top
Repair-a-damaged-phone

تعمیر گوشی آب‌ خورده | راهکارهایی برای نجات گوشی خیس شده

زمان مطالعه: 2 دقیقه

0

icon

یکی از بدترین بلاهایی که می‌تواند برای گوشی شما رخ دهد، این است که گوشی از دستتان لیز خورده و به هر شکلی داخل آب بیفتد و آب به داخل گوشی شما نفوذ کند. برخی از مردم بر این باورند که تعمیر گوشی آب خورده یا خیس شده امکان پذیر نیست.

آیا این مسئله صحت دارد؟قیمت تعمیر گوشی آب خورده چقدر است؟ برای جواب دادن به این سوال‌ها با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

آیا گوشی‌های آب خورده قابل تعمیر هستند؟

آیا گوشی آب خورده تعمیر می‌شود؟

یکی از سوالاتی که ذهن خیلی از مردم را درگیر کرده، این است که آیا گوشی‌های آب خورده یا خیس شده قابل تعمیر هستند یا خیر؟! اگر بخواهیم به این سوال جواب دهیم باید بگوییم بله!

ممکن است برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده باشد که گوشیتان در آب افتاده باشد یا بر روی آن آب ریخته باشد. در چنین شرایطی پس از افتادن گوشی و تبلت در آب باید سرعت‌عمل به‌خرج دهید.

گوشی آب خورده تعمیر می‌شود اما باید به این توجه کرد که میزان آب خوردگی گوشی چقدر است، تعمیر گوشی آب خورده یا خیس شده چندین مرحله و راهکار دارد که به شما کمک می‌کند گوشی خود را نجات دهید.

در ادامه با این مراحل و راهکارها آشنا خواهید شد. همچنین ما در آخر مقاله یک نکته خیلی مهم درباره نجات و تعمیر گوشی آب خورده برای شما توضیح می‌دهیم.

در 6 مرحله ساده و کاربردی گوشی آب خورده خود را نجات دهید

اگر گوشی موبایل شما به هر دلیلی با آب تماس پیدا کرد و خیس شد مراحل زیر را قدم به قدم طی کنید تا بتوانید برای نجات گوشی خود شانسی داشته باشید.

مرحله اول : خاموش کردن گوشی / خارج کردن باتری، سیم‌کارت و کارت حافظه

خاموش کردن گوشی و خارج کردن باتری آن

به محض اینکه گوشی شما داخل آب افتاد باید آن را از آب خارج کرده و بدون لمس هیچ دکمه فیزیکی، گوشی را خاموش کنید و اجزای گوشی را مانند : باتری، خشاب سیم کارت، کارت حافظه و.. را از گوشی خارج کنید.

اگر تلاش کنید که گوشی خود را روشن کنید و از سالم بودن آن خاطر جمع شوید، اشتباه بسیار بزرگی کرده‌اید! زیرا ممکن است این کار مساوی با از دست رفتن گوشی شما باشد.درصورتی که باتری غیرقابل جداشدن بودن سریعا دکمه پاور را فشرده و نگه دارید تا گوشی خاموش شود.

همچنین در نظر داشته باشید که تا حد امکان هیچ یک از کلیدهای فیزیکی بر روی سطح گوشی را فشار ندهید.

مرحله دوم : خشک کردن گوشی تا حد امکان

خشک کردن گوشی با پارچه لطیف و جاذب

توصیه می‌کنیم با یک دستمال مناسب و جاذب روی سطح گوشی و اجزای آن را کاملا تمیز و خشک کنید تا جایی که هیچ یک از قسمت‌های گوشی خیس نباشد.

سعی کنید تمام آب موجود در درزهای مختلف گوشی را خشک کنید. در حین انجام این کار مراقب باشید که به قطعات سخت افزاری دستگاه آسیبی وارد نشود.

در نظر داشته باشید براي خشك كردن گوشی خیس شده از هيچ وسيله گرمايشي نبايد استفاده شود زیرا بسياري از تراشه‌های درون موبايل، به حرارت و گرما حساس هستند و بخار در اين شرايط نمي‌تواند به راحتي از موبايل خارج شود و دوباره درون گوشي به حالت مايع در‌می‌آيد و به قطعات موبایل صدمه خواهد زد.

مرحله سوم : گوشی آب خورده را به هیچ وجه به شارژ نزنید

گوشی آب خورده خود را تحت هیچ شرایطی به شارژ نزنید

یکی از بزرگترین اشتباهات مردم این است که گوشی خود را به شارژ متصل می‌کنند. توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان گوشی آب خورده را به شارژر متصل نکنید زیرا با اتصال گوشی به شارژر، جریان وارد دستگاه می‌شود و در این صورت آسیب دیدن مدار اصلی گوشی حتمی خواهد بود.

مرحله چهارم : گوشی آب خورده را در یخچال و فریزر قرار ندهید!

گوشی آب خورده خود را در فریزر نگذارید

اگر گوشی خیس شده را در فریزر قرار دهید نه تنها رطوبت آن از بین نمی‌رود بلکه مایع درون LCD گوشی یخ می‌زند و در این صورت باید تعمیر ال سی دی گوشی آب خورده را هم به لیست موارد تعمیری اضافه کنید.

مرحله پنجم : گوشی آب خورده و اجزای آن را در ظرف برنج یا ژل سیلیکا قرار دهید

گوشی آب خورده خود را در ژل سیلیکا و برنج قرار دهید

بعد از اینکه سطوح خیس را به صورت کامل پاک و خشک کردید، گوشی را ببندید یا اصطلاحا جمع کنید و بدون اینکه گوشی را روشن کنید آن را حداقل به مدت 24 الی 48 ساعت در یک کیسه برنج قرار دهید.
برنج خاصیت جذب رطوبت و نم بسیار بالایی دارد و می‌توانید تمام نم و باقی مانده‌های آب نفوذ کرده در گوشی را از آن خارج کند.

پاکت‌های ژل سیلیکا معمولا در اکثر بسته‌‌های خرید و مخصوصا بسته‌بندی‌های لوازم الکتریکی وجود دارند که در نقش جاذب رطوبت وارد عمل می شود. به مدت یک شب دستگاه خود را در یک ظرف پر از ساشه‌های سیلیکا ژل به‌طوری که تمام اطراف دستگاه را بگیرند، قرار دهید.
شما می‌توانید بسته‌های ژل سیلیکا از سایت‌های معتبرنظیر دی جی کالا و یا از فروشگاه‌های گوشی موبایل تهیه کنید.

مرحله ششم : روشن کردن گوشی آب خورده

گوشی آب خورده را روشن کنید

پس از گذشت زمان 24 الی 48 ساعت وقت آن رسیده است که گوشی خود را از کیسه برنج خارج کرده و آن را با احتیاط روشن کنید. به احتمال زیاد گوشی شما روشن می‌شود و شما می‌توانید از آن به خوبی استفاده کنید.

نکته : اگر گوشی شما طبق مراحل بالا روشن نشد باید آن را پیش یک متخصص تعمیر موبایل ببرید تا گوشی را برای شما تعمیر کند.

هزینه تعمیر گوشی آب خورده

امروزه یکی دیگر از سوال‌های مهمی که فکر مردم را مشغول می‌کند قیمت تعمیر گوشی آب خورده سامسونگ، شیائومی و دیگر برندهای گوشی موبایل می‌باشد. متاسفانه تا زمانی که عیب یابی دستگاه، مشخص شدن قطعات و قسمت‌های مختلف معیوب آن مشخص نشود مقدار دقیق هزینه‌ای که باید برای تعمیر کردن گوشی که در اثر آب خوردگی خراب شده پرداخت شود قابل پیش‌بینی نیست.

به همین جهت توصیه می‌کنیم از همان ابتدای کار و قبل از اینکه گوشی توسط هیچ فرد دیگری باز نشود و شما برای تعمیر گوشی آب خورده خود از سرویس و خدمات مراکزی که تجربه کافی در زمینه تعمیرات موبایل دارند استفاده کنید. تا بررسی‌های لازم را روی گوشیتان انجام بدهند و قیمت مناسبی را به شما ارائه دهند.

با این 3 راهکار طلایی از خیس شدن گوشی خود جلوگیری کنید

توصیه می‌کنیم اجازه ندهید گوشی موبایلتان خیس شود، چند قطره باران مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما هرگونه خیس شدن بیشتر از این حد ممکن است خساراتی را به گوشی شما متحمل شود.

برای جلوگیری خیس شدن گوشی سعی کنید:

  1. از گوشی‌های خود در سرویس‌های بهداشتی، نزدیک سینک و… که ممکن است با آب تماس داشته باشند دور نگه دارید.
  2. موبایل خود را در حمام نگذارید. بخار آب داغ می‌تواند همان آسیبی را که آب به دستگاه وارد می‌کند، ایجاد نماید.
  3. یک گوشی ضدآب بخرید. درحال حاضر چندین مدل وجود دارند که می‌توانند تا مدت کوتاهی در عمق معینی از آب دوام بیاورند.

مهم‌ترین نکته برای نجات و تعمیر گوشی آب خورده یا خیس شده!

مهمترین موضوعی که در چنین شرایطی باید به آن توجه کنید سرعت عمل بالاست! زمانی که گوشی شما به هر دلیل با آب تماس پیدا کرد، باید به سریع ترین شکل ممکن آن را از آب خارج کرده و مراحلی که شرح دادیم را انجام دهید.

توجه داشته باشید که هرچه مراحل شرح داده شده را با سرعت بیشتری انجام دهید، شانس نجات و تعمیر گوشی آب خورده شما هم افرایش پیدا می‌کند و هرچه این مراحل را با سرعت کمتری انجام دهید احتمال نجات پیدا کردن گوشی آب خورده شما هم کمتر می‌شود.

سوالات متداول درباره گوشی‌های آب خورده

سوالات متداول درباره گوشی آب خورده
  • چگونه آب و رطوبت را پورت شارژر گوشی خود خارج کنم؟

به طور طبیعی آب داخل پورت شارژ در حدود 1 الی 2 ساعت تبخیر می‌شود. اگر مایعی به غیر از آب وارد پورت شارژ شد، باید ابتدا با دستمال مناسب کمی پورت شارژ را تمیز کنید تا ناخالصی‌ها خارج شود.

  • اگر آیفون من در آب افتاد چه کاری باید انجام دهم؟

سریعا گوشی آیفون خود را خاموش کنید.

سیم کارت و دیگر اجزای گوشی را تا حد امکان از گوشی آیفون خارج کنید.

آب داخل پورت و سوراخ های دیگر مثل جک هدفون و شکاف سیم کارت را خارج کنید(با توجه به مراحلی که گفته شد).

با استفاده از روش‌های معمول خشک کردن (مانند قرار دادن در کیسه برنج و استفاده از ژل سیلیکا) آیفون را خشک کنید.

سپس بعد از گذشت 48 ساعت گوشی خود را روشن کرده و از آن استفاده کنید.

جمع بندی نهایی

به دلیل استرس زیاد اکثر افراد با یک جستجو در گوگل به راه‌حل‌های اشتباهی برمی‌خورند که شانس نجات گوشی آب خورده را سخت تر می‌کند. ما در این مقاله برای شما ساده ترین راهکارها و ترفندهای مهم درباره گوشی آب خورده شرح دادیم که شما بتوانید نجات‌بخش گوشی خود باشید و هزینه سنگینی را متحمل نشوید.

همچنین شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

4/5 - (11 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید