top
Connect-the-phone-to-the-TV

آموزش نحوه اتصال صفحه نمایشگر گوشی موبایل به تلویزیون

زمان مطالعه: 3 دقیقه

4

icon

اتصال صفحه نمایشگر گوشی موبایل به تلویزیون یکی از اقداماتی است که این روزها کاربران دستگاه‌های اندرویدی و آیفون به شدت نسبت به انجام آن علاقمندی نشان داده‌اند. اما برای اتصال گوشی به تلویزیون چه روش‌هایی وجود دارد؟ چگونه می‌توانیم یک گوشی اندرویدی یا آیفون را به تلویزیون وصل کنیم؟
روش‌های وصل کردن گوشی موبایل به تلویزیون به دو صورت سیمی و بیسیم(Wireless) تقسیم می‌شوند. با ما همراه باشید تا با این روش‌ها بیشتر آشنا شویم.

اتصال گوشی موبایل به تلویزیون به صورت بیسیم (Wireless)

شما می‌توانید با استفاده از این روش بدون نیاز هیچ وسیله جانبی دیگری گوشی موبایل خود را به تلویزیون مورد نظر خود وصل کنید و از تماشای محتوای درون گوشی خود بر روی نمایشگر بزرگتر با کیفیت بسیار بالا و جذاب لذت ببرید.

اتصال گوشی موبایل (اندروید) به تلویزیون توسط میراکست (Miracast)

اتصال گوشی به تلویزیون با میراکست

برای دیدن فیلم‌های گوشی در تلویزیون، استفاده از Miracast یک انتخاب مناسب است. فناوری Miracast یک انتقال تصویر بر پایه WiFi است، که توسط WiFi Alliance به‌عنوان یک افزونه به تکنولوژی Wifi اضافه شد تا جایگزین کابل‌های HDMI باشد. برای استفاده از Miracast باید هر دو دستگاه (گوشی/ تلویزیون) از این فناوری بهره‌مند باشند تا یکی نقش فرستنده و دیگری نقش گیرنده را ایفا کنند.

Miracast در دستگاه‌های مختلف با اسم‌های متفاوتی همچون Screen Sharing، Cast Screen، Miracast Screen، Screen Mirroring، Wireless Display و Smart View شناخته می‌شود که به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال هستند.

اتصال گوشی موبایل به تلویزیون توسط کروم کست (Chrome Cast)

اتصال گوشی به تلویزیون با کروم‌کست

کروم کست یک دانگل HDMI است که توسط گوگل در سال 2013 معرفی شد که به کمک آن می‌توان صفحه‌نمایش گوشی یا لپ‌تاپ را روی نمایشگر تلویزیون منتقل کرد.

کروم کست در دو نسخه معمولی و الترا به فروش می‌رسد که شما در نسخه معمولی می‌توانید ویدئوهایی با کیفیت 1080p را ببینید در حالی که در نسخه Ultra شما قادر به پخش ویدئوهایی با کیفیت 4K هستید. کروم کست ظاهر بسیار ساده‌ای دارد، یک سر آن خروجی HDMI است که باید آن را به یکی از ورودی‌های تلویزیون وصل کنید و در طرف دیگر آن، ورودی Micro USB قرار دارد که انرژی مورد نیاز این گجت را تأمین می‌کند.

اتصال گوشی موبایل به تلویزیون با WIFI Direct

اتصال گوشی به تلویزیون با Wi-Fi Direct

در واقع WiFi Direct نوعی بلوتوث پیشرفته و اتصالی بی‌سیم، میان دو دستگاه است با این تفاوت که از برد بیشتر و سرعت بالاتری برخوردار است. برای استفاده از این قابلیت ابتدا لازم است تا از منو تنظیمات، گزینه Wi-Fi را انتخاب کنید و سپس گزینه WiFi Direct را انتخاب کنید. سپس دستگاه شروع به جست‌وجو و به دنبال دستگاه‌های اطراف خود می‌کند. با انتخاب کردن تلویزیون مورد نظر، اتصال بین گوشی و تلویزیون برقرار می‌شود و شما می‌توانید از تماشای عکس‌ها و فیلم‌های خود در نمایشگر تلویزیون لذت ببرید.

همچنین اگر تلویزیون شما از قابلیت Wi‑Fi Direct پشتیبانی نمی‌کند کافی است تا از آن برای انتقال فایل از گوشی به تلویزیون استفاده کنید و این‌گونه محتوا را به تلویزیون خود منتقل کنید و به تماشا آن‌ها مشغول شوید.

اتصال آیفون به تلویزیون با (Apple TV)

اتصال گوشی به تلوزیون با اپل تی وی

اپل تی وی گجت اختصاصی شرکت اپل محسوب می‌شود که آن را برای وصل کردن گوشی موبایل به تلویزیون طراحی و روانه بازار کرده است. با استفاده از این گجت می‌توان آیفون و آیپدهای خود را مستقیما و بدون سیم به تلویزیون وصل کرد. بدین منظور باید اپل تی وی و آیفون یا آیپدی که قصد دارید با آن در ارتباط باشد به یک شبکه اینترنت مشترک وصل شوند.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر از شبکه وای فای شما پر ترافیک باشد ممکن است در پخش ویدیو و موزیک‌های آیفون در تلویزیون اختلال ایجاد کند. اما در شرایط عادی استفاده از اپل تی وی بهترین روش بیسیم وصل کردن آیفون به تلویزیون محسوب می‌شود.

در ادامه به نقد و بررسی روش‌های اتصال گوشی موبایل به صورت سیمی می‌پردازیم.

اتصال گوشی موبایل به تلویزیون به صورت سیمی

در این روش شما با راهکارهای زیادی برای اتصال گوشی خود به تلویزیون وجود دارند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

اتصال گوشی موبایل به تلویزیون به وسیله کابل شارژ (USB)

اتصال گوشی به تلویزیون با کابل شارژ

یکی از سؤالاتی که این روز‌ها اکثر کاربران حوزه موبایل با آن مواجه هستند این است که «چگونه گوشی خود را با کابل شارژر به تلویزیون وصل کنیم » اما جواب چیست؟ با اتصال گوشی به تلویزیون از طریق کابل USB، تلویزیون آن را به‌عنوان یک کارت حافظه فلش یا هارد دیسک می‌شناسد و به شما اجازه می‌دهد تا به مواردی همچون فیلم، عکس و موسیقی دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را در تلویزیون مشاهده کنید.

اتصال گوشی موبایل به تلویزیون به وسیله کابل HDMI

اتصال گوشی به تلویزیون با کابل HDMI

واژه HDMI مخفف عبارت ”  High Definition Multimedia Interface” به معنای “رابط چند رسانه‌ای با وضوح بالا” بوده و این روزها توسط اغلب دستگاه‌های مختلف پشتیبانی می‌شود.

پورت‌هایی که در کابل‌های HDMI بکار رفته‌اند شامل سه نوع مختلف می‌شوند که از نظر ابعاد با یکدیگر تفاوت دارند. این سه نوع به ترتیب‌ HDMI Type A‌ (بزرگ‌ترین پورت)، Mini HDMI  (اندازه متوسط) و Micro HDMI  (کوچک‌ترین پورت) نام دارند. در حین خرید کابل HDMI برای اتصال گوشی به تلویزیون خود باید دقت کنید که سوکت آن با پورت سوکت گوشی شما سازگاری داشته باشد. گوشی‌های اندرویدی عموما با Mini HMDI یا Micro HDMI سازگاری دارند.

اتصال گوشی موبایل به تلویزیون به وسیله اندروید باکس

اتصال گوشی به تلویزیون با اندروید باکس

اندروید باکس که با نام‌هایی مانند تی وی باکس ، اسمارت باکس ، مینی کامپیوتر اندرویدی ، هوشمند ساز تلویزیون ، دستگاه IPTV ، تی وی باکس و … هم شناخته می‌شود، دستگاهی با سیستم عامل Android است که می‌تواند قابلیت‌های یک تلویزیون هوشمند را به هر تلویزیون و صفحه نمایشی اضافه کند.

از مهم ترین قابلیت‌های اندروید باکس‍‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

  • مشاهده آنلاین شبکه‌های تلویزیونی بصورت آنلاین
  • دارای پورت LAN و HDMI
  • قابلیت اتصال موس کامپیوتر به اندروید باکس
  • پشتیبانی از تلویزیون‌هایی که دارای پورت hdmi هستند
  • قابلیت اتصال به اینترنت و جستجو در گوگل
  • قابلیت نصب اینستاگرام، واتساپ، اسکایپ و…
  • قابلیت اتصال گوشی به تلویزیون با wifi
  • پشتیبانی از زبان فارسی و…
  • محیط کاربری زیبا، ساده و جذاب
  • قیمت به صرفه

اتصال گوشی موبایل به تلویزیون به وسیله مبدل USB Type C به HDMI

اتصال گوشی به تلویزیون با مبدل USB Type C به HDMI

اگر گوشی شما دارای سوکت تایپ C است، برای وصل شدن گوشی به تلویزیون می‌توانید از یک مبدل USB Type C به HDMI استفاده کنید تا به این ترتیب صفحه‌نمایش گوشی خود را به تلویزیون منتقل کنید.

برای انتقال محتوا گوشی خود بر روی نمایشگر تلویزیون با استفاده از مبدل USB Type C به HDMI ، ابتدا لازم است تا کابل مبدل را به پورت شارژ گوشی خود متصل کنید، سپس یک سر کابل HDMI را به ورودی مبدل و سر دیگر آن را به ورودی تلویزیون وصل کنید. با انجام این کار گوشی شما به تلویزیون متصل می‌شود و با تنظیم تلویزیون بر روی ورودی HDMI مورد نظر، صفحه گوشی بر روی نمایشگر تلویزیون به تصویر کشیده می‌شود.

اتصال گوشی موبایل به تلویزیون به وسیله مبدل Micro USB به HDMI

اتصال گوشی به تلویزیون با مبدل Micro USB به HDMI

اگر گوشی شما درگاه تایپ C ندارد و از درگاه Micro USB استفاده می‌کنید، اصلاً جای نگرانی وجود ندارد. چرا که این مبدل در انواع مختلفی به فروش می‌رسد و پورت‌های Micro USB را نیز در برمی‌گیرند.

نحوه استفاده از مبدل Micro USB درست همانند مبدل Type C بوده و لازم است تا ابتدا کابل مبدل را به پورت شارژ گوشی خود متصل کنید، سپس یک سر کابل HDMI را به ورودی مبدل و سر دیگر آن را به ورودی تلویزیون وصل کنید. با انجام این کار گوشی شما به تلویزیون متصل می‌شود و با تنظیم تلویزیون بر روی ورودی HDMI مورد نظر، صفحه گوشی بر روی نمایشگر تلویزیون به تصویر کشیده می‌شود.

اتصال گوشی آیفون به تلویزیون به وسیله مبدل Digital AV Adapter

اتصال گوشی آیفون به تلویزیون با مبدل Digital AV Adapter

مبدل Digital AV Adapter به شما امکان می‌دهد تا صفحه گوشی آیفون خود را به نمایشگر تلویزیون انتقال دهید تا آنچه را که در گوشی می‌بینید در ابعادی بزرگ‌تر و با کیفیت بالا مشاهده کنید.

استفاده از Digital AV Adapter بسیار آسان است، برای انجام این کار ابتدا لازم است تا مبدل Digital AV Adapter را به درگاه شارژ گوشی خود متصل کنید، سپس یک سر کابل HDMI را به تلویزیون و سر دیگر آن را به ورودی HDMI مبدل Digital AV Adapter متصل کنید. با طی‌کردن مراحل گفته شده گوشی شما به تلویزیون متصل می‌شود و کافی است تا تلویزیون را بر روی ورودی HDMI مورد نظر قرار دهید تا صفحه گوشی شما در نمایشگر تلویزیون به نمایش گذاشته شود.

اتصال گوشی آیفون به تلویزیون با استفاده از قابلیت DLNA

اتصال گوشی آیفون به تلویزیون با استفاده از قابلیت DLNA

کلمه DLNA مخفف عبارت Digital Living Network Alliance که ترجمه آن در فارسی « شبکه یکپارچه زندگی دیجیتالی » است، شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت اطلاعات دستگاه‌های دیجیتال موجود در خانه خود را مانند کامپیوتر ، تلویزیون ، لپ تاپ ، تبلت، سینما خانگی، موبایل و … را به هم ارتباط دهید ، مثلا زمانی که یک موسیقی ، ویدیو یا عکسی را در لپ تاپ تماشا می‌کنید می‌توانید آن را بر روی دستگاه‌های دیگر را به اشتراک بگذارید، البته این دستگاه‌ها همه باید دارای قابلیت DLNA باشند تا شما بتوانید به این طریق از آن‌ها استفاده کنید.

ویژگی مهم DLNA ، پشتیبانی از ارتباط وایرلس و بی سیم است که همه وسایل را به هم مرتبط می‌کند و محتوای آن‌ها را با هم به اشتراک می‌گذارد .

نحوه استفاده از DLNA

  • ابتدا باید مطمئن شوید که دستگاه‌های شما قابلیت DLNA را پشتیبانی می‌کنند یا خیر ، که اگر در دسترس باشد معمولا روی جعبه یا در دفترچه راهنمای لوازم در مورد وجود این قابلیت نوشته شده است.
  • راه اندازی برای شبکه خانگی
  • دانلود و نصب نرم افزار‌های پیشنهاد شده توسط شرکت تولید کننده وسیله دیجیتال که بعد از نصب این برنامه، اون به دنبال دستگاه‌های دیگری که می‌خواهید شبکه کنید می‌گردد و بعد از پیدا کردن آن‌ها را اضافه کنید و حال بر روی گزینه ADD کلیک کنید تا برنامه‌های مورد نظرتان افزوده شوند.

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی شد انواع روش‌های وصل شدن گوشی‌های موبایل آیفون و اندرویدی، به تلویزیون بررسی شود. آیا تا به حال از ترفندهای ذکر شده جهت وصل شدن گوشی آیفون یا اندروید به تلویزیون استفاده کرده‌اید؟ می‌توانید تجربه خود را با ما و دیگران در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. ممنون.مقاله کاملی درباره اتصال آیفون به تی وی بود

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام. خیلی خوشحالیم که راضی بودید

      0
  2. سلام.گوشی اندروید رو چطوری به تلویزیون متصل کنیم

    0
  3. سلام.راه دیگری برای اتصال گوشی به تلویزیون هست؟

    0