top
LastPass-app

آموزش برنامه Lastpass، تنها یک رمز کافیست!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

0

icon

این روزها  برای استفاده از تمام سایتها، اپلیکیشن‌ها و سرویسهای آنلاین باید یک اسم رمز اختصاص داد و واضح است که حافظه ما نمی تواند همه آنها را به خاطر داشته باشد. این موضوع باعث می شود که کاربران برای ساده کردن این کار از رمزهایی استفاده کنند که به خاطر سپردن آن کار آسانی باشد و یا بدتر اینکه از یک رمز پیچیده و طولانی برای همه کارهایشان استفاده کنند. هر دوی این روشها احتمال هک شدن حساب‌های کاربری آنها را بالا می برد. در این مطلب آموزش نرم‌ افزار Lastpass را به شما خواهیم آموخت تا دغدغه شما بابت رمز های مختلف را به حداقل برسانیم.

LastPass چیست؟

LastPass یک سیستم مدیریت پسورد ایمن و بسیار قوی است که به شما اجازه می‌دهد تمام پسوردهای خود را روی مرورگر، موبایل و سیستم عامل مدیریت کنید. این سیستم امکان تولید پسوردهای قوی را هم ایجاد می‌کند و به دلیل کد کردن پسوردهای شما امکان لو رفتن پسورد نیز بسیار کاهش پیدا می‌کند. با کمک LastPass شما می‌توانید روی هر کامپیوتری به تمام پسوردهای خود به صورت ایمن دسترسی داشته باشید.

برخی از امکانات LastPass:

  • امکان ذخیره تمام پسوردها
  • قابلیت تکمیل خودکار اطلاعات ورود به صورت خودکار
  • بررسی میزان قدرت پسوردها
  • تولید پسوردهای قوی با امکان سفارشی‌سازی
  • امکان نوشتن و نگه‌داری متن به صورت ایمن
  • امکان ذخیره پسورد روی یک سیستم و استفاده از آن در سیستمی دیگر

شروع کار با LastPass

هر چند می‌توان با افزونه های کروم یا فایرفاکس شروع کرد، اما به دلایل زیای پیشنهاد ما این است که ابتدا LastPass را روی موبایل هوشمند اندرویدی یا ios خود نصب کنید:

دانلود اپلیکیشن LastPass برای اندروید

دانلود اپلیکیشن LastPass برای IOS

ورود اطلاعات به LastPass

LastPass در اندروید و ios تفاوت‌هایی دارد اما اصول کلی کار یکسان است. سایتی که می‌خواهید اطلاعات ورود آن را وارد کنید یا جزو سایت‌های شناخته‌شده توسط LastPass مثل Gmail، Facebook و … است که در این صورت نیازی به دانستن آدرس صفحه لاگین به سایت ندارید. اما در غیر این صورت مثلاً برای اینترنت بانک‌ها نیاز دارید که صفحه لاگین آن سایت را به دست بیاورید.
ما برای مثال اکانت اینترنت بانک ملی (بام) را به LastPass اضافه می‌کنیم. در قسمت Vault و یا صفحه اصلی نرم‌افزار دکمه «+» را فشار دهید. صفحه‌ای مانند شکل زیر مشاهده خواهید کرد:

اگر مثلاً می‌خواستید اکانت Gmail خود را وارد کنید باید از این لیست Google را انتخاب می‌کردید. اما حالا باید گزینه اول یعنی Save Custum Site را انتخاب کنید. در قسمت URL صفحه لاگین بام را انتخاب می‌کنیم که برای بام آدرس زیر هست:
https://my.bmi.ir/portalserver/signin
در قسمت Name یک نام دلخواه برای این رکورد وارد می‌کنید. مثلاً «بانک ملی» و بعد هم نام کاربری را در قسمت Username و کلمه عبور را در قسمت Password وارد می‌کنیم. و درنهایت بر روی کلمه Save در بالا و سمت راست صفحه کلیک می‌کنیم.
حالا رکوردی که وارد کرده‌اید باید در قسمت Valut و بخش Sites اپلیکیشن LastPass شما قابل‌مشاهده باشد. تا اینجای کار در اندروید و ios تقریباً یکسان است. اما از اینجا به بعد تفاوت‌هایی وجود دارد که ذکر می‌کنیم.

استفاده از پسوردهای ذخیره‌شده

اینجا کمی تفاوت میان اندروید و ios هست. در دستگاه‌های اندرویدی، بهترین و امن‌ترین راه استفاده از مرورگر داخلی LastPass است.

در اندروید

بر روی رکوردی که وارد کرده‌اید کلیک می‌کنید و صفحه لاگین با فیلدهای پرشده باز می‌شود و ادامه کار.

در ios

اما در ios مرورگر داخلی وجود ندارد. اگر در سافاری صفحه لاگین را باز کنید در قسمت بالایی کیبرد پیشنهاد پرکردن فیلدها توسط LastPass وجود دارد که با کلیک برروی آن LastPass کار را برای شما انجام می‌دهد.

و درنهایت

LastPass واقعاً واجب است. امنیت شما را صد در صد تضمین نمی‌کند اما اگر در سایت‌های زیادی عضو هستید، با تعیین رمزهای قوی و همچنین Master Password قدرتمند برای LastPass می‌توانید خواب راحت‌تری داشته باشید.

در این مطلب آموزش نرم افزار Lastpass را به شما ارائه دادیم، اگر پیشنهاد یا سوالی داشتید حتما در دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

4.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید