top
Actions-after-hacking-the-phone

6 اقدام موثر بعد از هک شدن گوشی | نجات گوشی هک شده

زمان مطالعه: 3 دقیقه

43

icon

امروزه بیشتر مردم از گوشی‌های هوشمند برای نگهداری اطلاعات شخصی و محرمانه‌ای مانند: عکس‌ها، ویدئوها، اطلاعات کارت‌های اعتباری و … استفاده می‌کنند.
اگر زمانی متوجه شدیم که گوشیمان هک شده و ممکن است که از اطلاعات شخصی ما سوء استفاده کنند، باید چه اقداماتی را برای نجات گوشی و اطلاعات خود انجام دهیم؟ در ادامه با 10 اقدام اثربخش بعد از هک شدن گوشی برای نجات گوشی خود آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

چگونه بفهمیم که گوشی ما هک شده؟

بازگشت به تنظیمات کارخانه و پاک کردن حافظه
چگونه گوشی ما هک شده است؟

قبل از این که بخواهیم به معرفی اقدامات اثر بخش بعد از هک شدن گوشی بپردازیم، باید به این مسئله توجه داشته باشیم که چگونه بفهمیم گوشی ما هک شده؟

هک گوشی و به سرقت رفتن اطلاعات آن می‌تواند خسارات زیادی را ایجاد کند. با استفاده از چه نشانه‌هایی می‌توان متوجه هک کردن گوشی و سرقت اطلاعات آن توسط افراد دیگر شد؟

 این سوال و تمامی سوالات مشابه با آن دغدغه مشترک بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند است و با توجه به این که گوشی برای اغلب افراد در حکم یک ابزار همه کاره است، اطلاعات مهمی نیز در آن ذخیره می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه چیست؟ را مطالعه کنید.

اقدامات بعد از هک شدن گوشی

در اولین قدم باید شما خونسردی خود را حفظ کنید و گوشی خود را خاموش نکنید، چرا که افراد بسیاری بر این باورند که هنگام هک شدن گوشی بهتر است گوشی را خاموش کنند.

 اما این را بدانید که بیشتر بدافزارهای هک، وارد سیستم شما می‌شوند و زمانی که شما گوشی را خاموش و روشن می‌کنید، این بدافزارها هم خود به خود همراه سیستم عامل اجرا می‌شوند. در ادامه شما را با اقداماتی برای مقابله با این بدافزارها آشنا می‌کنیم.

گوشی خود بروزرسانی کرده و آن را اسکن کنید

اقدامات بعد از هک گوشی : بروزرسانی کردن و اسکن کردن گوشی
اقدامات بعد از هک گوشی : بروزرسانی و اسکن گوشی

گوشی‌های خود را به طور منظم به روزرسانی کنید تا امنیت بیشتری برای دفاع در برابر تهدیدات و هک شدن گوشی ایجاد کنید. همچنین بهتر است گوشی خود را با استفاده از آنتی ویروس‌های ضدهک و ضد ویروس، بررسی(Scan) کنید.

تعداد زیادی اپلیکیشن آنتی ویروس برای گوشی‌های موبایل طراحی و ساخته شده‌اند.مطمئن شوید، آنتی ویروسی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، یک آنتی ویروس ضدهک و ضد ویروس مطمئن و بروز باشد.

تمامی رمزهای عبور(Passwords) گوشی موبایل خود را تغییر دهید

اقدامات بعد از هک گوشی : عوض کردن رمزهای عبور گوشی
اقدامات بعد از هک گوشی : تغییر رمز عبور گوشی

کاری که باید بلافاصله انجام دهید این است که رمزهای عبور خود را در گوشی موبایل تغییر دهید. مطمئن شوید رمزهای عبور شما حداقل هشت کاراکتر ، با ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک ، و شامل اعداد یا نویسه‌های دیگر باشد و هرگز از ویژگی تکمیل خودکار برای رمزعبورها استفاده نکنید.

در واقع ، مردم تمایل دارند از رمزهای عبور مشابه برای کمک به حافظه استفاده کنند ، اما نمی‌دانند که در این فرآیند ریسک‌های بزرگی را انجام می‌دهند.

حذف برنامه‌های ناشناس در گوشی

اقدامات بعد از هک شدن گوشی : حذف اپلیکیشن‌های مخرب و ناشناس

وقتی برنامه‌های ناشناسی روی تلفن شما ظاهر می‌شود یا پیام‌های عجیب و غریبی به گوشی شما ارسال می‌شود، ممکن است قربانی هک شده باشید. برنامه‌ها را بررسی کرده و همه برنامه‌های مشکوک را که نمی‌شناسید حذف کنید.

ممکن است که از طرف شما به مخاطبین داخل دفترچه تلفن گوشی شما پیامک‌های عجیب و غریب ارسال شود و این خود نشاد می‌دهد که شما قربانی هکرها شده‌اید. پس به مخاطبین خود اطلاع دهید که تلفن شما آسیب دیده است و نباید روی پیام‌های مشکوک دریافت شده از تلفن شما کلیک کنند.

از داده‌ها و اطلاعات مهم گوشی خود نسخه بکاپ تهیه کنید

اقدامات بعد از هک گوشی : بکاپ گیری از اطلاعات گوشی
اقدامات بعد از هک گوشی : بکاپ گیری از اطلاعات گوشی

توصیه می‌کنیم بعد از اسکن کردن اطلاعات گوشی و حذف برنامه‌های مخرب و ناشناس، از تمامی داده‌های مهم و شخصی گوشی خود نسخه بکاپ تهیه کنید. از کپی کردن فایل‌های با پسوند اجرایی و ناشناخته خودداری کنید.

بکاپ گرفتن از اطلاعات و داده‌های گوشی موبایل یکی از اقدامات لازم بعد از هک شدن محسوب می‌شود که موجب می‌شود تا اگر مجبور به پاک کردن کامل حافظه دستگاه شدید، فایل‌ها و اطلاعات ضروری و مهمتان از دست نرود.

به سرویس پشتیبانی رسانه‌های اجتماعی خود اطلاع دهید

اقدامات بعد از هک شدن گوشی : اطلاع رسانی به پشتیبانی در فضای مجازی
اقدامات بعد از هک شدن گوشی : اطلاع رسانی به پشتیبانی در فضای مجازی

اگر حسای کاربری تلگرام، فیس بوک، اینستاگرام و یا هر سرویس آنلاین دیگر شما هک شده است، در کوتاه ترین زمان ممکن به سرویس ارتباط با مشتری آن‌ها اطلاع‌رسانی کنید.

سرویس‌های آنلاین به خصوص رسانه‌های اجتماعی در جلوگیری از حساب کاربری هک شده معمولا بهتر عمل می‌کنند و حتی فرم‌هایی بدین منظور نیز تهیه کرده‌اند.

بازگشت به تنظیمات کارخانه و پاک کردن حافظه

اقدامات بعد از هک گوشی : تنظیم مجدد کارخانه
اقدامات بعد از هک گوشی : تنظیم مجدد کارخانه

این کار باید در آخرین مرحله انجام شود. عکس‌های شما، تنظیمات و تمام اطلاعات درون گوشی شما پاک خواهند شد. در این صورت، هر گونه برنامه هک به همراه تمام فایل‌های شما از گوشی حذف خواهد شد.

به یاد داشته باشید که گزینه پاک کردن حافظه داخلی و خارجی گوشیتان را نیز فعال کرده باشید تا همه چیز به حالت اولیه خود بازگردد. حتما قبل از اینکه گوشی خود را به حالت اولیه بازگردانید از محتویات و اطلاعات مهم گوشی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

یک نکته هوشمندانه

به چه کسی اعتماد دارید؟ یک سوال بزرگ و مهم است، زیرا هرگز نمی‌دانید چه کسی پشت سیستم‌های دیگر هستند. بنابراین از این به بعد، افرادی را که می‌خواهید با آن‌ها در بحث کاری ارتباط برقرار کنید، با دقت انتخاب کنید و در نظر بگیرید که معتبرترین و مطمئن ترین منابع باشند.

و در آخر

در این مقاله ما شما را با مجموعه اقدامات لازم بعد از هک شدن گوشی آشنا کردیم. هرگاه احساس کردید که گوشی شما هک شده و ممکن است از اطلاعات شما سوء استفاده شود، با رعایت نکات موثر بالا، می‌توانید گوشی هک شده خود را نجات دهید. شما می‌توانید نظرات خود را درباره با هر یک از راهکارهای بالا در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

4.4/5 - (110 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. عبدالحامد رنجکش گفت:

    سلام نشانه های گوشی بنده هک شده گذر واژه عوض میکنم خیلی سخت بعد از یک مدت ک باید با گذر واژه وارد شوم همون گذر واژه میگه اشتباه است بعد از داخل گوگل گوشیش مشخص است منتها مثل قبلیا که گوشی خودم مشخص است علامت گذاشته گوشی برای پاک کردن ولی برای این لعنتی پاک نمیشه امونم بریده گوشیم مثل قبل کاربری نیست فلاش وصل میکنیم بالا نمیاد اصلا اوضاع شده ببینم کسی است که راهنمایی کنید ممنون میشم ،🫵🫵

    0
  2. مریم گفت:

    سلام من گوشیم هک شده از گالریم چندتا عکس یکی کپی کرده اینستا با یه پیج جعلی داره از اطلاعات شخصی من سواستفاده میکنه چیکار کنم

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. موارد گفته شده در متن مقاله را انجام دهید. از طریق پلیس فتا شکایت خود را ثبت نمایید.

      0
  3. باسلام برای من یه پیام از شماره ناشناس اومد که نوشته بود شما یک پرونده دارید و روی لینک زیر بزنید و ببینید بعد من زدم و گفت شکایت دارید و باید برنامه رو نصب کنید یه برنامه نوشته بود برسی شکایت نصب کردم و بعد دیدم چیزی نیس پاک کردم بعدش دیدم شماره های مختلف بهم پیام میدن که چرا پیام فرستادی که شما یه پرونده دارین و روی لینک بزنید این پیام رو میگفتن که فرستادی برامون درحالی که من اصلا خبر ندارم الان باید من چیکار کنم ؟ یعنی هک شدم ؟ اگه هک شدم چیکار باید بکنم ؟

    7
  4. حسن اسماعیلی گفت:

    درود
    گوشی برادر من دیشب هک شد , به یه تعداد خیلی زیادی اس ام اس رفته بود عنوانشون اینها بود : “سلام پول نیازم میتونی یکم بهم بدی؟” “با سلام , در پلیس فتا از شما شکایت شده برای پیگیری وارد این لینک شوید”
    تلگرام که رمز داشته و سروش و غیره هم همینطور هک شده بودند
    رفتیم کلانتری و یه گزارش گرفتیم و با آنتی ویروس گوشی و 2 تا آنتی ویروس دیگه اسکن کردم و هرچی بود که آنتی ویروس گیر میداد حذف کردم
    کار دیگه ای نیازه بکنم؟

    1
  5. عسل شاملو گفت:

    سلام دیروز غروب چندتا پیامک از طرف ایرانسل اومد که ممنون از سرویس خط به خط ایرانسل استفاده کردین من اصلا بیست تومن شارژ توی خطم نداشتم ولی هزار تومن هزار تومن خط به خط میشد برای یه سیمکارت دیگه، که حتی سیوشم دارم یادمم نمیاد کیه بعدش بیست و دو هزار تومن بدهی 815 برام ثبت شد ولی علائمی توی گوشی خودم ندیدم منظورم توس نرم افزاری چیزی اتفاقی بیفته باید چکار کنم؟ شکایت کنم و سیمکارتمو عوض کنم؟

    1