top
mobile-phone-charger-buying-guide

راهنمای خرید شارژر گوشی‌های موبایل | نکات کاربردی و مهم

زمان مطالعه: 14 دقیقه

0

icon

یکی از ضروری ترین لوازم جانبی که بر عمر و کیفیت باتری گوشی‌های موبایل تاثیر می‌گذارد، شارژر موبایل است. شارژرهای بی‌کیفیت یا نامناسب می‌توانند به به باتری گوشی آسیب بزنند و منجر به مشکلاتی همچون داغ کردن بیش ازحد یا باد کردن باتری گوشی شود.

اگر به‌دنبال راهنمای خرید شارژر مناسب برای گوشی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید.

انواع شارژر‌های گوشی تلفن همراه

هنگام خرید شارژر گوشی تلفن همراه با انتخاب‌های زیادی روبرو می‌شوید. برخی از شارژر‌ها برای استفاده در خانه و سر کار مناسب هستند درحالی که برخی دیگر به طور اختصاصی برای استفاده در ماشین طراحی شده اند.

انواع مختلف شارژر‌های گوشی تلفن همراه را می‌توان به موارد زیر تقسیم بندی کرد؛

شارژر گوشی با پورت USB و سوکت دیواری

شارژر گوشی با پورت USB و سوکت دیواری

اکثر تلفن‌های همراه با یک شارژر AC که می‌توان به پریز روی دیوار وصل کرد، فروخته می‌شوند. برخی از آن‌ها ممکن است دارای کابل شارژ با سری USB باشند.

این مدل‌ها را می‌توانید به طور مستقیم به لپ تاپ یا کامپیوتر وصل کنید یا به یک آداپتور شارژر (کلگی شارژر) متصل کنید و به پریز برق روی دیوار بزنید.

شارژر‌های USB و AC از ساده‌ترین و متداول‌ترین نوع شارژر‌های گوشی همراه هستند و بسیاری از افراد تمایل دارند که چندتا از آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف در دسترس داشته باشند.

ایستگاه داک تلفن همراه و پد‌های شارژ

ایستگاه داک تلفن همراه و پد‌های شارژ

ایستگاه‌های داک یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای شارژ گوشی‌های موبایل در خانه و اداره هستند. به جای وصل کردن کابل شارژر گوشی همراه به برق، آن را به ایستگاه مورد نظر متصل می‌کنید.

ایستگاه شارژ داک همیشه به پریز برق متصل هستند بنابراین، کاربران نیاز نیست خود را برای یافتن یک پریز برق خالی به زحمت بیندازند.

پد شارژ نیز همانند ایستگاه‌های داک هستند وهیچ اتصال مستقیم سیمی (کابل شارژ) مورد نیاز نیست.

برخی از کیس‌های گیرنده گوشی‌های همراه این امکان را دارند تا کاربران بتوانند گوشی‌های شان را با قرار دادن بر روی پد آن‌ها شارژ کنند.

شارژر فندکی

شارژر فندکی

خریدارانی که همیشه در حال رفت و آمد هستند ممکن است به دنبال شارژر گوشی یا آداپتور شارژ برای استفاده در وسیله نقلیه شان باشند.

شارژر‌های فندکی را حتی می‌توان روی برخی قایق‌ها نیز استفاده کرد. با پیدا کرن آداپتور یا کابل شارژ مناسب، تمام دارندگان گوشی‌های همراه می‌توانند گوشی‌های شان را در حین رانندگی شارژ کنند.

با اتصال شارژر فندکی برق از موتور ماشین گرفته می‌شود و به شارژر فندکی منتقل می‌شود. شارژر فندکی برق را به 12 ولت تقسیم می‌کند و به گوشی شما منتقل می‌کند بنابراین منجر به شارژ شدن گوشی شما می‌شود.

شارژر‌های خورشیدی

شارژر‌های خورشیدی

این شارژر‌ها گا‌ها دارای یک سلول خورشیدی کوچک و قابل حمل هستند درحالی که برخی دیگر دارای سایز بزرگ‌تر هستند و مقادیر بیشتری از نور خورشید را جذب می‌کنند و منجر به قابلیت شارژر سریع‌تر و بیشتر می‌شوند.

برخی از مدل‌ها نیز هستند که انرژی خورشید را درون باتری برای استفاده بعدی ذخیره می‌کنند. برخی از شارژر‌های خورشیدی یک اتصال USB دارند و می‌توانند تعداد زیادی از دستگاه‌ها نظیر دوربین‌ها و تبلت‌ها را شارژ کنند.

شارژر‌های خورشیدی یونیورسال برای اطمینان از سازگاری کامل با طیف گسترده‌ای از گوشی‌های موبایل با آداپتور‌های مختلفی عرضه می‌شوند. تنها عیب شارژر‌های خورشیدی این است که نیاز به نور مستقیم خورشید دارند.

شارژرهای سلول سوختی

شارژرهای سلول سوختی

این شارژر‌ها با تکنولوژی سلول سوختی کار می‌کنند وبسیار کارآمد هستند. برخی از مدل‌های آن با مایعات سبک‌تر کار نیز می‌کنند.

خوشبختانه، قبل از نیاز پیدا کردن به تعویض سلول سوختی آن، می‌توانید بار‌ها و بار‌ها از شارژ آن استفاده کنید.

این شارژر‌ها کم هزینه و کوچک هستند و برای حمل درهواپیما به اندازه کافی ایمن هستند. در مقایسه با دیگر شارژر‌های موبایل به دلایل سرعت و ایمنی برتری دارد.

پاوربانک‌ها

پاوربانک‌ها

پاوربانک‌ها یکی دیگر از گزینه‌های سریع العمل برای خریداران است. این شارژر‌ها آنقدر کوچک هستند که به راحتی می‌توانید درون جیب شلوارتان جای دهید و هر زمان که نیاز به شارژ داشتید از آن‌ها استفاده کنید.

این شارژر‌ها مناسب برای موقعیت‌های اضطراری هستند و موقعی که کاربران یادشان می‌رود که گوشی خود را در خانه به شارژ بزنند بسیار به کار می‌آید. برخی از این مدل شارژر‌ها نیاز به تعویض باتری دارند درحالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند.

نکات مهم برای خرید شارژر مناسب گوشی موبایل

جدا از اینکه چه نوع شارژر و با چه کاربردی را برای گوشی تلفن همراه خود در نظر داشته باشیم، فاکتور‌هایی وجود دارد که در هنگام خرید شارژر همیشه باید در نظر بگیریم تا بتوانیم بهترین کارآیی را دریافت کنیم، این فاکتور‌ها عبارتند از؛

آمپر شارژ موبایل

آمپر شارژ موبایل

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید هنگام خرید به آن دقت کنید، سازگاری شدت جریان برق شارژر با باتری گوشی است. قطعا خرید شارژری که آمپر آن به گوشی شما نخورد فقط منجربه هدر دادن پول و وقت شما می‌شود.

شدت جریان یا آمپر شارژر به میزان جریان الکتریکی که در واحد زمان منتقل می‌شود اشاره دارد که مقدار آن با آمپرسنج سنجیده می‌شود.

توصیه می‌کنیم از شارژ هایی که آمپر پایین‌تری نسبت به ظرفیت باتری گوشی شما دارند، استفاده نکنید، زیرا این نوع شارژرها توانایی کافی برای شارژ کردن باتری موبایلتان را ندارند و ممکن است به آن آسیب برسانند.

علاوه‌بر آن، درصورتی که میزان آمپر شارژر از ظرفیت باتری کم‌تر باشد، زمان بیشتری طول می‌کشد تا باتری شارژ شود که این موضوع باعث داغ شدن باتری گوشی می‌شود.

درنتیجه، آمپراژ نوشته شده برروی شارژر باید در حد آمپراژ ذکر شده برای باتری دستگاه یا بیشتر از آن باشد تا دستگاه کند شارژ نشود و آسیب نبیند.

انواع کابل شارژر موبایل

برای دستگاه‌های مختلف کابل‌ شارژرهای متفاوتی وجود دارد که از نظر نوع کانکتور، سرعت انتقال جریان برق و شکل ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. درحال حاضر، رایج‌ترین انواع کابل شارژر که مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل موارد زیر هستند:

کابل شارژ Micro-USB

کابل شارژ Micro-USB

میکرو، کابلی است که با هوشمند شدن گوشی‌ها مورد استفاده قرار گرفت، به‌طوریکه تمام تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، به‌جز شرکت اپل، در سال‌های اولیه تولید گوشی هوشمند، دستگاه‎های خود را برای این نوع کابل طراحی کرده‌ بودند.

گرچه امروزه کابل میکرو توسط گزینه‌های دیگر که از کیفیت و سرعت بالاتری برخوردار هستند، جایگزین شده است، اما با این وجود همچنان برای برخی از گوشی‌های تولید شده در سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ استفاده می‌شود.

کابل میکرو از نظر اندازه بسیار کوچک است و برای اسپیکرها، میکروفون‌ها و هدفون‌ها هم کاربرد دارد.

کابل شارژ Type-C

کابل شارژ Type-C

کابل نوع c در سال 2016 معرفی شد، درنتیجه بیشتر این نوع کابل را در کنار گوشی‌های هوشمند جدیدتر می‌بینیم. این گزینه نسبت به کابل میکرو کیفیت شارژ بهتر و سرعت بالاتری ارائه می‌دهد.

نکته دیگر در مورد این کابل، دو طرفه بودن کانکتور آن است که به‌صورت قرینه طراحی شده و نیاز نیست تا از جهت خاصی وارد پورت شود.

کابل نوع c از نظر ظاهر نازک‌تر طراحی شده‌ و در حال حاضر در بیشتر گوشی‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی دیده می‌شود.

کابل شارژ Lightning

کابل شارژ Lightning

کابل‌های لایتنینگ به‌طور اختصاصی برای دستگاه‌های شرکت اپل طراحی شده‌اند. گوشی‌های آیفون، آیپدها و ایرپادهای اپل با این کابل شارژ می‌شوند که قدرت و سرعت شارژ مناسبی ارائه می‌دهد.

درست مانند کابل‌های نوع c، کانکتور این کابل‌ها هم به‌صورت قرینه طراحی شده‌اند و از هر دو طرف قابل استفاده هستند.

تعداد پین‌های کابل لایتنینگ 8 عدد است و به‌همین دلیل، نسبت به گزینه‌های دیگر ابعاد کوچکتری دارند.

ظرفیت ولتاژ شارژر

ظرفیت ولتاژ شارژر

هر دستگاهی (گوشی هوشمند یا تبلت) به ولتاژ خاصی نیاز دارد. اگر خروجی ولتاژ شارژر شما برای آن دستگاه بیش از حد زیاد باشد، ممکن است باتری متورم شده، آسیب ببیند یا بدتر اینکه خود دستگاه خراب شود.

در مقابل اگر ولتاژ بیش از حد کم باشد شارژ شدن باتری زمان زیادی طول می‌کشد. می‌توانید میزان ولتاژ مورد نیاز باتری را از روی باتری یا در سایت شرکت سازنده پیدا کنید.

در صورتیکه نیاز به تعویض شارژر داشتید، مطمئن شوید که شارژر جدید ولتاژی مشابه شارژر اصلی دستگاه داشته باشد. اما معمولاً شارژر‌های گوشی دارای خروجی ۵ ولت هستند.

کیفیت شارژر

کیفیت شارژر

شارژر‌های ارزان قیمت زیادی در بازار موجود هستند، اما به دنبال چنین محصولاتی نباشید. شارژر‌های باکیفیت دارای تاییدیه‌هایی از جمله CE، RoHS و MFI هستند.

این گواهینامه‌های بین المللی تضمین می‌کنند که شارژر یک استاندارد خاص را داشته باشد. جریان برق و مدار دستگاه‌های استاندارد طوری طراحی شده که بهترین عملکرد را داشته باشند.

شارژر‌های باکیفیت می‌توانند پر شدن شارژ گوشی را تشخیص دهند و جریان خروجی را متوقف کنند.

همچنین میزان ولتاژ ورودی را طوری تنظیم می‌کنند که هم خود شارژر و هم دستگاه از نوسانات ناگهانی برق آسیب نبینند.

اما ممکن است یک شارژر غیراستاندارد تمام این مزایا را نداشته باشد در نتیجه در صورت استفاده از چنین شارژری خطر آسیب رسیدن به باتری و گوشی وجود دارد.

مراقب شارژرهای تقلبی باشید!

متأسفانه در بازار شارژرهای تقلبی هم به وفور یافت می شوند. این شارژرها قیمت ارزانتری نسبت به شارژرهای مرغوب دارند و معمولاً در بیشتر موارد مقدار جریان دهی آنها با مقداری که روی بدنه آنها درج شده متفاوت است.

بنابراین در هنگالم خرید شارژر تلفن همراه سعی کنید شارژر های اصل را از فروشگاه های رسمی و یا وبسایت رسمی برند سازنده ی گوشی خریداری کنید.

این موضوع بخصوص برای برای دارندگان گوشی های برند آیفون بسیار اهمیت دارد!؛ چرا که باتری آیفون به سختی تعویض می شود.

برخی از برندهای مرغوب مثل Belkin برای گوشی های آیفون شارژر تولید می کنند؛ که معمولاً مورد تأیید اپل هستند؛ و هرگز به باتری آیفون آسیب نمی رسانند.

راهنمای خرید شارژر فندکی

راهنمای خرید شارژر فندکی

شارژر فندکی یک دستگاه الکترونیکی است که برق 12 ولت ماشین را به ولتاژ 5 ولت تبدیل می‌کند تا افرادی که به‌طور مداوم در رفت و آمد و مسافرت هستند، بتوانند به‌راحتی از برق تولید شده توسط ماشین، دستگاه‌های خود را شارژ کنند.

همانطور که از نامش پیداست، این شارژر در قسمت فندک ماشین نصب می‌شود و شامل یک یا چند خروجی USB با ولتاژ 5 و آمپر 1، 2 و حتی بیشتر است.

ویژگی‌هایی که هنگام خرید شارژر فندکی باید در نظر گرفته شوند، تعداد پورت‌ها و جریان خروجی شارژر است. درصورتی که شما بیشتر از یک دستگاه گوشی به‌همراه دارید، قطعا بهتر است که شارژر فندکی با دو پورت، ۲.۱ و ۱ آمپری تهیه کنید.

اما اگر دستگاه‌های شما دارای باتری‌های ۲ آمپری هستند، باید به‌دنبال شارژر فندکی با شدت جریان ۴.۲ آمپر باشید. البته اگر فکر می‌کنید که احتمال شارژ کردن دو دستگاه به‌صورت همزمان پایین است، همان شارژر فندکی با دو خروجی ۲.۱ و ۱ آمپر کفایت می‌کند.

نکته دیگری که باید هنگام خرید شارژر فندکی درنظر داشته باشید، داشتن چراغ وضعیت LED و درپوش برای پورت‌ها است. وجود درپوش باعث حفظ سلامت پورت‌ها می‌شود تا گرد و خاک در آنها جمع نشود و از حادثه‌هایی مانند ریختن مایعات در امان بمانند.

همچنین، با تهیه یک آداپتور AC مناسب برای شارژر فندکی، می‌توانید این شارژر را برروی برق دیوار هم به‌کار بگیرید. وجود یک آداپتور DC 12 ولت این امکان را فراهم می‌کند تا شما بتوانید گوشی خود را با یک کابل شارژر USB ساده درهرجایی شارژ کنید.

2 تا از بهترین شارژرهای گوشی‌های شیائومی

شارژر شیائومی دارای بدنه ای کوچک و مجهز به یک پورت خروجی USB بوده که برای شارژ گوشی، تبلت، پاوربانک و سایر دستگاه های دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرد.

این شارژر ها، دارای بدنه ای با ابعاد کوچک و مقاوم هستند که در برابر حررات بالا و خراشیدگی بسیار مقاومت و طول عمر زیادی دارند.

این شارژر با ورودی 100-240 ولت، در هر جایی برای استفاده مناسب است. شارژر شیائومی دارای فناوری شارژ سریع است و نسب به شارژرهای معمولی گوشی را سریعتر شارژ می کند.

شارژر فندکی شیائومی مدل Zmi AP821

شارژر فندکی شیائومی مدل Zmi AP821

در بین انواع برندها شیائومی و به تناسب آن زیر مجموعه اش زد ام آی توانسته اند سهم بزرگتری از این بازار را کسب کنند. این شارزر فندکی از فناوری شارژ سریع QC3.0 پشتیبانی می کند بنابراین امکان شارژ سریع دستگاههای شما فراهم شده است.

از دیگر ویژگی های آن داشتن دو پورت خروجی می باشد که همزمان قادر است دو دستگاه را به ولتاژ 5 و آمپر 3.6 شارژ کند.

این شارژر دارای 5 نوع سیستم امنیتی است که می تواند نگرانی ها را در مورد آسیب رساندن به باتری موبایل و دیگر دستگاهها بکاهد.

به عنوان مثال جلوگیری از عبور جریان الکتریکی بیش از حد از طریق شارژر، حفاظت از دستگاه در برابر اتصال کوتاه در زمان کار، حفاظت از شارژر در برابر ولتاژ خروجی بیش از حد بالا، حفاظت از تداخل الکترومغناطیسی، حفاظت خودکار از شارژر در دمای بالا.

شارژر بی سیم شیائومی مدل WPC02ZM

شارژر بی سیم شیائومی مدل WPC02ZM

شارژر وایرلس Xiaomi Mi 20W Wireless Charger Stand WPC02ZM یکی از این محصولات است که دارای قابلیت شارژ با توانی تا 20 وات است.

شارژر وایرلس شیائومی WPC02ZM ظاهری مشابه یک استند دارد. یکی از قابلیت های جذابی که روی شارژر وایرلس Xiaomi Mi Stand گنجانده شد است.

 قسمت شارژر وایرلس به حالت یک استند است که به شما اجازه می دهد در زمان شارژ نیز با گوشی خود کار کنید و به لطف سیم پیچ های دوگانه که داخل آن گنجانده شده گوشی شما در هردو حالت افقی و عمودی قابلیت شارژ را خواهد داشت.

شارژر وایرلس شیائومی Xiaomi Mi 20W Wireless Charger Stand WPC02ZM می تواند گوشی شما را تا توانی معادل 20 وات شارژ کند و بسته به دستگاهی که شما روی پد شارژر وایرلس قرار می دهید توان خروجی بصورت خودکار تعیین شده و عملیات شارژ شروع می شود.

آیا می‌توان از شارژر‌های مختلف برای گوشی‌های مختلف بهره گرفت؟

شارژر بی سیم شیائومی مدل WPC02ZM

همانگونه که پیش از این اشاره شد، شارژر‌های مختلف گوشی‌های تلفن همراه، شدت خروجی شارژ متفاوتی دارند که در اصل متناسب با دستگاه مورد نظر و باطری آن طراحی شده است.

در این میان زمانی که شدت خروجی شارژر بیشتر باشد، می‌تواند انرژی بیشتری را به باتری دستگاه منتقل کند.

بنابراین با فرض یکسان بودن ظرفیت باتری دو گوشی، باتری دستگاهی که به شارژر ۲ میلی آمپر ساعتی متصل است از باتری دستگاهی که به شارژر ۱ میلی آمپر ساعتی متصل است زودتر شارژ می‌شود.

اما اغلب این سوال مطرح می‌شود که انجام چنین کاری باعث آسیب دیدن گوشی و یا باطری آن نمی‌شود؟

حقیقت ماجرا این است که در این شرایط هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و باتری گوشی سریع‌تر از قبل شارژ می‌شود، اما شدت گرمایی که در آن تولید می‌گردد هم به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین مشکلی از نظر بکارگیری شارژر‌های متفاوت برای شارژ باتری گوشی متفاوت وجود ندارد.
اما توصیه کارشناسان این است که به استاندارد شدت جریان خروجی شارژر گوشی موبایل خودتان دقت کرده و همیشه از شارژر‌های با خروجی یکسان و مشابه آن برای شارژ باتری دستگاه استفاده کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تمام نکات و فاکتورهای طلایی برای خرید بهترین شارژر گوشی موبایل را برای شما توضیح دهیم. درصورتی که سوالی درمورد نکات گفته شده دارید می‌توانید در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید