top
هشدار در رابطه با خرید گوشی مسافری

هشدار در رابطه با خرید گوشی مسافری- همتا

زمان مطالعه: 4 دقیقه

27

icon

با توجه به این مساله که، خرید گوشی مسافری صرفاً برای مصارف غیر تجاری و برای استفاده شخصی مسافر مجاز می باشد لذا، هر زمان که تخلفی در مراحل ثبت و رجیستری گوشی مسافری احراز شود دستگاه از طریق سامانه همتا مسدود خواهد شد.

با اجرای طرح رجیستری برای تمامی برندهای گوشی، افرادی که منافعشان از طریق قاچاق گوشی تامین می‌شد، از راه های مختلفی برای دور زدن طرح رجیستری استفاده می کردند. یکی از این راه‌ها، واردات چمدانی گوشی‌های مسافری بود؛ به این صورت که در برهه‌ای از زمان، وارد کنندگان در سفرهای خارجی خود به واردات هزاران گوشی‌ مسافری اقدام می کردند، به این دلیل که در واردات گوشی به این شیوه، افراد از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از معافیت‌های گمرکی نیز بهره می‌بردند.

همیاب ۲۴ سامانه ردیابی گوشی، استعلام رجیستری و سرقتی گوشی

مسوولان برای مقابله با این واردات بی‌رویه که رسما قاچاق و اسما مسافری بود، روش دریافت مستقیم کد فعال‌سازی گوشی مسافری پس از پرداخت عوارض و ثبت موفق شناسه IMEI دستگاه در گمرک را که با اتصال گمرک به سامانه همتا امکان‌پذیر می باشد را برای رجیستری گوشی مسافری ایجاد کردند.

روش دیگری که واردکنندگان غیررسمی و قاچاق‌چیان گوشی برای استفاده از گوشی‌های قاچاق انتخاب کردند، استفاده از اطلاعات مسافران واقعی بود که اگرچه خودشان اقدام به واردات گوشی نکرده‌اند، اما برخی با گرفتن اطلاعات از آن‌ها، اقدام به واردات گوشی به نام آن ها می کردند. این موضوع در سفر حاجیان مشاهده شد و حتی وزیر ارتباطات درباره آن هشداد داد. در مواردی نیز اطلاعات اتباع خارجی برای رجیستری گوشی‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

اگر چه با تصمیم به افزایش تعرفه گمرکی گوشی‌های مسافری به ۲۶ درصد و حذف معافیت ۸۰ دلاری برای واردات تلفن همراه مسافری، واردات غیر رسمی گوشی تا حد زیادی  کاهش یافت، اما هنوز هم استفاده از روش‌هایی که سعی در فروش گوشی‌های وارداتی غیر رسمی دارند، ادامه دارد. در یکی از این روش‌ها، فروشندگان گوشی‌هایی را بدون رجیستری و با قیمت ارزان‌تر می‌فروشند، مشروط‌ بر این‌که فرد پاسپورتی با مسافرت خارجی در سه ماه گذشته داشته باشد و بتواند با پرداخت تعرفه گمرکی، برای رجیستری گوشی مسافری اقدام کند.

همچنین کارشناسان این حوزه نیز معتقدند گوشی‌های زیادی به اسم مسافری قاچاق و رجیستر می‌شوند. در واقع مشکلی که باعث شده موبایل‌هایی که از طریق قاچاق وارد شده به شکل مسافری ثبت شود این است که مسافر هنگام ورود به کشور مجبور نیست کالای خود را اظهار و عوارض آن را پرداخت کند، بلکه تا سه ماه بعد و حتی به صورت غیرحضوری می‌تواند موبایل را رجیستر کند. بنابراین طرح رجیستری نتوانسته قاچاق گوشی را متوقف کند، بلکه افراد گوشی را قاچاق و پس از رجیستر کردن بدون گارانتی در بازار به فروش می‌رسانند.

در رابطه با خرید گوشی مسافری به نکات زیر توجه نمایید:

1- با توجه به اینکه با ‌پایش سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق، سوءاستفاده عده‌ای از رویه مسافری محرز شده است، این سامانه به متخلفان هشدار داده با افرادی که در این زمینه تخلف کنند، برخورد می‌شود و در صورت ادامه این رفتار، علاوه بر قطع گوشی‌های ثبت ‌شده، نسبت به معرفی متخلفین به مراجع امنیتی یا قضایی اقدام خواهد کرد و متخلفین علاوه بر مجازات‌های مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز طبق قانون جرایم رایانه‌ای نیز تا دو سال حبس در پیش خواهند داشت.

2- از طرفی به کسانی که قصد خرید تلفن همراه دارند نیز باید قبل از خرید، از طریق کد دستوری سامانه همتا #۷۷۷۷* و یا از طریق قابلیت استعلام رجیستری گوشی در سامانه همیاب24 استعلام اصالت کرده و در صورت مسافری بودن یا ثبت نشدن تلفن همراه، از خرید امتناع کنند، زیرا ثبت تلفن همراه از طریق رویه مسافری، صرفاً برای مصارف غیرتجاری و برای استفاده شخصی مسافر مجاز بوده و هر زمان که هر تخلفی در مراحل ثبت آن احراز شود، مسدود خواهد شد.

دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

3.7/5 - (57 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. گوشی سامسونگ اس ۲۱ سه سال کارکرده رو گفتم رجیستر کنم که با سیمکارت ایران هم بتونم استفاده کنم، میگه ۱۱میلیون و ۳۰۰ باید عوارض رجیستری بدی؟! قیمت اصلی رو ۶۲۰ یورو حساب کرده. با یوروی ۵۲ هزار تومن هم قیمت گوشی نو میشه ۳۲ میلیون! یعنی بیش از ۳۵ درصد عوارض! این یعنی ………………

    1
  2. استفاده تجاری یعنی چی؟ الان ما گوشی مسافرتی برامون آوردن ریجسترم کردیم ولی پیام میده اگه استفاده تجاری بشه مسدوده

    2
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند

      0
  3. مهدی جوکار گفت:

    سلام خسته نباشید
    من یکی برام گوشی مسافری وارد کرده ولی با شماره موبایل اون تو سامانه همتا ثبت شده
    میخواستم ببینم چون گوشی مسافریه اگه انتقال مالکیت بدیم مشکلی پیش میاد؟؟

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام. دوست عزیز با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند

      0
  4. زین العابدین شفیعی گفت:

    سلام بنده آیفون ۱۴ داشتم بعداز خبرریجسترنشدن فروختمش وآیفون کارکرده خریدم گفت فردابیاین تا انتقال مالکیت بدم بالاخره دوسه روز الافم کردن وبعدمعلوم شد اصلااین گوشی ریجستر نیست حالا ریجسترکردن وکدش اومد وبه نامم شد ولی درایتعلام نوشته این گوشی مسافری میباشدوغیرتجاری ودرصورت احراز مسدودمیشود یعنی چی

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. حتما با سامانه همتا تماس بگیرید و مشکل خود را بازگو کنید تا راهنماییتون کنند.

      1
  5. امیرمحمد قربانی گفت:

    ایفون ۵اس سالم کارتن داره انتقال مالکیت نداره که میگه طرف خارج از کشوره ایا چون کارتن داره میشه کاری برای انتقال مالکیت میشه کرد

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز.لطفا از سامانه همتا مشکل خود را پیگیری نمایید.

      0
  6. امیرمحمد قربانی گفت:

    با سلام یک گوشی ایفوم5s میخام خریداری کنم گوشی سالم کارتن داره ریجستر شده ولی میگه که انتقال مالیکت نداره صاحب این گو

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام دوست عزیز. لطفا سوال خود را به صورت کامل بپرسید تا راهنماییتون کنیم.

      0