top
spy

آیا باید وبکم و دوربین موبایل و لپ‌تاپ‌مان را بپوشانیم یا نپوشانیم؟!

زمان مطالعه: 13 دقیقه

9

icon

آیا تاکنون مطالب زیادی راجب جاسوسی‌ و هک از طریق دوربین گوشی و وبکم لپ‌تاپ شنیده‌اید؟
و بارها به شما گوشزد شده است که وبکم لب‌تاپ خود را بپوشانید تا از هک شدن دوربینتان جلوگیری کنید، اما نمی‌دانید که آیا انجام این کار ضروریست یا نه؟
آیا می‌دانید که شرکت‌های بزرگ تجاری و امنیتی هر ساله چقدر بابت بدست آوردن این اطلاعات و فیلم‌ها از مخاطبانشان، پول پرداخت می‌کنند؟

در دنیای تکنولوژی امروز، استفاده از دوربین موبایل و وبکم‌های ویندوز علاوه بر تمام مزیت‌های خوب آن، ما را در برابر حمله‌ی هکرها آسیب پذیر می‌کند و همچنین راه ورود دزدها را هم به حریم شخصیمان را باز می‌کند!

ما در این مقاله تمام روش‌های جاسوسی و هک دوربین موبایل و لپ‌تاپ را با هم بررسی می‌کنیم و سپس راهکارهای خلاصی از شر این جاسوسان را به شما خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید!

گسترش نفوذ اینترنت و سرویس‌های آنلاین به حریم شخصی افراد در سال‌های اخیر یکی از دغدغه‌های مهم جامعه‌ی بشری و  سازمان جهانی حقوق بشر بوده، تا جایی که این سازمان بین‌المللی برای بالابردن آگاهی افراد و حفاظت از اطلاعاتشان 28 ژانویه را روز حریم خصوصی داده‌ها نام‌گذاری کرده است.

آیا کسی می‌تواند از طریق دوربین گوشی یا وبکم ویندوز شما را ببیند؟

پاسخ کوتاه به این سوال بله است؛ اما اگر بخواهیم که توضیح کاملی به شما بدهیم، باید بگوییم که افراد زیادی هستند که برای دستیابی به اطلاعات شخصی شما سر و دست می‌شکنند و خواهان این اطلاعات هستند!
همه‌ی ما تاکنون با ابزارهای متفاوتی دستگاه خود را به اینترنت متصل کرده‌ایم و بارها رمزهای خود را به قوی‌ترین حالت ممکن در آورده‌ایم، به امید آن که دیگر مورد جاسوسی قرار نگیریم و از اطلاعات شخصیمان محفاظت کنیم، اما افراد بسیار زیادی معتقدند که این روش‌ها دیگر پاسخگو نیست، البته جای نگرانی وجود ندارد، در پایان این مقاله به شما خواهیم گفت که چه اقداماتی باعث عدم دسترسی هکرها و جاسوس‌ها به دستگاه شما خواهد شد.

جاسوسی سرورهای ناشناس از دوربین و بکم لپ‌تاپ و دوربین

این جاسوسی‌ها از کجا شروع شد؟!

قضیه از آن‌ جایی شروع شد که یک شرکت موبایل‌سازی اقدام به ساخت یک برنامه امنیتی کرد، که می‌توانست بدون اجازه شخص، میکروفون موبایل را فعال کند و همچنین از اطراف شخص، عکس یا فیلم بگیرد، این کار به خاطر این بود که اگر گوشی فرد به سرقت رفت و یا برای شخص اتفاقی افتاد که شخص نمیتوانست اعلام کمک کند، به کمک این برنامه موقعیت دستگاه یا شخص شناسایی شود و به کمک او شتافت؛ اما متاسفانه با گذشت زمان کاربرد این برنامه تغییر کرد و انگیزه‌های شوم افراد باعث سواستفاده از این دوربین‌های جاسوسی شد و برنامه‌ای که قرار بود برای کمک به اشخاص استفاده شود برای جاسوسی از اطلاعاتشان به کار گرفته شد.

چرا اطلاعات ما برای آن‌ها مهم است؟!

جاسوسی و هک اطلاعات از طریق دوربین موبایل

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که با یکی از همکاران یا دوستان خود راجب خرید یک کالا صحبت کنید و در کمتر از چند ساعت یک تبلیغ راجب همان کالا را بر روی صفحه‌ی نمایش خود ببینید؟! تبلیغی که تمام ویژگی‌های مورد نظر شما را درباره‌ی آن کالا داشته باشد و شما با خود فکر کنید که آیا، این اتفاق کاملا اتفاقی بوده یا نه؟
باید بگویم که شرکت‌های زیادی وجود دارند که حاضرند مبالغ زیادی را برای پیداکردن اطلاعات افراد و نیازهایشان بدهند تا بر اساس نیاز آن‌ها تبلیغات خود را برای آن افراد نمایش دهند تا میزان فروششان را بالاتر ببرند  چیزی که هم‌اکنون برای شما مثال زدیم، تنها یکی از پیش پا افتاده‌ترین علت‌های هک و جاسوسی و شنود از طریق دوربین لپ‌تاپ یا موبایل شماست و دلایل متعدد دیگری نیز مثل فروش دیتا، اخاذی، هک اشخاص برای رسیدن به مقاصد بالا، تهدید و یا حتی هدف‌های امنیتی و حفاظتی نام برد.

آیا مردم عادی نیز می‌توانند دوربین و وبکم لپ‌تاپ را هک کنند؟

اخیرا برای هک‌کردن دوربین موبایل و لپ‌تاپ برنامه‌های مخرب زیادی بوجود آمده و این ترس را در افراد بوجود آورده که هر شخص مبتدی‌ نیز می‌تواند بر روی موبایل شما تسلط یابد، گرچه که نمی‌توان این مبحث را به طور کامل رد کرد ولی مثبت بودن این امر تا حد زیادی به خودتان بستگی دارد که تا چه حد میزان امنیت دستگاهتان را بالا برده باشید و مراقب لینک‌های ناشناس و منابع نامعتبر باشید.

مجازات نفوذ به حریم شخصی کاربران

به خاطر نفوذ برخی افراد شیاد به حریم شخصی کاربران و سواستفاده از اطلاعاتشان مجلس جمهوری اسلامی ایران، قانونی را تصویب کرد؛ که طبق ماده ۷۴۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات نفوذ به حریم شخصی افراد و افشای اطلاعات آنان، بین ۹۱ روز تا دو سال حبس و همچنین، جزای نقدی در نظر گرفته شد تا از ارتکاب این جرم در جامعه و شیوع آن، جلوگیری شود.

نفوذ به حریم شخصی افراد از طریق دوربین موبایل

از کجا بدانیم که دوربین موبایلمان هک شده؟

راه‌های زیادی برای فهمیدن این موضوع وجود دارد، اما ما برای شما چند نمونه از مهم‌ترین علامت‌های هک موبایل و لب‌تاپ را ذکر می‌کنیم:

  • اگر دوربین شما مدرن است و سنسور حرکتی دارد و می‌تواند به صورت خودکار چهره را شناسایی و طبق آن گردش کند، فهمیدن این که از طریق دوربین جاسوسی می‌شوید، زیاد هم کار سختی نخواهد بود!
  • اگر گاهی متوجه وجود پوشه و فایل‌هایی در عمیق‌ترین و یا حتی سطحی‌ترین نقاط دستگاهتان می‌شوید و یا حتی پیام‌هایی بدون اطلاع شما فرستاده یا دریافت می‌شود و شما اصلا نمی‌دانید، که این‌ اطلاعات از کجا آمده‌اند، احتمالا هک شده‌اید!
    چرا که معمولا هکران ردپاهایی از خود جا می‌گزارند و موفق به برداشتن تمامی فایل‌ها و پاک کردن پوشه‌ها نمی‌شوند.
  • اگر به صورت خودکار دوربین شما روشن می‌شود و یا چراغ  قرمز وبکمتان بدون این که شما فرمانی بدهید، چشمک می‌زند به احتمال زیاد فردی از پشت دوربین در حال نظاره‌ی شماست و تمامی حرکاتتان نیز ثبت می‌شود.
  • اگر روزانه هزینه بسیار زیادی را صرف خرید نت برای دستگاهتان می‌کنید و یا مدام دستگاهتان نیاز به شارژ پیدا می‌کند بدون این که شما مصرفتان بالا باشد، احتمالا شما هک شده‌اید و شخصی در حال جاسوسی از شماست، چرا که هک دستگاه فشار بسیار زیادی بر دستگاه شما می‌آورد.

آیا تاکنون به هک شدن گوشی خود شک کرده‌اید؟
و یا حس کرده‌اید که افرادی از اطلاعات شخصی شما بدون این که شما به آن‌ها چیزی بگویید، اطلاع دارند؟
شما می‌توانید تمام نشانه‌های هک شدن موبایل خود را از مقاله << نشانه های هک شدن >> بخوانید.

آیا هک دوربین گوشی از طریق شماره‌ی تلفن و بلوتوث امکان پذیر است؟

پیشرفت تکنولوژی، مزایا و معایب بسیار زیادی را با خود به ارمغان آورده که از معایب آن می‌توان به از بین رفتن حریم شخصی و جاسوسی اطلاعات محرمانه افراد اشاره کرد، متاسفانه برنامه‌های مخرب بسیار زیادی وجود دارند که با استفاده از شماره موبایل و یا بلوتوث به اطلاعات شخصی فرد، نفوذ می‌کنند و می‌توانند تمام اطلاعات (پیام‌ها، مخاطبین، شنود تماس، موقعیت مکانی و تصویر دوربین شخص) فرد را مورد هجوم قرار دهند.

جاسوسی برنامه‌های تلگرام و واتساپ و اینستاگرام و… از دوربین گوشی

از زمانی که شرکت‌های سازنده‌ی گوشی موبایل اقدام به ساخت موبایل‌هایی با دوربین سلفی مخفی کردند، رازهای زیای را برملا شد؛
که یک نمونه از آن‌ رازها جاسوسی برنامه‌های مشهور از طریق دوربین موبایل و لپ‌تاپ بود.
تا آن زمان، ما هیچ راهی برای فهمیدن این موضوع که آیا دوربین موبایل هم اقدام به جاسوسی می‌کند یا نه، نداشتیم، اما در حال حاضر فهمیدن این موضوع به خاطر پیشرفت‌های تکنولوژی برایمان بسیار راحت شده است!
به طور مثال در این ویدیو که، گوشی ویو نکست را نشان می‌دهد، هنگام باز‌کردن برنامه‌ی تلگرام، بدون این که کاربر فرمانی برای استفاده از دوربین بدهد، دوربین خودکار بیرون آمده و اقدام به عکس‌برداری می‌کند و به محض خروج از برنامه نیز بسته می‌شود.

جاسوسی از طریق دوربین توسط برنامه تلگرام
جاسوسی از طریق دوربین توسط برنامه تلگرام

در پی رخ‌دادن این اتفاقات و پخش شدن نمونه‌هایی دیگر از این قبیل تصاویر و ویدیوها، افراد بسیار زیادی در اروپا و آمریکا به این موضوع اعتراض کردند و حتی یک شعار جالب به نام << بگو چیز >> را برای خود انتخاب کردند!
این اتفاقات، واکنش شرکت‌های سازنده این برنامه‌ها را برانگیخت و موجب شد که تمام راه‌های دسترسی به اطلاعات کاربران به صورت غیر مجاز را ببندند و حتی برنامه‌هایی مثل گوگل‌پلی، برای تمامی برنامه‌های خود یک قفل امنیتی بسیار قوی بگذارد!
گرچه که در حال حاضر ساختار امنیتی دستگاه‌های هوشمند به مراتب بیشتر از گذشته شده است؛
اما ما هنوز هم باید مراقب حریم شخصیمان باشیم و  از هر برنامه‌ای استفاده نکنیم و برنامه‌ها را فقط از طریق منابع معتبر دانلود کنیم و یا روی هر لینکی کلیک نکنیم و اطلاعاتمان را به منابع و اپلیکشن‌های مشکوک ندهیم.

هک و جاسوسی از طریق دوربین گوشی خاموش

احتمالا شما نیز در فیلم‌های اکشن و جنایی دیده‌اید، که زمانی که کاراکتر، قصد مخفی شدن از سازمان‌های اطلاعاتی را دارد؛ گوشی موبایل خود را خاموش می‌کند و در جایی می‌اندازد تا ردیابی نشود، حال باید به شما بگوییم که این موضوع خیلی هم دور از واقعیت نیست، ما در اغلب اوقات از جانب سرورهای نامعلومی، از طریق دستگاه‌هایمان جاسوسی و ردیابی می‌شویم و آن‌ها همیشه صدا و تصویر ما را، آن هم نه با کیفیت پایین بلکه با کیفت بسیار بالا هم مشاهده می‌کنند. شما می‌توانید این موضوع را در کلیپ زیر به وضوح ببینید.

راهکار‌های نجات از هک شدن و جاسوسی از طریق دوربین و وبکم

محققان راه‌های زیادی را برای نجات حریم خصوصیمان از چنگال سارقان پیشنهاد می‌کنند اما اغلب آن‌ها ناکارمد و غیر ضروریند، به خاطر همین ما مهم‌ترین توصیه‌هایی را که افراد سرشناس به مردم پیشنهاد داده‌اند، را برای شما ذکر می‌کنیم:

پیشگیری بهتر از درمان است…

وبکم خود را بپوشان!

قریب به 4 یا 5 سال پیش بود که عکسی از مارک‌ زاکربرگ، موسس شرکت فیس بوک، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حضور 500 میلیون کاربر فعال را در اینستاگرام، تبریک می‌گفت، اما نکته‌ای که بسیار مورد توجه قرار گرفت، پوشش وبکم لب‌تاب او بود!

احتمالا با خود فکر کنید که خب، او فردی سرشناس و مشهور است و افراد زیادی در پی کشف اطلاعات و افشای رازهای او هستند و او به عنوان موسس شرکت اینستاگرام باید خیلی بیشتر از یک فرد معمولی مراقب اطلاعاتش باشد اما باید به شما بگوییم که این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای تمام افراد باشد.
حتی جیمز کوبی رئیس وقت فدرال آمریکا یا همان رئیس خزانه‌داری، نیز پوشاندن وبکم لپ‌تاپ را یکی از بهترین و منطقی‌ترین راهکارها برای مقابله با جاسوسی از طریق دوربین اعلام کرد. او حتی در یکی از مصاحبه‌های خود اظهار داشت که پوشاندن وبکم لپ‌تاپ را حتی به زنان خانه‌دار و کودکان نیز که اطلاعات مهمی در دستگاه خود ندارند، توصیه می‌کند!

نفوذ به حریم اشخاص توسط وبکم لپ‌تاپ

همیشه سیستم خود را بروز نگه دارید!

معمولا تمامی شرکت‌ها در آپدیت‌های جدیدی که ارائه می‌دهند با تغیر یک سری از کدها راه ورود هکرها را به سیستم می‌بندند، بنابراین سعی کنید همیشه برنامه‌های خود را بروز نگه دارید تا از وارد شدن صدمات احتمالی به سیستم و نفوذ آنان به حریم شخصیتان، جلوگیری کنید.

برای استعلام و ردیابی دستگاه سرقتی خود و پیگیری ردیابی خودتان، می‌توانید از برنامه همیاب 24 استفاده کنید و از امکانات دیگر این برنامه نیز بهره ببرید.

کلام آخر…

باعث خرسندی ماست که شما تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، ما در این مقاله به تمام روش‌هایی که جاسوسی و هک از آن طریق امکان‌پذیر بود، پرداختیم و توصیه‌های کاربردی افراد مشهور را برای جلوگیری از بروز این اتفاقات، با هم بررسی کردیم.
اگرچه که رشد تکنولوژی مزایای بسیار زیادی را برای ما داشته و زندگی را برای ما بسیار آسان کرده است، اما نمی‌توان از این واقعیت نیز چشم‌پوشی کرد که مرزهای حریم شخصی کاربران هر روز نسبت به روز قبل تنگ‌تر می‌شود و حتی اگر جلوی این اتفاق گرفته نشود ممکن است که دیگر هیچ حریم شخصی، برای تمامی انسان‌ها نماند.

اما به نظر شما راه چاره، برای گریز از این اتفاق چیست؟
لطفا نظراتتون رو در قسمت‌ کامنت‌ها با ما اشترک بگزارید و ما را در بهبود مطالب یاری کنید.

آیا باید دوربین موبایل و وبکم لپ‌تاپ‌مان را بپوشانیم؟

پاسخ کوتاه برای این سوال (بله) است، اما اگر پاسخی قانع کننده می‌خواهید و دوست دارید علت آن را بدانید باید به شما بگوییم که اطلاعات ما همیشه توسط سرورهای…

مجازات هک و سرقت اطلاعات شخصی چیست؟

طبق ماده 744 قانون اساسی مجازات نفوذ به اطلاعات شخصی کاربران و سرقت و افشا کردن آنان به دو سال حبس و…

از کجا بدانیم که موبایل‌مان هک شده است؟

برای این موضوع 10 نشانه وجود دارد: نشانه اول وجود اطلاعات، چت‌ها، تماس‌ها و… است که بدون اطلاع شما ارسال شده‌اند و …

4/5 - (9 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. سارا رحیمی گفت:

    سلام ببخشید گوشی من یک سری تبلیغات میومد بعد مدتی دیدم داخل خانه و زند گیم دخالت میکنند
    انگار دوربین گذاشته بودند صدا داخل خونم میومد

    0
  2. با تشکر از مطلب مفید شما با این که سخته اما دیگ ترجیح میدم که دوربین گوشی مو بپوشونم

    1
    1. مریم اکبری گفت:

      با سلام دوست عزیز موفق باشید

      0
  3. سلام وقت بخیر ببخشید من چند وقته که حسابی بهم ریختم حس میکنم یکی داره از دوربین خونه و موبایلم استفاده می‌کنه به یکی هم ممنونم ولی نمی‌دونم چطوری باید اثبات کنم؟ شما راه حلی ندارین؟!

    0
    1. مریم اکبری گفت:

      با سلام دوست عزیز در اسرع وقت در قسمت تنظیمات دسترسی های غیر مجاز را ببندید و به یکی از شعب نیروی انتظامی مراجعه کنید

      2
  4. حسین بخششی گفت:

    سلام دوربین های مداربسته ما انگار مشکل داره به جای حالت یک کاربره دو تا کاربر دارن همزان استفاده میکنن انگار هک شده باید چیکار کنیم

    0
    1. مریم اکبری گفت:

      با سلام حسین عزیز باید به تنظیمات دوربین خود مراجعه کنید و دسترسی‌های غیر مجاز را ببندید

      0
  5. درود بر شما، اینستاگرام هم به دوربین وصل میشه که جاسوسی کنه؟

    2
    1. مریم اکبری گفت:

      با سلام علی عزیز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست ولی امکان دارد

      1