top
Fake SMS of the judiciary

مراقب پیامک‌های جعلی با عنوان ابلاغیه الکترونیک قضایی باشید!

زمان مطالعه: 5 دقیقه

8

icon

نمونه متن پیامک جعلی:
ابلاغیه الکترونیکی شماره 760426921 در خصوص شکایت قضائی شعبه 19 علیه شما جهت استحضار شما در دادگاه و بررسی حکم جلب شما لطفا مراحل طی بفرمایید. مشاهده پرونده از طریق لینک زیر:
iwo.ir/sanairk

حتما شما نیز تاکنون با پیامک‌هایی نظیر این پیام‌ رو به رو شده‌اید، اما باید آگاه باشید که پیامک‌هایی نظیر این پیامک‌ها جعلی هستند و صرفا برای کلاهبرداری از مردم و هک اطلاعات آن‌ها تعبیه می‌شوند! اما نیازی به نگرانی نیست چرا که شما می‌توانید با بالا بردن آگاهی خود و به کار بردن یک سری نکته ساده اما راهبردی، خودتان را از چنگال این کلاهبرداران مصون نگه دارید. ما در این مقاله به تمام نکاتی که باید در رابطه با این پیامک‌ها بدانید، به صورت مفصل پرداخته‌ایم، پس حتما تا این مقاله با ما همراه باشید.

ارسال پیامک جعلی سامانه قوه قضایی

چگونه کلاهبرداری با پیامک جعلی انجام می‌پذیرد؟!

معمولا در این روش‌ها با ارسال پیامک‌هایی با محتواهایی نظیر ابلاغیه، سامانه ثنا، ثبت شکایت، حکم جلب و… باعث ایجاد ترس و یا ترغیب حس کنجکاوی افراد می‌شوند و از آ‌ن‌ها خواسته می‌شود که در جهت مشاهده شکایت خود، در سامانه‌ی قوه قضاییه به آدرس اینترنتی اعلام شده در پیامک وارد شوند و مبلغی را پرداخت کنند.
و بعد از آن که فرد قربانی وارد درگاه‌های کلاهبرداری شد، کلاهبرداران از طریق این لینک‌ها افراد را به دانلود اپلیکیشن جعلی سامانه ثنا و یا درگاه‌های واریز وجه برای قوه قضاییه هدایت می‌کنند که همه‌ی این درگاه‌ها یک تله برای به دام انداختن اشخاص قربانی هستند و بعد از این که اشخاص به این درگاه‌ها وارد شدند تمامی اطلاعات‌ آن‌ها مثل اطلاعات حساب بانکی‌ و… در اختیار مجرمان سایبری قرار می‌گیرد و کلاهبرداران اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب بانکی و ارسال پیامک از طریق شماره تلفن قربانیان به سایر افراد برای گسترش کلاهبرداری خود می‌کنند!

کلاهبرداری با پیامک جعلی

چطور از خودمان در برابر حملات کلاهبرداری پیامکی محافظت کنیم؟!

توجه* شهروندان عزیز باید آگاه باشند چنانچه که پیام‌هایی از جانب سامانه‌های قضایی با سر شماره‌ای بجز Adliran دریافت کرده‌اند که حاوی لینک پرداخت نیز می‌باشد، مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند و به هیچ عنوان نباید روی لینک مربوطه کلیک کنند.

همانطور که گفته شد، پیامک‌هایی این چنین مانند دامی هستند که در کمین اشخاصی نا‌آگاه و بی‌اطلاع هستند، بنابراین ما می‌توانیم با افزایش دانش خود و به کار بردن چند نکته ساده و کمی تامل در برابر هر دعوت نامه‌ای از خودمان محافظت کنیم.
در ادامه ما توجه شما را به چند نکته مهم درباره روش‌های شناسایی و نحوه برخورد با این چنین کلاهبرداری‌هایی، جلب می‌کنیم.

نکته اول:
این چنین پیامک‌هایی معمولا برای اشخاصی ارسال می‌شود که در سیستم سامانه ثنا ثبت‌نام کرده‌اند و یا در حال پیگیری مسئله‌ای در سیستم‌های قضایی هستند و برای مابقی افرادی که در این سیستم ثبت‌نام نکرده‌اند، ابلاغیه به صورت پستی به نشانی محل سکونت و یا محل کار آن افراد ارسال می‌شود.

نکته دوم:
تمامی پیامک‌هایی که از سوی سامانه‌های قضایی ارسال می‌شود، فاقد لینک می‌باشند.

از کجا بدانیم که یک سایت معتبر است و یا خیر؟! چگونه از اعتبار و امنیت یک سایت مطمئن شویم؟ ۱۱ روش تضمینی + افزونه‌های امنیتی

نکته سوم:
پیامک‌های ابلاغیه هرگز با سر شماره‌های سیم‌کارت شخصی ارسال نمی‌شود و تمام پیامک‌های ارسالی از قوه قضاییه فقط با سرشماره Adliran معتبر هستند!

نکته چهارم:
هموطنان عزیز توجه داشته باشند که به هیچ عنوان مشاهده ابلاغ قضایی نیاز به هیچ واریز وجهی هرچند ناچیز و کوچک نداشته و تمامی لینک‌هایی که از شما برای مشاهده ابلاغیه درخواست وجه می‌کنند، کلاهبرداری می‌باشند.

نکته آخر:
جهت اطمینان خاطر، کاربران می‌توانند برای مشاهده ابلاغیه‌های الکترونیک قضایی خود به سایت اصلی ابلاغ الکترونیک قضایی به آدرس eblagh.adliran.ir مراجعه کنند.

اگر در دام این پیامک‌های کلاهبرداری افتادیم، برای جبران خسارت خود باید چه کاری انجام دهیم؟!
برای چنین موضوعاتی شما باید حتما به پلیس فتا مراجعه کنید و در آن جا شکایت خود را اعلام کنید. حتما قبل از هر اقدامی در این باره، برای آشنایی با روند شکایت در پلیس فتا، مقاله (روش جدید ثبت شکایت در پلیس فتا) را مطالعه نمایید.

جمع بندی …

ما امروز در این مقاله سعی کردیم که مهم‌ترین نکاتی را که باید درباره این پیامک‌های جعلی بدانید را به شما آموزش دهیم، امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و دیگر هرگز شاهد چنین اتفاقاتی برای هموطنانمان نباشیم. لطفا نظرات و سوالات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا در بهبود رشد مطالب ما سهیم باشید.

4.1/5 - (15 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. حمیدرضا آشوری گفت:

    سلام بنده واریزی انجام ندادم ولی کد ملی وشماره موبایل وارد کردم آیا مشکلی پیش میاد

    1
  2. سلام اگه روی لینک بزنیم و کدملی وارد کنیم اما مبلغ رو پرداخت نکنیم بازم هک میشیم؟
    من متوجه شدم و پولی پرداخت نکردم و نرم افزار رو هم لغو نصب کردم آیا بازم مشکلی پیش میاد؟

    7
  3. مریم قشلاقی گفت:

    اگه میشه سریع جوابم بدین خیلی نگرانم

    5
  4. مریم قشلاقی گفت:

    سلام ببخشید من برام پیامک ابلاغیه اومده بود زدم روی لینک کدملی و شماره تماس وارد کردم ولی واریزی انجام ندادم خودم شک کردم کلاهبرداری الان خواستم بدونم مشکلی برای حساب بانکیم پیش نمیاد

    0
  5. مریم گفت:

    سلام ببخشید برام پیامک ابلاغیه اومد بعد ی لینک داشت زدم روی لینک کدملی و شماره تماس زدم ولی واریز انجام ندادم شک کردم کلاهبرداری الان خواستم بدونم مشکلی برام پیش نمیاد

    0
  6. امیرحسین رسا گفت:

    ابلاغیه الکترونیکی شماره——–در خصوص شکایت قضائی شعبه 19 علیه شما جهت استحضار شما در دادگاه و بررسی حکم جلب شما لطفا مراحل طی بفرمایید

    1
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام امیر عزیز. متوجه سوالتان نشدم لطفا دوباره به صورت کامل سوال خود را تکرار نمایید

      0