top
Fingerprint scanner not working

8 راه آسان برای رفع کار نکردن اسکنر اثر انگشت در دستگاه‌های اندروید و آیفون

زمان مطالعه: 10 دقیقه

0

icon

دلیل کار نکردن حسگر اثر انگشت گوشی چیست؟ چطور حسگر اثر انگشت را تعمیر کنیم؟ خرابی حسگر اثر انگشت گوشی به چه علت است؟

کار نکردن اسکنرهای اثر انگشت در دستگاه‌های اندرویدی به یک مشکل رایج در بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی تبدیل شده است. حسگر اثرانگشت در گوشی‌های اندرویدی راهی راحت و امن برای باز کردن قفل گوشی یا دسترسی به برنامه‌های خاص ارائه می‌دهد.

با این حال، گاهی اوقات ممکن است اسکنر اثر انگشت به درستی کار نکند، و فهمیدن اینکه چگونه آن را برطرف کنید، ممکن است خسته کننده باشد. در این مقاله به 8 روش آسان برای تعمیر کار نکردن اسکنر اثر انگشت در دستگاه های اندرویدی و آیفون می‌پردازیم.

آیا می‌دانید با کلیک بر روی لینک زیر علاوه بر استعلام گارانتی گوشی خود، سرقتی یا مفقودی نبودن آن، اصالت گوشی، از مشخصات کامل گوشی خود نیز مطلع می‌شوید؟

چرا اسکنر اثر انگشت من روی دستگاه‌های اندرویدی کار نمی‌کند؟

چرا اسکنر اثر انگشت من روی دستگاه‌های اندرویدی کار نمی‌کند؟

در اینجا چند علت معمولی شکست در تشخیص اثر انگشت آورده شده است. با اسکرول کردن به پایین متوجه شوید که آیا در یکی از این موقعیت ها قرار دارید یا خیر.

1. انگشتان کثیف یا پوشیده از مایع

مطمئن شوید که دست‌هایتان بدون لک هستند، زیرا دستگاه‌های اثرانگشت برای خواندن تصویری که روی نوک انگشت خود تنظیم کرده‌اید، به سطوحی بدون لک نیاز دارند تا قفل دستگاه را باز کنند. بعد از شستن دست‌هایتان را خشک کنید، سپس اثر انگشت‌تان را تست کنید تا ببینید کار می‌کند یا خیر.

2. پیکرهایی با اسکار یا جراحت

تصادفات یا مشاغل پرمشغله می‌توانند اثر انگشت را به طور قابل توجهی تغییر دهند، به خصوص اگر آثاری از کار فشرده یا آسیب دست باقی بگذارند.

این زخم‌ها با ایجاد علامت‌ها یا خطوطی روی انگشت شما که از باز شدن قفل گوشی با استفاده از اثر انگشت ذخیره‌شده‌تان جلوگیری می‌کنند، ظاهر اصلی اثر انگشت شما را تغییر می‌دهند.

در چنین شرایطی، اکثر گوشی‌های اندرویدی به کاربران اجازه می‌دهند تا پنج اثر انگشت اضافی برای باز کردن قفل گوشی خود اضافه کنند.

برای اضافه کردن اثر انگشت، این اقدامات را انجام دهید:

  • امنیت را در قسمت تنظیمات انتخاب کنید.
  • روی آیتم منوی اثر انگشت کلیک کنید.
  • اثر انگشت دیگری اضافه کنید.
  • به سادگی اثر انگشت قبلی را بردارید و یک اثر انگشت جدید اضافه کنید تا فرآیند سریعتر انجام شود.

3. اثر انگشت‌خوان می‌تواند رطوبت را تشخیص دهد یا خیر

اسکنر اثر انگشت نیز مانند شکل‌های شما نیاز به تمیز کردن دارد. اغلب با لمس کردن آن‌ها، کثیفی‌ها و چربی‌ها را از چهره‌های شما می‌گیرند، که در توانایی اسکنر برای خواندن درست پرینت شکل شما اختلال ایجاد می‌‌کند.

با یک پارچه مرطوب آغشته به الکل یا فقط آب ساده، اسکنر یا صفحه نمایش خود را تمیز کنید. برای محافظت از آن در برابر آسیب شدید، از فشار دادن آن یا خراشیدن آن با اجسام سخت یا نوک تیز خودداری کنید.

4. یک نقص نرم افزاری

بررسی کنید که نرم افزار شما جاری باشد. نصب این به‌روزرسانی‌ها، تلفن‌های شما را به روز نگه می‌دارد و از عملکرد نادرست حسگرهای اثر انگشت جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، در صورت بروز هرگونه مشکلی پس از به‌روزرسانی نرم‌افزار، لطفاً به نسخه قبلی سیستم عامل برگردید.

این مراحل را برای استقرار به‌روزرسانی‌های حیاتی رعایت کنید:

  • به برنامه تنظیمات دسترسی پیدا کنید.
  • در مورد به روز رسانی سیستم تصمیم بگیرید.
  • به روز رسانی های لازم را نصب و دانلود کنید.

5. اگر سخت افزاری برای اثر انگشت وجود ندارد

اگر اسکنر اثر انگشت در دستگاه Android شما هنوز کار نمی‌کند، می‌تواند به دلیل در دسترس نبودن سخت افزار اثر انگشت باشد. یک تکنسین خبره از مرکز خدمات برای تلفن شما باید این مشکل را حل کند.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید بعد از گم شدن یا سرقت گوشی، لپ تاپ و سایر کالاهای دیجیتال خود می‌توانید وارد سامانه همیاب ۲۴ شوید و یا اپلیکیشن همیاب ۲۴ را نصب کنید و بعد از ثبت به راحتی گوشی خود را ردیابی نمایید؟

نحوه تعمیر حسگر اثر انگشت

نحوه تعمیر حسگر اثر انگشت

برای تعمیر حسگر اثر انگشت گوشی خود مراحل زیر را انجام دهید:

1. دستگاه خود را مجددا راه اندازی کنید

یکی از اولین کارهایی که باید در زمانی که اسکنر اثر انگشت شما کار نمی‌کند امتحان کنید، راه اندازی مجدد دستگاه است. این اغلب می‌تواند هر گونه اشکالات موقت یا مسائلی را که ممکن است باعث ایجاد مشکل شوند را برطرف کند. به سادگی دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا دستگاه خاموش شود، سپس دوباره آن را روشن کنید.

2. به روز رسانی نرم افزار را بررسی کنید

راه حل ساده دیگر بررسی به روز رسانی نرم افزار است. گاهی اوقات، به‌روزرسانی‌ها ممکن است حاوی رفع اشکال یا بهبودهایی باشند که می‌تواند مشکلات اسکنر اثر انگشت شما را برطرف کند. به تنظیمات دستگاه خود بروید، سپس به دنبال گزینه «به روز رسانی نرم افزار» یا «به روز رسانی سیستم» باشید. اگر به روز رسانی موجود است، آن را دانلود و نصب کنید.

3. کش و داده‌های برنامه اسکنر اثر انگشت را پاک کنید

اگر پس از راه‌اندازی مجدد دستگاه و بررسی به‌روزرسانی‌ها، اسکنر اثر انگشت شما همچنان کار نمی‌کند، ممکن است لازم باشد حافظه پنهان و داده‌های برنامه اسکنر اثر انگشت را پاک کنید. به تنظیمات دستگاه خود بروید، سپس «Apps» یا «Application Manager» را انتخاب کنید. برنامه اسکنر اثر انگشت را پیدا کنید، سپس «Clear cache» و «Clear data» را انتخاب کنید. با این کار برنامه به تنظیمات اصلی خود بازنشانی می‌شود که ممکن است هر مشکلی را برطرف کند.

4. اثر انگشت خود را بردارید و دوباره اضافه کنید

اگر پاک کردن حافظه پنهان و داده‌های برنامه اسکنر اثر انگشت کار نمی‌کند، ممکن است لازم باشد اثر انگشت خود را حذف کرده و دوباره اضافه کنید. به تنظیمات دستگاه خود بروید، سپس «Security» یا «Lock screen and security» را انتخاب کنید. در بخش «اثرانگشت»، همه اثر انگشت‌هایتان را بردارید، سپس دوباره اضافه کنید. این می تواند به حل مشکلات نرم افزار تشخیص اسکنر اثر انگشت کمک کند.

5. آسیب فیزیکی را بررسی کنید

گاهی اوقات، اسکنر اثر انگشت ممکن است به دلیل آسیب فیزیکی به درستی کار نکند. اسکنر را برای هر گونه علائم آسیب، مانند خراش یا کثیفی بررسی کنید. اگر اسکنر کثیف است، آن را با یک پارچه نرم و خشک تمیز کنید. اگر آسیب فیزیکی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض دستگاه داشته باشید.

6. سعی کنید از انگشت دیگری استفاده کنید

یکی دیگر از مشکلات رایج این است که اسکنر اثر انگشت ممکن است انگشت خاصی را تشخیص ندهد. اگر چندین اثر انگشت ثبت کرده اید، سعی کنید از انگشت دیگری برای باز کردن قفل دستگاه خود استفاده کنید. اگر اسکنر انگشت دیگری را تشخیص دهد، ممکن است مشکل از اثر انگشت اصلی باشد.

7. هر گونه محافظ صفحه یا قاب را بردارید

اگر اسکنر اثر انگشت شما هنوز کار نمی‌کند، ممکن است بخواهید سعی کنید محافظ صفحه یا قاب دستگاه خود را بردارید. گاهی اوقات، این‌ها می‌توانند در توانایی اسکنر برای خواندن صحیح اثر انگشت اختلال ایجاد کنند. محافظ صفحه یا قاب را بردارید، سپس دوباره از اسکنر اثر انگشت استفاده کنید.

8. دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید

اگر هیچ یک از راه حل های بالا برای تعمیر حسگر اثر انگشت کار نمی‌کند، ممکن است لازم باشد دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید. با این کار تمام داده‌ها از دستگاه شما پاک می‌شود، بنابراین قبل از ادامه، مطمئن شوید که از فایل‌های مهم نسخه پشتیبان تهیه کنید. به تنظیمات دستگاه خود بروید، سپس «Backup and reset» یا «Reset» را انتخاب کنید. دستورالعمل‌ها را برای بازنشانی کارخانه‌ای دستگاه خود دنبال کنید، سپس دوباره آن را راه‌اندازی کنید و از اسکنر اثر انگشت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی برنامه‌ های جالب آیفون | ضروری ترین اپلیکیشن ایفون

Touch ID روی iPhone یا iPad شما کار نمی‌کند؟

Touch ID روی iPhone یا iPad شما کار نمی‌کند؟

اگر نمی‌توانید قفل دستگاه iOS خود را با استفاده از Touch ID باز کنید، اثر انگشت ثبت نمی‌کنید یا از شما خواسته می‌شود رمز عبور خود را وارد کنید، یاد بگیرید که چه کاری انجام دهید.

سنسور تاچ آیدی کجاست؟

حسگر Touch ID یا در دکمه Home یا در iPad mini (نسل ششم) و iPad Air (نسل 4 و 5) دکمه بالایی قرار دارد. هنگامی که مراحل زیر را دنبال می کنید، دستورالعمل های روی صفحه به شما می‌گوید که از کدام دکمه استفاده کنید.

این مراحل را دنبال کنید. سعی کنید بعد از هر مرحله از Touch ID استفاده کنید:

  1. مطمئن شوید که آخرین نسخه iOS یا iPadOS را دارید.
  2. مطمئن شوید که انگشتان دست و حسگر Touch ID تمیز و خشک هستند. برای حسگر Touch ID، از یک پارچه تمیز و بدون پرز برای پاک کردن هرگونه آلودگی یا زباله استفاده کنید.
  3. انگشت شما باید حسگر Touch ID را کاملاً بپوشاند و حلقه فلزی اطراف را لمس کند. در حالی که Touch ID در حال اسکن است، نباید خیلی سریع ضربه بزنید یا انگشت خود را به اطراف حرکت دهید.
  4. اگر از قاب یا محافظ صفحه استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که حسگر Touch ID یا حلقه اطراف را نمی‌پوشاند.
  5. به Settings > Touch ID & Passcode بروید و مطمئن شوید که iPhone Unlock یا iTunes & App Store روشن است و یک یا چند اثر انگشت ثبت کرده‌اید.
  6. سعی کنید انگشت دیگری را ثبت کنید.

رطوبت، لوسیون، عرق، روغن، بریدگی یا خشکی پوست ممکن است بر تشخیص اثر انگشت تأثیر بگذارد. برخی فعالیت‌ها همچنین می‌توانند به طور موقت بر تشخیص اثر انگشت تأثیر بگذارند، از جمله ورزش، دوش گرفتن، شنا کردن، آشپزی یا سایر شرایط یا تغییراتی که بر اثر انگشت شما تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: تعمیر دوربین گوشی

در نتیجه

اسکنر اثر انگشت یک ویژگی راحت و امن در بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی است، اما گاهی اوقات می‌توانند به درستی کار نکنند.

با پیروی از این 8 راه آسان، می‌توانید کار نکردن اسکنر اثر انگشت در دستگاه‌های اندرویدی را برطرف کنید. و به راحتی حسگر اثر انگشت را تعمیر کنید. اگر هیچ یک از این راه حل ها جواب نداد، ممکن است لازم باشد برای کمک بیشتر به یکی از مراکز خدمات ما مراجعه کنید.

در ضمن جالب است بدانید در اپلیکیشن همیاب24 علاوه بر گرفتن استعلام اصالت گوشی که از واجباتی است که قبل از خرید گوشی باید انجام دهید چندین امکان هیجان انگیز درباره جلوگیری از سرقت گوشی نیز وجود دارد. بنابراین حتما این برنامه را نصب نمایید تا برای همیشه با سرقت یا مفقود شدن گوشی‌تان خداحافظی نمایید.

منبع:carlcare.com و support.apple.com

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید