top
what-is-nft

NFT چیست؟ مقاله‌ای جامع درباره توکن‌های غیر قابل معاوضه

زمان مطالعه: 7 دقیقه

2

icon

NFT یا توکن غیر قابل معاوضه کاربردهای زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله گیمینگ، هویت دیجیتال، آثار هنری و کلکسیونی و… دارد. اما ممکن است برایتان سوال پیش آید که ان اف تی چیست؟
ما در این مقاله نه تنها به تمام سوالات شما راجب nft پاسخ می‌دهیم بلکه به شما آموزش می‌دهیم که چطور آثار هنری تان را به توکن‌های غیر قابل معاوضه تبدیل کنید؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

NFT چیست؟

NFT چیست؟

Nft مخفف عبارت Non-fungible tokens به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض است. nft به عنوان گواهی دیجیتالی برای دارایی‌هایی دیجیتالی صادر می‌شوند. این توکن‌ها به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شوند و معمولاً با همان نرم افزارهای زیربنایی مانند بسیاری از رمزارزها، کدگذاری می‌شوند.

nft یک قرارداد کاملا هوشمند است که با استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای منبع باز تولید می‌شود. این قرارداد برای ایمنی بیشتر به صورت دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

غیر قابل تعویض بودن NFT به چه معناست؟

«غیرقابل معاوضه بودن» NFT را با یک مثال به شما توضیح می‌دهیم، مثلاً در بحث هنر دیجیتال، هر اثر هنری قابلیت تبدیل شدن به یک توکن رمزنگاری‌شده روی بلاکچین را دارد. واضح است که توکن یک اثر هنری، کاملاً با توکن یک اثر هنری دیگر متفاوت است و این دو توکن با یکدیگر تعویض‌پذیر نیستند. یعنی برخلاف چیزی مثل بیت‌کوین که ارزش یک عدد از آن در کیف پول دیجیتالی افراد مختلف برابر است، NFT اصلا به این شکل نیست.
هر NFT یا توکن غیر مثلی ویژگی‌های خاص خود را دارد و با شناسه منحصربه‌فردی به نام خریدار ثبت می‌شود و این کاملاً متفاوت است با چیزی مثل بیت‌کوین یا یک اسکناس معمولی که هر واحد از آن در دست افراد مختلف، ارزشی یکسان دارد و قابل تعویض است.

نحوه ساخت NFT به چه صورت است؟

نحوه ساخت NFT به چه صورت است؟

تا اینجا متوجه شدید که NFT چیست و چه ویژگی‌‍‌هایی دارد. در ادامه می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چطور یک آثار هنری را به یک توکن غیر قابل معاوضه (NFT) تبدیل کنید.

قدم اول:

ممکن است است شما یک هنرمند باشید و قصد دارید که تصویری را به یک NFT تبدیل کنید. در اولین قدم شما باید اثبات کنید که خالق آن تصویر هستید. به طور مثال شما می‌توانید فایل‌های طراحی تان را با استفاده از نرم افزاری که استفاده کردید را به عنوان مدرک برای ثبت اثر به نام خودتان استفاده کنید.

قدم دوم:

در قدم دوم شما باید یک فروشگاه NFT انتخاب کنید. وارد فروشگاه شوید و کیف پول‌تان را به این فروشگاه متصل کنید.
فروشگاه‌های مختلفی برای خرید و فروش nft وجود دارند اما معروف‌ترین آنها عبارتند از:

  • سایت OpenSea
  • سایت TofuNFT
  • سایت Rarible
  • سایت SuperRare
  • سایت Foundation

قدم سوم:

در این مرحله شما می‌توانید با انتخاب گزینه Create تمام اطلاعات آثار هنری‌تان را وارد کنید فقط کافیست این دو نکته را مد نظر داشته باشید:

1: وقتی عکسی را به NFT تبدیل می‌کنید، خود اثر شما به تنهایی در بلاک چین اتریوم ذخیره نمی‌شود بلکه شامل لینکی خواهد بود که در آن، عکس به صورت فشرده شده قرار دارد. بنابراین، اگر بخواهیم خریدار به تصویری با کیفیت دسترسی داشته باشد باید گزینه «Unlock once purchased» را فعال کنیم.

2: از آن‌جایی که این کار از طریق بلاک چین صورت می‌گیرد، شما باید هزینه‌ای برای هزینه تراکنش بپردازید.

اگر موجودی حساب شما کافی باشد و تمام اطلاعات را به درستی وارد کرده باشید عملیات ساخت NFT شما به پایان می‌رسد. و شما می‌توانید توکن ساخته شده را به فروش برسانید.

موارد استفاده از NFTs

NFT در صنعت آیتم‌های گیمینگ

پیش‌بینی می‌شود که این توکن‌های غیر قابل معاوضه تحولی عظیم در صنعت گیم به وجود می‌آوردند. به طور مثال آیتم‌های مختلف توسط شرکت‌ها در قالب NFT وارد بازی‌های ویدیویی شوند و بازیکن‌ها باید برای به‌دست آوردن آن‌ها، پول خرج کنند.

جوزف فارس، کارگردان بازی It Takes Two به قدری از NFT نفرت دارد که می‌گوید حاضر است او را با تیر بزنند، ولی به سراغ استفاده از NFT در بازی‌های خود نرود

نظر شما راجب این حرف جوزف فارس چی هست؟ حتما نظرات‌تان را در مورد حرف آقای فارس با ما درمیان بگذارید.

NFT در صنعت آثار هنری

توکن‌های غیر قابل معاوضه شروعی تازه برای دنیای آثار هنری و کلکسیونی است. هنرمندانی مانند نقاش‌ها، عکاسان، طراح‌ها و … می‌تواند آثار هنری‌شان را به این توکن‌های غیر قابل تعویض تبدیل کنند و آنها را در سراسر جهان به فروش برسانند. یکی از مزیت‌های که این توکن‌ها برای هنرمندان ایجاد کرده است این است که می‌توانند آثار هنری شان را به نام خودشان در فضای مجازی ثبت مالکیت کنند.

به همین دلیل است که امروزه بسیاری از هنرمندان مشتاق تبدیل طرح‌هایشان به توکن‌های غیر قابل تعویض هستند.

به طور مثال در تصویر زیر این گربه دیجیتالی به‌صورت توکن غیرقابل تعویض (NFT) با قیمت ۳۰۰ اتر به فروش رسید! این کار همچنین باعث می‌شود که ارزش کار هنرمندان حتی با وجود آمدن مشکل فیزیکی برای آن اثر هم از بین نرود.

نمونه ای از nft (گربه رنگین کمانی)


اینها نمونه از کاربرد NFT ها در دنیای امروزه بودند.

گران‌ترین NFT جهان

گران‌ترین NFT فروخته شده به قیمت 69 میلیون دلار، « Everydays – The First 5000 Days» نام دارد که توسط بیپل (Beeple) ساخته شده و توسط جاستین سان، مؤسس پلتفرم رمزارز ترون خریداری شده است.

گران‌ترین NFT جهان

2 تا از معروف‌ترین NFT های جهان

در ادامه دو نمونه از توکن‌های فروش رفته که در جهان بسیار معروف هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

NFT تصویر Disaster Girl

NFT تصویر Disaster Girl

تصویری از دختری به نام زوئی راث که احتمالاً آن را بارها در قالب «میم» (Meme) در اینترنت دیده‌اید. به‌لطف داغ شدن بازار NFT، آن‌ها موفق شدند در آوریل ۲۰۲۱ این عکس را به ارزش ۱۸۰ اتر (در آن زمان معادل ۴۷۰ هزار دلار) بفروشند. و اینکه خریدار عکس حتی با پرداخت چنین مبلغی هم کپی‌رایت آن را در اختیار ندارد و اگر بخواهد در آینده دوباره آن را بفروشد، ۱۰٪‌ از مبلغ فروش به خانواده راث می‌رسد.

NFT اولین توییت منتشر شده

NFT اولین توییت منتشر شده

آقای Jack Dorsey مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار توئیتر اولین توئیت ثبت شده خود را تبدیل به توکن NFT کرد و به مبلغ ۹/۲ میلیون دلار به فروش رساند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین بازی‌های بلاکچین موبایل برای کسب درآمد را هم مطالعه نمایید.

در پایان

در این آموزش از جدیدترین نوآوری رمز ارزها صحبت کردیم؛ از نظر ما بیشترین کاربرد این توکن‌های غیر قابل معاوضه در بازی‌های کامپیوتری و متاورسی است که از آن برای تعریف دارایی‌های درون بازی به صورت منحصر به فرد استفاده می‌کنند. به نظر شما NFT ها در دنیای امروزه به خصوص حوزه بازی‌های گیمینگ تاثیر مثبت می‌گذارند یا منفی؟
نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. ممنونم از مقاله خوبتون

    0
    1. مریم اکبری گفت:

      ممنون دوست عزیز از نظر شما

      0