top
Ssd-memory-purchase-guide

راهنمای خرید حافظهSSD | معرفی و بررسی بهترین‌ها

زمان مطالعه: 13 دقیقه

0

icon

درایوهای SSD با برخورداری از سرعت خواندن و نوشتن به مراتب بالا‌تر از هارد دیسک‌ها (دیسک سخت)، گزینه بسیار مناسبی برای افزایش سرعت و کارایی کامپیوترهای رومیزی و حتی لپ تاپ‌ها هستند.
ممکن است شما تصمیم به تهیه یک درایو SSD خوب گرفته‌اید، اما در بین انبوهی از محصولات موجود در بازار دچار سردرگمی شده‌اید.
ما در این مقاله به معرفی بهترین درایو‌های SSD موجود در بازار با در نظر گرفتن عوامل مهمی نظیر قیمت، طول عمر، سرعت و اطمینان پذیری می‌پردازیم.

انواع حافظه SSD، کامپیوتر شما از کدام نوع پشتیبانی می‌کند؟

انواع حافظه SSD

SSDها این روزها به چندین فاکتور متفاوت ارائه می‌شوند. از طریق چندین اتصال سخت افزاری و نرم افزاری ممکن عمل می‌کنند.

اینکه شما به چه نوع درایوی نیاز دارید، به دستگاه شما بستگی دارد.

SSD: سری 5/2 ATA اینچی (SATA)

SSD: سری 5/2 ATA اینچی (SATA)

رایج ترین نوع این درایوها شکل هارد لپ‌تاپ‌ها را تقلید می‌کنند. از طریق رابط SATA متصل می‌شوند. هر ارتقا دهنده متوسطی باید با آنها آشنا باشد.

SSD : کارت افزودنی (AIC)

SSD : کارت افزودنی (AIC)

این درایوها دارای سرعت بالاتری نسبت به سایر درایوها هستند. زیرا از طریق PCI Express کار می‌کنند. بیش از یک دهه پیش برای مدیریت هارد دیسک‌های چرخشی طراحی شده بود.
همچنین می‌توانند از بیشتر درایوهای M.2 به خطوط Pcle دسترسی پیدا کنند.

SSDهای M.2

SSDهای M.2

تقریبا به شکل یک حافظه RAM اما بسیار کوچکتر هستند. درایوهای M.2 به استانداردی برای لپ‌تاپ‌های باریک تبدیل شده‌اند. در اکثر مادربردهای رومیزی نیز می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. بنابراین می‌توانید درایوها را به صورت RAID اجزا کنید.

SSDهای U.2

SSDهای U.2

در نگاه اول، این قطعات 5/2 اینچی مانند هارد دیسک‌های سنتی SATA به نظر می‌رسند. آنها از اتصال متفاوتی استفاده می‌کنند.داده‌ها را از طریق رابط Pcle سریع ارسال می‌کنند.
ضخامت آنها معمولا بیشتر از دیسک‌های سخت 5/2 اینچی SSD است. درایوهای U.2 گران تر و با ظرفیت بالاتر از درایوهای معمولی M.2 هستند.

نکات مهم جهت خرید حافظه SSD

بر خلاف هارد دیسک‌ها که کارایی آن‌ها بسیار به هم نزدیک است، کارایی درایوهای SSD، حتی دو مدل مختلف از یک سازنده می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

یکی از نکات مهم در خرید درایوهای SSD، طول عمر یا دوام است، چرا که تعداد دفعات خواندن و نوشتن درایوهای SSD یا به طور دقیق‌تر سلولهای حافظه SSD کاملاً محدود است.

از این رو هیچ عجیب نیست که درایوهایی با طول عمر، کارایی و سرعت خواندن و نوشتن بسیار متفاوت در دسترس هستند.

سرعت خواندن و نوشتن متوالی

سرعت SSD

معمولاً سازندگان درایوهای SSD، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی درایو را اعلام می‌کنند اما در نظر داشته باشید که سرعت‌های اعلام شده توسط سازنده صرفاً اسمی است و لزوماً قابل دست یابی نخواهد بود.

طول عمر تخمینی (M.T.B.F)

طول عمر تخمینی (M.T.B.F)

معمولاً سازندگان درایوهای SSD، طول عمر تخمینی محصولات خود را ذکر می کنند. این مقدار که واحد آن ساعت است، بیانگر فاصله تخمینی بین خرابی درایو است. هرچه که M.T.B.F درایو بالاتر باشد، شانس خرابی آن کمتر خواهد بود.

انواع SSD از نظر نوع سلول‌های حافظه

انواع SSD از نظر نوع سلول‌های حافظه

برخلاف هارد دیسک‌ها، کارایی، دوام و اطمینان پذیری درایوهای SSD به هیچ عنوان برابر و حتی نزدیک به هم نیست، از این رو در هر ظرفیت، حداقل سه گزینه پیشنهادی خواهیم داشت.

از آنجایی که درایوهای SSD از نظر فنی پارامتر‌ها و نکات زیادی دارند، از بیان آن‌ها و دشوار‌تر کردن انتخاب برای شما صرف نظر می‌کنیم.

ما با در نظرگرفتن همه عوامل و پارامترهای مهم، بهترین‌ها را برایتان لیست کرده‌ایم تا به آسانی و سادگی هرچه تمام، بر اساس ظرفیت و بودجه بتوانید بهترین درایو SSD موجود بازار را تهیه کنید.

بنچمارک ها قابل اعتماد نیستند

بنچمارک

اگر SSDها را بر اساس بنچمارک و سرعت اسمی مقایسه کنید، آنها را بسیار متفاوت خواهید یافت و ممکن است یک درایو چندین برابر دیگری سریعتر به نظر برسد و مجذوب آن شوید.

هرچند بنچمارک ها بی ارزش نیستند، اما واقعیت این است که قابل اعتماد هم نیستند و اختلاف کارایی در عمل می تواند بسیار کمتر و حتی نامحسوس است.

بنچمارک ها معمولاً حداکثر یا میانگین کارایی لحظه ای (Peak) را نمایش می دهند که نمی تواند بازتاب دهنده کارایی واقعی باشد.

سازندگان نیز تکنیک هایی را پیاده سازی می کنند که در استفاده کوتاه مدت و موقع نوشتن یا خواندن در حجم پایین، نتایج غیر واقعی ارائه می کند.

در بسیاری از SSDها از تکنیک هایی چون SLC Caching استفاده شده است که نوشتن و خواندن در حجم پایین با کارایی بالاتری انجام می شود و همین امر به کسب نتایج غیر واقعی می انجامد.

برای نمونه ممکن است در نوشتن یا خواندن یک فایل 500 مگابایتی، به دلیل استفاده از قسمت SLC عملکرد بسیار خوبی را شاهد باشید اما در نوشتن یک فایل بزرگ تر کارایی بسیار پایین تر باشد.
بنابراین اگر بنچمارک های یک SSD خیره کننده بود اما در عمل ضعیف ظاهر شد، هیچ تعجب نکنید. بهتر است به جای بنچمارک های مصنوعی (شبیه سازی)، به دنبال یافتن بررسی عملکرد در دنیای واقعی باشید.

عملکرد خواندن و نوشتن تصادفی

عملکرد خواندن و نوشتن تصادفی

سازندگان درباره تاثیر ویژگی هایی چون تعداد دستور العمل های خواندن و نوشتن قابل اجرا در هر ثانیه (IOPS) یا همان عملکرد تصادفی، زیاده روی می کنند و تاثیر آن در استفاده واقعی اغلب مواقع نامحسوس است.

با اینکه هرچه مقدار IOPS بالاتر باشد بهتر است و منکر این موضوع نیستیم، اما در عمل محسوس نیست، چراکه از یک حد به بعد برای اغلب کاربران بی استفاده است.

بهترین SSD‌ها برای لپ‌تاپ

حالا که تا حدی با حافظه‌های SSD و مزایا و کاربردهای آن آشنا شدید، در ادامه به بررسی 3 تا از مناسب ترین حافظه‌های SSD برای لپ‌تاپ‌ها می‌پردازیم.

SSD اینترنال ای‌دیتا مدل SU750

SSD اینترنال ای‌دیتا مدل SU750

این SSD از نظر مشخصات فنی، تفاوت زیادی با مدل جدیدتر SU800 ندارد که منجر به تغییری محسوس در تجربه روزانه بازی‌ها شود.

اما در عوض با قیمتی کاربرپسندتر به دست‌تان خواهد رسید. در واقع SU750 یکی از خوش‌قیمت‌ترین SSDهای بازار است که با پرفورمنسش به هیچ وجه ناامیدتان نخواهد کرد.

با میانگین عمر ۲ میلیون ساعته و در مجموع عملکرد عالی در طولانی‌مدت، ADATA SU750 نه فقط برای تولیدکنندگان محتوا یا افرادی که سروری خانگی برای گیمینگ دارند گزینه‌ای ایده‌آل است.

بلکه لپ‌تاپ شما را هم از مزایای سرعت خواندن و نوشتن ۵۵۰ و ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه‌ای برخوردار می‌کند و همه این‌ها بدون خطاهای رایجی که با استفاده معمول از هارد درایوهای کلاسیک به وجود می‌آید.

SSD اینترنال سامسونگ مدل Evo 860

SSD اینترنال سامسونگ مدل Evo 860

اگر SSD‌های سامسونگ چشم‌تان را گرفته‌اند و اما نمی‌خواهید برای ارتقا لپ‌تاپ خود هزینه‌ای سنگین صرف جدیدترین SSD‌ این شرکت با سوکت M2‌ کنید.

دیگر SSD شناخته شده سامسونگ یعنی 860Evo با فرم فاکتور ۲.۵ اینچی و سوکت ساتا می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

در واقع شاید سرعت این SSD‌ها به پای تکنولوژی NVMe نرسد اما در عوض ارزان‌تر هستند.

البته که 860Evo در بین SSD‌های ۲.۵ اینچی هم جز گزینه‌های خوش قیمت نیست اما علت این برچسب قیمتی بالاتر به پایداری و مقاومت بالای 860Evo بر می‌گردد.

سرعت خواندن و نوشتن این مدل به ترتیب به ۵۵۰ و ۵۲۰ مگابایت می‌رسد که به خاطر پشتیبانی از رابط کاربری SATA III ممکن شده است.

SSD اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue WDS500G2B0A

SSD اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue WDS500G2B0A

در دنیای حافظه‌های HDD برند وسترن دیجیتال به اندازه‌ای محبوب و شناخته شده است که کمتر کسی پیدا می‌شود نام آن را نشنیده باشد.

اما این شرکت زمانی که وارد بازار حافظه‌های SSD شد، در ابتدا فقط صاحبان کسب‌و‌کارها را هدف خود قرار داد.

اما بعد از آنکه آن‌ها برند Sandisk را در سال ۲۰۱۵ خریداری کردند، خیلی زود با مدل Blue به بازار مشتریان عادی قدم گذاشتند.

مثل هر حافظه SSD ساتا دیگری، عملکرد مدل Blue وسترن دیجیتال را هم نمی‌توان با حافظه‌های NVMe مقایسه کرد.

اما نکته جالب در مورد این حافظه SSD این است که نه تنها به سرعت خواندن و نوشتن ۵۶۰ و ۵۳۰ مگابایت بر ثانیه گفته شده می‌رسد بلکه گاهی از این ارقام هم بالاتر می‌رود.

به عبارتی به نظر می‌رسد که حافظه ساتا وسترن دیجیتال به نهایت سرعتی که می‌توان از پنهای باند SSD‌های ساتا به دست آورد، دست پیدا می‌کند و همین باعث می‌شود تا به گزینه‌ای مناسب برای ارتقا لپ‌تاپ‌ها تبدیل شود.

برندهای مطرح تولیدکننده HDD و SSD

برندهای مطرح تولیدکننده HDD و SSD

وقتی به میان کارشناسان می‌روید نیز با پیشنهادهای گوناگون رو‌به‌رو می‌شوید. باید بدانید مهم‌ترین معیار شما نه مقدار حجمی که خرید می‌کند، بلکه پایداری آن است.

در این میان به شما انواع برندها مطرح همچون توشیبا (Toshiba)، هیتاچی (Hitachi)، سامسونگ (Samsung)، وسترن دیجیتال (Western Digital) و سیگیت (Seagate) معرفی می‌شوند.

از تولیدکنندگان بزرگ SSD می‌توان شرکت ADATA، سن دیسک، سیگیت و سیلیکون پاور، سامسونگ،‌ اینتل و… را نام برد.
از تولید‌کنندگان هارد دیسک نیز سیگیت،‌ وسترن دیجیتال، هیتاچی، مکستور و… را می‌توان نام برد.

HDD،SSD یا حافظه SSHD؟

HDD،SSD

هارد دیسک با وجود اینکه از تکنولوژی قدیمی برخوردار است ولی از لحاظ اعتماد و دوام نسبتا شانه‌به‌شانه‌ی SSD حرکت می‌کند.

در SSD‌ها شما قطعه یا عضو متحرکی ندارید درحالی‌که در هارد پلاترها یا صفحات گردان، عضو متحرک پیوسته در گردش است.

به جرات می‌توان گفت SSD یک فلش مموری ارتقایافته است. از لحاظ سرعت یک SSD با سرعتی ۳۰ برابر بیشتر فایل‌ها را بازگشایی می‌کند و سرعت انتقال اطلاعات در آن‌ها در نمونه‌های M.2 از مرز ۳۰۰۰ مگابایت بر ثانیه گذشته است.

این در حالی است که در هارددیسک‌ها با ارقامی نزدیک به یک‌دهم میزان ذکرشده رو‌به‌رو هستیم.

از طرفی این دستگاه‌های ذخیره‌سازی گران‌قیمت هستند و با هزینه‌ی معادل خرید یکی از آن‌ها از نظر حجم یک هارد دیسک گردان امکان بیشتری به شما ارائه می‌دهد. یک راه‌حل میانه، خرید حافظه SSHD است.

سوالات متداول در رابطه با خرید حافظه SSD

مجموعه سوالاتی که با مرور آن‌ها می‌توانید به یک جمع‌بندی مناسب برای خرید هارد HHD یا حافظه SSD برسید.

چه ظرفیتی برای من کافی است؟

ظرفیت های متفاوت هارد SSD

ظرفیت موردنیاز شما وابسته به نوع کاربری شما است؛ مثلا اگر برای ذخیره‌سازی فیلم‌ها و فایل‌های حجیم خود هارددیسک اکسترنال دارید، نیازی به خرید یک هارددیسک جدید برای کامپیوتر خود نخواهید داشت.

اما شاید یک گیمر حرفه‌ای باشید؛ که در این صورت و باتوجه به افزایش حجم بازی‌های مدرن یک حافظه‌ی SSD با حجمی ۱۲۰ گیگابایتی تنها برای یک یا دو عنوان بازی راه‌گشا خواهد بود.

عموما افزایش ظرفیت در هارددیسک‌ها با شیب شدید افزایش قیمت همراه نخواهد بود اما خرید حافظه‌ی SSD با ظرفیت بالا هزینه‌ی سنگینی دربر خواهد داشت.

بنابراین قدر مگابایت‌های SSD خود را بدانید و اطلاعاتی را که امکان‌ ذخیره‌سازی آن‌ها در هارددیسک‌ها نیست، ذخیره نکنید.

سرعت هارد درایو چقدر مهم است؟

سرعت هارد درایو

سرعت هارد درایو نسبتا مهم است چرا که افزایش سرعت چرخش به افزایش سرعت خواندن و نوشتن اشاره دارد.

در این میان حجم فایل‌های مورد استفاده نیز نکته‌ی مهمی است؛ به این معنی که سرعت انتقال داده به حجم فایل جابه‌جا شده وابستگی دارد.

اگر سرعت برای شما اهمیت دارد و دسترسی سریع به فایل‌های حجیم یک پیش‌نیاز برای شما محسوب می‌شود، بهتر است سراغ نمونه‌های SSD بروید.

چقدر نیاز به پشتیبان‌گیری داده‌ها دارم؟

پشتیبان‌گیری داده‌ها

بهترین راه حفظ اطلاعات، تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از آن‌ها است. شما با لوازمی کار می‌کنید که به‌راحتی ممکن است در اثر نوسانات برقی، ضربه، اختلال نرم‌افزاری، حملات ویروسی و بدافزارها دچار مشکل شوند.

قراردادن یک هارد دیسک درکنار یک سیستم مغناطیسی قوی می‌تواند به‌معنای خداحافظی با اطلاعات ارزشمند شما باشد.

امید بستن به نرم‌افزارهای ریکاوری اشتباه بزرگ و بعضی مواقع نابخشودنی است، به‌ویژه هنگامی‌که فرصتی برای خرید دستگاه ذخیره‌سازی جدید دارید.

بهتر است به این مطلب همین حالا فکر کنید، نه زمانی‌که اطلاعات شما از بین رفته‌اند.

اتصال SATA یا اتصال IDE؛ کدام را بخرم؟

اتصال SATA یا اتصال IDE

اتصال SATA جایگزین قدرتمندی برای اتصال IDE است. اتصال IDE را بیشتر در رایانه‌های قدیمی پیدا خوهید‌ کرد و در آینده دیگر خبری از آن‌ها نخواهید شنید.

سرعت انتقال دیتا در کابل IDE تا ۱۳۳ مگابایت بر ثانیه است و در مقایسه با کابل‌های SATA با سرعت انتقال ۶ گیگابیت‌برثانیه فرصتی برای خودنمایی پیدا نمی‌کنند.

پس قیمت ارزان این کابل‌ها دلیل بر خرید آن نیست.

آیا استفاده از SSD در شارژدهی لپ‌تاپ مؤثر است؟

اتصال SATA یا اتصال IDE

HDD‌ها در حدود سه برابر SSD مصرف انرژی دارند (۲ تا ۳ وات)؛ از این رو عموما استفاده از SSD در شارژدهی بیشتر مؤثر است. زیرا انرژی و شارژ کمتری از باتری را به خود اختصاص می‌دهد.

گارانتی تا چه اندازه در خرید حافظه اهمیت دارد؟

خرید حافظه بدون گارانتی معتبر و چندساله اشتباه بزرگی است؛ وجود قطعات مکانیکی در هارددیسک‌ها و آسیب‌پذیری SSD در برابر نوسانات برق تنها بخشی از دلایلی هستند که برای این مسئله وجود دارد.
به مدت زمان گارانتی، تعهد ریکاوری و قابل تعویض یا تعمیر بودن آن توجه کنید.

کلام آخر

در این مقاله معیارهایی مهم و طلایی برای خرید حافظه SSD را برای شما توضیح دادیم تا شما بتوانید به راحتی حافظه SSD مورد نظر خود را بین انبوهی از محصولات پیدا کرده و خریداری کنید.

شما تا به حال از کدام برند برای خریداری حافظه SSD استفاده کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با ما در قسمت کامن‌ها در میان بگذارید.

Rate this post

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید