top
راهنمای-مبتدیان-برای-مشخصات-فنی-موبایل-1

راهنمای جامع اصطلاحات مشخصات فنی موبایل برای مبتدی‌ها

زمان مطالعه: 14 دقیقه

0

icon

مشخصات فنی یک دستگاه الکترونیکی همیشه مهم‌ترین چیزی هستند که هنگام خرید یک گوشی موبایل یا هر وسیله‌ی دیجیتال دیگری به میان می‌آیند. اما واقعا فهم و درک کامل این اصطلاحات فنی بسیار سخت و طاقت فرساست! تازه اگر سر و کارتان با یک فروشنده‌ی نا به کار نیز بیوفتد ممکن است با دروغ گویی و مبالغه‌ی مشخصات فنی موبایل کلاه شما را نیز بردارد و به قول قدیمی‌ها گنجشک را رنگ و به جای قناری می‌فروشد! ما در این مقاله یک راهنمای سریع، برای درک بهتر اصطلاحات مشخصات فنی برای شما تدارک دیده‌ایم و همچنین به شما خواهیم گفته که چطور از صحت مشخصات فنی موبایل نو یا دست دوم (استوک) مطمئن شوید!

آیا از اصالت گوشی خود اطمینان دارید؟
با کلیک روی دکمه‌ی زیر می‌توانید علاوه بر اطمینان از اصالت کالای دیجیتال خود از سرقتی نبودن، اطلاعات گارانتی و… آن به صورت کاملا رایگان اطلاع حاصل کنید.

مشخصات فنی موبایل چیست؟!

مشخصات فنی گوشی تلفن همراه شامل اندازه و وزن دستگاه، سیستم عامل، نوع و سرعت پردازنده، مقدار و نوع رم و فضای ذخیره سازی و همچنین نوع فناوری نمایش، اندازه صفحه نمایش و تعداد پیکسل‌های آن می‌باشد. پورت‌های ورودی/خروجی، باتری، دوربین، خوانایی اثر انگشت و سنسورها به همراه انواع اپلیکیشن های داخلی نیز در مشخصات فنی گفته می‌شود. جزئیات بیشتر مربوطه نیز وجود دارد که در اغلب اوقات فقط در یک محصول خاص ظاهر میشود که عمومیتی ندارند.

راحت‌ترین راه پیدا کردن مشخصات فنی چیست؟!

مهم نیست که گوشی شما سامسونگ باشد یا شیائومی، هواوی باشد یا آیفون به صورت قطع بر یقین مشخصات فنی گوشی شما با گوشی‌های دیگر تفاوت دارد، بنابراین باید حتما قبل از خرید گوشی از مشخصات فنی آن اطلاع پیدا کنید، اگر شما نیز در خط خرید و فروش گوشی باشید احتمالا نام سایت gsmarena به گوشتان خورده، این سایت همیشه تنها با وارد کردن شماره Imei به شما دقیقترین اطلاعات مشخصات فنی را میدهد اما کار کردن با ان برای افراد مبتدی به خاطر منوی انگلیسی‌اش بسیار سخت است!
و اما بهترین راه برای پیدا کردن مشخصات فنی گوشی برای افراد مبتدی و فارسی زبان چیست؟
در ادامه به شما دو مورد از بهترین راهکارها برای پیدا کردن مشخصات فنی گوشی موبایل به شما خواهیم گفت.

راحت ترین راه پیدا کردن مشخصات فنی چیست؟

توجه*

گاها دیده شده است که برخی از افراد سودجود برای فروش گوشی یا وسایل دیجیتال خود دست به مبالغه و دروغ گویی درباره مشخصات فنی گوشی موبایل یا میزان سلامت آن می‌زنند، بناربراین سعی کنید حتما قبل از خرید گوشی موبایل از میزان سلامت گوشی و درست بودن مشخصات فنی آن در سامانه همیاب24 اطمینان حاصل کنید.

پیدا کردن مشخصات فنی در سامانه همیاب24

یکی از راحت ترین راه‌ها برای دستیابی به مشخصات فنی، سامانه همیاب24 است و روش کار با این ابزار نیز بسیار ساده است. در ضمن این سایت یکی از بهترین و دقیق ترین سایت‌ها برای پیدا کردن مشخصات فنی گوشی موبایل است که علاوه بر منوی فارسی در قسمت اطلاعات کدهای تست سلامت گوشی را در اختیارتان قرار میدهد تا خریدی مطمئن تر را تجربه کنید.

  1. در ابتدا باید در صفحه‌ی کیبورد گوشی خود کد *#06# را وارد کنید تا شماره‌ی سریال گوشی خود را پیدا کنید، البته اگر جعبه گوشی را داشته باشید شماره IMEI روی ان نوشته شده و نیازی به انجام چیزی نیست.
  2. حال باید وارد سایت سامانه همیاب24 شوید.
  3. کمی صفحه را به پایین بکشید و سپس در قسمت استعلام سامانه همیاب24 کد IMEI مورد نظر را وارد کنید.

مزایای استعلام در سامانه همیاب24

  • اطلاع از سرقتی نبودن کالا
  • استعلام رجیستری از سامانه همیتا
  • اطلاع از گارانتی و مشخصات آن
  • اطلاعات دقیق و جامع از مشخصات فنی
  • دریافت کدهای تست سلامت موبایل
  • دریافت تمامی این اطلاعات در کمترین زمان ممکن، به صورت کاملا رایگان
پیدا کردن مشخصات فنی در سامانه همیاب24

پیدا کردن مشخصات فنی در تنظیمات

برای پیدا کردن مشخصات فنی گوشی موبایل مورد نظر باید دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

  • وارد Settings گوشی موبایل خود شوید.
  • حال باید روی گزینه aboat phone ضربه بزنید تا وارد قسمت مشخصات خود شوید.

تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده فقط در 1 دقیقه

پیدا کردن مشخصات فنی در تنظیمات

نمایشگر

امروزه نمایشگرهایی با اندازه‌ها، وضوح تصویر و رنگ‌ها و اسامی تجاری مختلف وجود دارند، که هر کدام ادعا می‌کنند از دیگری بهتر هستند!

انواع نمایشگرها: AMOLED، LCD، Super LCD، Retina، PPI، ClearBlack.

صفحه نمایش موبایل

بهتر است بدانید:

نمایشگرهای بزرگتر ممکن است که بهتر به نظر برسند اما عمر باتری را نیز کم می‌کنند، البته توصیه می‌کنیم متناسب با بودجه‌تان بالاترین وضوح صفحه را انتخاب کنید البته قبلش حتما بررسی کنید که آیا برنامه‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید از آن وضوح پشتیبانی می‌کنند یا خیر.
در مورد بحث AMOLED و LCD، نیز ما به شما توصیه می‌کنیم که به چشمان خود اعتماد کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است. به عنوان یک قاعده کلی، AMOLED ها روشن‌تر هستند و ساخت شرکت‌های غنی و حرفه‌ای تری هستند.

پردازنده (Processor) یا سیستم‌ روی‌ چیپ (SoC)

پردازنده موتوری است که گوشی شما را به حرکت در می‌آورد. با قوی‌تر شدن تلفن‌ها، پردازنده‌ها وارد قلمرو دو هسته‌ای و چهار هسته‌ای شده‌اند.

پردازنده موبایل

بهتر است بدانید:

یک پردازنده با هسته‌های بیشتر، بهتر و سریعتر کار می‌کند، اما چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که آیا سیستم عامل و برنامه های دستگاه شما واقعاً برای استفاده از انرژی اضافی طراحی شده‌اند و آیا به صورت کلی مورد نیاز شما هستند یا خیر. اگر فقط به دنبال وبگردی خوب، شبکه های اجتماعی و برخی بازی های معمولی هستید، یک پردازنده تک هسته ای 800 مگاهرتز برایتان کافیست!

رم، حافظه ذخیره‌سازی

رم به گوشی اجازه می‌دهد تا چندین برنامه را به طور همزمان اجرا کند و کارهای مختلفی را در پس زمینه انجام دهد.

انواع رم: 256 مگابایت، 512 مگابایت، 768 مگابایت، 1 گیگابایت.

رم موبایل چیست؟

بهتر است بدانید:

در حالی که برخی از سیستم عامل‌ها به رم بیشتری نیاز دارند، برخی دیگر با مقادیر کمتر به راحتی کار می‌کنند. به عنوان مثال، تعداد زیادی از دستگاه‌های اندرویدی جدید با 1 گیگابایت رم را مشاهده می‌کنید. اما اکثر دستگاه‌های Windows Phone با 512 مگابایت خوب کار می‌کنند. این در واقع به مقدار RAM نیست، بلکه به سیستم عامل دستگاه شما بیشتر مربوط می‌شود.

بهترین مقدار رم در موبایل چقدر است؟

پاسخ کوتاه این است که شما به حداقل 4 گیگابایت نیاز دارید . این مقدار رم برای مرور وب، رسانه های اجتماعی، پخش ویدیو و برخی بازی های محبوب موبایل کافی است. گرچه که این مورد برای اکثر کاربران گوشی های هوشمند صدق می‌کند، اما به عبارتی میزان رم مورد نیاز شما بیشتر به برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد و بسیاری از گوشی‌های هوشمند با رم بین 6 تا 8 گیگابایت محبوب ترند.

دوربین (Camera)

زمانی دوربین به عنوان یک قابلیت لوکس و اضافه در گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آمد، اما حالا دوربین بخشی جدایی‌ناپذیر از گوشی‌های هوشمند است.

انواع ویژگی‌ها و مشخصات دوربین: 3.2/5/8/12/41 مگاپیکسل، فوکوس خودکار، حالت های عکاسی، ویدیوی HD، فلاش LED/Xenon.

دوربین گوشی

بهتر است بدانید:

مشخصات هر دوربینی بسیار بیشتر از مگاپیکسل آن است. کیفیت لنز، نرم‌افزار دوربین و وجود گزینه‌هایی مانند فوکوس خودکار و تنظیمات صحنه‌های مختلف، دنیایی از تفاوت را ایجاد می‌کند – به‌قدری که بسیاری از دوربین‌فون‌های 5 مگاپیکسلی از دوربین‌های 8 مگاپیکسلی بهتر عمل می‌کنند. اگر عکاس هستید یا می‌خواهید تعداد زیادی عکس حرفه‌ای بگیرید، ویژگی‌هایی مانند فوکوس خودکار/فوکوس لمسی، فلاش دوربین، تشخیص چهره، حالت ماکرو و کاهش قرمزی چشم را بررسی کنید.

باتری

باتری گوشی موبایل که معمولا با ظرفیت بیان شده بر حسب میلی آمپر ساعت یا میلی آمپر ساعت بیان می‌شود، تعیین می‌کند که تلفن شما با یک بار شارژ چه مدت به کار خود ادامه می‌دهد. همانطور که تلفن‌ها بزرگتر می‌شوند، باتری آنها نیز بزرگتر می‌شود.

انواع باتری: Li-ion, mAh، قابل جابجایی، غیر قابل جابجایی

انواع باتری گوشی و بهترین ان

بهتر است بدانید:

در حالی که عمر باتری بسته به نحوه استفاده شما از تلفن بسیار متفاوت است، تلفنی با باتری که تعداد میلی آمپر ساعت بالایی دارد معمولاً پشتیبانی بهتری ارائه می‌دهد. سیستم عامل‌هایی مانند Symbian و BlackBerry نیزهمیشه تمایل دارند عمر باتری خود را بهتر از سیستم‌هایی اندروید و iOS مدیریت کنند. در مورد بحث باتری قابل جابجایی و تعویض در مقابل غیر قابل جابجایی نیز ما ندیده‌ایم که تفاوت عمده‌ای ایجاد کند مگر اینکه تلفن خود را فقط 2 یا سه بار در طی روز خاموش و روشن کنید و قبل از اینکه واقعاً نیاز به تعویض تلفن خود داشته باشید، نیاز به تعویض باتری دارید.

بهترین روش تست سلامت همه اجزای گوشی

آموزش بهترین روش تست سلامت اجزای گوشی در کمتر از یک دقیقه

اتصالات دستگاه موبایل

امروزه فناوری‌های سیمی و بی‌سیم مختلفی بر روی دستگاه‌های تلفن همراه تعبیه شده است تا آن‌ها را با سایر تلفن‌ها، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها یا لوازم جانبی مختلف متصل کند.

انواع اتصالات: USB On-The-Go، HDMI، بلوتوث 2.0/2.1/3.0، Wi-Fi.

انواع اتصالات: USB On-The-Go، HDMI، بلوتوث 2.0/2.1/3.0، Wi-Fi در گوشی موبایل

بهتر است بدانید:

هر زمان که به گزینه‌های اتصال دستگاه در تلفن نگاه می‌کنید، دسترسی‌های کامل آن را دقیق بررسی کنید تا ببینید آیا محدودیتی وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال دستگاه‌های Windows Phone معمولاً به شما اجازه نمی‌دهند فایل‌ها را از طریق بلوتوث ارسال کنید. همچنین ببینید آیا لوازم جانبی برای استفاده حداکثری از این اتصال مورد نیاز است یا خیر و آیا آن‌ها همراه دستگاه هستند یا خیر – کابل‌های HDMI و آداپتورهای USB On-The-Go دو نمونه هستند.

اتصال به اینترنت موبایل

تلفن‌ها دیگر فقط برای برقراری تماس و مبادله متن استفاده نمی‌شوند. تقریباً هر تلفن هوشمندی اکنون از طریق خدمات داده‌های اپراتور به اینترنت متصل می‌شود.

انواع اتصالات: HSPA، HSDPA، 3G، 3.5G، 4G، GPRS/EDGE.

اینترنت و دیتای موبایل

بهتر است بدانید:

همیشه دسترسی به وب در گوشی شما مفید است، اما بررسی کنید که آیا واقعاً به شکل شبکه ای که دستگاه پشتیبانی می‌کند دسترسی دارید یا خیر.به عنوان مثال، HTC One X دارای 4G و iPad جدید با شبکه های 4G هند کار نمی‌کنند. اتصالات کندتر (و ارزان تر) GPRS/EDGE اغلب برای مرور اولیه و ایمیل کافی است.

سیستم عامل/پلتفرم

در ابتدا بهتر است بدانید که سیستم عامل تلفن همراه نرم افزاری است که وظیفه کارکرد تلفن همراه و اجرای کارهای اساسی مانند تماس، پیامک و همچنین کارهای پیچیده تر مانند ایمیل و مرور وب را بر عهده دارد. سیستم عامل تلفن همراه مانند Windows و Mac OS در رایانه عمل می کند و نقش پایه‌ای در کارکرد تلفن همراه ایفا می‌کند.

۴۹۲ / ۵٬۰۰۰

انواع سیستم عامل /پلتفرم: Android، iOS، Windows Phone، Symbian، BlackBerry OS

سیستم عامل/پلتفرم گوشی های موبایل و نحوه آشنایی با ان

بهتر است بدانید:

اکثر سیستم عامل‌ها، عملکردها و ویژگی‌های مشابهی را ارائه می‌دهند، از جمله ایمیل، اتصال به شبکه‌های اجتماعی و پشتیبانی از عملکردهای اساسی مانند تماس و ارسال پیامک. در حالی که سیستم عامل‌هایی مانند iOS، Windows Phone و Android دارای رابط‌های کاشی یا نماد محور هستند که استفاده از منوها را به حداقل می‌رساند، سیمبین و بلک بری همچنان از سیستم های مبتنی بر منو استفاده می‌کنند.

در انتخاب سیستم عامل، سعی کنید پلتفرمی را انتخاب کنید که به طور منظم به روز می‌شود، ویژگی‌های جدید اضافه می‌کند، استفاده از آن آسان بوده و البته دسترسی به برنامه‌های مورد نیاز شما را ارائه دهد.

برنامه‌ها


برنامه‌ها، بخشی از مشخصات فنی موبایل هستند که به شما امکان می‌دهند تا کارهای زیادی را از جمله مرور وب، انجام بازی‌ها و بهینه‌سازی تصاویر انجام دهید.

انواع برنامه‌ها: نرم افزارها، سخت افزارها، برنامه‍‌های فروشگاهی، توسعه دهندگان موبایل.

بهتر است بدانید:

برای دانلود برنامه‌های مورد نیازتان، بهتر است به فروشگاه برنامه دستگاه مورد نظر خود مراجعه کنید و لیست برنامه‌های موجود در آنجا را بررسی کنید. فروشگاه‌های برنامه دارای لیست‌هایی از محبوب‌ترین، با رتبه‌بندی‌ترین و جدیدترین برنامه‌ها هستند که مرتباً به‌روزرسانی می‌شوند و می‌تواند به شما کمک کند که به راحتی به برنامه‌های مورد نیازتان دسترسی پیدا کنید.

سوالات متداول

مشخصات فنی یک گوشی چیست؟

(مشخصات فنی) جزئیات فنی یک دستگاه الکترونیکی. مشخصات فنی کامپیوتر و دستگاه موبایل شامل اندازه و وزن دستگاه، سیستم عامل، نوع و سرعت پردازنده، مقدار و نوع رم و فضای ذخیره سازی و همچنین نوع فناوری نمایش، اندازه صفحه نمایش و تعداد پیکسل ها می باشد.

مشخصات یک موبایل خوب چیست؟

10 ویژگی مهم در هنگام انتخاب گوشی هوشمند:
عمر باتری: مهم ترین جنبه یک گوشی این است که ظرفیت باتری آن خوب…
سیستم عامل: …
پردازنده: …
رم: …
اندازه صفحه نمایش گوشی: …
فضای ذخیره سازی کارت SD: …
انتقال فایل USB: …
اتصالات اینترنتی…

چگونه می توانم مشخصات موبایل خود را بررسی کنم؟

برای این موضوع دو راه وجود دارد و اگر شما فرد مبتدی‌ هستید توصیه‌ی ما به شما راهکار اول است:
1. استفاده از سامانه همیاب24: برای این کار کافیست که در گوشی خود کد *#06# را وارد کنید و سپس شماره imei نشان داده شده را در استعلام سامانه همیاب24 وارد کنید تا علاوه بر اطمینان از رجیستری و سرقتی نبودن کالای خود، به صورت رایگان از گارانتی و مشخصات فنی و تجربیات کاربران نیز اطلاع یابید.

2. استفاده از تنظیمات: در صفحه تنظیمات موبایل خود، به پایین بروید و روی «درباره تلفن» ضربه بزنید. پس از شما باید اطلاعاتی را نظیر…

در رم موبایل یا پردازنده چه چیزی مهم‌تر است؟

یک پردازنده قوی تر به کارهایی مانند پخش جریانی یا اجرای چند برنامه کمک می‌کند . در عین حال، مقادیر زیاد رم به انجام چند کار کمک می‌کند، اما در درجه اول عملکرد در برنامه‌ها و عملیات پیچیده را بهبود می‌بخشد.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم که اطلاعات مهمی را درباره جزء به جزء مشخصات فنی و نکاتی که باید هنگام خرید گوشی موبایل بدانید را برای شما ذکر کنیم. توجه کنید که همیشه کیفیت مهم ترین عامل در یک تجربه خرید خوب است پس بنابراین سعی کنید حتما قبل از خرید خود مشخصات فنی، نظرات و تجربیات خرید کاربران را مطالعه کنید تا خریدی بهتر را تجربه کنید.

Rate this post

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید