top
A guide to obtaining a VAT certificate

راهنمای دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده 

زمان مطالعه: 5 دقیقه

0

icon

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده چگونه است؟

اصلا با مفهوم گواهی ارزش افزوده آشنا هستید؟ یا می‌دانید معنی گواهی ارزش افزوده چیست؟

به طور کلی به برخی از شرکت‌ها و یا افراد اجازه داده می‌شود که از مصرف کننده هزینه بیشتری، از قیمت واقعی دریافت کنند و آن را به دولت بپردازند. برای این کار مدرکی با عنوان گواهی ارزش افزوده داده می‌شود.

در ادامه به صورت کامل به این موضوع خواهیم پرداخت و جزئیات گواهی ارزش افزوده رابررسی خواهیم کرد. بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

گواهی ارزش افزوده چیست؟

گواهی ارزش افزوده چیست؟

قبل از این که به تعریف گواهی ارزش افزوده بپردازیم بهتر است حتما مقاله مالیات ارزش افزوده را بخوانید تا اطلاعات جامعی درباره ارزش افزوده کسب نمایید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بهتر مسئله گواهی ارزش افزوده را درک کنید.

به بعضی از افراد حقیقی، حقوقی، تولیدکنندگان و… اجازه‌ای با عنوان گواهی ارزش افزوده داده می‌شود که طبق این مدرک می‌توانند بر روی کالاهای مختلف ارزش افزوده اضافه کنند.

اگر اشخاص یا شرکت‌ها نسبت به دریافت گواهینامه ارزش افزوده اقدام نکرده باشند مجاز به اضافه کردن ارزش افزوده به کالا نمی‌باشند.

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

جهت گرفتن این گواهی مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا مرورگر خود را باز کنید و وارد سایت گواهی مالیات بر ارزش افزوده www.evat.ir وارد شوید.

بعد از مشاهده صفحه اول سایت، نام کاربری و شماره عبور خود را وارد نمایید.
اگر قبلا در این سامانه ثبت نام نکردید روی گزینه مراحل انجام ثبت نام کلیک کرده و مراحل ثبت نام را انجام دهید بعد از گرفتن نام کاربری و رمز عبور مراحل نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده را انجام دهید.

بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، ورود را بزنید.

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

در صفحه باز شده گزینه درخواست گواهینامه ثبت نام را بزنید.

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

حالا کد رهگیری سامانه شماره اقتصادی را وارد کرده و توضیحات جهت درخواست گواهینامه را بنویسید.

سپس روی گزینه ثبت درخواست کلیک کرده تا فرآیند دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی برای شما انجام شود.

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

حالا اطلاعات شما شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، کد اقتصادی، آدرس و شماره پیگیری در یک صفحه نمایش داده خواهد شد. بهتر است این اطلاعات را تا زمانی که گواهی به دست‌تان می‌رسد نزد خود نگه دارید.

با انجام مراحل بالا چند روز طول می‌کشد تا گواهی شما صادر شود، پس از صدور گواهی، به آدرسی که در سامانه، کد اقتصادی شما ثبت شده است، توسط پست برای‌تان ارسال خواهد شد.

چنانچه تمایل دارید مرسوله پستی خود را پیگیری کنید، مقاله رهگیری مرسولات پستی به شما کمک خواهد کرد.

مدارک لازم برای دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده

مدارک لازم برای دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده

برای دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده مدارکی لازم است که با اطلاع داشتن از این مدارک هنگام ثبت نام به مشکل بر نمی‌خورید.

این مدارک به دو دسته تقسیم می‌شوند: مدارکی که برای ثبت نام اولیه نیاز دارید و مدارکی که در مراحل پایانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برای ثبت نام اولیه گواهی بر ارزش افزوده چه مدارکی نیاز داریم؟

  • کد اقتصادی
  •  وکالتنامه
  •  کد پستی دفتر یا محل فعالیت
  •  آدرس و کد پستی پیمانکار
  • آگهی مربوط به تاسیس شرکت و تغییرات ایجاد شده در شرکت در صورت وجود
  •  کپی مدارک شناسایی تمام اعضای شرکت
  •  گواهی فعالیت یا نام شرکت در سامانه رتبه بندی

برای ثبت نام مراحل پایانی گواهی ارزش افزوده چه مدارکی لازم است؟

  •  کد اقتصادی
  •  آگهی تغییرات شرکت در صورت وجود
  •  مدارک شناسایی همه اعضای شرکت
  •  نام بانک شرکت
  •  نام شعبه بانک
  •  شماره حساب
  •  تلفن و آدرس هیئت رئیسه شرکت
  •  کد شعبه

مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده

بعد از اینکه گواهی مالیات بر ارزش افزوده را دریافت نمودید این نکته را به یاد داشته باشید که این گواهی تا مدت مشخصی اعتبار دارد و بعد از پایان اعتبار باید نسبت به تمدید این گواهی اقدام نمایید.

به طور معمول با در نظر گرفتن حوزه مالیات اعتبار گواهی ارزش افزوده 6 ماه و یا یک سال می‌باشد.

نحوه تمدید گواهی ارزش افزوده

نحوه تمدید گواهی ارزش افزوده

اگر نسبت به دریافت گواهی ارزش افزوده دائمی اقدام نکردید و مهلت اعتبار گواهی مالیات بر ارزش افزوده شما به پایان رسیده است، برای تمدید آن مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد سایت به نشانی اینترنتی www.evat.ir شوید.
  • سپس در قسمت سمت راست نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و بر روی گزینه « ورود به سامانه» کلیک نمایید.
  • بر روی درخواست گواهینامه ثبت نام کلیک کنید.
  • در پنجره باز شده کد رهگیری سامانه، شماره اقتصادی و توضیحات جهت درخواست گواهینامه را وارد نمایید.
  • در این قسمت باید تیک “دارای گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده هستم” در قسمت پایین پنجره مورد نظر را فعال نمایید.
  • در پنجره‌ای که باز می‌شود اطلاعات مربوط به آخرین گواهینامه خود را وارد نمایید.
  • حالا “ثبت درخواست” را بزنید تا درخواست تمدید گواهی مالیات بر ارزش افزوده شما ثبت شود.
  • در آخر به شما کد پیگیری داده می‌شود.

نتیجه گیری

در این متن نحوه گرفتن گواهی ارزش افزوده را آموزش دادیم.

همچنین مدارک مورد نیاز برای گواهی مالیات بر ارزش افزوده و نحوه تمدید آن را بررسی کردیم.

اگر سوال یا نظری در این رابطه دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

Rate this post

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید