو میدزدن خوشبختانه با دوربین های مدار بسته فروشگاه پلاک های هر دو تا موتور در اومده و تو سامانه همیاب 24 هم ثبت نام کردم ایا امکان داره فک میکنین سارقین رو بگیرند ؟؟؟ چون پللاکشون وتصویرشون رو دارم چند درصد احتمالش هست

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      با سلام دوست عزیز به کلانتری آن محل هم جهت ثبت شکایت با استفاده از تصاویر ضبط شده مراجعه کنید.

      0
  2. منظر عالي نژاد گفت:

    دو نفر موتور سوار روز سه شنبه ٧-٥-١٣٩٩ موبايل منو تو بهارستان جلو تعزيرات حكومتي بردن تمام مراحل قانوني كلانتري و دادگاه و اگاهي هم انجام دادن چون از جلو تعزيرات بردن دوربين تعزيرات قيافه دزدا رو ثبت كرده كاش ميشد عكسشون و بفرستم تا منتشر بشه من كه موبايلم پيدا نميشه ولي اينا شناسايي بشن موبايلم ابفون ١١بود كه قابليت استفاده براي هيچ كس و نداره حتي در خارج از كشور فقط مي تونن اوراق كنن و لوازمش و بفروشن

    0
    1. با سلام دوست عزیز بابت اتفاقی که برای شما افتاده است متاسفیم شما میتوانید مشخصات گوشی خود را در سامانه همیاب ثبت نمایید تا ردیابی گوشی شما آغاز شود.

      0
  3. مرتضی گفت:

    با سلام مطالب فوق العاده عالی بود. متاسفانه پنجشنبه ۱۳۹۹/۰۵/۰۹ یک موتور سوار زورگیر موبایل منو ازم گرفتند و با ۱۱۰ تماس گرفتم مامور ۱۱۰ گزارش تهیه کرد و پس از ارجاع من به کلانتری و آگاهی من رو به دفاتر پیشخوان دولت ارجاع دادند تا هم سیم کارت ها رو بسوزونم و هم در سامانه همیاب ۲۴ موبایلم ثبت بشه.
    انشاالله این جور روزهای بد برای کسی پیش نیاد.

    فقط موندم اگه موبایلم با احتمال یک درصد پیدا بشه کجا جستجو کنم

    0
    1. با سلام مرتضی عزیز بابت اتفاقی که برای شما افتاده است متاسفیم و از نظر لطف شما متشکریم، پس از ردیابی مثبت توسط سامانه همیاب برای شما پیامک ردیابی ارسال می شود با پرینت پیامک و جعبه گوشی به مراجع قضایی باید مراجعه نمایید.

      0
  4. اطلاعات خیلی خوبی بود ممنون

    0
    1. زهره عدالتی راد گفت:

      خواهش میکنم، خوشحالیم که مطلب مفید واقع شده

      1
  5. سلام من کارتن گوشیو ندارم از کجاimei رو پیدا کنم؟

    0
  6. حواستون به گوشی و وسایلی که همینطور روی داشبورد به حال خودشون رها میکنید باشه به راحتی از تو ماشین دزدی میکنن

    0