top
important-notes-of-buying-second-hand-mobile

9 نکته مهم برای خرید گوشی دست دوم و کارکرده-چگونه می توان یک معامله امن داشت؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

3

icon

خرید گوشی دست دوم و کارکرده روش‌های خاص خود را دارد. ممکن است شما احساس کنید که نیاز است تا گوشی هوشمند خود را عوض کنید، اما خرید یک مدل جدید می‌تواند بسیار گران باشد. با عرضه بی شمار گوشی‌ها در سال‌های اخیر، بازار موبایل دست دوم نیز به خوبی توسعه یافته است و حالا شما انتخاب‌های زیادی برای خرید گوشی دست دوم و کارکرده دارید.

شما می‌توانید با پیدا کردن یک گوشی هوشمند که بیش از حد کار نکرده باشد و همچنین بتوان برای یکی دو سال دیگر از آن استفاده کرد، اقدام به خرید گوشی دست دوم و کارکرده کنید و معامله خوبی را برای خود رقم بزنید.اما قبل از خرید گوشی دست دوم و کارکرده چند اقدام پیشگیرانه وجود دارد که شما حتما باید به آن توجه کنید.در برخی از اوقات، اگر هیچ گونه نمونه قرارداد خرید گوشی دست دوم نداشته باشید و همچنین دقت لازم در خرید گوشی دست دوم و کارکرده نداشته باشید، ممکن است پای شما به زندان نیز باز شود. پس حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

برای خرید گوشی دست دوم و کارکرده یک گوشی خوب انتخاب کنید

قبل از اینکه موبایل به دست شما برسد، باید انتخاب کنید که کدام مدل گوشی هوشمند را می‌خواهید خریداری کنید. آیا دوست دارید تا یک برند خاص را خریداری کنید و یا اینکه هر برندی مناسب باشد را تهیه می‌کنید؟ سیستم عامل آن برای شما مهم است؟ حتما می‌خواهید گوشی اندرویدی را خریداری کنید؟

انتخاب سیستم عامل گوشی

مراقب باشید تا معیارهای مورد نظر مانند اندازه صفحه، نوع سیستم عامل نصب شده بر روی گوشی، سال عرضه شدن گوشی در بازار، ویژگی‌های یک گوشی هوشمند / اتصالات ورودی و…. را حتما بررسی کنید.متاسفانه با شرایط ارزی کشور، مانند گذشته، خرید گوشی دست دوم و کارکرده چیز ارزانی برای شما نخواهد بود و حداقل باید چند میلیون برای یک گوشی خوب دست دوم هزینه کنید. بنابراین حتما باید به نکات مذکور توجه داشته باشید تا گوشی مناسبی را بدست آورید.

به هر حال، خود را برای آغاز یک معامله حرفه ای آماده کنید.

می توانید در برنامه‌های مختلفی مانند دیوار و یا ایسام یا در سایت‌ها / انجمن‌های تخصصی گشت و گذار کنید و یک گوشی مناسب پیدا کنید.

تاکید می‌شود که در هنگام خرید گوشی دست دوم و کارکرده، بسیار مراقب قیمت‌های بیش از حد وسوسه انگیز باشید که آنها قرار است بسیاری از موضوعات را از شما پنهان کنند. به لطف تکنولوژی و همچنین موتور جستجو قدرتمند گوگل، به شما امکان می‌دهد تا خیلی سریع قیمت گوشی نو و دست دوم مورد نظر خود را پیدا کنید.

به فرض مثال، اگر کسی به شما پیشنهاد داد که آیفون 12 را می‌توانید صرفا با پرداخت 5 میلیون تومان دریافت کنید، باید بدانید که این یک کلاهبرداری است و در ایران قیمت آیفون حتی دست دوم آن بیشتر از این مبلغ است.

همیاب24

استعلام کد IMEI از طریق سامانه همیاب 24

خوشبختانه امروزه با سامانه همیاب 24، می توان استعلام قانونی بودن گوشی همراه را مورد بررسی قرار داد، به گونه ای که شما به هنگام خرید گوشی دست دوم و کارکرده، می توانید با وارد کردن کد IMEI که از طریق *#06# به دست آمده، در رابطه با رجیستری و همچنین اصالت گوشی همراه، اطمینان پیدا کنید.با کلیک بر روی دکمه زیر به سامانه همیاب 24 منتقل خواهید شد.

در هنگام خرید گوشی دست دوم و کارکرده باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟

در ادامه چند نکته برای شما در رابطه با خرید گوشی دست دوم و کارکرده ذکر خواهیم کرد که با دنبال کردن آن،از معامله های آتی  خود در آینده پشیمان نمی شوید.

خرید گوشی دست دوم

1. فاکتور گوشی خریداری شده و ضمانت

 زمانیکه پای شما به معامله باز می‌شود، از فروشنده سوال بپرسید که آیا فاکتور خرید گوشی در دست دارد و یا اینکه می‌تواند به شما تحویل دهد؟ و پس از آن، از شخص فروشنده سوال کنید که آیا این گوشی، ضمانت / گارانتی دارد؟ اگر فروشنده از فاکتور و ارائه برگه ضمانت امتناع کرد، شما نمی توانید کارکرد دقیق گوشی را بدست آورید بنابراین  باید خودتان حدس بزنید و یا اینکه از شخص سوالات مختلفی بپرسید.

هنگام  خرید گوشی دست دوم و کارکرده، پیشنهاد می‌شود حتما جعبه آن را نیز دریافت کنید. به محض مشاهده جعبه و گوشی، پیشنهاد می‌شود تا کد *#06# را وارد کنید و کد IMEI را با کد درج شده بر روی کارتن، مقایسه کنید. اگر یکی بود، می‌توان گفت که کارتن گوشی، متعلق به خود گوشی است. هر چند امکان جعل کارتن وجود دارد، اما حداقل می‌توان اطمینانی را نسبت به این موضوع کسب کرد.

2. خرید گوشی دست دوم و کارکرده با عنوان آیفون لاک شده

متاسفانه بسیاری از آیفون‌های دست دوم در بازار، لاک شده و یا قفل شده هستند. از این جهت که شما نمی‌توانید از آنها استفاده کنید، مگر اینکه شما یک آیفون دیگری داشته باشید و بخواهید دست دوم همان مدل خریداری کنید و از قطعات آن جهت تعمیر گوشی خود بهره مند شوید.

هر چند این کار می‌تواند تبعات قانونی برای شما داشته باشد. زمانی آیفون لاک می‌شود که شما اپل آی دی را فراموش کنید و یا اینکه گوشی مذکور، دزدی باشد و صاحب گوشی، از طریق سیستم اپل، گوشی را لاک کرده باشد.

بنابراین، پیشنهاد می‌شود که گوشی لاک شده را خریداری نکنید.

ایفون لاک شده

3. بررسی عمومی گوشی دست دوم و کارکرده

پیشنهاد می‌شود تا با دقت به صفحه نمایش گوشی و ظاهر کلی گوشی نگاه کرده و ببینید که خط خوردگی خاصی بر روی آن نیست و یا اینکه لبه‌های ان، خراشیده نشده باشد.

4. تست خاموش و روشن کردن گوشی دست دوم

گوشی مذکور را یکبار خاموش و روشن کنید و ببینید آیا تلفن به درستی روشن می‌شود یا خیر. همچنین قفل صفحه را نیز در ابعاد مختلف مانند قفل لمسی، رمز، پترن و… بررسی کنید.

5. تست لمس گوشی دست دوم و کارکرده

اطمینان حاصل کنید که لمس گوشی مذکور به خوبی کار می‌کند و پیکسل‌های مرده در گوشی وجود نداشته باشد.

6. به هنگام خرید گوشی دست دوم و کارکرده به باتری آن توجه کنید

به شما پیشنهاد می‌شود تا اندکی با گوشی کار کنید و ببینید که به هنگام کار کردن باطری خالی می‌کند یا خیر. همچنین اگر می‌توانید، قاب گوشی را باز کنید و سطح باتری را نگاه کنید.

7. برای خرید گوشی دست دوم و کارکرده بلندگو و آنتن دهی را مورد بررسی قرار دهید!

قبل از اتمام معامله خرید گوشی دست دوم و کارکرده، از فروشنده بخواهید تا با گوشی مذکور با شما تماس بگیرد. ببینید که صدا به طور واضح منتقل می‌شود یا نه و همچنین راهی برای تست بلندگو و آنتن دهی گوشی است.

8. بررسی هندزفری و میزان صدای گوشی

یکی از مراحل خرید گوشی دست دوم و کارکرده، این است که هندزفری را به ورودی گوشی متصل کرده و ببینید که صدا در هندزفری به خوبی دریافت می‌شود یا خیر. علاوه بر این، یک موزیک در گوشی پخش کنید و میزان صدای گوشی را نیز در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهید.

9. وای فای گوشی را تست کنید

یکی از نکات مهم به هنگام خرید گوشی دست دوم و کارکرده، این است که وای فای گوشی را تست کنید. اگر دستگاه وایرلس برای تست وای فای گوشی کنار شما وجود ندارد، هیچ اشکالی ندارد. شما می‌توانید با زدن نقطه اتصال گوشی خود، اینترنت را به صورت وای فای به اشتراک بگذارید تا این مسئله را بررسی کنید.

تنظیمات وایرلس گوشی

خلاصه مطالب

  • باتوجه به نیاز خود اقدام به خرید گوشی کنید.
  • قیمت بسیار پایین موبایل حتی ارزانتر از بازار،غیرمنطقی است بنابراین از خرید آن بپرهیزید
  • خرید گوشی سرقتی یا مفقودی آنهم ناخواسته  سبب ایجاد مشکلات فراوانی در آینده می گردد. بهترین روش استفاده از سامانه همیاب24 می باشد که با استعلام از سامانه، سرقتی/مفقودی بودن گوشی مشخص خواهد شد.
  • فاکتور ضمانت گوشی را بررسی نمایید و با تطابق شماره سریال روی جعبه گوشی با شماره سریال موبایل از درستی و اصالت جعبه گوشی آگاه شوید.
  • آیفون های لاک شده  مناسب گوشی های است که نیاز به تعمیر دارند و بنابراین از خرید آن بپرهیزید.
  •  امکان وجود خط خوردگی ها و خراشیدگی ها در ظاهر موبایل مانند صفحه نمایش توجه داشته باشید.
  • موبایل را خاموش و روشن کنید تا از نبود مشکلات دیگر اگاه شوید.
  • بررسی پیکسل های صفحه نمایش امری حیاتی است زیرا ممکن است برخی از پیکسل های گوشی سوخته باشد.
  • صدا و هندزفری،انتن دهی و باتری گوشی را بررسی نمایید تا درصورت وجود خرابی از آن مطلع شوید.

با استفاده از نکات ذکر شده، می‌توان اطمینان حاصل کرد که شما یک گوشی مناسب را خریداری خواهید کرد.به نظر شما چه نکات مهم دیگری در خرید تاثیر گذار است؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه با ما درمیان بگذارید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. احمد ابولفتحی عراقی گفت:

    باسلام بنده این گوشی که دارم ازش استفاده کنم مال خواهر خانمه که بعلت بیماری فوت کردن من ازمن خواسته شد که ببرمش تعمیرش کنم خودم ازش استفاده کنم یعنی همسرم این اجازه روداد منم انجامش دادم ولی این وسط با گوشی مواجه شدم که نه از کارتن خبری هست نه سیمکارتش چون قبلا بااسم خواهر خانومم ثبت شده ازاون یکی خواهر خانمم که هنگام خرید همراهش بوده درخواست اطلاعات کارتن وسیم کارت میکنه میگه که این موضوع برمیگرده به مدتها قبل الان اصلا اطلاعی از سیم کارت و کار تنش توذهنم نیست ببخشین وقتتونو گرفتم تاحالا چند با از طریقه سامانه پیامکی همتااقدام کردم شناسه دستگاه رومیفرستم فقط شماره ای که باهاش ثبت شده روارسال میکنه اونم سه تا ازشما ه هارو نداره خیلی عذر میخوام راهی وجود نداره من این گوشی رو بنام خودم ریجستری کنم ؟ممنون میشم که راهنماییم کنید

    0
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام احمد عزیز.
      با سامانه همتا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند.

      0
  2. حسن عایزاده گفت:

    درود و سپاس
    چون مطالب شما در کشورهای مختلف بازدید کننده دارد .تمام مطالب ذکر شده در داخل ایران میتوان اقدام کرد
    کاش میشد برای افراد خارج از ایران این خدمات فعال باد.بطور مثال من از یک کشور دیگر میخاهم بیایم ایران با توجه به قوانین جمهوری اسلامی ایران درباره گوشی من نمیتوانم گوشی را چک کنم که سرقتی هست یانه کاش میشد این امکانات برای افراد خارج از ایران فعال شود

    0