top
Where to take a photo of the birth certificate

کجا شناسنامه را عکس‌دار کنیم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

8

icon

همه افراد با ورود به سن 15 سالگی باید شناسنامه خود را عکس دار کنند. اما برای عکس‌دار کردن شناسنامه چه مدارکی نیاز است و باید به کجا مراجعه کنیم؟ ما در این متن نحوه عکس دار کردن شناسنامه را آموزش داده‌ایم بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.


آیا می‌دانید با کلیک بر روی لینک زیر علاوه بر استعلام گارانتی گوشی خود، سرقتی یا مفقودی نبودن آن، اصالت گوشی، از مشخصات کامل گوشی خود نیز مطلع می‌شوید؟

عکس دار کردن شناسنامه

عکس دار کردن شناسنامه

شناسنامه هر فرد مانند اثر انگشت اوست و از مهم‌ترین مدارک هویتی هر شخص می‌باشد. تا سن 15 سالگی شناسنامه افراد بدون عکس است اما پس ا پایان 15 سالگی باید نسبت به عکسدار کردن شناسنامه اقدام نمایید.

برای این کار با در دست داشتن مدارک باید به یکی از مراکز مورد تایید ثبت احوال مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: برای تعویض شناسنامه چه مراحلی را باید طی کنیم؟

در چه سنی باید شناسنامه را عکس دار کنیم؟

در چه سنی باید شناسنامه را عکس دار کنیم؟

طبق  تبصره 1 ماده 36 قانون، تمامی افراد چه دختر و چه پسر بعد از به پایان رسیدن سن 15 سالگی باید با در دست داشتن مدارک به مراکز معتبر مراجعه کرده و برای عکس‌دار کردن شناسنامه خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: مراحل و مدارک تمدید گواهینامه

مدارک مورد نیاز برای عکس‌دار کردن شناسنامه

مدارک مورد نیاز برای عکس‌دار کردن شناسنامه

برای عکسدار کردن شناسنامه باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  1. اصل شناسنامه بدون عکس دختر و پسر 15 ساله
  2. سه قطعه عکس سه در چهار جدید با زمینه روشن که مدرسه، پشت آن ها را مهر زده باشد.
  3. گواهی اشتغال به تحصیل عکس دار، در صورت محصل بودن دختر یا پسر 15 ساله
  4. گذرنامه معتبر شخص متقاضی یا آخرین مدرک تحصیلی عکس دار مهر شده، توسط آموزش و پرورش. در صورتی که محصل نباشد و اگر این مدارک را نداشت باید اقدام به اخذ معرفی نامه، جهت مراجعه به کلانتری نماید.
  5. آدرس و کد پستی محل سکونت
  6. کد ملی پدر و مادر متقاضی
  7. رسید واریز هزینه خدمات
  8. در صورتی که پدر، فوت کرده و یا به علت متارکه، حضور ندارد ، مادر، برای عکس دار کردن شناسنامه فرزند خود، با در دست داشتن مدارکی هویتی و قیم نامه قانونی باید حضور داشته باشد.

نحوه و مراحل عکس دار کردن شناسنامه

نحوه و مراحل عکس دار کردن شناسنامه

بعد از رسیدن دختر و پسر، به سن 15 سال تمام دختر و پسر 15 ساله به همراه ولی و سرپرست قانونی‌شان، به یکی از دفاتر پیش خوان دولت یا ادارات ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه کرده و  مدارک لازم برای عکس دار نمودن شناسنامه را ارائه می‌دهند؛ سپس هزینه‌های انجام عکس دار کرن شناسنامه را پرداخت می‌نمایند.

توجه داشته باشید در صورتی که فرد متقاضی 18 سال داشته باشد برای عکسدار کردن شناسنامه باید خودش اقدام نماید و در صورتی که پدر یا مادرش اقدام کنند شناسنامه را عکسدار نمی‌کنند.

هزینه عکسدار کردن شناسنامه

برای عکسدار کردن شناسنامه باید هزینه پرداخت نمایید این هزینه‌ها طبق سال 1401 شامل: تهیه سه قطعه عکس سه در چهار جدید با زمینه روشن، هزینه‌های مربوط به خدمات دفاتر پیشخوان دولت، هزینه 125 هزار تومان، جهت عکس دار کردن شناسنامه که به حساب سازمان ثبت احوال واریز می‌شود می‌باشد.

در نهایت…

توجه داشته باشید که پس از پایان 15 سالگی باید نسبت به عکسدار کردن شناسنامه خود اقدام کنید. در متن مقاله هزینه و مدارک لازم برای عکس دار کردن را بررسی کردیم. اگر سوال یا نظری دارید با ما به اشتراک بگذارید.

3.6/5 - (93 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. لیلی قرایی گفت:

    سلام من سی سالمه و هنوز شناسنامه عکس دار نکردم باید چکار کنم چه مراحلی باید برم

    2
    1. همیاب 24 گفت:

      سلام داخل مقاله به صورت کامل توضیح دادیم.

      0
  2. آرشتونم... گفت:

    رفقا کسی شناسنامش گم شده باشه شناسنامه عکس دارش المثنی میشع؟!!

    0
  3. حسام محمدزاده گفت:

    چهار ماهه شناسنامه دادم عکس دار کنن
    میرم میگن شناسنامه نداریم باید یسال منتظر بمونی میشه مگه این

    1
  4. کی..کاوه گفت:

    آقا غلامرضا کاملا درست فرمودند زیرا بعضی از ادارات انگار پشت قباله ………….. هست همین ………….. با مالیات و بیت المال مملکت حقوق می‌گیرند اما یک چهارم حقوقشون هم کار نمی‌کنند

    8
  5. محمد رسول نیک پی گفت:

    اگر سن پسر از 18 گذشته باشد ومحصل نباشد کلانتری جواز کسب میخواهد

    16
    1. اصغر حیدری گفت:

      با سلام خنده دار اینجا هستش کسی که جواز کسب داره به خودش دستگاه دی آن ای وصل کرده متاسفم برا این قانون یعنی تشخیص میده که اون پسر اون آقا هستش یا کسی فیش حقوقی داره تشخیص میده کی پسر کی هستش🤣😂🤣😂🤣😂

      0
  6. غلام رضا گفت:

    کاش مسعولین یه نظارتی روی این ادارات دولتی داشته باشند ، بعضی از کارمندان و متصدیان هنگام مواجهه با ارباب رجوع انگاری قاتل پدرشو دیده ، بسیاربدوخشن برخورد میکنن ، بعضی هاشون هم انگاری طلبکارن وبرخورد خشک و غیر مودبانه دارند.

    109