top
webcam-shopping-guide

راهنمای خرید وب‌کم | معرفی و بررسی بهترین وب‌کم‌ها

زمان مطالعه: 12 دقیقه

0

icon

وب‌کم بهترین وسیله برای تماس تصویری است. این وسیله نوعی دوربین است که به لپ تاپ یا کامپیوترهای شخصی وصل می‌شود و برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود.

اگر به‌دنبال تهیه‌ی وب‌کم مناسب می‌گردید، پیشنهاد می‌کنم با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

نکات مهم که باید قبل از خرید وبکم بدانید و به آن‌ها توجه کنید

برای تهیه یک وب‌کم چه معیارهایی را باید در نظر گرفت تا بتوانید یک وب‌کم خوب در بین انبوهی از برندها را انتخاب کنید؟

در ادامه تعدادی از مهم‌ترین و اساسی ترین فاکتورهایی که یک وب‌کم باید داشته باشد را بررسی می‌کنیم.

وضوح تصویر و نرخ فریم در وب‌کم

وضوح تصویر و نرخ فریم در وب‌کم

یکی از اولین معیارها رزولوشن وب‌کم می‌باشد که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. رزولوشون در واقع وضوح تصویر را مشخص می‌کند.
حسگر وب‌کم تا جایی که دسترسی داشته باشد و اجازه دهد، می‌تواند تصاویر را با وضوح مناسب ثبت کند.

معمولا دو نوع رزولوشن برای وب‌کم‌ها تعریف می‌شود. نوع Standard Definition با رزولوشن 640*840 و نوع دیگر High Definition یا HD که وضوح تصویر به مراتب بالاتری دارد.

1080p را می‌توانیم وضوحی نسبتا استاندارد برای وب‌کم‌های مناسب به‌حساب بیاوریم.
بااین‌حال، اگر تمایل دارید در جلسه‌های ویدئویی یا زمانی که می‌خواهید از وب‌‎کم استفاده کنید، وضوح تصویر شما بسیار بهتر به‌نظر برسد و ویدئوتان وضوح بیشتری داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم سراغ وب‌کم‌هایی بروید که از ضبط ویدئو با وضوح 4K پشتیبانی می‌کنند.

نرخ فریم معیاری است که میزان روان بودن ویدئوی شما را تعیین می‌کند و هرچه بیشتر باشد، ویدئوی شما روان‌تر به‌نظر می‌رسد.

وب‌کمی که از نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه استفاده کند، ویدئوهای بهتری نسبت‌به وب‌کم‌های دارای نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه ضبط می‌کند.

نکته : برخی وب‌کم‌ها به‌طور پیش‌فرض دارای جلوه‌های بصری ویژه هستند. اگر وب‌کمی که تهیه کرده‌اید به‌صورت پیش‌فرض جلوه‌ی بصری ندارد، احتمالا شرکت سازنده‌ی آن در وب‌سایت رسمی خود، پکیج نرم‌افزاری مربوطه را برای دانلود دردسترس قرار داده است.

نوع لنز و اکسپوژر وب‌کم

نوع لنز و اکسپورژ وب‌کم

لنز روی وب‌کم اهمیتی در حد و اندازه‌ی حسگر دارد و به‌طور معمول، هرچه لنز بزرگ‌تر باشد بهتر است. لنز تعیین می‌کند که چه مقدار نور، توانایی رسیدن به حسگر را دارد.

دو نوع لنز شیشه‌ای و پلاستیکی در ساخت وب‌کم استفاده می‌شود. وب‌کم‌های ارزان‌تر لنز پلاستیکی دارند. همچنین وب‌کم‌های ابتدایی که کارایی حرفه‌ای ندارند لنز پلاستیکی دارند.
البته این موضوع به این معنی نیست که لنزهای پلاستیکی خیلی بد هستند.

اما اگر می‌خواهید یک وب‌کم با بهترین کیفیت داشته باشید، وب‌کمی بخرید که لنز شیشه‌‌ای داشته باشد.

لنز به‌کاررفته در وب‌کم همچنین زاویه‌ی دید را تعیین می‌کند و اگر به‌دنبال کادربندی تصویر هستید، این معیار اهمیت زیادی برای شما دارد.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید صرفا چهره‌تان را در کادر تصویر قرار دهید تا پشت سرتان معلوم نباشد به دیافراگمی نیاز پیدا می‌کنید که زاویه‌ی دید محدود داشته باشد.
یا اگر می‌خواهید از تمام اتاق ویدئو ضبط کنید به وب‌کمی نیاز دارید که زاویه‌ی دید گسترده داشته باشد.

زاویه‌ی دید وب‌کم‌ها به‌طور معمول بین ۶۵ تا ۹۰ درجه متغیر است و از ۷۸ درجه به‌عنوان زاویه‌ی دید معمول وب‌کم‌ها یاد می‌شود.

فوکوس خودکار وب‌کم

فوکوس خودکار وب‌کم

هنگام خرید وبکم، به فناوری‌های تنظیم نور و زوم خودکار هم توجه داشته باشید. به خصوص اگر قرار است از وب‌کم در اتاقی تاریک استفاده کنید، این دو گزینه بسیار کاربردی هستند.

وب‌کم‌های ارزان‌قیمت دارای سیستم فوکوس خودکار ثابت هستند. این یعنی لنز وب‌کم‌های موردبحث به‌منظور تنظیم تصویر، توانایی حرکت کردن ندارد.

به عنوان مثال اگر صرفا جلوی دوربین می‌نشینید و در جلسه‌ی ویدئویی حضور پیدا می‌کنید، وب‌کمی که فوکوس ثابت دارد کاملا کفایت می‌کند.

بااین‌حال اگر جابه‌جا شوید و فاصله‌تان را تغییر دهید، احتمال تار شدن تصویر بسیار بالا است.
شرایطی را تصور کنید که می‌خواهید چیزی را در فاصله‌ی نزدیک وب‌کم قرار دهید تا سایر حاضران در جلسه، آن را ببینند؛ در این شرایط قطعا به مشکل خواهید خورد.

وب‌کم‌هایی که قیمت بالاتر از حد معمول دارند به‌طور معمول به سیستم فوکوس خودکار مجهز می‌شوند؛  بدین معنی که در هر فاصله‌ای از وب‌کم قرار بگیرید، لنز وب‌کم به‌حرکت درمی‌آید تا از واضح بودن تصویر مطمئن شود.

میکروفون وب‌کم

میکروفون وب‌کم

وب‌کم خوب، وب‌کمی است که میکروفون باکیفیت داشته باشد تا حاضران در جلسه‌ی ویدئویی صدای شما را به‌شکل واضح بشنوند.

وب‌کم‌هایی با رنج قیمت بالا عموما از میکروفون استریوی داخلی بهره‌مند هستند تا بهتر بتوانند صدای شما و محیطی را که در آن حضور دارید ثبت کنند.
داشتن میکروفون مناسب باعث می‌شود صدای شما طبیعی‌تر به گوش بقیه برسد.

برای شناسایی میکروفون در وب‌کم طرفین لنز را نگاه کنید. به‌طور معمول در طرفین لنز بخش‌های مشبکی دیده می‌شوند که همچون اسپیکر به‌نظر می‌رسند.
همچنین در برخی وب‌کم‌ها نیز میکروفون‌ها در قالب اجزایی جداگانه از بخش کناری بیرون زده‌اند.

به عنوان مثال وب‌کم Logitech StreamCam دارای میکروفون استریو است، اما این میکروفون‌ها در پشت پارچه‌ی پنل جلویی آن پنهان شده‌اند.

سیستم موردنیاز وب‌کم برای تطابق با لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی

سیستم موردنیاز وب‌کم برای تطابق با لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی

فراموش نکنید که همه‌ی وب‌کم‌ها با تمامی رایانه‌ها و سیستم‌های عامل سازگاری ندارند. پیش از توجه به هر نکته و ویژگی دیگری، ببینید آیا وب‌کم به لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما تطابق دارد یا خیر.

نکته : کاربرانی که از پلتفرم‌های مک و لینوکس استفاده می‌کنند باید توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند.

مثلا اگر می‌خواهید یک وب‌کم HD بخرید اما کامپیوتر یا لپ تاپتان از تصاویر HD پشتیبانی نمی‌کند، پس خرید چنین وب‌کمی پول دور ریختن است.

قابلیت ویدئو گرفتن با وب‌کم

قابلیت ویدئو گرفتن با وب‌کم

بیشتر وب‌کم‌ها می‌توانند ویدئوهایی با کیفیت HD بگیرند. این ویژگی یکی از پرکاربردترین آیتم‌هایی است که یک وب‌کم خوب می‌تواند داشته باشد.

زیرا معمولا افراد بعد از ویدئو کنفرانس یا کلاس‌های آموزشی می‌خواهند آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

این روزها اکثر وب‌کم‌ها قابلیت ویدئو گرفتن با کیفیت 720 پیکسل را دارند. اما اگر می‌خواهید ویدئوهای حرفه‌ای‌تری داشته باشید، وب‌کمی با قابلیت ویدئوی HD بخرید.

حساسیت نور وب‌کم

حساسیت نور وب‌کم

اگر از وب‌کم برای استفاده در جلسات کاری می‌خواید استفاده کنید و همچنین اگر می‌خواهید حرفه‌ای به نظر برسد، به حساسیت به نور وب‌کم توجه کنید.

خوشبختانه امروزه بیشتر وب‌کم‌ها حساسیت نور بالایی دارند. بنابراین هنگام خرید آن حتما به این موضوع توجه داشته باشید و سعی کنید دستگاهی بخرید که حساسیت نورش بالا باشد.

افکت‌های ویدئویی در وب‌کم

افکت‌های ویدئویی در وب‌کم

آیا می‌خواهید از آواتار یا پس زمینه خاصی در هنگام ظبط استفاده کنید؟ برخی از وب‌کم‌ها این قابلیت را در اختیار کاربر قرار می دهند تا کاربر بتواند از تصاویری برای پس زمینه استفاده نماید.

مثلاً نرم افزار Logitech Capture برای برخی از محصولات شرکت لاجیتک ارائه شده است و این ویژگی را در اختیار برخی وب‌کم‌ها قرار می دهد تا بتوانند بدون نیاز به پرده، تصویر پس زمینه را حذف کرده و تصویر زنده کاربر را بر روی تصویری که در حال استریم آن است، قرار دهد.

معرفی 4 تا از بهترین وب‌کم‌ها برای استریم و ویدئو کنفرانس

در ادامه 4 مورد از بهترین وب‌کم‌ها را با برجسته‌ترین ویژگیشان معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا با بهترین وب‌کم‌های موجود در بازار آشنا شویم.

وب‌کم ریزر مدل Kiyo

وب‌کم ریزر مدل Kiyo

وب‌کم مدل Kiyo ساخت کمپانی Razer یکی از حرفه‌ای‌ترین و بهترین وب‌کم‌ها است.

مشخصات فنی

ابعاد : 93×129×27 میلی‌متر | وزن : 300گرم | سرعت فیلمبرداری : 30فریمبرثانیه | رزولوشن اصلی فیلم : 1920×1080 پیکسل

اطراف لنز این وب‌کم یک رینگ لایت (رینگ نور) با 12 LED قرار دارد که باعث افزایش روشنایی محیط می‌شود و با نصب وب‌کم روی یک سه پایه می‌توانید به راحتی به عنوان یک دوربین باکیفیت از آن استفاده کنید.

رزولوشن عکس آن 4 مگاپیکسل و رزولوشون واقعی فیلمبرداری آن HD است. طراحی آن به گونه‌ای است که به راحتی روی میز یا مانیتور قرار می‌گیرد.

گستره میدان دید لنز آن از 70 تا 90 است که برای تماس تصویری و حتی فیلمبرداری فوق‌العاده‌ است. میکروفونی داخل آن با قابلیت ضبط صدا تعبیه شده است.

نقات قوت

میکروفون داخلی با قابلیت ضبط صدا، پورت USB 2.0، فوکوس خودکار، دارای رینگ لایت قوی

نقاط منفی

قابلیت زوم ندارد.

وب‌کم لاجیتک مدل C615

وب‌کم لاجیتک مدل C615

ابعاد: 68.5×40.4×34.4 | سرعت فیلمبرداری: 60 فریم بر ثانیه | رزولوشن واقعی فیلم: 1920×1080 پیکسل

با استفاده از این وب‌کم می‌توانید با کیفیت فول HD تماس تصویری داشته باشید؛ چرا که فریم ریت آن 30 فریم بر ثانیه است.

این وب‌کم برای کسانی که می‌خواهند ویدئو کنفرانس‌ یا جلسات کاری برگزار کنند که همه افراد حاضر به وضوح در تصویر مشخص باشند،  انتخابی ایده‌آل با قیمت مناسب و خوب است.

این وب‌کم قابلیت پشتیبانی از سیستم عامل‌های ویندوز 7، ویندوز XP، ویستا و Mac Os X10.5 را دارد.

نقاط قوت

با قابلیت تنظیم خودکار و تنظیم نور هوشمندانه در مکان‌های کم نور، رابط پورت USB 2، دارای میکروفون داخلی

نقاط ضعف

قابلیت زوم ندارد

وب‌کم Trust Tyro Full HD

وب‌کم Trust Tyro Full HD

برند تراست مدت‌ها است در صنعت وب‌کم فعالیت می‌کند و محصولاتی دردسترس مخاطبان قرار می‌دهد که عموما قیمت مناسبی دارند.

تراست ادعا می‌کند که وب‌کم موردبحث کیفیت صدا و ویدئوی پریمیوم دارد و زاویه‌ی دید عریض ارائه می‌دهد.

این وب‌کم از پس انجام کارهای زیاد برمی‌آید و می‌تواند ویدئوها را با وضوح مناسب ضبط کند. ویدئوهایی که توسط این وب‌کم ضبط می‌شوند نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه دارند.

تراست می‌گوید Trust Tyro Full HD با تمامی رایانه‌های ویندوزی و لپ‌تاپ‌ها کار می‌کند و می‌توانید آن را روی مانیتور یا روی میز قرار دهید.

همچنان امکان متصل کردن Trust Tyro Full HD به سه‌پایه‌‌ای که همراه‌با آن عرضه می‌شود وجود دارد.

نقاط قوت

سرعت فیلمبرداری برابر با 30 فریم با ثانیه می‌باشد. همچنین وضوح فیلم‌های ظبط شده برابر با Full HD  (1080P) می‌باشند. رابط پورت USB 2دارد.

وب‌کم لاجیتک Brio 4K Pro

وب‌کم لاجیتک Brio 4K Pro

بریو تنها وب‌کم حاضر در این فهرست است که توانایی ضبط ویدئوی 4K را دارد، اما قیمتش بسیار بالا است.

لاجیتک بریو درکنار فیلم‌برداری با وضوح بالا، از استاندارد HDR و قابلیت Windows Hello برای احراز هویت کاربر در ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کند.

لاجیتک، بریو را «پیشرفته‌ترین وب‌کم دنیا ازلحاظ تکنولوژیکی» خطاب می‌کند که می‌تواند ویدئوها را در سطح حرفه‌ای برای اهداف مختلف نظیر کنفرانس ویدئویی، استریم و… ضبط کند.

لاجیتک می‌گوید بریو مجهز به مجموعه‌ای از قابلیت‌ها است که امکان تولید ویدئوهای چشم‌نواز را در تمامی محیط‌ها برای آن فراهم می‌کند.

وب‌کم 4K لاجیتک افزون‌بر این‌ها بزرگ‌نمایی پنج برابری دیجیتالی ارائه می‌دهد، نرخ فریم بالایی دارد، در محیط‌های کم‌نور عملکردی بسیار عالی از خود برجای می‌گذارد و از فناوری RightLight 3 استفاده می‌کند.

براساس اعلام رسمی لاجیتک، وب‌کم بریو می‌تواند ویدئوهای 4K Ultra HD را با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه و ویدئوهای 1080p را با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم‌برثانیه ضبط کند. بزرگ‌نمایی پنج برابری به شما امکان می‌دهد به‌سادگی فریم تصویر را تنظیم کنید.

نقاط قوت

سرعت فیلمبرداری 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه، همچنین ویدئوهای 1080P را با نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط می‌کند.

جمع بندی

 کسانی که دوست دارند عزیزان خود را که فاصله زیادی تا آن‌ها را دارند ببینند، استفاده از وب‌کم بهترین راه است. ما مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها را با هم بررسی کردیم. البته 4 نمونه از بهترین وب‌کم‌ها را با تمام نقاط ضعف و قوتشان هم بررسی کردیم تا راحت‌تر بتوانید وب‌کم مناسب با هدفتان را انتخاب کنید.

به نظر شما بهترین وب‌کم‌ها در بازار کدام محصولات هستند؟ اگر به این مقاله علاقه داشتید یا از این وب‌کم‌ها استفاده کرده‌اید، نظرتان را با ما و با بقیه به اشتراک بگذارید.

Rate this post

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید