top
انواع باتری

انواع باتری موبایل و تفاوت آن‌ها

زمان مطالعه: 8 دقیقه

0

icon

باتری موبایل یکی از بخش‌های مهم تلفن همراه شماست. زیرا اگر باتری خوب کار نکند در عمکلکرد گوشی تاثیر دارد. به همین دلیل در این متن به بررسی انواع باتری موبایل و تفاوت آن‌ها پرداختیم. بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

آیا می‌دانید با کلیک بر روی لینک زیر علاوه بر استعلام گارانتی گوشی خود، سرقتی یا مفقودی نبودن آن، اصالت گوشی، از مشخصات کامل گوشی خود نیز مطلع می‌شوید؟

انواع باتری موبایل

انواع باتری موبایل


باتری موبایل، یک منبع انرژی قابل شارژ است که برای تامین برق مورد نیاز گوشی‌های همراه استفاده می‌شود. باتری‌های موبایل عموماً از نوع لیتیوم-یون (Li-Ion) یا لیتیوم-پلیمر (Li-Po) هستند. این نوع باتری‌ها با عمر مفید بالا، وزن کمتر و ظرفیت بزرگتر در مقایسه با باتری‌های قدیمی‌تری مانند باتری‌های نیکل‌کادمیوم (NiCd) و نیکل-فلز-هیدرید (NiMH) معروف هستند.

بیشتر بدانید: آیا می‌دانید بعد از گم شدن یا سرقت گوشی، لپ تاپ و سایر کالاهای دیجیتال خود می‌توانید وارد سامانه همیاب ۲۴ شوید و یا اپلیکیشن همیاب ۲۴ را نصب کنید و بعد از ثبت به راحتی گوشی خود را ردیابی نمایید؟ با نصب اپ همیاب ۲۴ با سرقت یا مفقود شدن گوشی خود خداحافظی کنید!

ویژگی‌های باتری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر

باتری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر دارای ویژگی‌های زیر هستند:

ظرفیت بالا: باتری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر دارای ظرفیت بزرگتری نسبت به باتری‌های قدیمی‌تر هستند. این به معنای توانایی تامین انرژی بیشتر برای گوشی موبایل و استفاده طولانی‌تر از آن است.

وزن سبک: باتری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر دارای وزن سبکتری هستند که باعث می‌شود گوشی موبایل سبک‌تر و کم‌حجم‌تر باشد.

عمر مفید بالا: باتری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر عمر مفید بالایی دارند. این بدین معناست که می‌توانید برای مدت طولانی از باتری موبایل خود استفاده کنید قبل از اینکه نیاز به تعویض شود.

عدم اثر حافظه: باتری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر تأثیر حافظه ندارند. این به این معناست که شما می‌توانید باتری را در هر حالتی شارژ کنید.

شارژ سریع: باتری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر از قابلیت شارژ سریع برخوردارند. این به شما امکان می‌دهد باتری گوشی خود را در مدت زمان کمتری شارژ کنید و برای استفاده زودتر آماده شوید.

عمر خودکار: باتری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر قابلیت عمر خودکار دارند. این به این معناست که در صورت عدم استفاده از گوشی برای مدت طولانی، باتری به‌طور خودکار خاموش می‌شود تا انرژی ذخیره شده در آن حفظ شود.

ایمنی بیشتر: باتری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر نسبت به باتری‌های قدیمی‌تر ایمنی بیشتری دارند. طراحی‌های ایمنی مانند مدارهای حفاظتی، کنترل دما و جریان وجود دارد تا جلوی وقوع حوادث ناخواسته مثل افزایش دما یا انفجار باتری را بگیرد.

رایج‌ترین انواع باتری موبایل

رایج‌ترین انواع باتری موبایل

در حال حاضر، باتری‌های لیتیوم یون (Lithium-ion) و باتری‌های لیتیوم پلیمر (Lithium-polymer) دو نوع رایج باتری برای گوشی‌های همراه است. هر یک از این نوع باتری‌ها ویژگی‌ها و تفاوت‌های خاص خود را دارند:

باتری لیتیوم یون (Lithium-ion):

  • باتری لیتیوم یون باتری رایج‌تر و شناخته‌شده‌تر در گوشی‌های همراه است.
  • این نوع باتری دارای ترکیبات شیمیایی مانند لیتیم کبالت اکسید یا لیتیم آهن فسفات است.
  • باتری لیتیوم یون دارای توان بالا و نرخ شارژ و دشارژ خوبی است.
  • عمر مفید باتری لیتیوم یون در حدود ۲ تا ۳ سال است و سپس نیاز به تعویض دارد.
  • این باتری معمولاً در اکثر گوشی‌های همراه استفاده می‌شود.

باتری لیتیوم پلیمر (Lithium-polymer):

  • باتری لیتیوم پلیمر یک نوع پیشرفته‌تر از باتری لیتیوم یون است.
  • در باتری لیتیوم پلیمر، از یک پلیمر خاص به عنوان الکترولیت استفاده می‌شود که امکان شکل‌دهی به باتری به صورت باریک و منعطف را فراهم می‌کند.
  • این نوع باتری دارای وزن کمتر و ضخامت کمتری نسبت به باتری لیتیوم یون است.
  • باتری لیتیوم پلیمر عموماً در گوشی‌های باریک و ضخامت کم استفاده می‌شود.
  • عمر مفید باتری لیتیوم پلیمر نسبت به باتری لیتیوم یون ممکن است بیشتر باشد.

به طور کلی، هرنوع باتری استفاده شده در یک گوشی همراه و تفاوت‌های آن با باتری‌های دیگر می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. بعضی از تفاوت‌های ممکن در کارکرد باتری‌ها را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

چند تفاوت‌ در کارکرد باتری‌ها

 چند تفاوت‌ در کارکرد باتری‌ها

بعضی از تفاوت‌های ممکن در کارکرد باتری‌ها عبارتند از:

ظرفیت: باتری‌ها دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند که به میزان انرژی ذخیره شده در آن‌ها اشاره دارد. باتری با ظرفیت بالاتر، قادر است برای مدت زمان بیشتری بارگیری شود و به طور کلی زمان کارکرد بیشتری را فراهم می‌کند.

شارژ و دشارژ: عملکرد باتری در فرآیند شارژ و دشارژ نیز مهم است. باتری‌های با نرخ شارژ بالا و پایداری برای مدت طولانی توانایی کارکرد بهتری را ارائه می‌دهند. حتما مقاله روش اصولی شارژ گوشی موبایل جهت افزایش عمر باتری را مطالعه نمایید.

عمر مفید: عمر مفید باتری نشان می‌دهد چقدر طول می‌کشد تا باتری تازه‌سازی شده بعد از استفاده مکرر و دوره‌های شارژ و دشارژ به مرحله‌ای برسد که نیاز به تعویض داشته باشد. باتری‌های با عمر مفید بیشتر می‌توانند به طور کلی برای مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار بگیرند.

ایمنی: ایمنی باتری نیز اهمیت دارد. باتری‌های با کیفیت بالا، دارای سیستم‌های حفاظتی هستند که از خطرات ناشی از شارژ یا دشارژ نامناسب، افزایش دما و کوتاه شدن مدار جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش تست سلامت باتری گوشی

تشخیص باتری اصل از کپی

تشخیص باتری اصل از کپی

توجه به برخی موارد زیر می‌تواند به شما در تشخیص باتری اصلی و کپی کمک کند:

محل خرید: خرید باتری از منابع معتبر و قابل اعتماد می‌تواند اطمینان بیشتری درباره اصالت باتری ارائه دهد. توصیه می‌شود باتری را از مغازه‌های معتبر، فروشگاه‌های رسمی تولیدکننده یا فروشگاه‌های آنلاین معتبر خریداری کنید.

بسته‌بندی و برچسب: باتری‌های اصلی معمولاً بسته‌بندی دقیق و حرفه‌ای دارند و برچسب‌های مربوط به تولیدکننده، شماره سریال، کشور سازنده و نشانه‌های ایمنی را دارا می‌باشند. در صورتی که بسته‌بندی ناقص یا برچسب‌ها غیرقابل خواندن و شکل آن‌ها نامناسب باشد، ممکن است به باتری کپی یا تقلبی اشاره کند.

قیمت: باتری‌های کپی معمولاً با قیمت بسیار پایین‌تر از باتری‌های اصلی عرضه می‌شوند. قیمت پایین ممکن است نشانگر کیفیت پایین و عدم اصالت باشد. توصیه می‌شود با مقایسه قیمت‌ها و به دقت انتخاب کنید.

عمر مفید: باتری‌های اصلی دارای عمر مفید مشخصی هستند و ممکن است توسط تولیدکننده گارانتی شوند. در صورتی که باتری در مدت زمان بسیار کوتاهی خراب می‌شود یا عمر کوتاهی دارد، ممکن است نشانگر کپی بودن باشد.

عملکرد و کارایی: باتری اصلی باعث عملکرد بهتر و پایدارتر گوشی می‌شود.

این موارد برای تشخیص باتری اصلی و کپی می‌تواند مفید باشد، اما برای اطمینان کامل، ممکن است نیاز به بررسی توسط یک تکنسین متخصص یا تست‌های خاص داشته باشد. همچنین، توجه به تأییدیه‌های استاندارد مربوط به سلامت و ایمنی باتری‌ها می‌تواند به شما در تشخیص باتری اصلی کمک کند.

در هر صورت، مراقبت و توجه به خرید باتری از منابع قابل اعتماد و رعایت توصیه‌ها و راهنمایی‌های تولیدکننده، از جمله راه‌های مهم برای جلوگیری از خرید باتری کپی و تقلبی است.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد تعویض باتری گوشی

نتیجه گیری

در نهایت، باتری موبایل اصلی به طور عمده توسط تولیدکننده گوشی و با مشخصات و استانداردهای خاصی تولید می‌شود. بنابراین، برای اطمینان کامل از اصالت باتری، توصیه می‌شود آن را از منابع قابل اعتماد و معتبر تهیه کنید و از خرید باتری از فروشگاه‌ها یا منابع نامشخص و غیرقابل اعتماد خودداری کنید.

درضمن شما با نصب برنامه همیاب24 می‌توانید به راحتی تست سلامت گوشی خود را به صورت اتوماتیک و دستی انجام دهید. و از وجود هر گونه ایراد در موبایل خود آگاه شوید.

Rate this post

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید