top
ابلاغیه چیست؟ انواع ابلاغیه قضایی

ابلاغیه چیست؟ انواع ابلاغیه قضایی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

0

icon

اگر به تازگی با مسائل حقوقی و دادگاهی آشنا شدید، احتمالا نام ابلاغیه را بارها شنیده‌اید. حتی احتمالا نام ابلاغیه الکترونیک بیشتر از ابلاغیه عادی به گوش‌تان خورده است.

بنابراین با توجه به اهمیت ابلاغیه ما تصمیم گرفتیم که در این مقاله راجب این موضوع که “ابلاغیه چیست” و تفاوت آن با ابلاغیه الکترونیک صحبت کنیم. پس پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ابلاغيه چيست ؟ 

ابلاغيه چيست ؟ 

کلمه ابلاغ در لغت به معنای رساندن یا فرستادن پیام به کسی است. اصطلاح قانونی ابلاغیه به ورقه‌های قضایی گفته می‌شود که از طرف قانون برای طرفین دعوا برای خبردار شدن از مفاد ورق قضایی فرستاده می‌شود.

در ابلاغیه برای رعایت حق دفاع طرفین دعوا وقت‌هایی برای رسیدگی به پرونده‌شان مشخص و به اطلاع طرفین رسانده می‌شود.

طبق قانون 302 آیین دادرسی مدنی: “هیچ حکم یا قراری را نمی‌توان اجراء نمود مگر این که به صورت حضوری و یا به صورت دادنامه یا رونوشت گواهی شده آن به طرفین یا وکیل آنان ابلاغ شده باشد. نحوه ابلاغ دادنامه و رونوشت آن برابر مقررات مربوط به ابلاغ دادخواست و سایر اوراق رسمی خواهد بود.”

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل پیگیری پرونده قضایی با کدملی و شماره پرونده

ابلاغیه الکترونیک چیست ؟

تا اینجا متوجه شدید که معنی ابلاغیه چیست و برای چه ارسال می‌شود اکنون می‌خواهیم شما را با اصطلاح ابلاغیه الکترونیک آشنا کنیم.

ابلاغیه الکترونیک هم نوعی از ابلاغیه است با این تفاوت که توسط سامانه اینترنتی قوه قضاییه به طرفین دعوا ارسال می‌شود.

از سال 1395 سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی توسط قوه قضاییه تشکیل شده که این سامانه به روند سریع‌تر ابلاغیه‌های قضاییه به دست طرفین دعوا کمک شایانی کرده است.

نکته: برای استفاده از امکانات این سامانه، باید ابتدا ثبت نام ثنا را انجام دهید.

انواع ابلاغیه‌های قضایی

انواع ابلاغیه‌های قضایی

دو نوع ابلاغ وجود دارد:

  • ابلاغ واقعی
  • ابلاغ قانونی

که در ادامه این دو مورد را به طور کامل توضیح می‌دهیم.               

ابلاغ واقعی :

زمانی که ورقه ابلاغیه به طور مستقیم به فرد موردنظر داده شود، ابلاغیه واقعی می‌گویند.

در ابلاغ واقعی مامور ابلاغ حداکثر تا مدت زمان دو روز ابلاغیه را به فرد مورد نظر می‌رساند. حال اگر شخص حقیقی باشد به طور مستقیم به خود شخص برگه ابلاغیه داده می‌شود و اگر حقوقی باشد، به شخص واجد صلاحیت تسلیم می‌شود.

ابلاغ قانونی :

در صورتی ابلاغی را قانونی می‌گویند که اوراق قضایی به خود شخص ابلاغ نشود. به دلیلی که قانون اینگونه ابلاغ را قانونی و معتبر می‌داند به آنها ابلاغیه قانونی گفته می‌شود.

فرق ابلاغیه با احضاریه

فرق ابلاغیه با احضاریه

احضاریه فراخواندن فردی به داداگاه برای توضیح یک سری از مسائل است که کاری اطلاعی و امری است.

حالا تفاوت ابلاغیه با احضاریه به این صورت است: احضاریه اگاهی بخشی به فرد و در عین حال احضار کردن آن برای توضیحات است. و یکی از مهم ترین تفاوت‌هایش صدرو حکم جلب در احضازیه است.

بیشتر بخوانید: احراز هویت غیر حضوری ثنا چگونه است؟

در نهایت …

ما در این مقاله به طور کامل ابلاغیه دادگاه و ابلاغیه الکترونیک را به شما توضیح دادیم و همچنین فرق ابلاغیه با احضاریه را بیان کردیم. اگر شما سوالی در رابطه با ابلاغیه دارید در قسمت کامنت‌ها با ما مطرح کنید تا در اسرع وقت به شما پاسخ داده شود.

ابلاغیه چیست؟

به رساندن پیام‌های قضایی برای اطلاع طرفین دعوا از مفاد ورق قضایی ابلاغ و به آن ورقه‌های قضایی ابلاغیه می‌گویند. که در این مقاله راجبش به طور کامل صحبت کرده‌ایم.

ابلاغیه الکترونیک چیست؟

ابلاغیه الکترونیک هم نوعی ابلاغیه است با این تفاوت که به صورت اینترنتی به طرفین دعوا ابلاغ می‌شود. و حتما باید در سامانه ثنا ثبت نام کنید.

تفاوت ابلاغیه با احضاریه چیست؟

ابلاغیه و احضاریه چند تفاوت اساسی دارد که در این مقاله به طور کامل این موضوع را توضیح دادیم.

4.2/5 - (11 امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید

لطفا کد را در کادر وارد کنید