top
What-to-do-after-stealing-a-mobile-phone

بعد از سرقت موبایل چکار کنیم؟

زمان مطالعه: 10 دقیقه

0

icon

متأسفانه، سرقت موبایل رواج زیادی پیدا کرده است و شمار زخم‌خوردگان از آن مدام در حال افزایش است. بااین‌حال، خبر خوش این است که روش‌های مختلفی برای پیگیری وضعیت گوشی موبایل دزدیده‌شده وجود دارد. اگر دچار چنین حادثه‌ای شدید، نگران نباشید و با حفظ خونسردی، سعی کنید که از توصیه‌های این مقاله کمک بگیرید. در ادامه، برایتان می‌گوییم که چطور و چگونه می‌توانید با مکان‌یابی گوشی و پیگیری وضعیت از مراجع قضایی به نتیجه برسید.

اولین اقدام: مکان‌یابی گوشی بعد از سرقت موبایل

این روزها، فناوری آن‌قدر پیشرفت کرده که در مشکلاتی مانند سرقت گوشی هم به کمک‌مان می‌آید. با وجود امکان ردیابی سریع گوشی دزدیده‌شده، بسیاری از تلفن‌های همراه پیدا می‌شوند و به دست صاحبان‌شان بازمی‌گردند.

بنا به اینکه گوشی‌تان از چه سیستم عاملی استفاده می‌کند (IOS یا اندروید) و از چه برندی است، مسیرهایی برای پیگیری مکان آن در دسترس‌تان قرار دارد. در ادامه به هریک می‌پردازیم.

اگر موبایل دزدیده‌شده «آیفون» باشد

چنانچه گوشی تلفن‌تان از برند اپل یا همان آیفون باشد، امکان استفاده از گزینه‌ای موسوم به آیفونم را پیدا کن یا FIND MY IPHONE وجود دارد. با این ویژگی در شرایطی خاص می‌توانید محل و موقعیت مکانی تلفن‌تان را پیدا کنید.

شرایط استفاده از این امکان به‌شرح زیر است:

  • اپل آیدی یا حساب کاربری مخصوص به تلفن آیفون خود را در اختیار داشته باشید؛
  • قابلیت FIND MY IPHONE را فعال کرده باشید؛
  • تلفن همراهتان روشن باشد؛
  • اینترنت و GPS (ردیابی موقعیت مکانی) گوشی روشن باشد.

برای استفاده از قابلیت FIND MY IPHONE باید روند زیر را طی کنید:

  • به سایت رسمی iCloud مراجعه کنید؛
  • مشخصات اپل‌‌آیدی گوشی را وارد کنید؛
  • گزینه Find My iPhone را انتخاب کنید؛
  • گوشی‌تان را ازمیان گزینه‌های پیشنهادی انتخاب و موقعیت مکانی‌اش را ردیابی کنید.

این روند به شما اجازه می‌دهد که از راه دور به فضای گوشی دسترسی پیدا کنید و بتوانید ضمن تشخیص موقعیت مکانی آن، اطلاعاتش را هم پاک کنید. به‌طور کلی، سه گزینه در دسترس‌تان خواهد بود:

  • گزینه play sound؛ با انتخاب این مورد، صدای زنگ هشدار ممتدی از گوشی پخش می‌شود و شاید باعث شود که سارق از ترس، گوشی را از خود دور و رها کند.
  • گزینه lost mode؛ این گزینه به شما کمک می‌کند که پیامی روی گوشی دزدیده‌شده بفرستید و شاید بتوانید با سارق وارد معامله و گفت‌وگو شوید.
  • گزینه Erase iPhone؛ با پاک‌کردن اطلاعات، سارق امکان استفاده از تلفن همراه را نخواهد داشت و فقط با واردکردن اپل‌آیدی می‌تواند از آن استفاده کند. گزینه پاک‌کردن (Erase iPhone) باعث می‌شود که تلفن به تنظیمات کارخانه بازگردد و قفل آیکلود (icloud) روی آن ظاهر شود.

پاک‌کردن اطلاعات گوشی هم فقط در زمانی توصیه می‌شود که راه چاره‌ای برای دریافت مسالمت‌آمیز گوشی از سارق ندارید و نمی‌خواهید که توانایی استفاده از اطلاعات و گوشی برای او فراهم شود. پس در همان ابتدای کار، به‌سراغ پاک‌کردن اطلاعات نروید اما با آگاهی از نحوه غیرفعال‌سازی گوشی دزدیده‌شده می‌توانید از اطلاعاتتان حفاظت کنید.


قبل از خواندن ادامه متن سوالی از شما داریم!!!
آیا از اصل بودن گوشی خود اطمینان دارید؟ مطمئن هستید که تقلبی نیست؟!! اگر می‌خواهید از تقلبی، مفقودی یا سرقتی نبودن گوشی‌تان مطمئن شوید فقط کافیه روی لینک زیر کلیک کنید. در چند ثانیه استعلام کامل گوشی‌تان در اخیارتان قرار می‌گیرد.

همیاب ۲۴ سامانه دانش بنیان استعلام و ردیابی کالای دیجیتال تحت حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

همیاب24

اگر موبایل دزدیده‌شده «سامسونگ» باشد

در صورتی‌که از گوشی‌های سامسونگ استفاده می‌کنید هم امکان استفاده از روش‌هایی برای رسیدن به سرنخ‌هایی درباره سرقت موبایل وجود دارد. در گوشی‌های سامسونگی با سیستم عامل اندروید از ویژگی اندریود دیوایس منیجر (Android Device Manager) استفاده می‌شود و با سامسونگ اکانت یا همان حساب کاربری‌تان می‌توانید تاحدی به سارق نزدیک شوید. احتمال پیداشدن گوشی دزدیده‌شده با این روش‌ها زیادتر از گذشته شده است.

راه‌حل سریع؛ مکان‌یابی موبایل از طریق اکانت گوگل و Gmail

شرایط استفاده از این امکان به‌شرح زیر است:

  • برای پیداکردن گوشی سامسونگ باید به‌سراغ اپلیکیشن یا سایت Find My Device بروید؛
  • با جست‌وجوی این عبارت در مرورگر موبایل/رایانه یا هر دستگاه مشابه دیگری هم می‌توانید وارد برنامه شوید؛
  • سپس وارد حساب کاربری گوگل خود شوید، یعنی همان اکانتی که با آن در گوشی تلفن هم فعال هستید؛
  • در این صورت، موقعیت مکانی گوشی تلفن همراهتان به‌طور دقیق به‌نمایش درمی‌آید.

سه گزینه پیش رویتان خواهد بود که در مدیریت وضعیت به کمکتان می‌آیند:

  • گزینه play sound؛ این گزینه منجر به ایجاد صدای زنگ هشداردهنده ممتدی می‌شود که سارق را دستپاچه می‌کند و دیگران را متوجه وضعیتی غیرعادی.
  • گزینه Secure Device؛ با انتخاب این گزینه می‌توانید پیامی را به تلفن سرقت‌شده بفرستید و با سارق وارد مذاکره شوید.
  • گزینه Erase Device؛ این گزینه هم گوشی را قفل و دسترسی به آن را برای سارق غیرممکن می‌کند.

دومین اقدام؛ پیگیری اطلاعات شخصی و ثبت شکایت

برای اعلام سرقت گوشی به کجا مراجعه کنیم؟ اگر دچار چنین حادثه‌ای شده‌اید، باید به کلانتری مراجعه کنید. پیگیری سرقت موبایل از راه قانونی، بهترین و مطمئن‌ترین روش برای رسیدن به نتیجه خوشایند است.

ثبت شکایت از طریق مراجع قضایی

در مسیر ثبت شکایت باید به این گام‌ها دقت کنید:

  • به کلانتری محل خود مراجعه و شکایت را ثبت کنید؛
  • با درخواست شاکی که شما هستید، پرونده به دادسرا منتقل می‌شود؛
  • امکان مراجعه به دادسرا به‌جای کلانتری از همان ابتدا هم وجود دارد؛
  • بعد از دستور دادسرا، کلانتری وارد عمل می‌شود و جست‌وجو را شروع می‌کند.

مدارک لازم برای اعلام سرقت گوشی هم شامل موارد زیر است:

  • مدارک هویتی مانند کارت ملی؛
  • اصل و کپی فاکتور خرید گوشی؛
  • شماره سریال پشت جعبه گوشی.

اعلام سرقت گوشی به پلیس فتا (ثبت در سامانه همیاب24)

در سامانه همیاب ۲۴ ( مربوط به پلیس فتا) گزارش سرقت موبایل‌تان را ثبت کنید. اگر گوشی تلفن همراه‌تان رجیستر شده باشد، امکان استفاده از این سامانه وجود خواهد داشت.

کافی است:

  • به نشانی https://hamyab24.ir/ مراجعه کنید؛
  • به بخش اعلام سرقت و ردیابی بروید؛
  • مشخصات فردی و کالا را وارد کنید.

یادتان باشد که برای پیگیری سرقت از راه این سامانه و اپراتورها باید به کد IMEI گوشی که روی بسته‌بندی آن درج شده هم دسترسی داشته باشید. با این کد، امکان ثبت گزارش سرقت گوشی تلفن‌هایی با سیم‌کارت‌های همراه اول و ایرانسل وجود دارد؛ روند هم به این شرح است:

  • با شماره‌گیری این کد اعلام سرقت گوشی دستوری از راست به چپ (*10*2121#)، سرویس اعلام سرقت برای سیم‌کارهای همراه اول را فعال کنید.
  • با شماره‌گیری این کد دستوری از راست به چپ (*6401#)، سرویس اعلام سرقت برای سیم‌کارت‌های ایرانسل را فعال کنید.

در مراحل بعدی، نیاز به واردکردن کد IMEI وجود دارد و روند مراحل ساده است و به شما گفته می‌شود.

پیگیری اطلاعات شخصی از طریق مخابرات

روش دیگری که باید برای پیگیری سرقت موبایل در نظر بگیرید، مراجعه به مخابرات است. این مرحله بخشی از فرایند قانونی سرقت به‌شمار می‌رود. به‌عبارت دقیق‌تر، پیش از مراجعه به کلانتری و دادسرا باید به به مخابرات مراجعه و درخواست غیرفعال‌کردن سیم‌کارت را مطرح کنید.

برای پیشگیری از سواستفاده‌های احتمالی سارق از خط تلفن، حتما به مخابرات مراجعه و سیم‌کارت را بسوزانید. از آنجایی که پیش‌تر گزارش لازم در زمینه سرقت را به کلانتری ارائه کرده‌اید، نیروهای این نهاد می‌توانند با امکانات در دسترس، اقدام به ردیابی و پیگیری تلفن کنند.

مراجعه به دفتر پیشخوان و سوزاندن سیم‌کارت

یکی دیگر از روش‌های در دسترس هم این است که خیلی زود به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و سیم‌کارت‌تان را بسوزانید. با این کار، مانع از آن می‌شوید که سارق از تلفن همراهتان استفاده کند.

امکان دارد که سارق به‌قصد ارتکاب جرایم دیگر دست به تماس‌گرفتن از راه تلفن شما بزند. در این صورت، هر جرمی که رخ بدهد، شما هم شریک آن خواهید بود و گاهی‌اوقات، عواقب بسیار نامطلوب و ناخوشایندی به‌همراه می‌آورد.

تا چه زمانی می‌توان گوشی را ردیابی کرد؟

امکان پیداکردن و ردیابی گوشی تا زمانی فراهم است که خاموش نباشد. در صورت خاموش‌بودن گوشی، سیگنالی به اپراتورهای مختلف از جمله همراه اول و ایرانسل فرستاده نمی‌شود و فرصت ردیابی به‌وجود نمی‌آید.

اگر از روش ارسال کد IMEI برای پیگیری و ردیابی گوشی استفاده می‌کنید هم باید بدانید که محدودیتی در حدود ۱۰ روز دارد. منظور چیست؟ یعنی این بستر تا ۱۰ روز پس از واردکردن کد، اقدام به جست‌وجو می‌کند و پس از آن، نتیجه را از راه پیامک به متقاضی پیگیری اطلاع می‌دهد. پس از آن، دیگر پیگیری صورت نمی‌گیرد.

موبایل‌تان را تحت پوشش بیمه قرار دهید

با اقدامات مختلف جهت رسیدگی به سرقت موبایل آشنا شدید، اما خوب است که این پیشنهاد دوراندیشانه را هم در نظر بگیرید. چه پیشنهادی؟ بیمه‌کردن موبایل. با وجود بیمه موبایل کارکرده یا نو می‌توانید در صورت بروز حوادثی نظیر سرقت، از تحمیل ضررهای مالی زیاد جلوگیری کنید.

قیمت تلفن همراه مدام افزایش پیدا می‌کند و نقش این وسیله پراستفاده هم در زندگی هریک از ما پررنگ‌تر می‌شود. بنابراین، لازم است که با راه‌کارهایی مانند بیمه گوشی کارکرده یا نو در زمان سرقت و…، راهی برای مدیریت بهتر هزینه‌ها در اختیار داشته باشیم.

تجربه را تجربه نکنیم و قبل از وقوع اتفاق به فکر آن باشیم

تجربه سرقت موبایل بسیار ناخوشایند است. اگر راه‌وچاه پیگیری را بدانید، در زمان بروز چنین حوادثی خونسردتر باقی می‌مانید و ابتکار عمل را به‌دست می‌گیرید. راه‌کارهای این مقاله به شما کمک می‌کنند که تصویر و چشم‌انداز واضح‌تری نسبت به روند پیداکردن گوشی دزدیده‌شده داشته باشید.

با بیمه‌کردن تلفن همراه، با خیال راحت‌تر در مسیر پیداکردن تلفن خود گام برمی‌دارید. در واقع، خیالتان بابت از دست‌رفتن وسیله راحت می‌شود چون بیمه هوایتان را دارد و هزینه‌ها را می‌پردازد. شما هم تجربه‌ دزدیده‌شده موبایل را داشته‌اید؟ برای پیگیری چه کرده‌اید و نتیجه چه بوده است؟

سوالات متداول

۱. روش‌های پیگیری گوشی سرقت‌شده چیست؟

مراجعه به کلانتری، سوزاندن سیم‌کارت در مخابرات، استفاده از سامانه همیاب۲۴، کمک‌گرفتن از سرویس‌های اپل و سامسونگ (FIND MY PHONE)

۲. امکان پیگیری گوشی سرقت‌شده خاموش وجود دارد؟

خیر، برای ردیابی گوشی دزدیده‌شده، دستگاه باید روشن باشد.

همیاب24

منبع: azki

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید