top
Types of phone screens

معرفی انواع صفحه نمایش گوشی همراه با مقایسه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

0

icon

همینطور که می‌دانید صفحه نمایش‌ها جزئی از زندگی ما شده‌اند و اهمیت زیادی در زندگی ما دارند. اگر یک صفحه نمایش کیفیت مورد نظر ما را نداشته باشد در کار ما اختلال ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل در این متن قرار است انواع صفحه نمایش گوشی را بررسی کرده و باهم مقایسه کنیم. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره صفحه نمایش‌ها داشته باشید تا انتها این متن با ما همیاب 24 همراه باشید.

آیا می‌دانید با کلیک بر روی لینک زیر علاوه بر استعلام گارانتی گوشی خود، سرقتی یا مفقودی نبودن آن، اصالت گوشی، از مشخصات کامل گوشی خود نیز مطلع می‌شوید؟

انواع صفحه نمایش گوشی

انواع صفحه نمایش گوشی

صفحه نمایش گوشی‌ها از زمان تولید اولین گوشی‌های موبایل به شکل چشمگیری تغییر کرده است. در طول سال‌ها، فناوری‌های مختلفی برای بهبود کیفیت تصویر، واکنش‌گری، رنگ‌ها و سایر ویژگی‌های صفحه نمایش ارائه شده است. در زیر، به برخی از انواع صفحه نمایش گوشی معروف اشاره می‌کنم:

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید بعد از گم شدن یا سرقت گوشی، لپ تاپ و سایر کالاهای دیجیتال خود می‌توانید وارد سامانه همیاب ۲۴ شوید و یا اپلیکیشن همیاب ۲۴ را نصب کنید و بعد از ثبت به راحتی گوشی خود را ردیابی نمایید؟

LCD (Liquid Crystal Display)

این نوع صفحه نمایش، در بسیاری از گوشی‌ها قبل از رونمایی از فناوری‌های جدید، استفاده می‌شد. تصاویر در این نوع صفحه نمایش با استفاده از بلورهای مایع تولید می‌شوند و به روش نورپردازی پس زمینه (backlight) عمل می‌کنند.

OLED (Organic Light-Emitting Diode)

صفحه نمایش OLED از بلورهای آلی تشکیل شده است و خود روشنایی دارد، به این معنی که در صفحه‌های OLED هر پیکسل به صورت مستقل خودش روشن می‌شود. این نوع صفحه نمایش تصویر با کنتراست بالا، زمان پاسخگویی سریع و رنگ‌های زنده شناخته می‌شود.

AMOLED (Active-Matrix Organic Light-Emitting Diode)

AMOLED یک نوع OLED پیشرفته‌تر است. در این نوع صفحه نمایش، هر پیکسل از یک ترانزیستور مجزا کنترل می‌شود، که بهترین رنگ‌ها و کنتراست را ارائه می‌دهد و همچنین مصرف انرژی کمتری دارد.

Super AMOLED

این نوع صفحه نمایش، بهبودهایی را در مقایسه با AMOLED ارائه می‌دهد. صفحه نمایش Super AMOLED دارای لایه‌هایی است که ضخامت کمتری دارند.

Super Retina Display

این نوع صفحه نمایش توسط شرکت اپل در برخی از محصولات خود مانند آیفون X و نسخه‌های بعدی معرفی شده است. این فناوری از نوع OLED است و با وضوح بالا، کنتراست برجسته و رنگ‌های زنده شناخته می‌شود.

AMOLED Dynamic AMOLED

دینامیک AMOLED یک نوع تکامل یافته از AMOLED است که توسط شرکت سامسونگ در برخی از گوشی‌های خود مانند سری Galaxy S و Note استفاده شده است. این نوع صفحه نمایش با ویژگی‌هایی مانند کنتراست بالا، رنگ‌های غنی و نمایش HDR ارائه می‌دهد.

IPS (In-Plane Switching)

IPS یک فناوری صفحه نمایش LCD است که برای بهبود زاویه دید و دقت رنگ استفاده می‌شود. صفحه نمایش IPS در بسیاری از گوشی‌های امروزی به کار می‌رود و با وضوح بالا و رنگ‌های دقیق شناخته می‌شود.

Mini-LED

این نوع صفحه نمایش از تکنولوژی Mini-LED برای بهبود نمایش تصاویر استفاده می‌کند. Mini-LED هزاران نقطه نور کوچک را در صفحه نمایش قرار می‌دهد و این امر باعث می‌شود تا کنتراست بالا، رنگ‌های زنده و نمایش HDR بهبود یابد. این تکنولوژی در برخی از گوشی‌های معاصر و تلویزیون‌های پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین، لازم به ذکر است که توسعه فناوری صفحه نمایش همچنان در حال ادامه است و شرکت‌های تولیدکننده در تلاش برای بهبود و ارائه فناوری‌های جدیدتری هستند تا تجربه کاربری را بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید: تعویض ال سی دی Note 8 سامسونگ

مقایسه انواع صفحه نمایش گوشی

مقایسه انواع صفحه نمایش گوشی

مقایسه انواع صفحه نمایش گوشی‌ها می‌تواند بر اساس معیارهای مختلفی صورت بگیرد. در زیر، به برخی از معیارهای مهم برای مقایسه انواع صفحه نمایش گوشی‌ها اشاره می‌کنیم:

کیفیت تصویر: صفحه نمایش‌های OLED، Super AMOLED و Super Retina Display با وضوح بالا، کنتراست برجسته و رنگ‌های زنده شناخته می‌شوند. این نوع صفحه نمایش‌ها به صورت کلی تصاویر با جزئیات بسیار ریز و دقیق را نمایش می‌دهند. صفحه نمایش‌های LCD و IPS نیز با کیفیت تصویر خوبی ارائه می‌دهند، اما در مقایسه با OLED و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، ممکن است در برخی جزئیات کمی کمتر دقیق باشند.

رنگ‌ها و کنتراست: صفحه نمایش‌های OLED، Super AMOLED و Super Retina Display رنگ‌های زنده، کنتراست بالا و توانایی نمایش رنگ‌های تیره و سیاه عمیق را دارند. این نوع صفحه نمایش‌ها به طور کلی رنگ‌ها را به شکل طبیعی و واقعی نمایش می‌دهند. در حالی که صفحه نمایش‌های LCD و IPS نیز رنگ‌های خوبی ارائه می‌دهند، اما در برخی موارد ممکن است رنگ‌ها کمی کمتر زنده و کنتراست کمتری داشته باشند.

زاویه دید: صفحه نمایش‌های OLED، Super AMOLED و IPS به طور کلی زاویه دید بسیار وسیعی را فراهم می‌کنند. این بدان معنی است که تصاویر روی صفحه به شکل قابل قبولی در زوایای مختلف مشاهده می‌شوند. در صفحه نمایش‌های LCD، ممکن است زاویه دید کمی محدودتر باشد و در زوایای کناری تصاویر ممکن است کمی تار شوند یا رنگ‌ها تغییر کنند.

مصرف انرژی: صفحه نمایش‌های OLED و Super AMOLED به دلیل روشنایی خودروشنا و نیاز به نورپردازی پس زمینه کمتر، معمولاً مصرف انرژی کمتری دارند. این موضوع منجر به عمر باتری بلندتر و زمان استفاده بیشتر می‌شود. صفحه نمایش‌های LCD و IPS نیز مصرف انرژی قابل قبولی دارند، اما ممکن است کمی بیشتر از OLED باشند.

قیمت: عموماً صفحه نمایش‌های OLED، Super AMOLED و Super Retina Display به دلیل فناوری پیشرفته و کیفیت بالا، در مقایسه با LCD و IPS گرانتر هستند. اما با گسترش استفاده از این تکنولوژی‌ها، قیمت‌ها نسبت به گذشته کاهش یافته است و بیشتر در دسترس قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ال سی دی اصلی و اورجینال موبایل از LCD های کپی

نتیجه گیری

در نهایت، باید توجه داشت که مقایسه انواع صفحه نمایش گوشی‌ها بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی دارد. هر نوع صفحه نمایش دارای ویژگی‌ها و مزایا خود است و باید با توجه به استفاده موردنظر و اولویت‌های شما انتخاب شود.

شما با نصب برنامه همیاب24 می‌توانید به راحتی تست سلامت گوشی خود را به صورت اتوماتیک و دستی انجام دهید. و از وجود هر گونه ایراد در موبایل خود آگاه شوید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید