top
?How-to-protect-your-laptop-from-thieves

چگونه از لپ‌تاپ خود در برابر سارقان محافظت کنیم؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

0

icon

سالیانه میلیون‌ها لپ‌تاپ در سراسر جهان به سرقت می‌رود. انگیزه مالی و قیمت بالای آن و قابلیت فروش آسان در سایر کشورهای دیگر باعث بالا رفتن آمار سرقت لپ‌تاپ در سطح جهان شده است. لپ‌تاپ به خاطر جابجایی آسان همیشه در خطر خواهد بود. پس برای هر کاری که از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید. این امکان را در نظر بگیرید که ممکن است لپ‌تاپ شما به سرقت برود.

بعد از به سرقت رفتن لپ‌تاپ چه کاری باید انجام دهیم؟ از قبل چه کارهایی باید انجام می‌دادیم؟ چقدر امنیت اطلاعات را جدی گرفتیم؟ برای فهمیدن و پاسخ به این سؤالات ادامه مطلب را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

5 نمونه از راهکار موثر پیش از سرقت لپ‌تاپ چیست؟

دزدیده نشدن لپ‌تاپ به دو حالت بستگی دارد. در حالت اول باید دستورالعمل‌های پیشگیری از سرقت را انجام دهید و در حالت دوم باید کارهایی انجام دهید که پیدا کردن لپ‌تاپ یا وسیله مسروقه امکان پذیر باشد.
ابتدا دستورالعمل‌های جلوگیری از سرقت را رعایت کنید:

در محیط‌های عمومی از لپ‌تاپ استفاده نکنیم

به هیچ وجه در فضای عمومی از لپ‌تاپ خود غافل نشوید. هر کجا که رفتید آن را با خود ببرید. قطعا شما به کافی‌شاپ، رستوران، سالن کنفرانس، فرودگاه‌ها و … می‌روید، ممکن است برای چند دقیقه بخواهید به علت‌های مختلف، مثلا رفتن به سرویس بهداشتی دستگاه را از خود دور کنید، این بزرگ‌ترین اشتباه است. سارقین با بدست آوردن کوچک‌ترین فرصت دستگاه شما را به سرقت خواهند برد، همیشه در چنین مواقعی دستگاه خود را همراه خود حمل کنید، معمولا در سرویس‌های بهداشتی عمومی محلی برای قرار دادن کیف یا وسایل مشابه در نظر گرفته شده است، هیچ‌گاه وسیله‌ای را به امان خدا رها نکنید.

آموزش جلوگیری از سرقت لپ‌تاپ در مکان‌های عمومی

لپ‌تاپ را داخل کیف‌های مخصوص نگهداری کنیم

 اگر سارقی بتواند محتویات کیف شما را مشاهده کند طبیعی است که رغبت بیشتری برای به سرقت بردن آن خواهد داشت و شما با این‌کار باعث بالا رفتن انگیزه سرقت در سارقان خواهید شد. همچنین نگه داشتن لپ‌تاپ در کیف مخصوص از این جهت اهمیت دارد که شما با تسلط بیشتری می‌توانید آن را کنترل کنید. یک لپ‌تاپ هیچ دستگیره خاصی ندارد و اینکه شما از یک کیف برای نگهداری آن استفاده کنید، راهکار مناسبی است. به کیف لپ‌تاپ خود مثل کیف پول خود اهمیت دهید، کیفی انتخاب کنید که تا جای ممکن شبیه کیف لپ‌تاپ نباشد، استفاده از کوله پشتی یکی از بهترین راهکارهاست.

آموزش نگهداری لپ‌تاپ در کیف مخصوص برای جلوگیری از سرقت لپ‌تاپ

لپ‌تاپ را به میز با کابل امنیتی قفل کنیم

منظور از قفل کردن دستگاه این نیست که صفحه نمایش آن را قفل کنید. یک سری قفل بصورت ویژه برای اتصال لپ‌تاپ‌ها به میز و دیوار وجود دارد که به شکل کابل و قفل است، این قابلیت که بتوانید از این قفل بر روی لپ‌تاپ خود استفاده کنید معمولا بر روی تمامی لپ‌تاپ‌های امروزی تعبیه شده است.
پورت‌های جهانی که با نام درگاه قفل Kensington شناخته می‌شوند، وسیله برقی شما را به وسیله یک کابل فولادی، به محل یا وسیله دیگری متصل می‌کنند. این پورت مخصوص معمولاً در قسمت پشت یا در سمت راست لپ‌تاپ قرار دارد و کابل مخصوص آن را هم به راحتی می‌توان از بازار تهیه کرد.

آموزش قفل کردن لپ‌تاپ توسط قفل‌های امنیتی مخصوص برای جلوگیری از سرقت لپ‌تاپ

لپ‌تاپ را در ماشین رها نکنیم

نباید لپ‌تاپ را در ماشین جا گذاشت. چرا که یکی از بیشترین موارد سرقت لپ‌تاپ زمانی هست که لپ‌تاپ را درون ماشین رها می‌کنیم. چون احساس می‌کنیم داخل ماشین امنیت دارد. یکی از ساده ترین راه‌های سرقت لپ‌تاپ شکستن شیشه اتومبیل و برداشتن کیف و لپ‌تاپی است که در آن رها شده اند.
 اگر مجبور شدید که کیف و لپ‌تاپ خود را درون اتومبیل قرار دهید ، آن‌ها را ترجیحا در صندوق عقب اتومبیل قرار دهید تا جلب توجه نکند ، همیشه در نظر داشته باشید ، به چشم آمدن یک چیز می‌تواند باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای سرقت آن شود.

برای لپ‌تاپ خود رمز عبور قوی انتخاب کنیم

حداقل کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که برای ویندوز لپ‌تاپ رمزگذاری قوی و پیچیده قرار دهید. فایل و اطلاعات خود را رمزگذاری کنید. بهترین راهکار این است که با استفاده از نرم افزارهای رمزنگاری کلیه اطلاعات موجود بر روی هارددیسک خود را رمزنگاری کنید تا در صورت بروز مشکل سارق نتواند اطلاعات را بخواند ، این روش مطمئن ترین روش برای افشاء نشدن اطلاعات شخصی پس از به سرقت رفتن دستگاه است. حتی نرم افزارهایی هستند که درایوهای لپ‌تاپ شما را مخفی می‌کنند.

قرار دادن رمز عبور قوی برای جلوگیری از سرقت محتویات داخل لپ‌تاپ

این راهکار بیشتر برای حفظ اطلاعات استفاده می‌شود.

توجه : از نوشتن کلمات عبور کنار لپ‌تاپ خودداری کنید! بسیاری از افراد کلمات عبور را در کنار لپ‌تاپ خود می‌نویسند که کار اشتباهی است.

4 نکته مهم قبل از سرقت لپ‌تاپ چیست؟

کارهایی که بعد از سرقت لپ‌تاپ می‌توانید انجام دهید، شامل روش‌هایی می‌شود که امکان استفاده یا فروش لپ‌تاپ را از سارق می‌گیرید و با استفاده از ترفندهای مختلف آن را پیدا می‌کنید که در ادامه با 4 ترفند از آن‌ها آشنا می‌شویم.

نشانه‌های مخصوص در قسمت‌های مختلف لپ‌تاپ

هک کردن نام و مشخصات فردی افراد بر روی دستگاه‌های شخصی امری طبیعی است ، شما اگر قصد استفاده شخصی از وسیله ای را دارید می‌توانید آن را با مشخصات خود مشخص کنید. این ساده‌ترین راهکاری است که می‌توانید برای پیشگیری از سرقت لپ‌تاپ انجام دهید. برای این کار تنها کافی است در یک قسمت مخفی از لپ‌تاپ اسم خودتان یا یک علامت خاص را حک کنید و به عنوان علامت مشخصه در نظر بگیرید.

نشانه گذاری بر روی قسمت‌های مختلف لپ‌تاپ برای پیدا کردن لپ‌تاپ سرقت شده

یادداشت کردن آدرس IP یا MAC address

برای فعالیت‌های مختلف اینترنتی و غیر اینترنتی باید از اطلاعات آی پی یا مک ادرس لپ‌تاپ خود خبر داشته باشید. این آدرس آی پی به مانند اثر انگشت است و با کمک آن می‌توان یک محصول را نسبت به محصول دیگر تشخیص داد. استفاده از این ترفند به شما اجازه می‌دهد که بلافاصله از طریق مقامات رسمی به سراغ پیدا کردن لپ‌تاپ مسروقه خود بروید و بلافاصله و اگر امکان داشت با کمک روش قبل آن را تشخیص دهید.

یادداشت کردن آی پی آدرس یا مک آدرس لپ‌تاپ برای پیدا کردن لپ‌تاپ سرقت شده

رمزگذاری برای بایوس لپ‌تاپ و غیر فعال کردن بوت از روی CD یا USB

گذاشتن پسورد بر روی بایوس لپ‌تاپ و غیر فعال کردن بوت آن را از روی CD و USB از نصب و تغییر ویندوز لپ‌تاپ جلوگیری می‌کنند. و باعث می‌شود تا سارقان نتوانند ویندوز لپ‌تاپ را تغییر داده و نرم افزار‌های امنیتی و ردیابی آن را غیر فعال کنند. پس در اولین اقدام بر روی بایوس لپ‌تاپ خود رمز عبور قوی قرار دهید.

رمزگذاری برای بایوس لپ‌تاپ و غیر فعال کردن بوت آن برای جلوگیری از سرقت محتویات داخل لپ‌تاپ

استفاده از ردیاب(GPS) برای پیدا کردن لپ‌تاپ

یکی از مدرن‌ترین شیوه‌های جلوگیری از سرقت اشیاء مختلف و به طور ویژه تجهیزات الکترونیکی، استفاده از ردیاب‌های هوشمند است. . این ردیاب‌های هوشمند به عنوان یک بخش اضافی به ابزارهای الکترونیکی اضافه می‌شود و در صورت سرقت بلافاصله می‌توان از آن استفاده کرد و محل قرار گیری سارق و وسیله سرقت شده را با فاصله نزدیک به یک متر را تشخیص داد. امروزه این روش در بسیاری از حوزه‌ها قابل استفاده است به همین دلیل طرفداران زیادی در حوزه‌های صنعتی و غیر صنعتی دارد.

استفاده از ردیاب(جی پی اس) در لپ‌تاپ برای پیدا کردن لپ‌تاپ سرقت شده

بعد از سرقت چه کاری باید کرد؟

توجه : توصیه می‌شود که حتما وارد وب سایت همیاب24 شوید و اعلام سرقت لپ‌تاپ خود را همانطور که در پیش گفتیم با یادداشت کردن مک آدرس ثبت نمایید؛ تا بتوانید در زمان کمتری لپ‌تاپ سرقتی خود را پیدا کنید.

چرا همیاب24

یکی از بهترین روش‌های ردیابی، ثبت دستگاه گم شده یا دزدیده شده در سامانه همیاب۲۴ می‌باشد. از این طریق علاوه بر ردیابی لپ‌تاپ سرقتی شما در اطلاع رسانی کشوری از خرید و فروش و خروج لپ‌تاپ از مرزهای کشور جلوگیری می‌شود، بین تمام کالاهای پیدا شده سراسر کشور، کلانتری‌ها و بازرسی‌های مرزی جستجو شده و به شما اطلاع داده می‌شود.

همیاب 24 راهی برای ثبت گوشی‌های مفقودی و سرقتی

بعد از پیدا شدن لپ‌تاپ باید چه کاری کرد؟

اگر لپ‌تاپ شما پس از سرقت پیدا شد. سریعا ویندوز آن را تغییر دهید. و هر گونه فایل مشکوکی بر روی آن مشاهده کرده اید. حذف کنید. چرا که ممکن است توسط سازمانی خاص یا عده ای سود جود برای نصب نرم افزار جاسوسی و هک کردن شما و همچنین ردیابی فعالیت‌های شما به سرقت رفته باشد.

در این مواقع تمامی فایل‌ها لپ‌تاپ را به دقت مورد بررسی قرار دهید. و برای امنیت بیشتر فایل‌های ضروری خود را با بررسی دقیق به یک هارد اکسترنال ذخیره کنید. سپس تمامی درایوهای لپ‌تاپ را فرمت کنید. و از نو پارتیشن بندی کنید.

و در نهایت

راه‌های زیادی برای پیشگیری و محافظت از لپ‌تاپ وجود دارد که ما در این مطلب به چند نکته و ترفند در خصوص نگهداری، پیشگیری و پس از سرقت و انجام کارهایی که می‌توانید برای امن سازی دستگاه‌های قابل حمل خود انجام دهید اشاره کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه سرقت و راه‌های پیشگیری لپ‌تاپ می‌توانید به وب‌سایت همیاب24 در قسمت مقالات بخش رجیستری مراجعه کنید.

لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید