top
What is MEID? Why is your IMEI 14 digit?s

MEID چیست؟ چرا IMEI شما 14 رقمی است؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

0

icon

همانطور که می‌دانید IMEI شناسه‌ای 15یا 16رقمی برای ردیابی گوشی موبایل است، که شما با داشتن آن می‌توانید گوشی سرقتی یا مفقودی خود را در سامانه همیاب24 ثبت و آن را ردیابی کنید اما مشکل بسیاری از افراد این است که IMEI آنها 14 رقمی است و در سامانه همیاب 24 ثبت نمی‌شود.
ما در این مقاله به طور کامل توضیح می‌دهیم که چرا بعضی از IMEI یک یا دو رقم کمتر دارند، برای فهمیدن این موضوع اول باید بدانید که MEID چیست؟ و چه تفاوتی با IMEI دارد؟
همچنین به طور کامل شرح می‌دهیم که در صورت 14 رقمی بودن IMEI چه اقدامی باید انجام دهید پس تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.

MEID چیست؟

Mobile Equipment IDentifier : MEID

MEID یا شناسه تجهیزات تلفن همراه ، یک کد 14 رقمی است که در تلفن‌های هوشمند متفاوت است. این راهی برای شناسایی منحصر به فرد دستگاه‌های iPhone و Android است.

هر شماره MEID شامل 14 رقم هگزادسیمال است که به شرح زیر تقسیم می‌شوند:

  • دورقم برای کد منطقه‌ای
  • شش رقم برای نشان دادن کد تولید کننده
  • و شش رقم برای شماره سریال منحصر به فرد دستگاه
MEID شامل 14 رقم هگزادسیمال است

IMEI چیست؟

International Mobile Equipment Identity : IMEI

شماره 15 رقمی برای شناسایی تلفن همراه و مسدود کردن آن از طریق شبکه است. توجه داشته باشید IMEI مربوط به خود گوشی‌ است و هیچ ارتباطی با سیم‌کارت یا حتی سیستم عامل تلفن همراه‌تان ندارد.

ما در مقاله “کد IMEI چیست و چه کاربردی دارد؟” به طور کامل به توضیح و نحوه ردیابی به آن پرداخته‌ایم.

IMEI چیست؟

دو تفاوت اصلی کد MEID و IMEI

اولین تفاوت این است که شماره IMEI همیشه در دستگاه‌های شبکه GSM و شماره MEID در دستگاه‌های شبکه CDMA وجود دارد. در ادامه در مورد تفاوت شبکه های GSM و CDMA توضیح خواهیم داد.

دومین تفاوت طول ارقام آن‌ها است، هر شماره MEID شامل 14 رقم هگزا دسیمال است و هر شماره IMEI شامل 15 رقم (14 رقم به همراه 1 رقم چک) است.

با وجود اینکه که دو تفاوت کلیدی بین آنهاوجود دارد ، اما در نحوه استفاده مشابه هستند همچنین هر کدام به طور منحصر به فرد دستگاه‌ها را شناسایی می‌کنند.

مقایسه‌ی GSM و CDMA

اولین تفاوتی که وجود دارد این است که گوشی‌های که ازGSM پشتیبانی می کنند، قابلیت آنلاک داشته و می‌توان از آنها در هر اپراتوری استفاده نمود در حالیکه گوشی‌های CDMA فقط بر روی یک اپراتور قابل استفاده‌اند. به همین دلیل است که قیمت گوشی‌های GSM آنلاک شده ارزان‌تر از گوشی‌های قراردادی CDMA است.

نکته دومی که بسیار مهم است این است که سرویس‌های GSM و CDMA هیچکدام از لحاظ مشخصات فنی نسبت به یکدیگر برتری ندارند، بنابراین آنها در نهایت سرویس مشابهی را ارائه می‌دهند.

روش‌های پیدا کردن کد MEID و IMEI

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم نحوه ردیابی و پیدا کردن کد MEID و IMEI یکسان هست. در اینجا سه روش پیدا کردن آن را توضیح می‌دهیم.

روش اول:

  • کد #6#* را در گوشی موبایل خود وارد کنید.
  • دکمه تماس را فشار دهید.
  • شماره IMEI یا MEID شما ظاهر می‌شود.

اکنون می‌توانید از آن اسکرین‌شات بگیرید یا آن را یاداشت کنید.

روش پیدا کردن کد IMEI و MEID با #6#*

روش دوم:

  • به قسمت تنظیمات گوشی خود بروید.
  • به قسمت about وارد شوید.
  • اکنون کد MEID/IMEI خود را مشاهده کنید.
پیدا کردن کد MEID و IMEI با تنظیمات گوشی

روش سوم:

سریال گوشی خود را می‌توانید از برخی قسمت‌ها مانند جعبه دستگاه، گارانتی، فاکتور فروش و در بعضی از گوشی‌ها روی بدنه می‌توانید ببینید.

پیشنهاد می‌کنم مقاله آموزش تمام روش‌های پیدا کردن کد IMEI گوشی موبایل را حتما مطالعه نمایید.

حل مشکل IMEI چهارده رقمی

ما در این مقاله به توضیح در مورد MEID و تفاوت آن با IMEI پرداخیتم و نحوه پیدا کردن آن نیز توضیح دادیم. حالا اگر شناسه منحصر به فرد گوشی شما به جای 15 یا 16 رقم، 14 رقم است اصلا جای نگرانی نیست تنها کافیست در زمان ثبت در سامانه با تیم پشتیبانی همیاب24 تماس بگیرید تا به راحتی بتوانید گوشی خود را در سامانه ثبت کنید.
اگر شما در رابطه با MEID یا نحوه پیدا کردن آن در گوشی خود سوالی دارید می‌توانید در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

4.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید