top
Format-or-factory-reset-of-the-phone

چگونه گوشی خود را فرمت یا ریست فکتوری کنیم | یادگیری آسان با همیاب 24

زمان مطالعه: 1 دقیقه

0

icon

ممکن است به دلایل خاصی مشکلات متفاوتی برای گوشی شما پیش بیاید و یا ممکن است شما قصد فروش گوشی خود را داشته باشید به همین خاطر شما مجبور به پاکسازی یا فرمت کردن اطلاعات ذخیره شده در گوشی می‌شوید.
در این مقاله ما به شما صفر تا صد فرمت کردن گوشی را آموزش می‌دهیم. پس با ما همراه باشید تا به سراغ یادگیری این عملیات برویم.

ریست فکتوری یا فرمت کردن به چه معناست؟

ریست فکتوری و فرمت گوشی

فرمت کردن گوشی، ریست فکتوری یا بازگردانی به تنظیمات کارخانه بیشتر برای پاک کردن اطلاعات درون گوشی می‌باشد. ممکن است بنا به دلایل مختلفی مجبور به پاک‌سازی یا حذف تمامی اطلاعات ذخیره شده در حافظه گوشی خود شوید. به این عمل اصطلاحا فرمت کردن حافظه گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید

Factory reset ، تنها آدرس‌های داده‌های شما را پاک می‌کند، بنابراین پس از انجام آن، گوشی شما فقط محل اطلاعاتی که درون آن ذخیره شده را نمی‌داند و شما نمی‌توانید به سادگی به آن ها دسترسی پیدا کنید، اما در واقع اطلاعات جدیدی بر روی اطلاعات قدیمی ذخیره نمی‌شود.

چگونه گوشی اندرویدی خود را فرمت کنیم؟

در پاسخ به سوال مطرح شده، قبل از شروع ریست فکتوری گوشی مطمئن شوید که از تمامی اطلاعاتی که به آن‌ها نیاز دارید (مثل عکس، شماره تلفن و…) نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید.
ریست فکتوری یا فرمت کردن گوشی تقریبا در همه گوشی‌های اندرویدی به طور یکسان انجام می‌شود.

مراحل ریست کردن گوشی اندرویدی

مرحله اول : وارد تنظیمات گوشی خود شوید

مرحله دوم : از قسمت جستجو، عبارت Reset را جستجو کنید. هنگامی که کلمه Reset را جستجو کردید ممکن است با کلماتی همچون (Backup & Reset ، Reset Phone و …) مواجه شوید که در گوشی‌های مختلف فرق دارد.

مرحله سوم : هر کدام از گزینه‌های گفته شده را مشاهده کردید بر روی آن کلیک کنید تا وارد پنجره ریست فکتوری شوید.

نکته : اگر گزینه Backup & Reset را مشاهده کردید و بر روی آن کلیک کردید، در پنجره باز شده شما میتوانید از اطلاعات خود بکاپ بگیرید و بعد فرمت کردن را آغاز کنید.

مرحله چهارم : بر روی هر یک از گزینه‌های (Factory data reset یا Reset phone) که مشاهده کردید کلیک کنید تا ریست فکتوری گوشی شروع شود.

نکته : اگر از شما سوالی پرسیده شد که آیا میخواهید از اکانت خود خارج شوید یا اکانت جدید بسازید بر روی <اکانت جدید> کلیک کنید.

ریست کردن گوشی‌های آیفون

همانطور که گفته شد قبل از شروع به فرمت کردن گوشی خود از اطلاعات مورد نظرتان نسخه پشتیبان تهیه کنید تا برایتان مشکلی پیش نیاید. ریست فکتوری بیشتر گوشی‌های آیفون تفاوت خاصی با هم ندارند و به طور یکسان ریست می‌شوند.

مراحل ریست کردن گوشی آیفون

مرحله اول : Setting app یا تنظیمات گوشی را باز کنید.

مرحله دوم : به دنبال گزینه Reset بگردید و آن را انتخاب کنید.

مرحله سوم : بر روی گزینه “Erase all content and setting” یا پاک کردن تمام محتوا و تنظیمات کلیک کنید، سپس گزینه ”Erase Now” یا اکنون پاک کنید را انتخاب کنید. اگر به دلایل مختلفی از اطلاعات خود بکاپ نگرفته‌اید در این قسمت به شما اجازه داده می‌شود که از اطلاعات خود بکاپ بگیرید و سپس ریست فکتوری را شروع کنید.

ریست کردن گوشی آیفون

نکته : ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا گوشی آیفون شما به تنظیمات کارخانه باز گردد. بعد از این که فرمت گوشی شما به پایان برسد با خوش‌آمد گویی صفحه آیفون روبرو می‌شوید.

مرحله چهارم : از شما درباره set up یا تنظیمات زبان، شبکه وای فای، و Passcode یا کدعبور، سوال خواهد پرسید. زمانی که “Apps & Data” یا اپلیکیشن‌ها و داده‌ها را روی صفحه مشاهده کردید، بر روی گزینه ” Restore from iCloud Back up” یا با استفاده از بک آپ iCloud آیفون را ریستور کنید کلیک کنید.

مرحله پنجم : در این مرحله از شما خواسته می‌شود تا sign in یا وارد iCloud شوید. از اپل آی دی خود استفاده کنید و پسورد خود را وارد نمایید.

مرحله ششم : رمز عبوری را که اپل به یکی دیگر از دستگاه های iOS شما و یا به دستگاهی که دارید فرستاده، وارد نمایید. سپس شرایط و قوانین را بپذیرید.

مرحله هفتم : بر روی گزینه “Next یا بعدی” کلیک کنید و گزینه “Choose Backup” یا بکاپ را انتخاب کنید، لیستی از بکاپ‌های اخیر خود را می‌بینید. بکاپ مورد نظر خود را انتخاب کنید.
در اینجا گوشی شما به تنظیمات کارخانه بازگشته است و شما اطلاعات خود را وارد گوشی خود کرده‌اید.

برای فرمت کردن گوشی خود از هارد ریست گوشی استفاده کنید

هارد ریست هم چنین روش دیگری است که برای ریست کردن گوشی خود می‌توانید از آن استفاده کنید. اغلب مردم از این روش استفاده می‌کنند زیرا ممکن است مشکلی برای گوشی آن‌ها پیش آمده باشد و جز این راه‌حل چاره‌ای ندارند.

  • گوشی خود را خاموش کرده و سپس دکمه‌ پاور و کم کردن صدا را باهم فشار دهید و نگه دارید تا منوی boot-loader ظاهر شود.
  • از منوی Boot – Loader گزینه “Recovery Mode” یا حالت ریکاوری را انتخاب کنید.
  • در این مرحله شما یک صفحه سیاه رنگ به همراه نوشته “No Command” را می بینید.
  • اکنون، دکمه پاور را فشار دهید و کمی نگه دارید و در کنار این کار کلید بالابردن صدا را بگیرید و رها کنید.
صفحه boot-loader گوشی برای ریست فکتوری
  • لیستی با موارد مختلف به شما نشان داده می شود و می گوید (Wipe Data or Factory Reset) اطلاعات را فرمت یا فکتوری ریست کنید.
  • روی فکتوری ریست کلیک کنید.
  • هشداری در مورد پاک شدن تمام اطلاعات ظاهر خواهد شد و از شما می خواهد که تایید کنید. Yes را انتخاب کنید، البته اگر از تصمیم خود اطمینان دارید.

چند ثانیه طول خواهد کشید و سپس گوشی شما ریست می شود وبه تنظیمات کارخانه بر می‌گردد.

فرمت کردن کارت حافظه (رم Ram) با استفاده از کامپیوتر

سوالی که ذهن را مشغول خود می‌کند این است که چگونه می‌توانیم اطلاعات ذخیره شده در حافظه جانبی یا همان رم Micro SD گوشی خود را فرمت کنیم؟
برای جواب دادن به این سوال مراحل زیر را طی کنید تا با نحوه فرمت کارت حافظه گوشی آشنا شوید.

  • ابتدا در گوشی اندرویدی خود وارد بخش تنظیمات شده و گزینه “Storage” را انتخاب کنید. حالا بر روی گزینه‌ “Unmount SD Card” را انتخاب نمایید. سپس کارت حافظه را از گوشی خارج کنید.
  • کارت حافظه گوشی خود را به رم ریدر “Ram Reader” لپ‌تاپ یا کامپیوتر ویندوزی خود متصل کنید. سپس وارد بخش “My Computer” یا “This PC” شده و بر روی کارت حافظه گوشی خود کلیک راست کنید.
فرمت کردن کارت حافظه با استفاده از کامپیوتر
  • سپس گزینه “Format” را انتخاب کرده و منتظر بمانید که فرآیند فرمت کردن محتوای کارت حافظه به پایان برسد.

نکته: شما می‌توانید قبل از فرمت کارت حافظه گوشی خود یک فایل پشتیبان از اطلاعات درون آن تهیه کنید و در کامپیوتر خود ذخیره کنید.

فرمت کارت حافظه گوشی از قسمت تنظیمات

  • وارد تنظیمات گوشی خود شوید.
  • سپس در منوی تنظیمات بر روی گزینه “Storage” کلیک کنید.
  • حال باید بر روی گزینه “Erase SD Card” کلیک کنید تا فرایند حذف یا فرمت اطلاعات کارت حافظه آغاز شود.

جمع بندی

در این مقاله ما سعی کردیم که به شما نحوه صحیح فرمت یا ریست کردن گوشی و کارت حافظه را در روش‌های مختلف مانند (فرمت کردن کارت حافظه با استفاده از کامپیوتر و …)آموزش دهیم. چنانچه در مراحل هر کدام از فرآیندهای بالا به مشکل برخوردید می‌توانید در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

3/5 - (14 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید