top
ADSL-Internet-Modem-Buying-Guide

راهنمای خرید مودم اینترنت ADSL | معرفی و بررسی بهترین‌ها

زمان مطالعه: 11 دقیقه

1

icon

امروزه مودم‌ها یکی از پرفروش ترین کالاهای دیجیتال می‌باشند. حتماً تابه‌حال برای شما نیز پیش‌آمده است که بخواهید یک مودم ADSL را انتخاب و خریداری کنید. اما به خاطر تنوع محصولات و برندها، دچار اندکی سردرگمی در انتخاب محصول مناسب شده‌اید.
در این مقاله ما قصد داریم تمامی مواردی که هنگام انتخاب و خرید مودم ADSL باید به آنها توجه داشته باشید را شرح دهیم. با همیاب 24 همراه باشید.

معرفی انواع مودم‌ها بر اساس نوع اینترنت

همانطور که می‌دانید مودم‌ها انواع گوناگونی دارند. از این رو اگر قصد خرید و تهیه مودم را دارید باید با انواع و کاربرد مودم‌ها آشنا باشید تا بتوانید یک مودم کاربردی و مناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

در ادامه قصد داریم انواع مودم‌ها و کاربردشان را به شما معرفی کنیم.

مودم ADSL

مودم ADSL

مودم‌های ADSL جزو محبوب ترین و پرکاربردترین مودم‌ها هستند. مودم‌های ADSL از طریق سیم تلفن به شبکه متصل می‌شوند.

زمانی که شرکت سرویس دهنده مانند: شاتل ، آسیا تک ، های وب و … اطلاعات و شرایط تان را تایید کنند، شما میتوانید به اینترنت دسترسی پیدا کنید.

انتقال داده‌ها توسط مودم‌های ADSL با فناوری WIFI و کابل LAN امکان پذیر می‌باشد. همچنین شما می‌توانید با کمک دانگل کارت یا کارت شبکه، لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود را به اینترنت وصل کنید.

نکته : لازم به ذکر است سرعت اینترنت با واسطه کابل LAN نسبت به دانگل کارت بیشتر میباشد.

مودم VDSL

مودم VDSL

مودم‌های VDSL یکی از پر سرعت ترین مودم‌های موجود در بازار هستند. این مودم‌ها پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به سایر مودم‌ها دارند.

انتقال داده‌ها در مودم‌های VDSL توسط شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت (ISP) و به واسطه فیبرهای نوری میباشد.

مودم‌های VDSL محبوبیت خاصی ندارند اما در آینده می‌توانند یکی از پرفروش ترین‌ها و بهترین مودم‌های بازار ایران باشند.

نکته : متاسفانه با توجه به اینکه دسترسی به فناوری فیبر نوری در بیشتر نقاط کشور امکان پذیر نمی‌باشد.

مودم LTE و مودم TD-LTE

مودم LTE و مودم TD-LTE

مودم‌های LTE و TD-LTE تقریبا مانند یکدیگر هستند. این مودم‌ها در دو مدل با‌سیم و بیسم به فروش میرسد که نوع بیسم این مودم‌ها طرفداران خاص خودش را دارد.

انتقال داده‌ها در این مودم‌ها توسط امواج BTS دریافت میشود و به واسطه WIFI و یا دانگل کارت بر روی گوشی موبایل و یا کامپیوتر راه‌اندازی می‌شود.

فاکتورها و نکات مهم برای خرید مودم اینترنت

اگر قصد خرید مودم دارید باید نکات و فاکتورهای مهمی را رعایت کنید تا بتوانید بهترین مودم مناسب با شرایط و کاربردتان را تهیه کنید.

تعداد پورت‌ها

تعداد پورت‌های مودم

تعداد پورت‌های LAN موجود در مودم‌های ADSL یکی از عوامل ایجاد تفاوت در آن‌هاست. امروزه غالب مودم‌های ADSL در 2 نوع تک پورت و چهار پورت تولید و عرضه می‌شوند. عامل مهم دیگر در پورت‌های LAN سرعت آن‌هاست.

جایی که کاربران معمولاً از طریق تلفن همراه یا لپ تاپ با Wi-Fi متصل می شوند مانند خانه مودم های 2 پورت به بالا عالی یباشند.
اما برای استفاده در دفتر کار که اغلب از طریق کابل رایانه به مودم متصل می شود ، باید یک مودم 4 پورت بخرید.

توجه به تکنولوژی و نسل مودم

توجه به تکنولوژی و نسل مودم

به‌روز بودن یکی از موارد مهم در راهنمای خرید مودم است. سری ساخت مودم انتخابی (b/a/g/n/ac) در سرعت انتقال اطلاعات، محدوده‌ی پوشش‌دهی و امنیت مودم تاثیرگذار است.

لازم به ذکر است هرچه نسل مودم جدیدتر باشد ، قدرتمندتر و کاربردی تر است. در حال حاضر استانداردهای a، b، g دیگر تولید نمی شوند. درحال حاظر نسل های ac ، n ، g از جدیدترین مودم‌های تولید شده هستند.

امنیت مودم

امنیت مودم

با توجه به اینکه کامپیوتر، لپ‌تاپ و گوشی حاوی اطلاعات شخصی هستند و از طریق مودم به دنیای اینترنت متصل می‌شوند، امنیت این دستگاه بسیار مهم است.

مودم‌هایی که از نسخه DOCSISS پشتیبانی می‌کنند، به شما این اطمینان را می‌دهند که در هنگام ارسال و یا دریافت اطلاعات‌تان از آنها محافظت می‌شود.

درباره مودم‌های کابلی، شبکه کابلی مشترک آسیب‌پذیری‌های خاص خودش را دارد و به‌همین‌دلیل بهتر است مودم کابلی را خریداری کنید که به قوانین حریم خصوصی داده‌ها پایبند باشد.

اطمینان حاصل کنید که مودم انتخابی شما به سیستم WPS (ضمانت ایمنی وای‌فای) مجهز باشد. به‌جز آن به موارد زیر هم دقت کنید که :

  • رمزنگاری پیشرفته (Advanced Encryption Standard)
  • دسترسی ایمن به شبکه وای‌فای (WPA)
  • حریم خصوصی برای ارتباط سیمی (WEP)
  • پروتکل یکپارچگی کلید موقت (TKIP)

سرعت مودم

سرعت مودم

در هنگام خرید مودم توجه به سرعت اتصال مودم نکته مهمی است. سرعتی که معمولاً روی مودم نوشته می‌شود، سرعت بارگیری یا دانلود اطلاعات است و نه سرعت بارگذاری یا آپلود.
سرعت مودم‌ها با واحد مگابیت بر ثانیه Mbps بیان می‌شود و معمولاً سرعت دانلود همیشه بیشتر از سرعت آپلود است.

سرعت مودم‌های موجود در بازار (به‌جز مودم‌های فیبر نوری) از سرعت Mbps ۲۴ در مدل‌های خیلی ارزان تا سرعت ۱۰۰۰ Mbps در مودم‌‌های گران‌قیمت مخصوص بازی‌های سنگین آنلاین از طریق درگاه LAN و WAN متغیر است.

اگر مودم شما بالاترین سرعت را هم پشتیبانی کند، سرعتی که شما دریافت می‌کنید، همان است که از شرکت خریده‌اید، نه توان و ظرفیت مودم.

سرعت مودم را برحسب مگابیت می‌نویسند نه مگابایت. بنابراین یک مودم با سرعت ۵۰ مگابیت در ثانیه به‌معنای ۶ یا ۷ مگابایت در ثانیه است.

پهنای باند مودم

پهنای باند مودم

زمان انتخاب یک مودم ADSL قطعا با محدوده‌ی فرکانس یا پهنای باند 2.4GH و 5GH مواجه می‌شوید. پهنای باند از عوامل موثر بر سرعت اینترنت می‌باشد. به این صورت که پهنای باند بیشتر، باعث افزایش سرعت انتقال می‌شود.

در محدوده‌ی فرکانسی 2.4GH سرعت انتقال بین 450 تا 600 مگابایت در ثانیه‌ می‌باشد، در حالی که این سرعت برای محدوده‌ی ‌فرکانسی 5GH بیشتر از 1300 مگابایت در ثانیه‌ است. بنابراین مودم‌هایی با پهنای باند 5GH سرعت بیشتری دارند.

نکته : هر چقدر پهنای باند و فرکانس مودم‌ها بیشتر باشد، محدوده‌ای که تحت پوشش قرار می‌دهند، کوچک‌تر می‌شود.
بنابراین مودم‌هایی با پهنای باند 2.4GH در مقایسه با مودم‌های با باند فرکانسی 5GH، فضای بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهند.

آنتن دهی مودم

آنتن دهی مودم

آنتن دهی خوب یکی از فاکتورهای اصلی در خرید مودم می‌باشد. اصولاً مودم ها دارای دو نوع آنتن داخلی و خارجی هستند.

آنتن‌های خارجی قدرت بیشتری برای پوشش فضای وسیع تری دارند. همچنین ، هرچه تعداد آنتن‌ها بیشتر باشد، دامنه عمودی و افقی پوشش WIFI بیشتر است.

تعداد آنتن‌های خارجی مودم، بسته به نوع و مدل مودم ADSL مورد استفاده‌ی شما، تا بیشتر از 8 آنتن هم قابل‌ ارتقا می‌باشد.

نکته : یکی از نکاتی که در هنگام خرید مودم ADSL بهش اشاره می‌کنیم، این می‌باشد که هرچقدر تعداد آنتن‌ها بیشتر باشد، محدوده‌ی تحت پوشش و افرادی که می‌توانند به مودم متصل بشوند، بیشتر می‌شود. بنابراین اگر قصد ندارید محدوده‌ی زیادی را پوشش بدهید، مودمی با حداقل 2 آنتن بخرید.

ویژگی تشکیل پرتو

تشکیل پرتو یک ویژگی بسیار جدید و مدرن است که مودم‌های کمتری دارند. تاکنون مودم‌ها به گونه‌ای کار می‌کردند که سیگنال را در فضا پخش می‌کردند و هر دستگاهی که در محیط به سیگنال دسترسی داشت می‌توانست از آن استفاده کند.

اما تشکیل پرتو ویژگی جدیدی است که به جای پخش سیگنال در فضا، آن را به دستگاه های خاص هدایت می کند.

در نتیجه ، سیگنال هدر نمی رود ، و امنیت بسیار بالایی نسبت به سایر مودم ها دارند بنابراین این مودم ها عملکرد بهتری خواهند داشت.

خدمات پس از فروش و گارانتی

گارانتی

هنگام خرید هر وسیله الکترونیکی حتما به شرکت‌ها و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید و گارانتی محصول را که معمولا بین ۶ ماه تا یک‌سال است بررسی کنید.

معرفی 3 تا از بهترین مودم‌های سال 2021

همانطور که می‌دانید مودم ها در انواع و برند‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسند. برای ارائه یک راهنمای کامل و جامع خرید مودم قصد داریم با توجه به تحقیقات گسترده‌ای که در این زمینه انجام دادیم.

3 تا از پرطرفدارترین و بهترین مودم های سال 2021 را به شما عزیزان معرفی کنیم. تا بتوانید با خیالی آسوده و اطلاعات کافی خریدی هوشمندانه انجام دهید.

مودم بی سیم D_LINK LTE  مدل DWR-M921

مودم بی سیم D_LINK LTE  مدل DWR-M921

مودم DWR-M921 تولید شده توسط برند دی_لینک میباشد. و یکی از برتربن مودم های سال 2021 است. این مودم قابلیت پردازش و دریافت داده ها از انواع سیم کارت هارا دارد.

و همچنین میتوانید از این مودم به عنوان روتر اینترنت خانگی و یا همان ADSL استفاده کنید.

لازم به ذکر است این مودم در سایت دیجی کالا به همراه گارانتی 12ماهه پیکسل بفروش میرسد. و این امر یک امتیاز بزرگ برای مشتریان میباشد.

مشخصات محصول

نام برند: دی لینک

تعداد پورت: 4 عدد

نمایشگر ای ای دی: دارد

نوع اتصال: بیسم / باسیم

گارانتی: دارد 12 ماهه پیکسل

مودم +ADSL2 نتربیت (مدل ND-4230NU)

مودم +ADSL2 نتربیت (مدل ND-4230NU)

نتربیت نیز یکی دیگر از بهترین برندهای مودم می‌باشد که در چند سال اخیر توانسته با تولید محصولات با کیفیت طرفداران بسیار زیادی پیدا کند.

این محصول یک مودم ADSL2+ میباشد و دارای کیفیت بسیار زیاد و آنتن دهی بسیار قدرتمندی میباشد و میتواند نیاز تمام افراد را بر طرف کند.

مشخصات محصول

نام برند: نتربیت

نوع اتصال به اینترنت: سیم

تعداد پورت خروجی: 4 عدد

تعداد آنتن: دوعدد آنتن Omni directional

گارانتی: دارد 36 ماهه آونگ

مودم ADSL2 Plus بی‌ سیمD_LINK / N300 

مودم ADSL2 Plus بی‌ سیمD_LINK / N300

مودم DSL-2740U D-Link یکی از محبوب ترین و پرفروشترین مودم های سال 2021 میباشد. این مودم اغلب برای مصارف خانگی کاربرد داشته و قیمت مناسبی نیز دارد.

این محصول دارای چار پورت خروجی و دو عدد آنتن بوده. لازم به ذکر است این محصول در سایت دیجی کالا به همراه گارانتی 12 ماهه کاین عرضه میشود.

مشخصات محصول

نام برند: دی لینک

محدوده فرکانس: 2.4 تا 2.484 گیگاهرتز

تعداد پورت خوجی: 4 عدد

تعداد آنتن: دو عدد

گارانتی: دارد 12 ماهه کاین

شرکت‌های سازنده ( بهترین مودم‌های ADSL )

نکته‌ی خیلی مهم، توجه به شرکت سازنده‌ی مودمه. شرکت‌های زیادی برای ساخت مودم‌های سیمی و وایرلس اقدام کردن؛ بعضی از مشهورترین این شرکت‌ها عبارت‌اند از:

  • TP-Link
  • D-Link
  • Zyxle
  • U-tel
  • Tenda
  • Huawei
  • Linksys
  • Asus

یک باور اشتباه!!!

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که سرعت وایرلس یا پورت LAN مودم آن‌ها ارتباط مستقیم با سرعت اینترنت آن‌ها دارد ولی درواقع این باور کاملاً اشتباه است.

چراکه بیشترین سرعت اینترنتی که می‌توان روی پروتکل استاندارد ADSL 2+ دریافت کرد برای دانلود 24 Mbps و برای آپلود 3.3 Mbps است و این مقادیر خیلی کمتر از حداقل سرعت پورت LAN مودم‌ها (یعنی 100 Mbps) و سرعت وایرلس150 Mbps هست.

کلام پایانی

در مقاله راهنمای خرید مودم موارد مهمی از جمله: انواع مودم ها و کاربردشان ، فاکتور های اصلی و نکات مهم هنگام خرید مودم و… را برای شما توضیح دادیم تا شما بتوانید با توجه به این معیارها یک انتخاب خوب برای خرید مودم خود داشته باشید.

چنانچه شما پیشنهادی در رابطه با خرید مودم دارید، می‌توانید در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز