top
How to buy a used or repaired mobile phone

نحوه خرید گوشی موبایل دست دوم یا تعمیر شده

زمان مطالعه: 15 دقیقه

0

icon

خرید یک گوشی آیفون یا اندروید دست دوم می‌تواند یک میدان مین باشد. بیاموزید که چگونه می‌توانید یک گوشی ایمن به دست آورید و مطمئن شوید که داده‌های شما ایمن باقی می‌مانند. در این مقاله شما را با خرید گوشی موبایل دست دوم یا تعمیر شده آشنا می‌کنیم و تمام جزئیات یک خرید ایمن را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا با خیال راحت خرید نمایید.

آیا می‌دانید با کلیک بر روی لینک زیر علاوه بر استعلام گارانتی گوشی خود، سرقتی یا مفقودی نبودن آن، اصالت گوشی، از مشخصات کامل گوشی خود نیز مطلع می‌شوید؟

چرا گوشی دست دوم

برای آگاهی از نحوه خرید گوشی موبایل دست دوم یا تعمیر شده، ابتدا باید بدانیم اصلا چرا گوشی دست دوم؟

گوشی‌های هوشمند کاملا جدید و درجه یک همیشه برای خریداران گزینه‌ای کم هزینه نیستند. برچسب‌های قیمت گزاف و پیشرفت‌های بی‌نظیر بین مدل‌ها باعث شده است که بسیاری از مصرف‌کنندگان به چرخه ارتقای گوشی‌های هوشمند معمولی پشت کنند.

قیمت گوشی‌های مدرن را در نظر بگیرید، فهمیدن دلیل آن کار سختی نیست. برخی از آخرین مدل‌ها بیش از 50 میلیون قیمت دارند، اما چرا برای دستگاه جدیدی که مزایای زیادی نسبت به گوشی فعلی شما ارائه نمی‌کند، هزینه پرداخت کنید؟

خرید یک تلفن همراه دست دوم می‌تواند کاملا منطقی باشد، اما مهم است که ابتدا دقیقاً متوجه شوید که به چه چیزی وارد می‌شوید و مسائل مهمی مانند امنیت را در نظر بگیرید. ما نحوه پیدا کردن گوشی دست دوم مناسب را برای شما توضیح می‌دهیم.

نکته: حتما قبل از خرید گوشی استعلام اصالت گوشی را بگیرید تا از مشکلاتی که ممکن است در آینده برای‌تان پیش بیاید جلوگیری نمایید. می‌توانید از طریق این لینک استعلام بگیرید و از تمام جزئیات، گارانتی و سرقتی یا مفقودی نبودن گوشی مد نظرتان مطلع شوید.

آیا گوشی‌های دست دوم ایمن هستند؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در خرید گوشی دست دوم یا تعمیر شده باید به آن توجه کنید امنیت است. مدل‌های آیفون اپل به‌مدت ۵ تا ۶ سال از زمان عرضه به‌ روزرسانی‌های امنیتی را از سازنده دریافت می‌کنند. برای گوشی‌های اندرویدی، این مدت معمولاً بین 2 تا 4 سال است، اگرچه استثناهایی وجود دارد.

هنگامی که تلفنی دریافت به‌روزرسانی‌های امنیتی حیاتی را متوقف می‌کند، در برابر حملات هکرهای گرفته‌کننده داده، آسیب‌پذیرتر می‌شود. همانطور که در مثال زیر نشان داده شده است، اگر تلفنی دیگر پشتیبانی نمی‌شود، به وضوح در بررسی‌های تخصصی تلفن همراه خود علامت گذاری می‌کنیم:

اگر در حال خرید یک گوشی دست دوم هستید، باید مطمئن شوید که برای مدت زمان خوبی به روز می‌شود. از آنجایی که دوره‌های به‌روزرسانی گوشی‌های هوشمند از زمان راه‌اندازی شروع می‌شود، می‌تواند کمی یک میدان مین باشد. 

بهترین گوشی‌های دست دوم

برای کمک به شما در خرید گوشی موبایل دست دوم یا تعمیر شده ما برخی از گوشی‌های محبوب‌تری را که می‌توانید از خرده‌فروشان دست دوم خریداری کنید، جمع‌آوری کرده‌ایم. 

گاهی اوقات تلفن‌هایی که دیگر با به روز رسانی‌های امنیتی پشتیبانی نمی‌شوند یا در شرف از بین رفتن پشتیبانی هستند را می‌توان در خرده فروشان دست دوم به فروش رساند.

تمام توصیه‌های تلفن دست دومی که ما پیشنهاد می‌کنیم، حداقل دو سال پشتیبانی امنیتی دارند.

توجه داشته باشید که تلفن‌های دست دوم ممکن است مانند بررسی‌های تلفن همراه ما عمل نکنند، زیرا همه آنها بر اساس آزمایش گوشی‌های جدید هستند.

آیفون 11 اپل

آیفون 11 اپل

با پشتیبانی امنیتی که حداقل تا سپتامبر 2025 پیش بینی می‌شود، می‌توانید مدت زمان خوبی از آیفون 11 به طور ایمن استفاده کنید.

با این حال، ما تحت تاثیر عمر باتری این آیفون قرار نگرفتیم، بنابراین در صورت خرید دست دوم، ممکن است نیاز به جایگزینی آن داشته باشید.

Apple iPhone XR

Apple iPhone XR - 230

اگر به دنبال یک آیفون حتی ارزان تر هستید، نگاهی به آیفون XR دست دوم بیندازید. این صفحه نمایش 6.1 اینچی با وضوح 1792 در 828 دارد. فقط یک دوربین عقب دارد، اما ویژگی‌های نرم‌افزاری مانند فلاش چهار LED با رنگ واقعی برای روشن‌تر کردن تصاویر تاریک باید در هنگام عکس‌برداری به شما تطبیق‌پذیری بدهد. پشتیبانی امنیتی باید حداقل تا اکتبر 2024 ادامه داشته باشد.

Samsung Galaxy S21 5G

Samsung Galaxy S21 5G - 330

اکنون نسخه‌های جدیدتری منتشر شده است، انتظار می‌رود مدل‌های S21 5G بیشتری را در خرده فروشان دست دوم با قیمت مناسب مشاهده کنید. به‌روزرسانی‌های امنیتی حداقل تا ژانویه 2026 تضمین می‌شوند.

Samsung Galaxy A32 5G

Samsung Galaxy A32 5G - 160

برای یک گوشی دست دوم با 5G که برای چند سال خوب پشتیبانی می‌شود، لازم نیست هزینه زیادی بپردازید. به روز رسانی‌های امنیتی حداقل تا فوریه 2025 در این گوشی ادامه خواهد داشت و قبل از اینکه مجبور شوید دوباره به ارتقاء فکر کنید، مدتی به شما آرامش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ۹ نکته مهم برای خرید گوشی دست دوم و کارکرده-چگونه می توان یک معامله امن داشت؟

تلفن‌های مستعمل یا بازسازی شده: تفاوت چیست؟

تلفن‌های مستعمل یا بازسازی شده: تفاوت چیست؟

به راحتی می توان این دو را با هم اشتباه گرفت، اما تمایزات کلیدی وجود دارد که هر یک مجموعه‌ای از مزایا و معایب خاص خود را دارند.

گوشی‌های بازسازی شده

اینها مستقیماً توسط تولید کننده، خرده فروش یا فروشنده فروخته می‌شوند. تلفن‌های بازسازی‌شده یا «نو» به نظر می‌رسند یا از نظر کیفیت درجه‌بندی می‌شوند، بنابراین قبل از خرید می‌دانید که تلفن در چه وضعیتی قرار دارد.

قیمت‌ها اغلب بالاتر از بازار دست دوم خواهد بود، زیرا تلفن‌ها توسط متخصصان بررسی شده‌اند تا از سالم بودن و وضعیت فیزیکی خوب آن‌ها اطمینان حاصل شود. شما دارای نوعی ضمانت هستید، زیرا تلفن‌های بازسازی شده توسط یک خرده فروش حرفه‌ای به شما فروخته می‌شود.

گوشی های دست دوم

اینها اغلب مستقیماً از مالک قبلی خریداری می شوند، به این معنی که معاملات می توانند ریسک بیشتری داشته باشند. به یاد داشته باشید که گارانتی به احتمال زیاد منقضی شده است، زیرا وقتی تلفن مستقیماً بین مالکان تغییر می کند، تمدید نمی‌شود.

شما می توانید قیمت بسیار خوبی برای یک تلفن دست دوم دریافت کنید، زیرا فروشندگان ممکن است ندانند که یک گوشی دست دوم واقعاً چقدر ارزش دارد. حراج های آنلاین اغلب منجر به قیمت نهایی پایین نیز می‌شود.

اما هشدار دهید: ممکن است گوشی به‌طور مشهودی فرسوده به نظر برسد، و ممکن است در جعبه اصلی خود یا حتی با لوازم جانبی مناسب مانند شارژر یا هدفون عرضه نشود.

از اینجا به راحتی از گارانتی و عدم سرقتی یا مفقودی بودن گوشی خود مطلع شوید.

برای گوشی دست دومم چقدر می‌گیرم؟

مقدار پولی که برای گوشی هوشمند خود دریافت خواهید کرد بر اساس عوامل مختلفی است. وضعیت دستگاه و همچنین میزان حافظه داخلی تأثیرگذار است. به عنوان مثال، یک آیفون XR 128 گیگابایتی مطلوب تر از یک آیفون XR با ظرفیت 64 گیگابایت است.

با گوشی دست دوم خود معامله کنید

در برخی موارد، بازگرداندن تلفن کارکرده خود به سازنده به این معنی است که اعتباری دریافت خواهید کرد که می‌توان آن را برای خرید بعدی از همان برند اختصاص داد. هم اپل و هم سامسونگ طرح‌هایی شبیه به این دارند.

Apple Trade In توضیح داد

اگر فکر می‌کنید زمان بازنشستگی آیفون‌تان فرا رسیده است، اپل می‌تواند دستگاه شما را بگیرد و آن را با اعتبار خرید بعدی‌تان عوض کند، یا یک کارت هدیه اپل استور را برای استفاده در هر زمان ارائه دهد. اگر دستگاه شما واجد شرایط نباشد (شاید بدون تعمیر آسیب دیده باشد)، اپل آن را برای شما بازیافت خواهد کرد.

قیمتی برای دستگاه قدیمی خود به شما ارائه می شود. وب سایت Apple Trade In فهرستی از تخمین های قیمت مدل های آیفون از آیفون 7 تا آیفون 13 پرو مکس را ارائه کرده است.

می‌توانید دستگاه قدیمی‌تان را با استفاده از کیت پیش‌پرداختی که اپل ارسال می‌کند، برگردانید یا می‌توانید محصول را در فروشگاه ببرید. اپل می گوید فرآیند تجارت آنلاین معمولاً 2 تا 3 هفته طول می کشد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که در ایران این فعالیت با مشکل روبه رو می‌باشد.

Samsung Trade In توضیح داد

اگر از شر یک موبایل سامسونگ (یا یک گوشی غیر سامسونگ که با یک دستگاه سامسونگ جایگزین می‌کنید) خلاص می‌شوید، به وب‌سایت آن برند بروید و از ارزش فعلی گوشی خود مطلع شوید. اگر مایل به پذیرش قیمت هستید، با انتخاب دستگاه معامله‌ای خود، تخفیف فوری در سبد خرید خود دریافت خواهید کرد. مرحله آخر شامل ارسال گوشی شما در بسته بندی ارائه شده توسط سامسونگ است.

بنابراین چقدر می‌توانید انتظار دریافت برای تلفن دست دوم خود را داشته باشید؟ وب‌سایت Samsung Trade In تمام جزئیات مربوط به تلفن‌هایی را که واجد شرایط این طرح هستند، شامل Galaxy Note 10 Plus 5G است. 

البته شاید در ایران برای این کار با مشکل روبه رو شوید، به همین دلیل با نمایندگی گوشی خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش انتقال مالکیت گوشی دست دوم در سامانه همتا

آنچه باید قبل از فروش گوشی دست دوم بدانید

با فرض اینکه تصمیم گرفته‌اید تلفن همراه قدیمی خود را لیست کنید، قبل از اینکه آن را در جعبه قرار دهید باید چند مرحله را طی کنید.

از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

اگر چند سالی است که صاحب گوشی خود هستید که به زودی بازنشسته می‌شود، به احتمال زیاد تصاویر، ویدیوها و فایل‌های دیگری را در آنجا خواهید داشت که می‌خواهید یک کپی از آن‌ها داشته باشید. تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات شما نسبتاً ساده است، اما مراحل بسته به مدل تلفن شما کمی متفاوت است.

  • پشتیبان‌گیری از داده‌ها در Android: می‌توانید از تلفن خود از عکس‌ها و ویدیوها در کتابخانه Google Photos خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. فایل‌ها و پوشه‌ها را می‌توان (به طور موقت یا دائم) در Google Drive ذخیره کرد. برای پشتیبان‌گیری دستی از داده‌ها و تنظیمات، برنامه تنظیمات  خود را باز کنید ، سپس روی System  > Backup ضربه بزنید .
  • پشتیبان‌گیری از داده‌ها در iPhone: در iPhone، می‌توانید با استفاده از iCloud، Mac یا رایانه شخصی از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. برای استفاده از iCloud، به Settings  > [Your name] > iCloud  > iCloud Backup بروید. در رایانه، به سادگی آیفون خود را وصل کنید، به iTunes  بروید و روی Summary و سپس
     Back Up Now کلیک کنید .

توجه داشته باشید که اگر این ویژگی را فعال کرده باشید، هم گوگل و هم اپل به طور خودکار از بسیاری از اطلاعات شما نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند. اگر نگران گم شدن گوشی خود هستید، میتواند خیالتان را راحت کند.

قبل از اینکه گوشی قدیمی خود را بفروشید، گوشی جدید خود را بخرید

اکنون اکثر تلفن‌ها دارای یک برنامه سوئیچینگ از پیش نصب شده هستند که به شما امکان می‌دهد فایل‌های قدیمی خود را به گوشی جایگزین خود منتقل کنید. اگر تصمیم به استفاده از این روش دارید، پیشنهاد می‌کنیم یک هفته یا بیشتر گوشی قدیمی خود را نگه دارید تا مطمئن شوید که همه چیز جابه جا شده است.

  • انتقال از iPhone به Android: تلفن Android جدید خود را روشن کنید، روی Start  ضربه بزنید و در صورت درخواست، کپی کردن برنامه ها و داده ها را از تلفن قدیمی خود انتخاب کنید. صفحه مشاوره Google در مورد تغییر به یک تلفن Android جدید را ببینید.
  • انتقال از اندروید به آیفون: مطمئن شوید که اینترنت اندروید شما روشن است. در iPhone خود، به دنبال صفحه Apps & Data بگردید ، سپس روی Move Data from Android ضربه بزنید. در Android خود، برنامه انتقال به iOS را باز کنید و روی Continue ضربه بزنید. دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنیدصفحه مشاوره اپل در مورد انتقال از اندروید به آیفون را ببینید.

اطلاعات گوشی خود را پاک کنید

وقتی مطمئن شدید که همه فایل‌های مهم از گوشی شما حذف شده و در جای دیگری از آن نسخه پشتیبان تهیه شده است، می‌توانید روی گزینه «بازنشانی کارخانه» ضربه بزنید.

با اجرای بازنشانی به تنظیمات کارخانه، گوشی شما به حالت اولیه باز می‌گردد. این بدان معناست که تنها فایل‌هایی که روی موبایل نگهداری می‌شوند، فایل‌های سیستم عامل حیاتی و برنامه‌ها و تصاویر از پیش نصب‌شده خواهند بود. انجام این فرآیند به شما آرامش خاطر را در هنگام فروش می‌دهد. تلفنی را تحویل می‌دهید که هیچ یک از اطلاعات شخصی شما روی آن نیست.

  • بازنشانی به تنظیمات کارخانه در اندروید:  به منوی تنظیمات  خود بروید و به دنبال گزینه Reset  بگردید. به صفحه مشاوره Google در مورد بازنشانی دستگاه Android خود به تنظیمات کارخانه مراجعه کنید.

  • بازنشانی در iPhone:  به تنظیمات  > عمومی  > بازنشانی  بروید و گزینه Reset All Settings را انتخاب کنید. به صفحه مشاوره اپل در مورد بازگرداندن تنظیمات آیفون به پیش فرض خود مراجعه کنید.

گارانتی گوشی دست دوم

یکی از مزیت‌های بزرگ خرید یک گوشی کاملاً جدید، چه به صورت کامل و چه به صورت قراردادی، این است که شما به صورت استاندارد هم ضمانت فروشنده و هم سازنده را دریافت می‌کنید. هنگام خرید دست دوم یا بازسازی شده، ممکن است کارها کمی متفاوت باشد.

گوشی دست دوم را از کجا بخریم؟

راه‌های زیادی برای دستیابی به قیمت مقرون به صرفه برای گوشی بعدی خود بدون ریسک کردن یا به خطر انداختن کیفیت وجود دارد.

هنگامی که در حال خرید آنلاین برای یک تلفن جایگزین هستید، مطمئن شوید که پول خود را به یک فروشنده معتبر تحویل می‌دهید. در صورت امکان، سیاست بازگرداندن خرده فروش را بررسی کنید و همچنین نگاهی به برخی از نظرات مشتریان بیندازید.

هنگام خرید موبایل دست دوم باید به چه مشکلاتی توجه کنم؟

اگر به جای خرید از یک فرد به نمایندگی‌های فروش گوشی‌های معتبر پایبند باشید، احتمالاً مشکلات کمتری خواهید داشت، اما همچنان مهم است که تحقیقات خود را با دقت انجام دهید.

علاوه بر مسائل امنیتی ذکر شده در بالا، در اینجا برخی از مشکلات دیگر وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • عمر باتری ضعیف: باتری‌های گوشی‌های هوشمند عمر کوتاهی دارند. مگر اینکه واحد دست دومی که می‌خرید با باتری جدید بازسازی شده باشد، بعید به نظر می‌رسد که طول عمر بالایی داشته باشید، حتی اگر در حالت عادی کار کند.
  • پورت شارژ معیوب:  در گوشی‌های هوشمند نقاط سایش زیادی وجود ندارد، اما درگاه شارژ اغلب اولین موردی است که استفاده می‌شود. آن را به خوبی تمیز کنید تا هر گونه پرز یا کثیفی که ممکن است ایجاد شده باشد پاک شود.
  • دکمه‌های معیوب:  تنها قسمت‌های متحرک فیزیکی در گوشی‌های هوشمند، عناصری مانند دکمه تنظیم صدا در دستگاه گلکسی اس یا دکمه هوم، در آیفون‌های قدیمی‌تر
  • به طور طبیعی پس از مدتی احساس واضح و کلیک را از دست می‌دهند. اگر آن دکمه‌ها کاملاً از کار بیفتند، می‌تواند به یک مشکل واقعی تبدیل شود.
  • لوازم جانبی گم شده: با فروشنده یا خرده‌فروش بررسی کنیدو اطمینان حاصل کنید که گوشی مورد نظر دارای کابل شارژ، آداپتور برق و هر وسیله جانبی دیگری که معمولاً همراه آن است، مانند هدفون، باشد.

نتیجه گیری

در این متن سعی کردیم تمام نکات و اطلاعات لازم درباره نحوه خرید گوشی دست دوم یا تعمیری را در اختیارتان قرار دهیم. اما نکته‌ای که قابل اهمیت است این می‌باشد که حتما قبل از خرید استعلام گوشی مد نظرتان را بگیرید تا از مشکلات آینده جلوگیری نمایید. اگر سوال یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.

این نکته را به یاد داشته باشید، در صورتی که در انجام دادن نکات پیشنهادی تبحر کافی ندارید حتما به متخصص مراجعه نمایید؛ چون ممکن است نکته‌ای را ما از قلم انداخته باشیم. اما تمام سعی‌مان را کرده‌ایم که آموزش کاملی را به شما ارائه دهیم.

منبع: iSmash

Rate this post

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید