top
Arbaeen walking registration

ثبت نام پیاده روی اربعین1402 | صدور گذرنامه ویژه اربعین

زمان مطالعه: 9 دقیقه

57

icon

اگر می‌خواهید در پیاده روی اربعین شرکت کنید باید در سامانه سماح که در ادامه توضیح می‌دهیم ثبت نام نمایید. ما در این متن شرایط سفر به کربلا، در اربعین را بررسی کردیم و نحوه ثبت نام در سامانه سماح را آموزش دادیم. با همیاب24 همراه باشید تا با ثبت نام اربعین آشنا شوید.

زائر گرامی قبل از خواندن متن و پیدا کردن مسیر حرکت خود به سمت کربلا به این نکته دقت داشته باشید که در طول سفر حتما حواس‌تان به وسایل شخصی مانند گوشی و پاسپورت خود باشد. توجه داشته باشید که به دلیل ازدحام جمعیت ممکن است گوشی و سایل خود را گم کنید پس بهتر است مقاله (در صورت گم‌شدن مدارک شناسایی در اربعین 1402 چه کنیم؟) را مطالعه نمایید تا با مشکل رو به رو نشوید. همچنین قبل حرکت اپ ضد سرقت همیاب24 را دانلود و نصب کنید تا از مشکلات احتمالی در امان باشید. این برنامه امکانات مفیدی برای جلوگیری از سرقت، مفقود شدن، سلامت گوشی و … دارد.

سامانه سماح ثبت نام اربعین 1402

سامانه سماح

براری شرکت در پیاده روی اربعین 1402 باید در سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir ثبت نام نمایید. تاریخ ثبت نام اربعین 3 مرداد 1402 آغاز می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این راهپیمایی می‌توانند از ساعت 10 روز سه‌شنبه 3 مرداد ماه وارد سایت samah.haj.ir شوند و ثبت نام خود را انجام دهند.

نحوه ثبت نام اربعین

همینطور که در قسمت قبل اشاره کردیم برای ثبت نام راهپیمایی اربعین حسینی باید وارد سایت سازمان حج و زیارت به آدرسی که در قسمت قبل قرار دادیم بشوید و ثبت نام خود را انجام دهید. برای ثبت‌نام قطعی باید پس از وارد کردن اطلاعات گذرنامه، هزینه بیمه را نیز بپردازید. مبلغ بیمه زائرین به ازای هر نفر ۳۵ هزار تومان است. شما در سامانه سماح باید زمان رفت و بازگشت، وسیله پیشنهادی برای تشرف به این سفر و حتی مرز خروجی را هم مشخص نمایید تا امکانات لازم بر اساس زمان‌بندی‌ها در اختیارتان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: مجموعه اپلیکیشن های مورد نیاز برای پیاده روی اربعین 1402

صدور گذرنامه ویژه اربعین

صدور گذرنامه ویژه اربعین

ثبت نام گذرنامه اربعین چگونه است؟

گذرنامه ویژه اربعین برای افرادی که گذرنامه یا پاسپورت ندارند، صادر می‌شود. برای دریافت گذرنامه ویژه اربعین باید در سامانه سماح ثبت نام کنید.
این گذرنامه فقط برای ایام اربعین بین ایران و عراق معتبر است و صدور آن ۵۰ هزار تومان اعلام شده است. افراد در همه سنین پس از ثبت نام در سامانه اربعین با نام کاربری خود وارد سامانه می‌شوند و درخواست گذرنامه زیارتی خود را ثبت می‌کنند.

فرایند ثبت و درخواست گذرنامه زیارتی از طریق اپلیکیشن پلیس من و مراجعه به دفاتر اداره مهاجرت و گذرنامه در مراکز استان‌ها انجام می‌شود.

اعتبار گذرنامه زیارتی 5 سال و صرفا برای سفر به عتبات عالیات در محرم و صفر است. از زمان درخواست گذرنامه تا تحویل 3 تا 5 روز زمان لازم است.

توجه داشته باشید که گذرنامه بین‌المللی زائران اربعین باید حداقل ۶ ماه از زمان اعزام معتبر باشد.

مدارک موردنیاز گذرنامه زیارتی اربعین

بارگذاری عکس رنگی زمینه سفید ۴*۶ (تمام رخ، بدون عینک، بدون کلاه و کروات، از تاریخ گرفتن آن بیش از یک سال سپری نشده باشد، درمورد دوشیزگان بالای شش سال با رعایت کامل حجاب اسلامی)

تصویر موافقت رسمی همسر برای بانوان دارای همسر.

تصویر گواهی فوت یا طلاق نامه برای بانوانی که همسرشان فوت شده یا طلاق گرفته‌اند.

بانوانی که به دلیل عدم دسترسی به همسر (مفقودالاثر یا غیرقابل دسترس بودن) قادر به اخذ رضایت نمی‌باشند صرفا با ارائه نامه از مرجع قضایی(دادستانی محل سکونت) می‌توانند درخصوص تقاضای اخذ گذرنامه زیارتی اقدام نمایند.

تصویر موافقت رسمی ولی یا قیم برای متقاضیان کمتر از ۱۸ سال (متقاضیان زیر ۱۸ سال درصورت فوت ولی و عدم دسترسی به جد پدری و مشخص نشدن قیم یا ولی قهری با ارائه مجوز از مرجع قضایی(دادستانی محل سکونت) می توانند درخصوص تقاضای اخذ گذرنامه زیارتی اقدام نمایند.

کارکنان شاغل در نیروهای مسلح امکان ثبت درخواست گذرنامه زیارتی به صورت اینترنتی ندارند و باید به مراکز پلیس مهاجرت و گذرنامه شهر خود مراجعه نمایند.

به منظور ثبت درخواست صدور گذرنامه زیارتی لازم است اطلاعات آدرس، محل صدور و محل تولد شما در سامانه وجود داشته باشد. درصورتی که اطلاعات محل تولد یا محل صدور وجود ندارد در صفحه اطلاعات فردی آن‌ها را وارد کنید و درصورت عدم وجود آدرس، آدرس خود را در سامانه ثبت نمایید.

شرایط صدور گذرنامه زیارتی برای اتباع خارجی

اتباع خارجی مقیم ایران باید با مراجعه به دفاتر کفالت در سراسر کشور، درخواست خود را برای صدور مدرک مسافرتیِ زیارت عتبات عالیات ثبت نمایند.

درضمن مرز چذابه برای تردد اتباع بیگانه مقیم ایران در نظر گرفته شده است.

شرایط ثبت نام اربعین به گفته سامانه سماح

1- داشتن گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار از تاریخ اعزام الزامی است؛ در صورت لزوم نسبت به دریافت گذرنامه جدید اقدام گردد.

2- ثبت دقیق شماره تلفن همراه هر یک از زائرین در اطلاع رسانی های مهم و ضروری، امور گمشدگان و ارتباط هم گروهی ها در پیاده روی اربعین، بسیار حائز اهمیت است لذا دقت لازم صورت پذیرد.

3- تأکید می نماید زایرینی که قصد عزیمت به صورت گروهی را دارند حتماً به صورت گروهی ثبت نام نمایند. در این صورت می بایست یک نفر به عنوان سرگروه معرفی شود. ثبت نام گروهی در اطلاع رسانی هم گروهی ها، امور گمشدگان و … بسیار موثر خواهد بود.

4- با عنایت به سیل مشتاقان زیارت اربعین حسینی و با توجه به محدودیت های موجود و به منظور امکان بهره مندی سایر زائرین از این فرصت ارزشمند، خواهشمند است زائرین گرامی برنامه برگشت خود را حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ اعزام تعیین و برنامه ریزی نمایند.

5- از شرایط و تعهدات بیمه اربعین آگاهی کامل حاصل گردد.

6- دستورالعمل های بهداشتی، توصیه های کنسولی و امنیتی، آموزش ها و … مطالعه و مورد توجه جدی قرار گیرد.

7- پس از اتمام ثبت نام، کارت شناسایی چاپ شود و در طول سفر همراه زائرین به خصوص افراد مسن و کودکان باشد. همچنین بارکد (QRcod) تولید شده نیز به تعداد نیاز چاپ و به وسایل همراه چسبانده شود. کارت شناسایی همراه زائرین و بارکد الصاق شده به وسایل، در امور گمشدگان بسیار راه گشا خواهد بود.

8- چنانچه هرگونه محدودیتی از سوی دولت عراق برای تشرف به زیارت اربعین در نظر گرفته شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

9- طبق نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مصوبه ستاد مرکزی اربعین و با توجه به شرایط خاص ایام اربعین:

الف) بیماران ذیل از تشرف به عتبات در این ایام منع شده اند و تاکید می شود از ثبت نام خودداری نمایند:

-بیماران دیابتی با زخم و یا عفونت اندام.

-بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند.

-بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته.

-بیماران دارای عوارض و علایم قلبی و عروقی.

-بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای 250 و بالاتر دارند.

-بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند.

-بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند.

-بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده.

-افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیر می باشند (بالاخص بیماریهای تنفسی، گوارشی و پوستی).

-افرادی که دارای بیماری حاد تب دار می باشند تا حداقل 48 تا 72 ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب بر، بالاخص بیماریهای تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد.

ب) افراد ذیل الذکر نیز حتی الامکان از ثبت نام و تشرف به زیارت اربعین خودداری نمایند:

-زنان باردار.

-سالمندان بالای 65 سال.

-افراد دارای بیماری های زمینه‌ای صعب العلاج.

-افراد دارای فشارخون بالای کنترل نشده.

-افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده.

-افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از 40.

-افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی.

-افرادی که در حال طی دوران درمان شیمی درمانی می باشند.

در خاتمه تاکید می نماید:

با توجه به اینکه برنامه ریزی خادمین شما در ستاد مرکزی اربعین براساس اطلاعات ثبت شده متقاضیان عزیز در سامانه ثبت نام اعم از: مرز خروجی، تاریخ خروج از مرز و سایر اطلاعات ثبت شده می باشد، لذا خواهشمند است ضمن دقت در ثبت اطلاعات، براساس همان اطلاعات ثبتی برنامه ریزی و اقدام فرمایید تا با مشکلی مواجه نشوید.

ضمنا با توجه به تعیین ظرفیت روزانه برای خروج از هر یک از مرزهای زمینی، در صورت تکمیل شدن ظرفیت هر یک از روزها، متقاضیان محترم می بایست نسبت به انتخاب تاریخ و یا مرز خروجی دیگری اقدام نمایند.

تکمیل فرایند ثبت نام منوط به مشاهده عبارت “زایر گرامی، ثبت نام شما با موفقیت انجام شد.”

چطور برای کودکانمان گذرنامه زیارتی بگیریم؟

با توجه به اینکه برای دریافت گذرنامه زیارتی باید شماره موبایل به نام خودتان باشد این سوال پیش می‌آید که برای افرادی که به سن قانونی نرسیده‌اند و کودک هستند باید چطور گذرنامه زیارتی بگیریم؟ برای این افراد پدر خانواده می‌تواند گذرنامه ثبت نام نماید.

یبیشتر بخوانید: صفر تا صد وام اربعین همراه با ثبت نام

پیاده روی اربعین با هواپیما

حسام قربانعلی، سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفته است: فروش بلیت پرواز اربعین از 4 شهریور ماه آغاز و پروازها تا بیست شهریور ماه انجام خواهد شد. درضمن برخی از منابع هزینه بلیت پرواز اربعین را هشت میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

مرز دریایی اربعین

وزیر کشور گفت: از نظر ما مرز سیبه آماده بوده و موافق فعالیت آن هستیم لذا اگر دوستان عراقی موافقت کنند مسیر دریایی به کشور عراق بازگشایی خواهد شد.

جمع بندی

توجه داشته باشید که حتما برای شرکت در پیاده روی اربعین باید در سامانه سماح ثبت نام نمایید. اگر سوال یا نظری درباره ثبت نام اربعین 1402 سماح دارید با مال در میان بگذارید.

منبع: سامانه سماح

4.1/5 - (11 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. صلوات گفت:

    سلام،برای ثبت نام مرز باشماق رو انتخاب کردم آیا میشه برای خروج از مرزهای دیگه اقدام کنم

    0
  2. سادات موسوی گفت:

    سلام خسته نباشین پس چرا نمیشه داخل سایت سماح برای ثبت سلامتی یا بیماری چیزی نیس ک بزنیم یا قرص و دارویی ک اجازه خروج نداره اجازه نامه بگیریم

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. نه متاسفانه این امکان در سماح وجود ندارد.

      0
  3. مهرداد آزادی آرزو گفت:

    سلام
    من از برنامه پلیس من برای گذرنامه زیارتی ثبت نام کرده ام در تاریخ 23 مرداد ولی پس از مدت 9 روز نرسبده وبه اداره گذرنامه همدان چندین بار مراجعه کردم پاسخی ندادن ومیگویند بالاخره میاید .پس گفتید 72 ساعته میرسه به دست مان؟چی شد ؟

    2
    1. سیده پریسا شرعی زاده گفت:

      سلام.
      بنده موقعی خواستم بروم به کربلا گفتند ثبت نام وام بسته است و جواب نمیده
      بنده هم به عشق زیارت و به امید گرفتن وام بعد از اربعین و برگشت از کربلا
      مبلغی قرض کردم و به کربلا رفتم و خواستم جواب دهید که آیا وام به ما پرداخت میشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      0
    2. همیاب 24 گفت:

      سلام مهرداد عزیز. به دلیل ازدحام جمعیت متاسفانه ارسال گذرنامه ها طولانی شده است. میتوانید از طریق سامانه سخا پیگیری کنید

      1
  4. مهرداد آزادی آرزو گفت:

    در سامانه سماح در تاریخ 23 مرداد قبل از اختلال در سامانه ثبت نام کردم. وهزینه 35 هزار تومان را پرداخت کردم
    ولی پرینت نگرفتم الان پس از بر طرف شدن اختلال سامانه نمیتونم پرینتر کارت را دریافت کنم مثل اینکه گزینه ای برای دریافت وجود ندارم؟چیکار کنم لطفا راهنمایی بفرمایید

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام وارد سامانه شوید اطلاعات خود را وارد نمایید و مراحلی را که قبلا رفتید تکرار کنید احتمالا اطلاعاتتان نمایش داده شود.

      1
  5. سلام
    من از اذربایجان شرقی میخوام برم زیارت اربعین از کدوم مرز وارد عراق بشم بهتره؟

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام حامد عزیز. میتوانید از مرز خسروی وارد عراق شوید.

      0
  6. محمد صادق زاده گفت:

    سلام من سامانه سماح ثبت نام کردم ولی عکس کارت شناسایی زائر رو ذخیره نکردم چطوری دوباره اون عکس رو دریافت کنم

    1