top
Complaints of threats in cyberspace

نحوه شکایت از تهدیدها در فضای مجازی + تمام نکاتی حقوقی مورد نیاز

زمان مطالعه: 14 دقیقه

13

icon

فردی من را در فضای مجازی تهدید کرده، آیا می‌توانم این موضوع را پیگیری کنم و از او شکایت کنم؟
خوشبختانه با بروز شدن قوانین کشور و همگام سازی آن‌ها با مسائل روز، شما می‌توانید در صورت بروز مشکلات در شبکه‌های اجتماعی مثل تهدید در واتساپ و تلگرام و اینستاگرام و یا کلاهبرداری‌های اینترنتی به دادگستری مراجعه کنید و حق خود را از افرادی که جامعه را برای زیستن نا‌امن می‌کنند، بگیرید. ما در این مقاله تمام مواردی را که باید درباره جرم تهدید در فضای مجازی و نحوه شکایت از آن بدانید را برای شما بازگو کرده‌ایم تا هم از حقوق خود آگاه باشید و هم در مراحل دادگاهی خود به مشکل نخورید.

آسیب های فضای مجازی را نام ببرید

از فردی که شما را تهدید می‌کند، نترسید

متاسفانه در بسیاری از موارد، که جرمی مثل تهدید، انتشار اطلاعات، تجاوز و… اتفاق می‌افتد، فرد بنا به وحشت از فرد مجرم و یا ترس از دست رفتن آبروی خود یا همان آبروریزی از شکایت خودداری می‌کند و دنباله‌ی پرونده خود را نمی‌گیرد و حتی در موارد بسیاری به خاطر عدم اطلاع از حقوق خود به فرد شاکی باج پرداخت می‌کند و ناخواسته باعث جری‌تر شدن شخص خطاکار و حتی زدن آسیب‌های زیاد به خود و جامعه می‌شود.
بنابراین اگر شما نیز از جمله کسانی هستید که این اتفاق برایشان افتاده و یا کسی را می‌شناسید که دچار این مشکل شده است و نیاز به کمک دارد، باید به شما بگویم که حتما دنباله شکایت از این جرم را بگیرید و به هیچ عنوان به فرد خاطی باج ندهید چرا که تجربه نشان داده است که در اکثر موارد نه تنها این کار دردی را دوا نمی‌کند بلکه حتی خواسته‌های فرد متهم را بیشتر نیز می‌کند.

تهدید به بردن آبرو

چه مواردی شامل تهدید می‌شود؟

در قانون مجازات اسلامی تهدید به فعلی گفته می‌شود که در آن شخصی، فرد یا افرادی را به زور و با اجبار به کاری وادار کند که شخص از انجام آن کار رضایت نداشته باشد و آن کار عواقب بد و مجرمانه‌ای داشته باشد، مانند: سرقت، قتل، حمل مواد، جعل اسناد و مدارک، رابطه نامشروع و…

مجزات تهدید در فضای مجازی

تهدید کردن معمولا به دو صورت انجام می‌شود:

تهدید نفسانی که با ترساندن افراد از وارد کردن آسیب بدنی به آنها و یا به شخصی از آشنایان آن‌ها مثل خانواده و یا دوستانشان، آن‌ها را وادار به انجام یا ترک عملی کنند. مثل تهدید به مرگ، مسمومیت و یا آسیب‌های جدی و…

ایا تهدید در واتساپ و تلگرام جرم است؟


تهدید حیثیتی که معمولا به مواردی گفته می‌شود که تهدید کننده، فرد یا افرادی را تهدید به بردن آبرو با فاش کردن رازها و یا انتشار چت‌ها و تصاویر خصوصی آن‌ها، می‌کند تا آن فرد یا افراد کاری را بدون رضایت ترک و یا انجام دهند.

مجازات تهدید تلفنی

فرد ناشناسی با اکانت فیک من را در شبکه‌های مجازی تهدید می‌کند، آیا می‌توانم از او شکایت کنم؟

بله، شما برای شکایت از شخصی که در هر کدام از شبکه‌های مجازی مثل تلگرام، واتساپ و یا اینستاگرام شما را تهدید می‌کند نیازی به شناخت متهم ندارید و می‌توانید با ارایه مدارک محکمه پسند در دادگاه براحتی از او شکایت کنید.

مجازات هتک حرمت در فضای مجازی

آیا تهدید افراد جرم است؟!

احتمالا برای شما نیز جالب باشد که بدانید تهدید یعنی ارتکاب جرم با به زبان آوردن الفاظ زننده به گفتار یا نوشتار که موجب بوجود آمدن ترس در فرد یا افرادی شود، و این جرم، حتی اگر آن فرد مرتکب به انجام این کار در واقعیت نشود، نیز جرم تلقی می‌گردد!

تهدید به مرگ

مراحل قانونی برای شکایت از مزاحمت‌ها و پیام‌های تهدید کننده در فضای مجازی

مرحله اول، جمع آوری مدارک بر علیه تهدید کننده

مهم‌ترین اقدامی که باید در اولین مرحله انجام دهید، گرفتن اسکرین شات از تمامی پیام‌ها و عکس‌های تهدید‌ آمیز و ذخیره کردن و پرینت گرفتن از آن‌ها و نگهداری مدارک در جایی امن است تا بعدا بتوانید از این مدارک که اصطلاحا به آن‌ها ادله الکترونیکی گفته می‌شود، علیه فرد متهم استفاده کنید.

ایا اسکرین شات مدرک است؟

 نکات حقوقی‌ که باید در این مرحله بدانید:
* اگر این تهدیدها در قالب تماس انجام شده است شما باید به مخابرات مراجعه کنید و پرینت تلفن‌های خود را دریافت کنید تا بعدا ضمیمیه پرونده‌تان کنید.
* سعی کنید حتما از یکی از آشنایان خود بخواهید که از خود فیلمی بگیرد و در آن زمان شخص ارسال کننده پیام‌ها و متن آن‌ها و زمان ارسال آن‌ها را اعلام کند تا بتوانید در دادگاه از این فیلم به عنوان شاهد استفاده کنید.
* بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که اگر مدت زمان معینی از مدارکشان بگذرد اعتبار این مدارک از بین می‌رود و اصطلاحا تاریخ انقضای ادله الکترونیکی آن‌ها تمام می‌شود، در صورتی که اصلا این طور نیست و شما می‌توانید در هر زمانی از این مدارک استفاده کنید.
* توجه داشته باشید که مدارکی از قبیل فیلم یا صدا دلیل محکمی برای دادگاه به حساب نمی‌آید اما می‌توان از آن‌ها به عنوان مدارک اماره استفاده کرد که برای آگاهی بیشتر قاضی و روشن‎‌سازی پرونده استفاده می‌شود.
* مهم نیست که شما در کدام شبکه‌اجتماعی تهدید شده باشید (واتساپ، اینستاگرام، فیس بوک، تلگرام، یوتیوب و…) و یا حتی شخص بعد از انجام مکالمات تهدید آمیز پیام‌ها را حذف کرده باشد و یا حذف یا دلیت اکانت کرده باشد، پلیس فتا بنا به صلاحدید قاضی می‌تواند به تمامی این اطلاعات دسترسی پیدا کند و یا از آن‌ها استفاده کند و جای هیچ‌گونه انکاری برای مجرم باقی نمی‌ماند.
* تهدید باید موثر باشد، یعنی باید حتما فرد تهدید کننده توانایی انجام آن تهدید را داشته باشد، به طور مثال اگر فردی که کاملا فلج است و توانایی تکان دادن هیچ کدام از اجزای بدنش را را ندارد، فردی را به ضرب و جرح تهدید کند، تهدید او بلاوجه است و امکان شکایت نیست.
* توجه داشته باشید که تهدید باید حتما درباره موضوعی معین باشد، مثلا عبارت (دارم برات) و یا (به حسابت می‌رسم)، قابل شکایت نیست.

اگر تهدیدات شما با مزاحمت‌های تلفنی نیز همراه است و می‌خواهید شخص مزاحم را پیدا کنید و از او شکایت کنید مقاله پیدا کردن مشخصات مزاحم تلفنی + مراحل پیگیری و شکایت را مطالعه کنید.

مرحله دوم، نوبت گیری از سایت نوبت دهی الکترونیک قضایی

در راستای ارتقای کیفیت خدماتی و جلوگیری از اتلاف وقت در دفاتر، شما می‌توانید برای تنظیم شکایت در دفاتر قضایی هم به دفاتر پیشخوان مراجه کنید و هم با مراجعه به سایت سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای خود نوبت بگیرید.

دفتر خدمات الکترونیک قضایی

ثبت نام در سامانه نوبت دهی

اگر تاکنون در سایت نوبت دهی ثبت نام کرده‌اید، لطفا به مرحله نوبت گیری در دفاتر بروید، وگرنه که مراحل زیر را به نوبت ادامه دهید.

  1. وارد سایت نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شوید و در بالای صفحه روی آیکون ثبت‌ نام کاربران کلیک کنید.
ثبت نام در سامانه نوبت دهی قضایی

 2. در پنجره بعدی شماره موبایلی را که باید به نام خودتان باشد را تایید کرده و سپس روی گزینه عضویت کلیک کنید.

عضویت در سامانه نوبت دهی قضایی

3. در پنجره بعدی باید اطلاعات شناسایی خود را وارد کنید و تایید کنید. توصیه می‌کنم که حتما رمز خود را جایی یادداشت و یا ذخیره کنید.

نحوه عضویت در سامانه نوبت دهی الکترونیک قضایی

4. حال نام شما در سیستم ثبت شده است و شما می‌توانید براحتی در هر زمانی که بخواهید وارد سایت شده و برای امور قضایی خود نوبت بگیرید.

ایجاد حساب کاربری

نکته* ثبت‌نام و دریافت نوبت از این سایت کاملا رایگان است.

دادن وکالت برای شکایت از تهدید کننده
ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای ادامه روند کار حتما با یک وکیل خبره در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید راحت‎‌تر این روند را طی کنید.

نوبت‌گیری در دفاتر قضایی

  1. در مرحله اول ورود به سایت سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید در جدول مشخص شده، اطلاعاتی نظیر نام استان و شهرستان و نوع خدمت مورد نظر خود را که بر اساس این مقاله <<تنظیم دادخواست/شکواییه>> است، را وارد کنید. البته اگر دفتر خاصی را مد نظر دارید می‌توانید در همین قسمت کد دفتر یا نام سردفتر را وارد کنید.
سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

2. حال باید از بین دفاتری که موجود است، یک مورد را انتخاب کنید. توصیه می‌کنم که از بین دفاتر موجود نزدیک‌ترین دفتر را به محل زندگی خود انتخاب کنید.

دفاتر قضایی استان

3. در این مرحله می‌توانید روز و ساعت مراجعه خود را با توجه به ساعت‌های موجود و خالی در جدول، انتخاب و سپس تایید کنید.

زمان نوبت در سامانه نوبت دهی الکترونیک قضایی

4. پس از انتخاب روز و ساعت، نوبت به ثبت نوبت است که باید نام کاربری، شماره موبایل و رمز عبورتان را وارد کنید و تایید کنید.

ورود به سامانه نوبت دهی قضایی

توجه* اگر قبلا در این سایت ثبت‌نام نکرده‌اید حتما باید قبل از تایید نوبت‌تان ثبت‌نام کنید برای دیدن نحوه ثبت‌نام می‌توانید به مرحله ثبت‌نام در سامانه نوبت دهی در همین مقاله مراجعه کنید.

5. در این مرحله وارد صفحه جدیدی می‌شوید که باید روی آیکون ثبت نوبتتان کلیک کنید تا نوبت مراجعه شما تایید شود.

سامانه خدمات الکترونیک قضایی

نکته* حتما شماره پیگیری، آدرس و زمان نوبتتان را یادداشت کنید و تا زمان مراجعه به دفتر قضایی پیش خود نگه دارید.

مجازات تهدید به ابرو ریزی در فضای مجازی

مرحله سوم، ثبت نام در سامانه ثنا

برای ثبت شکایت در دادگستری شما نیاز به کد ثنا دارید که توسط این کد می‌توانید روند طی شده پرونده خود را چک کنید، برای ثبت نام در این سامانه کافیست که به یکی از دفاتر قضایی یا دادگستری‌های کل کشور مراجعه کنید.

ثنا

مرحله چهارم، نحوه شکایت در دفاتر قضایی

حال شما باید در زمان مشخص شده ، همراه با تمام مدارک شناسایی خود و ادله الکترونیکی که در مرحله اول جمع آوری کردید، به دفتر قضایی مورد نظرتان مراجعه کنید. سعی کنید در فرم شکواییه خود ادله طرح شکایت خود را که شامل شهود، تصاویر و پیامک‌ها یا متونی است را بنویسید.

شکایت از تهدید و مزاحمت در اینستاگرام

در دفتر قضایی به شما برگه‌ای برای شکایت داده می‌شود که باید آن را دقیق پر کنید. در اکثر موارد برگه شکواییه که به شما داده می‌شود، از قبل موارد ضروری را دارد اما اگر نداشت نیز نگران نباشید ما در ادامه تمام مواردی را که مهم هستند و شما باید در این برگه بنویسید را برای شما نوشته‌ایم.

. نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و درصورت امکان نشانی پیام نگار (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه و کدپستی شاکی؛
2. موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم؛
3. ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی؛
4. ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان؛
5. مشخصات و نشانی مشتکی‌عنه یا مظنون در صورت امکان

نمونه شکایت توهین و تهدید در فضای مجازی

برای درک بهتر شما از نحوه پر کردن شکواییه ما در اینجا چند نمونه از شکواییه‌های پر شده را برای شما گرد آورده‌ایم که می‌توانید با دانلود این PDF در فرم شکایت نامه خود از آن‌ها استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این موارد به عنوان مثال هستند و بهتر است که شما با توجه به شرایط خود متن‌ها را ترکیب و ویراستاری کنید.

مرحله پنجم، مراجعه به دادسرا یا دادگاه

این مرحله شامل دو قسمت است:

قسمت اول، مرحله طرح شکایت و شروع تحقیقات

پس از ثبت شکواییه، بر اساس محل وقوع و نوع جرم به دادسرای مربوطه ارجاع داده می‌شود و تحقیقات از شاکی و متهم برای بررسی صحت و سقم شکایت آغاز می‌شود. شروع تحقیقات معمولا با شنیدن شکایات شاکی آغاز می‌شود و سپس با بررسی مدارکی که داخل پرونده موجود است و احضار متهم و تشکیل جلسه ادامه می‌یابد، پس از تکمیل پرونده و ابطال تمبر و بررسی تمام ادله، شکواییه به معاونت ارجاع فرستاده می‌شود، که در آن جا برای متهم قرار مجرمیت صادر شده و وثیقه تعیین شده و ابلاغیه جلب به دادرسی برای وی صادر می‌شود.

طرح شکایت از تهدید به بردن ابروی دختر

قسمت دوم، حکم دادگاه

در دادگاه بدوی، رای اولیه دادگاه مطابق قانون صادر می‌گردد و به طرفین دعوی اعلام می‌شود، که طرفین دعوی در صورتی که بخواهند طی بیست روز درخواست دادگاه تجدید نظر بدهند تا پرونده دوباره مورد بررسی قرار بگیرد، در این مرحله ممکن است که در مواردی حتی رای دادگاه نخستین نقض شود.
پس از آن رای نهایی دادگاه ارسال می‌شود و به اطلاع دو طرف می‌رسد.

حکم دادگاه در دادگاه بدوی

نکات حقوقی*
* توجه داشته باشید که جرم تهدید کردن از جرائمی است که حتی اگر شاکی پرونده رضایت دهد، فقط جنبه خصوصی شکایت از میان می‌رود و هیچ تاثیر دیگری در شکایت ندارد و برای فرد مجرم نیز سوسابقه ثبت می‌شود.
*در صورتی که جرم تهدید کردن همراه با جرم‌های دیگری مثل توهین، تهمت، اخاذی و… همراه شود، اشد مجازات در هر کدام از جرم‌ها برای مجرم در نظر گرفته می‌شود.

شکایت در پلیس فتا

مجازات جرم تهدید در دادگاه

جرم تهدید در فضای مجازی نیز مجازات زیادی را در پی دارد و بنا به ماده 669 و 668 قانون مجازات اسلامی، فرد خاطی حداقل به 74 ضربه شلاق تعزیری و به حبس تعزیری به مدت 2 ماه تا 2 سال در زندان محکوم خواهد شد.

نکته* در جرم‌هایی مثل این جرم، ویژگی‌های فرد تهدید کننده و تهدید شونده در حکم دادگاه تاثیر مستقیم دارد و ممکن است که میزان مجازات را کمتر یا بیشتر کند.

مجازات تهدید به ابروریزی

سخن آخر…

ما در این مقاله سعی کردیم که به تمام سوالاتی که درباره این جرم وجود دارد پاسخ بدهیم و تمام نکاتی را که باید برای شکایت از تهدید در فضای مجازی بدانید را برای شما بازگو کنیم و امیدواریم که این مقاله بتواند تمام نیاز‌ها شما را رفع کند.
اما اگر سوالی درباره موضوع این مقاله دارید با ما در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما، به صورت تخصصی به سوالات شما پاسخ دهند.

4.5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. درود بر شما ‌ خسته نباشید ..
    همین الان پیامک ابلاغیه از سر شماره
    **** برای من ارسال شد …

    با اپلیکیشنی که دارم این شماره متعلق به
    شخصی به نام **** است ..

    لطف کنید پیگیری کنید .تا دیر نشده و شمارشو از بین نبرده .‌
    سپاس از همکاریتون

    0
  2. رضا گفت:

    با سلام.
    خانه ای نسق در سه سال پیش خریداری کردیم.هنوز کنتور برق به صورت مشاع بین ۸ واحد استفاده می‌شود و پول برق زیاد می آید.شکایت کردیم و سازنده رو محکوم کردیم و باید ببریم برای اجرای حکم.
    الان سازنده دیده محکوم شده،چندین بار تهدید کرده و میگه برق واحد شمارو (بعد ۳ سال سکونت) قطع میکنم.(میخواد به هر نحوی اذیت کنه چون روال قانونیش طول میکشه،مثلا اعتراض بزنه و..)
    چکار کنم برای تهدیدش؟
    ممنون

    1
  3. سلام یه نفر اکانت مجازی تلگرام میفروخت من ۱۰۰هزار تومن زدم به کارتش ولی بلاک کرد چطوری میتونم پیگیری کنم؟

    1
  4. هیچ یک از استادتو پاک نکن..و اگه تو اکانت هاش شمارش می افته بردار..
    فعلا داره تو رو میترسونه هر وقت تهدید کرد برو کارش..ببین کدوم از آشنا هات هست که بیشتر بهش شک داری

    1
  5. اتوسا گودرزی گفت:

    سلام مدتی هست که شخصی با اکانت های مختلف مدام عکسهای شخصی منو برای خودم ارسال میکند اما تهدیدی نکرده من نمیدونم ایشون کیه و بلاک کردم و پیاماشو پاک کردم چون از خانوادم میترسم نمیدونم چکار کنم کابوسم شده . ایا میشه شکایت کرد؟

    4
    1. هیچ یک از استادتو پاک نکن..و اگه تو اکانت هاش شمارش می افته بردار..
      فعلا داره تو رو میترسونه هر وقت تهدید کرد برو کارش..ببین کدوم از آشنا هات هست که بیشتر بهش شک داری

      0
  6. سلام یه نفر توی تلگرام یه متنی با محتوای اینکه کسی ازش خواسته منو هک و و اطلاعاتمو پخش کنه برام فرستاده و میگه اگه باهام سازش کنی هکت نمیکنم در غیر این صورت هکت میکنم و اون طرف اطلاعاتت رو پخش میکنه و ابروتو میبره الان من میتونم از این فرد شکایت کنم و اگر حقیقت داشته باشه و کسی واقعا پول داده باشه ک هکم کنن هم از اون شکایت کنم؟؟؟

    0