top
how-to-increase-android-phone-security

چگونه امنیت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

0

icon

گوشی‌های هوشمند اطلاعات حساس و مهم ما همانند اطلاعات بانکی، اطلاعات شخصی، اطلاعات شبکه‌های اجتماعی و … را نگه‌داری می‌کنند. لذا، مساله محافظت از اطلاعات و افزایش امنیت گوشی بیش از پیش مورد توجه و اهمیت قرار می‌گیرد. امنیت گوشی تا حدودی به خود ما هم بستگی دارد. در واقع بایدها و نبایدهایی را باید انجام دهیم تا اطلاعات ما امن بمانند.

در این مقاله اقدامات لازم برای افزایش امنیت گوشی اندروید در مقابله با هک یا سرقت گوشی را بررسی می‌کنیم.

همیاب ۲۴، سامانه ردیابی گوشی، استعلام رجیستری و استعلام سرقتی گوشی تبلت و لپ‌تاپ

10 راهکار برای افزایش امنیت گوشی اندروید

1- قابلیت «دستگاهم را پیدا کن» یا “Find My Device” را فعال کنید

در صورت گم شدن و یا به سرقت رفتن گوشی اندرویدی، ردیابی گوشی، قفل کردن و پاک کردن داده‌ها از طریق قابلیت “دستگاهم را پیدا کن ” امکان پذیر می‌باشد و برای استفاده از این روش باید آن را از قبل در گوشی خود فعال کرده باشید. این ویژگی در گوشی‌های اندروید به‌صورت پیش‌فرض فعال است، اما پیشنهاد می‌کنیم از مسیر زیر مطمئن شوید که ویژگی Find y Device فعال شده باشد:

Setting > Security > Find My Device

حتما بخوانید: دستگاهم را پیدا کن Google | ردیابی گوشی از طریق جیمیل

2- برای گوشی اندروید خود رمز عبور قوی تعیین کنید

برای افزایش امنیت دستگاه اندرویدی خود از PIN، پسورد، الگو یا اثر انگشت استفاده کنید. استدلال‌های مختلفی در رابطه با استفاده یا عدم استفاده از حس‌گر اثرانگشت وجود دارد. برخی مدعی هستند که اثرانگشت به اندازه گذرواژه یا پین‌کد ایمن نیست و احتمال دارد اثرانگشت به سادگی شکسته شود. در استفاده از پین کد نیز، هرگز از پین‌ها و گذرواژه‌های خیلی ساده همانند 1234 و 0000 و گذرواژه‌های قدیمی استفده نکنید.

پیشنهاد می‌شود از یک برنامه مدیریت گذرواژه‌ها همانند Lastpass نیز استفاده کنید. برنامه‌های مدیریت گذرواژه می‌توانند گذرواژه‌هایی پیچیده و طولانی که به راحتی قابل حدس زدن نیستند را تولید کنند. از دیگر برنامه‌های قدرتمند در زمینه مدیریت گذرواژه‌ها می‌توان به Dashlane ، 1Password و Enpass اشاره کرد. 

3- احراز هویت دو مرحله‌ای (Two- Step verification) را فعال کنید

بعد از آن‌که گوشی اندروید خود را با استفاده از یک رمز عبور قوی قفل کردید، در مرحله بعد پیشنهاد می‌شود که قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای را نیز برای قفل کردن حساب‌های کاربری و سرویس‌های گوگل خود استفاده کنید. برای این‌که این قابلیت را فعال کنید، مسیر زیر را دنبال کنید:

1-  Settings > Google > Manage your Google Account

2- در ادامه به تب Security بروید و قابلیت تایید دو مرحله‌ای را فعال کنید:

Security> 2-step verification = ON

3- وارد اکانت گوگل شوید، Get Started را لمس کرده و باقی مراحل را دنبال کنید.

4- سپس شمار موبایل شما درخواست می‌شود. بعد از وارد کردن شماره موبایل، یک کد یک‌بار مصرف از طریق پیامک به شماره شما ارسال می‌شود.

5- در این مرحله باید کد یک‌بار مصرف دریافتی را در بخش موردنظر وارد کنید. در ادامه از شما سوال می‌شود که آیا در نظر دارید گوگل دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید را به مدت 30 روز به یاد آورد تا برای دفعات بعدی نیازی به ارسال کد نباشد.

حتما بخوانید: چگونه از اپل آیدی خود محافظت کنیم؟

4- برنامه‌های کاربردی خود را قفل کنید

برای بیشتر شدن امنیت دستگاه اندروید پیشنهاد می‌شود برای برنامه‌های کاربردی خود که حاوی اطلاعات شخصی شما می‌باشند نیز از قابلیت رمزگذاری داده‌ها استفاده کنید. این راهکار ضریب ایمنی گوشی و داده‌هایی که روی آن قرار دارد را دوچندان می‌کند و هکرها تنها در صورتی می‌توانند به اطلاعات رمزگذاری شده دست پیدا کنند که کلید مربوط به رمزگشایی را در اختیار داشته باشند. برای فعال‌سازی ویژگی رمزگذاری داده‌ها مسیر زیر را دنبال کنید:

Setting > Security > Encrypt Device/App Lock

علاوه‌براین، برنامه‌های ویژه‌ای نیز وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند داده‌های روی گوشی یا کارت حافظه را رمزگذاری کنید.

5- اپلیکیشن‌ها را از اپ استورهای معتبر دانلود کنید

انعطاف‌پذیری یکی از جذابیت‌های اندروید نسبت به iOS است، اما این انعطاف‌پذیری در برخی موارد باعث می‌شود ناخواسته به گوشی اندروید خود آسیب جدی وارد کنید.
کاربران زمانی که برنامه‌ای روی فروشگاه گوگل‌پلی، کافه‌بازار و سایر اپ استورهای معتبر قرار ندارد یا به هر دلیل از این فروشگاه‌‌ها حذف شده‌ است را از فروشگاه‌های غیرمعتبر دیگر دانلود می‌کنند. اما متاسفانه برنامه‌هایی که در فروشگاه‌های نامعتبر قرار می‌گیرند به لحاظ عاری بودن از وجود کدهای مخرب به درستی ارزیابی نمی‌شوند و ممکن است یک قطعه مخرب درون برنامه قرار گرفته باشد که دسترسی به سایر بخش‌های گوشی را برای یک هکر امکان‌پذیر ‌کند. 

6- مجوزهای اپ‌ها را بررسی کنید

اپلیکیشن‌های موبایل همیشه برای دسترسی به دوربین، مخاطبان، مکان و … تقاضای مجوز می‌کنند. بعضی از اپ‌ها هیچ دلیلی برای درخواست مجوز ندارند و می‌توانند بدون آن‌ها هم به‌درستی کار خود را انجام دهند پس نیازی به دادن مجوز به این برنامه‌ها نیست.

از مسیر زیر می‌توانید مجوزهای برنامه‌های نصب شده روی گوشی اندروید خود را بررسی و تغییر دهید و اپلیکیشن‌هایی که فکر می‌کنید نیازی به این مجوزها ندارند را غیرفعال کنید.

Settings > app > Permissions

 7- برنامه‌های روی گوشی را به‌روز کنید 

یک رخنه امنیتی ساده در یک برنامه کاربردی به هکرها اجازه می‌دهد به گوشی اندروید شما وارد شده و انواع مختلفی از حملات را پیاده‌سازی کنند. بنابراین علاوه‌بر سیستم‌عامل گوشی، باید اپلیکیشن‌های روی گوشی را نیز آپدیت کنید. برای بررسی به‌روزرسانی‌های منتشر شده برای یک برنامه کاربردی در گوگل پلی به مسیر زیر بروید:

My Apps & Games > Updates

علاوه براین، قابلیت به‌روزرسانی‌های خودکار (Auto updates) را نیز از مسیر زیر فعال کنید و نسخه‌های قدیمی یک برنامه را روی گوشی خود نصب نکنید:

Settings > update Apps

8- قابلیت Google Play Protect را فعال کنید

در فروشگاه گوگلی پلی بخشی به نام Google Play Protect وجود دارد که به شکل خودکار دستگاه‌های اندرویدی را به لحاظ آلوده بودن به بدافزارها بررسی می‌کند. برای این‌که این قابلیت را فعال کنید به مسیر زیر بروید:

Settings > Security > Play Protect

علاوه‌بر‌این برای افزایش امنیت پیشنهاد می‌‌شود گزینه‌های Full scanning و Scan device for security threats را هم فعال کنید.

 9- از یک آنتی‌ویروس استفاده کنید

درست است که گوگل‌پلی به خوبی می‌تواند از گوشی شما در مقابل برنامه‌های مخرب محافظت کند، اما برای در امان ماندن از بدافزارها بهتر است که از یک آنتی‌ویروس قوی نیز استفاده کنید. آنتی‌ویروس‌های مختلفی برای دستگاه‌های اندرویدی همانند Avast Mobile Security & Antivirus و Norton Mobile Security وجود دارد.

 10- از شبکه‌های وای‌فای ایمن استفاده کنید

 شبکه‌های وای‌فای عمومی در اغلب موارد ایمن نبوده و ممکن است دامی باشد که هکرها برای به سرقت بردن اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به کارت‌های بانکی شما ترتیب داده‌اند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا حد امکان از چنین شبکه‌هایی برای استفاده از اینترنت، تراکنش‌های مالی و دسترسی به حساب‌های کاربری خود استفاده نکنید. در صورتی که مجبور به استفاده از این شبکه‌ها شدید سعی کنید از حالت InPrivate mode که درون مرورگرها قرار دارد و در زمان خروج از یک سایت اطلاعات را پاک می‌کنند استفاده نمایید.

علاوه بر این اگر از وای‌فای یا بلوتوث استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن‌ها را خاموش کنید. با این کار علاوه‌بر این‌که عمر باطری دستگاه شما طولانی می‌شود، این امکان وجود ندارد که هکرها بتوانند از طریق بلوتوث و وای‌فای به گوشی اندرویدی شما حمله کنند.

نحوه ردیابی گوشی سرقتی یا گمشده اندروید

برای ردیابی قانونی گوشی سرقتی، مشخصات گوشی را در سامانه کشوری همیاب ۲۴ ثبت نمایید تا از این طریق ردیابی گوشی شما در اپراتورهای مخابراتی فعال شود، از خرید و فروش گوشی شما جلوگیری شود و دستگاه شما بین کالاهای پیدا شده سراسر کشور و کالاهای کشف شده در کلانتری‌ها جستجو شده و به اطلاع شما برسد.

دیدگاه ها و تجربیات خود پیرامون این نوشته را برای ما بنویسید

4.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید