top
Phone camera problem

8 مشکل دوربین گوشی | همراه با بهترین راه حل‌ها

زمان مطالعه: 8 دقیقه

3

icon

ما دوست داریم هر لحظه زندگی خود را به تصویر بکشیم، فرقی نمی‌کند در یک سفر روزانه باشیم یا برای یک سفر آخر هفته جایی برویم و یا ثبت تصویر خانوادگی.
اما وقتی دوربین جلو یا عقب کار نمی‌کند، دوربین پاسخ نمی‌دهدو یا تاخیر می‌کند یا خطای «دوربین متوقف شده» را نشان می‌دهد، باید چه کار کنیم؟
در این مقاله ما مهم‌ترین مشکل‌های دوربین گوشی را بیان می‌کنیم و راه حلش را به ساده‌ترین شکل ممکن به شما آموزش می‌دهیم. پس لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

دلیل خراب شدن دوربین گوشی

به طور کلی مشکل خراب شدن دوربین گوشی، به دو دلیل نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری است. به عنوان مثال: افتادن گوشی داخل آب یا ضربه زدن به لنز دوربین می‌تواند در دسته سخت‌افزار قرار بگیرد؛ اما به طور کلی بیشتر خرابی‌های دوربین گوشی به دلیل مشکلات نرم‌افزاری است، که به راحتی قابل حل می‌باشد ولی در مشکلات جدی‌تر باید گوشی‌تان را به متخصص نشان دهید.

دلیل از کار افتادن دوربین گوشی

از کار افتادن دوربین گوشی دلایل متفاوتی دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم:

دلیل از کار افتادن دوربین گوشی

نصب برنامه‌های نامناسب:

گاهی با نصب اپ‌های نامناسب باعث خرابی دوربین موبایل‌تان می‌شوید، در هنگام نصب به تمام مجوز‌هایی که به برنامه می‌دهید، دقت کنید و از سایت های معتبر دانلود کنید.

ویروسی شدن موبایل:

اگر هنگام دانلود کردن دقت کافی نداشته باشید و گوشی‌تان ویروسی شود، در بعضی مواقع باعث خرابی دوربین می‌شود.

پر شدن حافظه داخلی موبایل:

حافظه گوشی‌تان را هر چند وقت یک‌بار خالی کنید؛ گاهی پر بودن حافظه داخلی گوشی، باعث بوجود آمدن مشکلات دوربین موبایل می‌شود.

اجرای فایل‌های حجیم

در بعضی مواقع استفاده بیش از حد از گوشی و اجرا کردن فایل‌های سنگین که با سخت‌افزار گوشی‌تان هماهنگ نیستن، باعث خرابی دوربین موبایل‌تان می‌شود.

8 مشکل خرابی گوشی همراه با راه حل‌شان

1. تار شدن تصاویر گوشی

تار شدن تصاویر گوشی یکی از مشکلات دوربین موبایل است که دلایل مختلفی دارد.
در قدم اول باحوصله عکس بگیرید ، گاهی تکان دادن گوشی هنگام عکس گرفتن باعث تاری تصویر می‌شود.
قدم دوم دقت کنید لنز دوربین تمیز باشد، شکستگی یا ترک نداشته باشد. رطوبت زیاد نیز باعث خراب شدن لنز گوشی و تاری عکس می‌شود.
بعد از چک کردن تمام این موارد اگر هنوز مشکل حل نشده است، برنامه دوربین را پاک کنید سپس حافظه کش دوربین را خالی کرده و گوشی را خاموش روشن کنید. بهتر است گوشی‌تان را بروزرسانی کنید و آخرین نسخه را نصب کنید.
آخرین روش بعد از اینکه تمام مراحل را طی کردید، بررسی سخت‌افزار گوشی است و بهتر است گوشی‌تان را به یک متخصص نشان دهید.

2. سیاه شدن دوربین گوشی

سیاه شدن دوربین

گاهی به دلیل مشکلات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری، دوربین گوشی صفحه سیاه را نمایش می‌دهد و نمی‌توانیم عکس بگیریم، برای رفع این مشکل راه‌های زیر را انجام دهید:

  • برای اولین کار اگر به باتری گوشی‌تان دسترسی دارید آن را خارج کنید، بعد از چند دقیقه جا بزنید و گوشی‌تان را روشن کنید.
  • اگر مشکل حل نشد، گوشی‌تان را خاموش و روشن کنید.
  •  راه بعدی پاک کردن برنامه های ثانویه دوربین موبایل‌تان است؛ گاهی این برنامه ها باعث بوجود آمدن مشکل می‌شوند.
  • اگر هم‌چنان مشکل حل نشده است دستگاه را فورس ریستارت کنید. با فشردن همزمان دکمه پاور و کاهش صدا می‌توانید ریست نرم‌افزاری را انجام دهید.
  •  راه دیگر این است موبایل خود را فکتوری ریست کنید؛ با این کار به تنظیمات کارخانه برمی‌گردید و در اغلب موارد مشکل سیاه شدن دوربین برطرف می‌شود.
  • اما اگر مشکل رفع نشد مشکل سخت افزاری است و بهتر است موبایل‌تان را به متخصص نشان دهید.

3.صدا دادن لنز دوربین

صدا دادن لنز دوربین

یکی دیگر از مشکل خرابی‌های گوشی، صدا دادن دوربین است. گاهی هنگام کار با دوربین گوشی وز، ‌‌وز‌ یا صداهای دیگری به گوش می‌رسد. در بیشتر مواقع این مشکل سخت‌افزاری است؛ اما برخی مواقع اقدامات نرم‌افزاری ممکن است این مشکل را حل کند.


اپلیکیشن دوربین را ریستارت کنید.

  • به این صورت که اپلیکیشن دوربین را از بخش (Recent Apps) ببندید.
  • وارد بخش  settings شوید.
  • گزینه Applications را انتخاب کنید سپس به بخش All بروید.
  • اپلیکیشن دوربین را از لیست اپلیکیشن‌های موجود انتخاب کنید، گزینه Force Stop را بزنید، چند ثانیه صبر کنید و دوباره برنامه دوربین را اجرا کنید.
  • اگر مشکل حل نشد گزینه بعد را انتخاب کنید.

حذف حافظه کش دوربین

حذف حافظه کش اپلیکیشن دوربین نیز راه دیگری برای رفع مشکل صدا کردن دوربین موبایل است. بعد از پاک کردن حافظه کش اگر مشکل خرابی دوربین حل نشد راه بعد را امتحان کنید.

استفاده از برنامه های ثانویه دوربین

برنامه های دیگری هم هستند که کار دوربین شما را انجام می‌دهند. نصب اپلیکیشن‌های ثانویه یا سوم شخص می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

استفاده از حالت Safe Mode

با استفاده از حالت safe mode  اپلیکیشن‌های ثانویه غیر فعال می‌مانند. در این حالت از دوربین خود استفاده کنید اگر مشکل خرابی گوشی حل شد و دیگر گوشی‌تان صدا نداد، مطمئن می‌شوید ایراد از نصب اپلیکیشن مخرب، در گوشی‌تان است.

فکتوری ریست FACTORY RESET

راه بعدی برای حل مشکل صدا دادن گوشی، فکتوری ریست کردن است. به یاد داشته باشید فکتوری ریست گوشی باعث حذف تمام اطلاعات گوشی‌تان می‌شود.

تعمیر سخت افزاری گوشی

بعد از انجام دادن تمام مراحل اگر مشکل صدا دادن گوشی‌تان حل نشد مشکل سخت افزاری است و باید موبایل‌تان را به تعمیر کار نشان دهید.

4. سوختن دوربین گوشی

گاهی نمی‌توان وارد دوربین شد یا تصویر آن سیاه و سفید نمایش داده می‌شود، احتمال سوختن دوربین خیلی زیاد است و تنها راه حل برای سوختن دوربین گوشی، تعویض آن است.

5.تیره بودن عکس‌ها

اگر مدتی است که عکس‌ها‌یتان تیره هستند، در قدم اول لنز دوربین را چک کنید، اگر کثیف یا گرد و غباری نیستند، نور محیط را بررسی کنید، اگر مشکل حل نشد دوربین شما خراب شده و باید به متخصص نشان دهید.

اگر دوست دارید با گوشی‌تان بهترین عکس ها را بگیرید، پیشنهاد می‌کنم مقاله (۵ تا از بهترین برنامه‌های عکاسی حرفه‌ای با گوشی موبایل‌) را مطالعه کنید.

6. بخار گرفتن دوربین گوشی

یکی دیگر از مشکلات گوشی بخار گرفتن لنزش است. باید سریع دست به کار شوید، چون ممکن است بخار روی لنز تقطیر شود و آسیب جدی تری به گوشی‌تان بزند. گوشی‌تان را خاموش کنید، اگر باتریش جدا می‌شود جدا کنید و هر دو را درون برنج نپخته قرار دهید. طوری که برنج تمام سطح گوشی را بپوشاند، در ظرف را ببندید و 24 ساعت زمان بدهید. بعد از خارج کردن موبایل، اگر همچنان بخار وجود داشت این کار را ادامه دهید. به جای برنج می‌توانید از بسته های سیلیکا ژل استفاده کنید.

7. مشکل فوکوس

فوکوس دوربین

اگر فوکوس گوشی‌تان به مشکل خورده است؛ گوشی‌تان را خاموش و روشن کنید؛ اگر مشکل حل نشد به لنز دوربین چند ضربه آروم بزنید یا به موبایل‌تان چند ضربه نسبتا محکم بزنید و تکانش دهید. با انجام این کار‌ها احتمالا مشکل حل می‌شود.

8. وارد نشدن به دوربین گوشی

اگر دوربین گوشی‌تان باز نمی‌شود یا با کلیک بر روی آن از برنامه خارج می‌شوید چند ثانیه صبر کنید و دوباره امتحان کنید اگر مشکل حل نشد گوشی‌تان را ریستارت کنید. احتمال دارد مشکل حل نشود پس سیستم عامل اندروید را دوباره فعال کنید و حافظه کش دوربین را پاک کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم مشکلات دوربین گوشی همراه با بهترین راه حل را در اختیار شما قرار دهیم. اگر با هرکدام از روش‌های بالا نتوانستین خرابی گوشی‌تان را درست کنید، موبایل‌تان را در اولین فرصت به تعمیرکار نشان دهید. لطفا نظرتان را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

3.7/5 - (13 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید

دیدگاه شما کاربران عزیز

  1. معراج گفت:

    سلام خسته نباشید من چند روزی هست که دوربین موبایلم وقتی باهاش ویدیو ضبط میکنم صدا و تصویر جلو عقبه علت چیه؟

    1
  2. فاطمه صادقی گفت:

    ممنونم از راهنمایی هاتون
    ربردی وعاااااالی

    5