top
Find-annoying-phone-profile

پیدا کردن مشخصات مزاحم تلفنی + مراحل پیگیری و شکایت

زمان مطالعه: 4 دقیقه

44

icon

برای شما هم پیش آمده که شخصی از طریق شماره موبایلتان مزاحم شما شده باشد و باعث سلب آرامش‌تان شده ولی نمی‌توانستید آن‌ را پیگیری کنید یا از خوتان می‌پرسید این شماره تلفن مال کجاست؟ ولی به نتیجه‌ای نمی‌رسید.
برای پیگیری مزاحم تلفنی اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد اما بسیاری از آن‌ها غیر قانونی هستند و باعث دردسر بیشتری برای شما می‌شوند.
خوشبختانه روش‌های قانونی و معتبر زیادی برای ردیابی مزاحم تلفنی وجود دارد. که ما در این مقاله به طور کامل به آن‌ها می‌پردازیم.
بنابراین اگر درگیر مشکل مزاحم تلفنی شده‌اید، توصیه می‌کنیم حتماً این مطلب را تا انتها بخوانید.

مجازات مزاحم تلفنی چیست؟

مجازات جرم مزاحمت تلفنی را طبق قانون مجازات اسلامی تحمل یک تا شش ماه حبس تعیین کرده‌اند: ” هرگاه کسی به وسیله گوشی موبایل یا تلفن و با دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات شرکت مخابرات مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد” .

در تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب 1366 چنین بیان شده : (هرکس وسیله مخابراتی خود(گوشی موبایل و تلفن ثابت) را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت، ارتباط دیگری را مختل کند برای بار اول پس از کشف ، ارتباط تلفنی او به مدت یه هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه ‌های مربوطه خواهد بود.) اگر برای دفعه دوم هم تکرار کند او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و پرداخت هزینه‌‌های مربوط خواهد بود و برای بار سوم، ارتباط تلفنی او را به طور دائم قطع و اقدام به سلب امتیاز از او می‌‌کند .

روش شکایت از مزاحم تلفنی از طریق دادسرا و مخابرات

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مزاحمت تلفنی ایجاد شده را به مخابرات نزدیک زندگی‌تان اطلاع دهید تا آنها تشخیص دهند که جرم است یا خیر، چون در بعضی از مواقع مردم با یه تماس اشتباهی فکر می‌کنند که مزاحم تلفنی دارند.

وقتی که مزاحمت آن تایید شد شما باید فرم درخواست کشف مزاحمت تلفنی را بگیرید کامل کنید و تحویل اداره مخابرات دهید. بعد از این که شما فرم را تحویل اداره مخابرات دهید برای شما نرم‌افزاری فعال می‌شود و سپس به شما یک سری آموزش‌ها داده می‌شود که هر وقت فرد مزاحم با شما تماس گرفت کد مخصوص را وارد کنید تا با این کار شماره مزاحم ثبت شود.

در این صورت طی 24 ساعت فرد شناسایی می‌‌شود و از طرف اداره مخابرات با او تماس گرفته و برایش اخطاریه ارسال می‌‌شود.

پیدا کردن مشخصات مزاحم تلفنی

مدارک مورد نیاز برای شکایت از مزاحمت تلفنی

برای شکایت از مزاحمت تلفنی باید مدارکی در خصوص مزاحمت تلفنی ضمیمه دادخواست نمایید مانند:

  • داشتن نامه‌ای از مخابرات مبنی بر تایید مزاحمت
  • شکایت از مزاحم تلفنی از طریق اپراتور همراه اول

ثبت شکایت از طریق شرکت همراه اول

در سایت رسمی همراه اول (به آدرس https://mci.ir/) نوشته شده است که: «مشترکین تلفن همراه که مزاحم تلفنی دارند می‌توانند به مراکز تلفن ثابت (ارائه دهنده خدمات خاص همراه اول در تهران) و ادارات مشترکین (سایر استان ها) مراجعه کرده و با ارائه اصل کارت شناسایی معتبر (گواهینامه، پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی) و تکمیل فرم مربوطه جهت پیگیری اقدام نمایند».

این مجازات‌ها به ترتیب شامل هشدار، قطع یک هفته، قطع یک ماهه، قطع سه ماهه و در نهایت لغو اشتراک و ارسال پرونده به مراجع قضایی است.

شما همچنین می‌توانید با شماره گیری ۹۹۹۰ با گوشی همراه و شماره‌گیری ۰۹۹۹۰ با تلفن ثابت، مزاحمت را گزارش کرده و پیگیری نمایید.

ثبت شکایت از مزاحم تلفنی همراه اول به دادگاه

روش ثبت شکایت از مزاحم تلفنی همراه اول به دادگاه را در اینفوگرافیک زیر به طور کامل توضیح دادیم پیشنهاد می‌کنم آن را با دقت مطالعه نمایید.

ثبت شکایت از مزاحم تلفنی همراه اول به دادگاه

سپس در دادگاه حکم صادر می‌‌شود و این حکم به طرفین ابلاغ می‌گردد اگر اعتراضی داشتند ‌می‌توانند ظرف 20 روز اعلام کنند اگر اعتراض وارد بود در این صورت پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده می‌شود و مجددا رسیدگی می‌‌شود ، رای صادره از این دادگاه قطعی و غیر قابل اعتراض است .

ثبت شکایت از طریق شرکت ایرانسل

روش اول، شکایت از مزاحمت تلفنی ایرانسل از طریق نمایندگی‌ها یا دفاتر امور مشترکین ایرانسل است.  

 اگر خود شما خط ایرانسل دارید و با سیم‌کارت ایرانسل برای شما مزاحمت ایجاد شده به دفاتر امور مشترکین ایرانسل مراجعه کنید فرم مربوط به شکایت را کامل کنید و تحویل همان دفتر دهید .

اما اگر خط همراه شما ایرانسل نیست اما از طریق خط ایرانسل برای شما ایجاد مزاحمت شده لازم است به دفاتر امور مشترکین اپراتور سیم کارت خودتان مراجعه کنید در این صورت این موضوع با همکاری دفتر مربوطه و شرکت ایرانسل پیگیری خواهد شد.

ثبت شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل به دادگاه

شکایت از مزاحمت تلفنی ایرانسل مانند همراه اول است و تمام راه‌های طی شده آن در دادگاه یکسان است.

اثبات مزاحمت پیامکی

با توجه به گسترش گوشی‌های هوشمند در دنیا، مزاحمت و تهدید پیامکی هم افزایش پیدا کرده است. اما همانطور که می‌دانید هنگامی که کاربر اکانت خود را حذف کند دیگر قابل پیگیری نخواهد بود بنابراین در مزاحمت‌های پیامکی باید قبل از اینکه مجرم پیام‌های خود را پاک نماید و اکانت خود را حذف کند باید از مشخصات فرد مجرم و پیام‌های تهدید یا فحاشی و …که برای شما فرستاده اسکرین شات بگیرید تا قابل اثبات باشد.

اثبات مزاحمت در شبکه‌های مجازی

برای اینکه جرم مزاحمت تلفنی در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام را ثابت کنید باید به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه نمایید. فرد شاکی باید با همراه داشتن پرینت پیام‌های مجرم ( مانند پیام هایی حاوی تهدید یا فحاشی و….) به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه نماید. در صورت اثبات جرم، فرد مجرم به دادگاه احضار می‌شود.

نمونه پرونده شکایت مزاحم تلفنی

نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی از سایت درخواست

با سلام ،

اخیراً شخصی با شماره تلفن ……… مکرر با تلفن منزل اینجانب / با تلفن همراه اینجانب به شماره ……… تماس می‌گیرد. به محض اینکه گوشی تلفن برداشته می‌شود قطع می‌نماید از آنجایی که عمل خلاف شخص مزبور ، موجبات مزاحمت و سلب آسایش روحی اینجانب را فراهم آورده است ، لذا به استناد به ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ) مصوب سال ۱۳۷۵ و به منظور جلوگیری از تجری شخص مشتکی عنه ، تقاضای رسیدگی و تعقیب و مجازات نامبرده ، ضمن استعلام از شرکت مخابرات را دارم .

با تجدید احترام

امضاء شاکیه

با تشکر

آیا لازم است برای شکایت از مزاحم تلفنی از وکیل مشورت بگیریم؟

ایا حضور وکیل برای جرم مزاحمت تلفنی لازم است؟

با حضور وکیل مدت زمان اثبات جرم مزاحمت کمتر خواهد شد و حتی نیازی به بودن فرد در دادگاه ندارد همچنین وکیل می‌تواند رضایت و یا عدم رضایت شاکی را اعلام نماید و نیازی به حضور شاکی برای اعلام رضایت نخواهد بود.

هزینه وکیل چقدر است؟

تعرفه وکیل‌ها برای جرم مزاحمت تلفنی متفاوت است ولی در کل هزینه‌ها بین 100 هزار تومان تا 5 میلیون است و بستگی به وکیل دارد.

پایان

همانطور که در ابتدا هم گفتیم ما در این مقاله به پیدا کردن مشخصات مزاحم تلفنی و مراحل پیگیری و شکایت آن پرداختیم و چندین روش را به شما پیشنهاد دادیم تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر شما سوالی در رابطه با پیدا کردن مشخصات مزاحم تلفنی یا روش پیگیری و مجازات آن داشتید در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

4/5 - (60 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. سارا کارجو گفت:

    این شماره ها مدام مزاحم میشن تهدید میکنن. بدبخت شدم از بس پیامک تهدید و فحش فرستادن. یکی میگه مالکش کیه…………….

    1
  2. محمدرضا پورمند گفت:

    با سلام
    یه آدم مریض چند سالیه با شمارهای مختلف بهم زنگ میزنه و مزاحمت ایجاد میکنه. حرفهای بی ربط میزنه و فحش میده. البته من هم جوابش رو میدم. مشکل اینجاست هر بار با یک شماره تلفن حداکثر ۲ بار زنگ میزنه یا اس ام اس میده. به نظر میاد خودش زنگ میزنه به شمارهای مختلف مزاحم میشه بعد وقتی اونها بهش زنگ میزنند خطش رو دایورت میکنه. یا شماره منو رو جاهای مختلف نوشته (روی دیوار عمومی یا تو سایت). در هر صورت یکبار رفتم پاسگاه محل شکایت کنم انقدر سنگ گذاشتن جلوی پام منصرف شدم. فرد مزاحم رو میشناسم. مشکل اینجاست که با یک خط مزاحم نمیشه. و من نمیتونم این قضیه رو تو دادگاه ثابت کنم. حتی دوبار خطم رو عوض کردم باز شماره ام رو پیدا کرد. چون طرف آشناست. چند بار بهش زنگ زدم گفتم سو تفاهم شده و من عمدا بر علیه شما چند سال قبل کاری نکردم ولی طرف ول کن نیست. قضیه ناموسیه. حالا من موندم با یه آدم مریض چیکار کنم؟ نمیدونم چیکارش کردم ول نمیکنه. متاسفانه من این وسط قربانی شدم و فکر درگیر مسائل حاشیه ای شده. اگه راهی هست بدون عذاب وجدان از شر این آدم مریض خلاص شم ممنوم میشم ازتون بهم بگید. البته چندین راه رو خودم امتحان کردم ولی تا حالا نتیجه نداده. اگه انقدر مرد بود فقط با یه شماره زنگ میزد تا حالا حقش رو میزاشتم کف دستش

    0
    1. شمایی که اینجا دارین مشکل خودتونو میکین اول فکزکنید مشکل شما به این قسمت مربوط میشه این بنده خدااومداطلاع رسانی کرده که اگه مزاحم دارین لین راهشه یکم توجه کنید

      1
  3. دانیال مهری گفت:

    این پیش شماره مربوط به کجاست ؟
    ۰۵۱۵۸۳

    1
  4. اسدالله قنبری گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    چند روز قبل شخصی که نمی شناختم، ولی حالا میشناسم با تماس تلفنی مرا تهدید به ضرب و شتم کرده و حالا من میخواهم از او شکایت کنم ولی خطی که مال من است و این شخص تماس گرفته و تهدیدم کرده بنام خودم نیست آیا میتوانم شکایت کنم از او یا نه؟
    لطفا راهنمایی کنید. ممنون شما

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. لطفا با پلیس مشورت نمایید.

      0
  5. مرتضی صادقپور گفت:

    با درود و سلام.
    حدودا یکماه است ک با مزاحمت و تهدید و افترا وحتی گفتاری ک **** نامشروع رو بیان میکنه از طرف شخصی ب خط همسرم داشتیم. با شکایت و استعلام متوجه شدم ‌ک طرف کیست.منتها شماره تماس گیرنده متعلق ب کس دیگری است.از طرفی هم وویس تهدیدات شخص و پرینت پیامکهایی ک با خط ۱۲ خودش ارسال کرده رو دارم . خدمت قاضی محترم ارائه دادیم .اولین استعلام ک مردود شده. اما دراین استعلام ک با خط خودش ۰۹۱۲ است .بنظر میرسد ک بشود محکوم کرد. از قاضی سوال کروم ک آیا امکان بررسی اینکه ارسال پیامک‌ها و تماسهاا (در مورد اول) قابل ردیابی نیست ک با چ گوشی و یا در چ مکانی بوده است؟؟
    متاسفانه جوابی ندادن
    حالا بنظر کارشناسان محترم بنده میتوانم با این سوالی ک مطرح کردم ب نتیجه برسم؟؟

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز.تمام این موارد فقط بستگی به رای دادگاه و قاضی دارد.

      1
  6. Esmat ghanavati 3@gmail.com گفت:

    سلام یکسال است خسته شدم گوشیم دو تا زنگ میخوره قطع میکنه صدای اذان است تو رو خدا کمکم کنید مسدود هم کردم فایده نداشت .

    9